Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (28 minutter siden):

Ser ikke helt hvorfor en 4wd skal være noe bedre i sving. For maks sidegrep bør akselerasjon/retardasjon være null. Da spiller det liten rolle hva den driver med

Av samme grunn som at du kan kjøre opp en bratt og glatt bakke, stoppe midt i bakken, så oppdage at du sklir baklengs på stive hjul. Men med god awd, hvis du så fortsetter å kjøre forover, så går bilen fremover igjen.

Eller som en WRC bil som takler en sving på en smal grusvei, i 100km/t, uten å skli av veien, ved bruk av gasspådrag. En sving de fleste hadde syntes var skummel å takle i 40!

Hjul med fremdrift relativt sett til underlaget, har bedre grep enn hjul som triller fritt eller står (i rulleretningen), og med balansert eller overstyring sikrer man at styringen ivaretas og at man ikke sklir ut sidelengs (opp til et viss punkt).

Endret av Elgen-Hansi
Presisering/tydeligjøring i siste avsnitt
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Elgen-Hansi skrev (2 timer siden):

Av samme grunn som at du kan kjøre opp en bratt og glatt bakke, stoppe midt i bakken, så oppdage at du sklir baklengs på stive hjul. Men med god awd, hvis du så fortsetter å kjøre forover, så går bilen fremover igjen.

Eller som en WRC bil som takler en sving på en smal grusvei, i 100km/t, uten å skli av veien, ved bruk av gasspådrag. En sving de fleste hadde syntes var skummel å takle i 40!

Hjul med fremdrift relativt sett til underlaget, har bedre grep enn hjul som triller fritt eller står (i rulleretningen), og med balansert eller overstyring sikrer man at styringen ivaretas og at man ikke sklir ut sidelengs (opp til et viss punkt).

Det første er i alle fall feil. Det som gjør det du snakker om er forskjell på statisk og kinetisk friksjon. Det betyr at et hjul som ruller på slippgrensen overfører mere kraft enn ett hjul som glir. Triks nummer en i boka både oppover og nedover når det er glatt. 

Den andre er også feil, men kan i noe tilfeller være rett. Kjører bilen på asfalt vil jeg tro at å drifte gjennom svingen gir liten gevinst. En bil med 4 hjulstrekk vil selvfølgelig akselerere kjappere ut av svingen men max G kraft vil nok være veldig lik

Bare se på gamle bil tester der biler ble kjørt i sirkel for å finne maks G i sving. Tror ikke 4-hjulstrekkere domminerer her. De aller fleste klarer vel ca 1 G avhengig av dekk mykhet bredde osv. 

I rally på snø eller grus kan man få en effekt ved at man kaster grus eller våt snø med dekkene. Dette kan gi en kraft.(Masse ganger akselerasjon på grus/snø) Klarer man å stille opp bilen slik at denne kraften fra alle hjulene virker mot sentripital kraften bilen utsettes for vil man kunne ha en fordel med 4hjulstrekk i sving

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I rallykjøring er det klart at man har fordel med AWD, og det gjenspeiles også i konkurransene. Men selv med veldig gode førere så går det stadig vekk galt. Jeg tror ikke rally gir noe godt bilde på hvordan veigrep fungerer i vanlig trafikk. Trenger du AWD for å komme deg rundt svingen, så kjører du alt for fort med alt for liten sikkerhetsmargin. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Kalle Klo said:

I rallykjøring er det klart at man har fordel med AWD, og det gjenspeiles også i konkurransene. Men selv med veldig gode førere så går det stadig vekk galt. Jeg tror ikke rally gir noe godt bilde på hvordan veigrep fungerer i vanlig trafikk. Trenger du AWD for å komme deg rundt svingen, så kjører du alt for fort med alt for liten sikkerhetsmargin. 

Var morro når Martin Schanche var på topp i rallycross. Audi introduserte firehjulstrekk i sporten men de slet fortsatt med å holde følge med Martin og sin RWD Escort. Kjøreferdigheter har en del å si, han var helt rå.

Men han måtte over på firehjulstrekk han og etterhvert.

Nå er vel rallycross gått helt elektrisk og er ikke spesielt interessant lenger.. alle kjøre samme bilene og alle har perfekt start og det blir sjelden branner eller havari i løpene lenger..

Endret av Complexity
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (27 minutter siden):

Var morro når Martin Schanche var på topp i rallycross. Audi introduserte firehjulstrekk i sporten men de slet fortsatt med å holde følge med Martin og sin RWD Escort. Kjøreferdigheter har en del å si, han var helt rå.

Men han måtte over på firehjulstrekk han og etterhvert.

Nå er vel rallycross gått helt elektrisk og er ikke spesielt interessant lenger.. alle kjøre samme bilene og alle har perfekt start og det blir sjelden branner eller havari i løpene lenger..

Han holdt unna quattroene en stund, men han mista mye i starten og ut av svingene. 

https://bilsport.no/pressemelding-elbiler-mot-bensinbiler/ Så snart kommer nok publikum tilbake

Lenke til kommentar
Trestein skrev (17 timer siden):

Det første er i alle fall feil. Det som gjør det du snakker om er forskjell på statisk og kinetisk friksjon. Det betyr at et hjul som ruller på slippgrensen overfører mere kraft enn ett hjul som glir. Triks nummer en i boka både oppover og nedover når det er glatt. 

Den andre er også feil, men kan i noe tilfeller være rett. Kjører bilen på asfalt vil jeg tro at å drifte gjennom svingen gir liten gevinst. En bil med 4 hjulstrekk vil selvfølgelig akselerere kjappere ut av svingen men max G kraft vil nok være veldig lik

Bare se på gamle bil tester der biler ble kjørt i sirkel for å finne maks G i sving. Tror ikke 4-hjulstrekkere domminerer her. De aller fleste klarer vel ca 1 G avhengig av dekk mykhet bredde osv. 

I rally på snø eller grus kan man få en effekt ved at man kaster grus eller våt snø med dekkene. Dette kan gi en kraft.(Masse ganger akselerasjon på grus/snø) Klarer man å stille opp bilen slik at denne kraften fra alle hjulene virker mot sentripital kraften bilen utsettes for vil man kunne ha en fordel med 4hjulstrekk i sving

 

 

Nøytral eller overstyring hjelper deg med sporing og å styre igjennom svingen, kreftene på hjula hjelper å dra deg i retningen bilen peker. Jo glattere det blir, jo mer merkbar er effekten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (15 timer siden):

I rallykjøring er det klart at man har fordel med AWD, og det gjenspeiles også i konkurransene. Men selv med veldig gode førere så går det stadig vekk galt. Jeg tror ikke rally gir noe godt bilde på hvordan veigrep fungerer i vanlig trafikk. Trenger du AWD for å komme deg rundt svingen, så kjører du alt for fort med alt for liten sikkerhetsmargin. 

Rally er et ekstremeksempel, fordi effekten er så tydelig der. Mener selvfølgelig ikke at man skal kjøre sånn ute i trafikken!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Framhjulstrekk ga mening når man hadde masse vekt og ting som trengte plass foran i bilen. 
 

Ingen fordeler på en ren elbilplatform. 
 

De to fwd elbilene jeg har kjørt mest illustrere dette godt med at det er bare hjulspinn og liten fremdrift selv ved kun våt vegbane. (Kona 2019 og citigo 2020)

Er forøvrig litt sannhet i dette memet da. Men esp systemer har blitt såpass bra at man ikke trenger å tenke så mye selv lenger. Kan sette pray på alle :)

 

How to correct a slide - Funny.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, bzzlink said:

De to fwd elbilene jeg har kjørt mest illustrere dette godt med at det er bare hjulspinn og liten fremdrift selv ved kun våt vegbane. (Kona 2019 og citigo 2020)

Høres ut som dårlige dekk eller noe annet som ikke var i orden. Etter å ha eid en citigo i 3 år har jeg aldri opplevd å spinne ukontrollert på våt asfalt. 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (4 timer siden):

Framhjulstrekk ga mening når man hadde masse vekt og ting som trengte plass foran i bilen. 
 

Ingen fordeler på en ren elbilplatform. 
 

De to fwd elbilene jeg har kjørt mest illustrere dette godt med at det er bare hjulspinn og liten fremdrift selv ved kun våt vegbane. (Kona 2019 og citigo 2020)

Er forøvrig litt sannhet i dette memet da. Men esp systemer har blitt såpass bra at man ikke trenger å tenke så mye selv lenger. Kan sette pray på alle :)

 

How to correct a slide - Funny.jpeg

Med tanke på bilde der vil jeg påpeke biler med ITC som for eksempel Nissan Leaf, det ligger under paraplyen chassis control. Fungerer knall på glatta. ITC er veldig likt ESP, men med annen funksjon. https://www.nissan-global.com/EN/INNOVATION/TECHNOLOGY/ARCHIVE/CORNERING_STABILITY_ASSIST/#:~:text=Based on information acquired from,into the correct cornering line.

 

image.png.75a03484ab168b042d6ba5e8a5331cec.png

Endret av Saltkorn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Saltkorn skrev (3 timer siden):

Med tanke på bilde der vil jeg påpeke biler med ITC som for eksempel Nissan Leaf, det ligger under paraplyen chassis control. Fungerer knall på glatta. ITC er veldig likt ESP, men med annen funksjon. https://www.nissan-global.com/EN/INNOVATION/TECHNOLOGY/ARCHIVE/CORNERING_STABILITY_ASSIST/#:~:text=Based on information acquired from,into the correct cornering line.

 

image.png.75a03484ab168b042d6ba5e8a5331cec.png

På moderne biler med kombinasjonen av åpen diff og digital torque vectoring, så har man mange slike kule systemer, som er svært effektive for å kontrollere bilen. Det er så effektivt at man kan omkalibrere adferden til en bil på glatta ganske dramatisk.

Lenke til kommentar

Har aldri spunne så mykje på vinterføre som med e-Golf. Lett å samanlikne sidan eg gjekk frå ein Golf TDI til den og dei er begge MK7. Vekta på e-Golf'en er nok lenger bak.
Veit ikkje om ein del av det er dekk. På gamle dieselen så var det 205/55 R16 dekk, men e-Golf'en kom med 195/65 R15.
Brukte Nokian på gamle bilen i mange år og bytta til Continental siste par åra eg hadde den. Trur det er Continental på e-Golf'en.

Lenke til kommentar
On 9.2.2024 at 8:32 PM, Lord Britishface said:

Motor og trekk i front gjør det veldig enkelt å pakke inn alt man trenger i resten av bilen. Bagasjerommet ser enormt dypt ut. 

 

spacer.png

Hvis du sammenligner med brønnen bak på model Y, så vi jeg si at scenicen har grunt bagasjerom. Eller er det en brønn under plata vi ser på bildet her?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, bzzlink said:

Hvis du sammenligner med brønnen bak på model Y, så vi jeg si at scenicen har grunt bagasjerom. Eller er det en brønn under plata vi ser på bildet her?

Ja er et rom under og for lade kabler ala meb bilene.

IMG_0739.jpeg

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
3 hours ago, Gazer75 said:

Har aldri spunne så mykje på vinterføre som med e-Golf. Lett å samanlikne sidan eg gjekk frå ein Golf TDI til den og dei er begge MK7. Vekta på e-Golf'en er nok lenger bak.
Veit ikkje om ein del av det er dekk. På gamle dieselen så var det 205/55 R16 dekk, men e-Golf'en kom med 195/65 R15.
Brukte Nokian på gamle bilen i mange år og bytta til Continental siste par åra eg hadde den. Trur det er Continental på e-Golf'en.

Har nok og med momentet elmotorer har å gjøre. En dieselmotor har jo null power før den får ladetrykk men en elmotor har full power med en gang man gir gass.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (13 minutter siden):

Har nok og med momentet elmotorer har å gjøre. En dieselmotor har jo null power før den får ladetrykk men en elmotor har full power med en gang man gir gass.

Nå er ikke pedallen i elbil en på/av knapp da. Er du lett på foten får du nøyaktig hvor mye kraft du ønsker ved lave hastigheter. Se stadig sjåfører som nærmest står på pedallen imens antispinn jobber for fult.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Har nok og med momentet elmotorer har å gjøre. En dieselmotor har jo null power før den får ladetrykk men en elmotor har full power med en gang man gir gass.

Har en ioniq 2020 (elektrisk) med forhjulstrekk. Den er dårlig opp glatte bakker til vanlig, betydelig dårligere enn den forrige octaviaen min (forhjulsdrevet bensin). 

Men da jeg lasta ioniq'en opp med litt utstyr i bagasjerommet, og med kun meg ellers i bilen, så var bilen livsfarlig. Den var så lett på forhjula at det såvidt var kontakt med bakken. Oppdaga det da jeg svingte inn i en oppoverbakke. Brukte noe som kjentes ut som et minutt fra 10 til 60 km/t siden forhjula bare spant, selv om jeg såvidt tok i gassen. Greit at det var mildt vinterføre, med det kjentes ekstremt scetchy ut!

Poenget mitt er, tenk alltid vektfordeling i en forhjulsdrevet elbil.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar
1 hour ago, Axefjord said:

Har en ioniq 2020 (elektrisk) med forhjulstrekk. Den er dårlig opp glatte bakker til vanlig, betydelig dårligere enn den forrige octaviaen min (forhjulsdrevet bensin). 

Men da jeg lasta ioniq'en opp med litt utstyr i bagasjerommet, og med kun meg ellers i bilen, så var bilen livsfarlig. Den var så lett på forhjula at det såvidt var kontakt med bakken. Oppdaga det da jeg svingte inn i en oppoverbakke. Brukte noe som kjentes ut som et minutt fra 10 til 60 km/t siden forhjula bare spant, selv om jeg såvidt tok i gassen. Greit at det var mildt vinterføre, med det kjentes ekstremt scetchy ut!

Poenget mitt er, tenk alltid vektfordeling i en forhjulsdrevet elbil.

Har du frunk, så får du bruke det eldste tricket i boka og plassere en sekk strøsand der. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som det ble sagt lenger oppe i tråden så har rent forhjulstrekk ingenting i elbil å gjøre.
Skal de først ha drift på kun to hjul, så skjønner ikke jeg hvorfor de absolutt må velge de to hjulene som også trenger veigrepet til styring! Og som i tillegg er de to hjulene som letter fra bakken når man akselererer...🙄

Ren og pur idioti. Eller som noen kaller det: Vanetenking; "Vi har alltid hatt forhjulsdrift på våre biler!☺️"
- Jo, men det var når 50% av bilens vekt var heeelt der fremme det...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Saltkorn said:

Nå er ikke pedallen i elbil en på/av knapp da. Er du lett på foten får du nøyaktig hvor mye kraft du ønsker ved lave hastigheter. Se stadig sjåfører som nærmest står på pedallen imens antispinn jobber for fult.

De elbilene jeg har kjørt med FWD så har det ikke nyttet å være lett på foten. Men noen biler er mye bedre der enn andre.
Leafen min er ganske grusom på det der, men den har bedre grep enn mange andre FWD elbiler.

 

2 hours ago, Axefjord said:

Har en ioniq 2020 (elektrisk) med forhjulstrekk. Den er dårlig opp glatte bakker til vanlig, betydelig dårligere enn den forrige octaviaen min (forhjulsdrevet bensin). 

Men da jeg lasta ioniq'en opp med litt utstyr i bagasjerommet, og med kun meg ellers i bilen, så var bilen livsfarlig. Den var så lett på forhjula at det såvidt var kontakt med bakken. Oppdaga det da jeg svingte inn i en oppoverbakke. Brukte noe som kjentes ut som et minutt fra 10 til 60 km/t siden forhjula bare spant, selv om jeg såvidt tok i gassen. Greit at det var mildt vinterføre, med det kjentes ekstremt scetchy ut!

Poenget mitt er, tenk alltid vektfordeling i en forhjulsdrevet elbil.

Ioniq 2020 har jo batteriet (og vekten sin) rett over bakhjulene, så der er iallefall FWD tåpelig.
Men Ioniq kom også som hybrid og da står det jo en fossilmotor over fremhjulene. Så det er jo ikke en dedikert elbil og har derfor litt kompromisser.

 

2017-hyundai-ioniq-electric-european-spec-2016-geneva-motor-show_100548217_h.jpg

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...