Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

OC-Freak skrev (2 timer siden):

Scenic kommer ikke med firehjulstrekk, så vil nok miste en del kunder der. Samt ganske moderate akselerasjonshastigheter.

Ellers er den finere å se på enn tesla Y, både innvendig og utvendig og interiøret virker meget bra, samt pluss for android auto som standard OS. Om prisen er nær en Tesla Y RWD vil den være meget aktuell pga rekkevidden, hvis ikke vil den fort bli glemt.

Den bør vel helst bli en del billigere om den skal selge noe særlig. Den er en hel bilklasse ned i størrelse i forhold til TMY, trekker 500kg mindre henger og har vesentlig mindre bagasjeplass. Til rundt 350k med minste batteripakka bør den nok kunne selge greit. Til nærmere 500k blir det en bil for de som på død og liv skal ha fransk bil. Og de er det vel ikke så mange av lengre ;)

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
22 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Den bør vel helst bli en del billigere om den skal selge noe særlig. Den er en hel bilklasse ned i størrelse i forhold til TMY, trekker 500kg mindre henger og har vesentlig mindre bagasjeplass. Til rundt 350k med minste batteripakka bør den nok kunne selge greit. Til nærmere 500k blir det en bil for de som på død og liv skal ha fransk bil. Og de er det vel ikke så mange av lengre ;)

Vel bagasjeplassen skal være ganske lik id4. Er ikke så mye mindre, kanskje endel vil ha en mindre bil men samtidig greit med plass inni. Kjører selv model 3 og den føles ofte litt for lang.

IMG_0731.png

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (36 minutter siden):

Den bør vel helst bli en del billigere om den skal selge noe særlig. Den er en hel bilklasse ned i størrelse i forhold til TMY, trekker 500kg mindre henger og har vesentlig mindre bagasjeplass. Til rundt 350k med minste batteripakka bør den nok kunne selge greit. Til nærmere 500k blir det en bil for de som på død og liv skal ha fransk bil. Og de er det vel ikke så mange av lengre ;)

Den kommer nok ikke til å koste mindre enn Megane som ligger rundt 400k i dag - evt må prisene på megane justeres ned.

Men ja, er nok redd for at denne også prises for høyt vs TMY. Det er en grunn til at TMY har nesten hele markedsandelen i sjiktet rundt en halv million.

Men for flere så kan det å ofre litt bagasjeplass og tilhengerkapasitet være en god deal om man får bedre interiør, kjørekomfort og rekkevidde - alt avhenger av pris.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Fjernet ett innlegg grunnet OT. Minner på denne :

Uderzo skrev (8 timer siden):
Snowleopard skrev (12 timer siden):

Forøvrig, dette er egentlig utenfor hva en elbil-tråd skal handle om, så denne diskusjonen om hvordan folk skal bo eller ikke bo, bør stoppe her, eller tas i en egen tråd...

Dette.
Videre diskusjon(les: krangel) kan fortsette i en egen tråd hvis det er ønskelig. Videre OT i denne tråden vil bli fjernet.
Dette innlegget skal ikke kommenteres, tilbakemeldinger tas på PM.

 

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke denne saken er bak betalingsmur, synes det er litt kult. Det er altså snakk om en elektrisk brøytebil som er testet på Dovre, en 21t tung lastebil med 1000kWh (!) batteri, som kan brøyte en hel dag uten å lade. Forbruket er friske 18,2 kWh pr mil😀

image.png.3710becab6a375ee0f4a3dd9dbf2ba59.png

Vet ikke hva slags ladehastighet de oppnår her, men usikker på om de lader den der på én natt.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

Folk som meg må på død og liv ha instrumentcluster, ordentlig interiør, parkeringssensorer, hendler og alt mulig annet som ikke eksisterer evt ikke funker på en Tesla.

De er så stusselige disse sammenligningene som gjøres av Tesla-fansen.  Det er som å vurdere restauranter etter antall kalorier per krone og Alis Kebab vinner hver gang.

Slapp av, det er nok av andre elbiler som banker den på pris grundig om du ikke vil ha Tesla. MG5 for eksempel, til 350k. Masse plass, men dessverre lav hengervekt. Utvalget begynner å bli bra i 350-400k klassen, da blir det vanskelig å selge ikke-premium biler med tilsvarende spesifikasjoner til 500k. Selv ID.4 starter vel rett over 400k. 

Må ligge unna nye Mini Countryman til 410k da, for den har også bare midtmontert (og rund!) skjerm. Kult konsept med den runde skjermen. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (På 6.2.2024 den 2:03 PM):

Så artikkel om denne på broom, og så den hadde noe kort rekkevidde, så hoppet egentlig videre. Men ser jeg ikke er så god på Lancia-modellene, for denne er jo "bybil-størrelse". Da er kanskje rekkevidden grei nok. Her kommer det nok veldig an på prisen den havner på. Og gøy at Lancia som merke kommer tilbake.

Lancia Ypsilon har vel vært produsert hele tiden? Muligens med et lite opphold nå de siste årene?

Har lenge vært Lancias eneste modell i produksjon, men kun for sør/sentral-Europa. Ser de endel i Spania og Italia bl.a.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (24 minutter siden):

Lancia Ypsilon har vel vært produsert hele tiden? Muligens med et lite opphold nå de siste årene?

Har lenge vært Lancias eneste modell i produksjon, men kun for sør/sentral-Europa. Ser de endel i Spania og Italia bl.a.

Som du selv skriver, bare tilgjengelig i noen få markeder i Sør-Europa! Her er det vel snakk om å lansere bredere, og at det vel kommer flere modeller etterhvert. Så dette er vel bare starten!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Slapp av, det er nok av andre elbiler som banker den på pris grundig om du ikke vil ha Tesla. MG5 for eksempel, til 350k. Masse plass, men dessverre lav hengervekt. Utvalget begynner å bli bra i 350-400k klassen, da blir det vanskelig å selge ikke-premium biler med tilsvarende spesifikasjoner til 500k. Selv ID.4 starter vel rett over 400k. 

Hvilke modeller er det egentlig du mener man får ferdig på veien til 350-400k? Nevnte ID.4 starter på 485k med vinterhjul og null utstyr. Selv en fullstendig strippet Pure med 52KW batteri (som absolutt ingen kjøper) koster nærmere 450k. 

Endret av Lord Britishface
Lenke til kommentar
Lord Britishface skrev (3 minutter siden):

Hvilke modeller er det egentlig du mener man får ferdig på veien til 350-400k? Nevnte ID.4 starter på 485k med vinterhjul og null utstyr. 

Det er jo helt feil. Kollega kjøpte splitter ny id4 GTX for litt siden for like over 500. De har kjørt kampanje av og på i et halvår nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, uname -i said:

Folk som meg må på død og liv ha instrumentcluster, ordentlig interiør, parkeringssensorer, hendler og alt mulig annet som ikke eksisterer evt ikke funker på en Tesla.

De er så stusselige disse sammenligningene som gjøres av Tesla-fansen.  Det er som å vurdere restauranter etter antall kalorier per krone og Alis Kebab vinner hver gang.

Tesla fansen = 25% av alle som signerte kontrakt på ny bil i 2023

Skal man konkurrere med Tesla i billigsegmentet, så må man jo slå de på ett eller annet.

Scenic er muligens billigere å forsikre?

Med mindre Renaulten er markant billigere, så spår jeg at få kommer tilbake fra en back to back prøvekjøring mot Y og velger den.

Merce, BMW, Audi muuuuligens VW kan komme unna med å være 50000 - 200000 dyrere og bli valgt. Men da må de ha paritet på praktiske egenskaper.

Renault? Not so much.

Stellantis har levert bil til folk som ikke bryr seg om bil altfor lenge

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Skal sies at jeg lett hadde valgt Peugeot/Renault foran noe fra VW gruppen, pga svært dårlige erfaringer i familien med alt fra VW gruppen når det kommer til feil og reparasjonskostnader.

og fjæring/kjørecomfort til Franske biler er suveren.

Men ofte har de vært sære på utseende og interiør, men de nye bilene nå scorer bra på begge deler i min bok.

Men prismessig kommer de nok ikke til å selge mye, pga spesielt Tesla, men også alle de som kjøper noe fra VW eller Toyota, fordi de alltid har kjøpt disse merkene og aldri vurdert noe annet :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lord Britishface skrev (3 timer siden):

Hvilke modeller er det egentlig du mener man får ferdig på veien til 350-400k? Nevnte ID.4 starter på 485k med vinterhjul og null utstyr. Selv en fullstendig strippet Pure med 52KW batteri (som absolutt ingen kjøper) koster nærmere 450k. 

Fant startpris på 413.520 kroner jeg men det er kanskje bare juksepris? Uten vinterhjul da, men det regner jeg ikke er med som standardutstyr på Renault heller. 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Tesla fansen = 25% av alle som signerte kontrakt på ny bil i 2023

Var vel 22% i fjor tror jeg? Men ser ut til å bli høyere i år. Tesla leverer jo normalt lite biler i starten av kvartalet og så kommer ketchupeffekten mot midten av måned nr. 2. Nå har vi så vidt begynt på februar og Tesla ligger allerede på 22,5%. Nesten 28% hittil i februar.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (3 timer siden):

Skal sies at jeg lett hadde valgt Peugeot/Renault foran noe fra VW gruppen, pga svært dårlige erfaringer i familien med alt fra VW gruppen når det kommer til feil og reparasjonskostnader.

Ja, det blir lett slik, selv om det kanskje ikke nødvendigvis er representativt. Golf var f.eks. lenge bestselgeren i Norge, og det trolig ikke uten grunn. VW bommet nok med ID3 som en erstatter for denne bestselgeren.

At Tesla Y (og tidligere 3) er så populær, skyldes det hype på toppen av tilsynelatende ledende pris for størst mulig bil med godkjent rekkevidde? Personlig er størrelse for pris det eneste som frister med Y for min del, mens 3 blir for liten pga. svært dårlig plass i baksetet, kun midtstilt skjerm og ingen hatchback.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...