Complexity Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar 4 minutes ago, Deechon said: Ser at elbiler taper seg ekstremt fort i verdi, nå får man jo model x til litt over 200k og taycan er nesten nede på 550k nå. Hvorfor er det sånn? Det må jo være en grunn til at de er så "billige" nå. Model X er jo 9 år nå 1 Lenke til kommentar
Deechon Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar Complexity skrev (3 minutter siden): Model X er jo 9 år nå Jo, men f.eks BMW X6 (som ligner litt på X i karosseri) koster enda 250k'ish selv om de er 15-16 år gamle nå. Eksempel: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=324946907 Jeg bare prøver å finne logikken i markedet, forstår ikke hvorfor drivlinje har så mye å si på pris og pristap. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar (endret) Taycan på Finn til rundt 600’ er den billigste versjonen med liten batteripakke, bakhjulstrekk med singel motor på 336hk. Og er snart 3 år gammel. Denne utgaven hadde startpris på 770’ i 2021. https://www.elbil24.no/nyheter/vi-har-testet-billig-versjonen/73365920 Endret 24. januar av Syar-2003 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar (endret) 5 minutes ago, Deechon said: Jo, men f.eks BMW X6 (som ligner litt på X i karosseri) koster enda 250k'ish selv om de er 15-16 år gamle nå. Eksempel: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=324946907 Jeg bare prøver å finne logikken i markedet, forstår ikke hvorfor drivlinje har så mye å si på pris og pristap. 50 BMW X6 på finn. 397 Model X på finn. Endret 24. januar av Complexity Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar Complexity skrev (9 minutter siden): Model X er jo 9 år nå Og ingen vil vel kjøpe en 9 år gammel Tesla. Aller minst om den er en X. 2 1 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar Q7 Hybrid Nypris 2020-2021: 1 million - 1.1 million Q7 Hybrid bruktpris 2020-2021 : ca 800-900 000 Audi Etron 50 nypris 2020-2021: 599.000 Audi Etron 50 bruktpris 2020-2021: ca 350 000 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar 1 hour ago, Salvesen. said: Ja jeg er sikker på at min bil ikke har samme restriksjoner og det er mye empiri på hurtiglading av batteriet så jeg er ikke bekymret over det. Fra tesla model Y brukermanual: Quote The peak charging rate of the Battery may decrease slightly after a large number of DC Fast Charging sessions, such as those at Superchargers. ref: https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/en_ie/GUID-7FE78D73-0A17-47C4-B21B-54F641FFAEF4.html 1 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar Da er det bare å se etter ny bil @Salvesen. "Jeg mener det er en kjip løsning og andre leverandører har ikke denne begrensningen. IE bedre å velge noe annet." Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar DrAlban3000 skrev (15 minutter siden): Da er det bare å se etter ny bil @Salvesen. "Jeg mener det er en kjip løsning og andre leverandører har ikke denne begrensningen. IE bedre å velge noe annet." Bildet var ikke fra min bil. Men jeg har hatt 5 serie før i tiden, så den var absolutt aktuell for fremtidig bil. Men ikke med slike løsninger. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar sverreb skrev (24 minutter siden): Fra tesla model Y brukermanual: ref: https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/en_ie/GUID-7FE78D73-0A17-47C4-B21B-54F641FFAEF4.html Det er jo ikke i nærheten det samme 😅 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar DrAlban3000 skrev (15 minutter siden): Da er det bare å se etter ny bil @Salvesen. "Jeg mener det er en kjip løsning og andre leverandører har ikke denne begrensningen. IE bedre å velge noe annet." Ja, for "The peak charging rate may decrease slightly..." er sammenlignbart med å kutte ut DC-lading totalt. 🤣 1 Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar Just now, Snowleopard said: Ja, for "The peak charging rate may decrease slightly..." er sammenlignbart med å kutte ut DC-lading totalt. 🤣 Du får fortsatt dc ladet på bmw`en ifølge TB er bare at hastigheten er ca dobbelt så tregere. Samme var vel med toyotaen, han fikk vel kun 40kw på dc etterhvert. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar Snowleopard skrev (Akkurat nå): Ja, for "The peak charging rate may decrease slightly..." er sammenlignbart med å kutte ut DC-lading totalt. 🤣 De kutter ikke DC lading. Istedet starter den på 193kw istedet for +200. Og om du ser nøye på bildene TB har postet lader han med 57Kw på 84% Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar 3 minutes ago, Salvesen. said: Det er jo ikke i nærheten det samme 😅 Det er nok ingen grunn til å tro at grunnleggende BMS systemer ikke fungerer likt på tvers av deres bilmodeller. Batterier endrer ikke sin fundamentale virkemåte p.g.a. modellbokstaver. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar onkel_jon skrev (1 minutt siden): Du får fortsatt dc ladet på bmw`en ifølge TB er bare at hastigheten er ca dobbelt så tregere. Samme var vel med toyotaen, han fikk vel kun 40kw på dc etterhvert. OK, så ikke totalt krise da, men fremdeles temmelig ille i mine øyne. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar (endret) sverreb skrev (1 minutt siden): Det er nok ingen grunn til å tro at grunnleggende BMS systemer ikke fungerer likt på tvers av deres bilmodeller. Batterier endrer ikke sin fundamentale virkemåte p.g.a. modellbokstaver. Forskjellen er at Tesla lar brukeren voldta batteriene. Endret 24. januar av Syar-2003 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar Men gratulerer til tesla bjørn som tilsyneletende er den første i hele verden til å trigge battery protection mode på BMW i5. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar (endret) 27 minutes ago, Snowleopard said: OK, så ikke totalt krise da, men fremdeles temmelig ille i mine øyne. Jeg mistenker at den reelle forskjellen er at BMWen faktisk gir brukeren en melding om hva som skjer fremfor å bare derate ladefarten i det stille. Sannsynligvis er dette noe du vil finne igjen i mange biler, ref teslas brukermanual som antyder, i et riktignok langt vagere språk, at også de gjør noe tilsvarende. Det skal såpass mye til å trigge dette at nesten ingen vil noensinne oppleve det, og hvis bilen ikke hadde poppet opp dette varselet hadde brukeren sannsynligvis ikke reflektert over at ladefarten er litt lavere for den ladesesjonen og bare tilskrevet det sedvanlig temperamentsfulle ladere (om de hadde merket et avvik overhode). Endret 24. januar av sverreb Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar (endret) sverreb skrev (47 minutter siden): Det er nok ingen grunn til å tro at grunnleggende BMS systemer ikke fungerer likt på tvers av deres bilmodeller. Batterier endrer ikke sin fundamentale virkemåte p.g.a. modellbokstaver. Du må gjerne vise til tilsvarende melding i en tesla etter tilsvarende lading. Jeg har aldri sett det foruten der det er feil i batterier. Tesla kjøper ikke sin BMS fra 3 part. De styrer dette helt selv. Endret 24. januar av Salvesen. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar 1 minute ago, Salvesen. said: Du må gjerne vise til tilsvarende melding i en tesla etter tilsvarende lading. Jeg har aldri sett det foruten der det er feil i batterier. Tesla kjøper ikke sin BMS fra 3 part. De styrer dette helt selv. Det er ikke noe automatikk at slikt som dette genererer meldinger selv om derating skjer. Som sagt mistenker jeg at om bilen ikke hadde gitt melding men ellers oppført seg likt så hadde ingen brydd seg. Hva har hvem som produserer BMS systemet med saken å gjøre? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå