Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Nimrad skrev (18 timer siden):

Lurer på hvor mange som faktisk kjøper abonnement på sånt. Folk flest hurtiglader jo ikke fast. Det er svindyrt og skadelig på batteri og høres mest ut som en greie for spesielt interesserte.

Jeg synes det er helt greit å betale litt for å slippe å bli flådd og ha god roaming dekning når jeg en sjelden gang trenger å hurtiglade. Akkurat nå bruker jeg Ladeklubben fra Elbilforeningen. Det finnes alltids billigere måter å lade men Ladeklubben er normalt billigere eller har samme pris som drop-in hos Recharge, Kople, Ionity (fortsatt gamle priser i øyeblikket), eon clever, ragde, ishavsveien. For øvrige nettverk ser jeg ikke poenget med egen avtale/eget abonnement for å oppnå laderabatt. Det er utrolig store variasjoner på dyre roaming avtaler og de rimeligste, og prisbildet endrer seg mellom hver gang vi planlegger en langtur.

Endret av rockPaperScissors()
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
rockPaperScissors() skrev (27 minutter siden):

Jeg synes det er helt greit å betale litt for å slippe å bli flådd og ha god roaming dekning når jeg en sjelden gang trenger å hurtiglade. Akkurat nå bruker jeg Ladeklubben fra Elbilforeningen. Det finnes alltids billigere måter å lade men Ladeklubben er normalt billigere eller har samme pris som drop-in hos Recharge, Kople, Ionity (fortsatt gamle priser i øyeblikket), eon clever, ragde, ishavsveien. For øvrige nettverk ser jeg ikke poenget med egen avtale/eget abonnement for å oppnå laderabatt. Det er utrolig store variasjoner på dyre roaming avtaler og de rimeligste, og prisbildet endrer seg mellom hver gang vi planlegger en langtur.

"betale litt for å slippe å bli flådd" hørtes litt selvmotsigende ut..

Jeg er generelt motstander av abonnementsløsninger på ting som ikke burde/trenger være det. Den trenden eksisterer av kun en grunn og det er at de tjener mer penger på det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (17 minutter siden):

Ah ok, vi har en som går som firmabil hos oss som kjøres mye. Derfor lurte jeg, har ikke fått denne meldingen ennå på den til tross for ganske hyppig hurtiglading.

Noen med i4 som har fått denne på reisen?

Ingen på den norske fb owners gruppa med >5000 medlemmer har rapportert det.

Skal mye til og et sjeldent bruksmønster.
iX throttles after too many DC charges

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

"betale litt for å slippe å bli flådd" hørtes litt selvmotsigende ut..

Jeg er generelt motstander av abonnementsløsninger på ting som ikke burde/trenger være det. Den trenden eksisterer av kun en grunn og det er at de tjener mer penger på det.

Ser den, men bruker du f.eks. Fortum Charge & Drive blir du flådd da også fordi de har saftig påslag på roaming utenom hos Recharge stortsett. Dette kan kanskje endre seg etterhvert som at de får bedre avtaler. Bruker du Elli som var best på pris i forfjor så var de klart dyrest i fjor høst. Man kan følge litt med å bruke det som enhver tid er rimeligere men det er tidkrevende og når man ikke hurtiglader så ofte.. det er kort og godt mange måter å bli flådd på.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (8 minutter siden):

Nei, det er litt samme opplevelse jeg har - det vil nok hindre folk som kjører 100 mil om dagen og hurtiglader svært ofte dog. Så her kan 0.02% av kundegruppa forvente seg lange ladetider :) 

Nå var det kun 5 minutter tilegg på ladetid på den første DC ladingen med trig av "restriction" fra 20-80 i et dokumentert tilfelle (som jeg har vist til tidligere i diskusjon med bzzlink). Starter nok med en "liten" begrensning. 
Jeg har hatt min i4M50 i ett år og aldri opplevd det og ville ikke hatt noen annen elbil enn denne p.d.d. -  battery protection mode i sw eller ei :) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (15 minutter siden):

Nei, det er litt samme opplevelse jeg har - det vil nok hindre folk som kjører 100 mil om dagen og hurtiglader svært ofte dog. Så her kan 0.02% av kundegruppa forvente seg lange ladetider :) 

Er vel sjeldent man får denne i Norge med våre fartsgrenser. Ikke mange og lange nok. Jeg kan tenke meg at de som kjører mye på Autobahn og liker at det går litt radig unna, slik enkelte forteller at de gjør med sine ice-biler, fort ville fått denne på en transportetappe fra f.eks. Kiel og ned mot Sveits eller en av de sørlige byene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (2 minutter siden):

Nå var det kun 5 minutter tilegg på ladetid på den første DC ladingen med trig av "restriction" fra 20-80 i et dokumentert tilfelle (som jeg har vist til tidligere i diskusjon med bzzlink). Starter nok med en "liten" begrensning. 
Jeg har hatt min i4M50 i ett år og aldri opplevd det og ville ikke hatt noen annen elbil enn denne p.d.d. -  battery protection mode i sw eller ei :) 

Ja, jeg søkte litt rundt og fant en på langtur (riktignok en reddit-tråd) som fikk inntil 30% reduksjon på 4-5 ladinger på rad. Er godt de har valgt å spare batteriet på en måte som hefter ca 0 kunder. Typisk BMW med sånne gjennomtenkte løsninger.

Lenke til kommentar
38 minutes ago, DrAlban3000 said:

Nei, det er litt samme opplevelse jeg har - det vil nok hindre folk som kjører 100 mil om dagen og hurtiglader svært ofte dog. Så her kan 0.02% av kundegruppa forvente seg lange ladetider :) 

Husk at det ikke er 100 mil på autobahn, så veldig rart bmw har dette siden det er en bil som skal kjøre 200 på autobahn da tømmes batteriet fort og man må hurtigladere oftere.

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (11 minutter siden):

Husk at det ikke er 100 mil på autobahn, så veldig rart bmw har dette siden det er en bil som skal kjøre 200 på autobahn da tømmes batteriet fort og man må hurtigladere oftere.

Og husk at mange norske eiere faktisk har vært på kryss og tvers på kontinentet inkl autobahn siste to årene i sine ferier eller i andre sammenhenger uten at det har vært detektert og rapportert noe om dc ladebegrensniger. 
Det som klages på er at toppfarten begrenses til 225km/t.

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (28 minutter siden):

Husk at det ikke er 100 mil på autobahn, så veldig rart bmw har dette siden det er en bil som skal kjøre 200 på autobahn da tømmes batteriet fort og man må hurtigladere oftere.

Forsto ikke helt hva du mente her. Jeg forstår at dette vil ramme de kundene som kjører daglig på autobahn i over 200 og hurtiglader daglig. Jeg vet ikke om den er laget for autobahn akkurat, det er det få elbiler som er. Om du har kjørt på den veien siste årene så er ikke elbiler de som holder 160-200. De ligger stort sett å lunker i høyrefelt i marsjfarta si.

Mitt poeng var at det er ganske få Norske kunder som vil erfare denne begrensingen, de som får den vil oppleve en mild reduksjon i ladehastighet i første omgang. Så jeg ser ikke helt det store problemet med akkurat det.

 

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
5 hours ago, Salvesen. said:

Jeg mener det er en kjip løsning og andre leverandører har ikke denne begrensningen. IE bedre å velge noe annet.

Selv om man da risikerer å uforvarende øke batterislitasje og korte ned batterilevetiden?

Og er du sikker på at andre OEM ikke har samme restriksjon? Forskjellen kan jo raskt være at man sier fra om det.

Lenke til kommentar

Dette er dritt: En begrensing som ikke inntreffer kundene laget for å spare batteriet. Her velger man en annen bil pga dette.

Dette er ikke dritt: En begrensing som blir utført hemmelig fordi bilen ikke er bygget skikkelig, når det blir oppdaget blir eierne nødt til å gå rettens vei. Dette bilmerket velger vi da. 

Hørt utrykket "Å kaste stein i glasshus?" 😅

 

 

https://electrek.co/2021/12/01/tesla-guilty-throttling-charging-speed-pay-owners-retrial/

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (3 timer siden):

Selv om man da risikerer å uforvarende øke batterislitasje og korte ned batterilevetiden?

Og er du sikker på at andre OEM ikke har samme restriksjon? Forskjellen kan jo raskt være at man sier fra om det.

Ja jeg er sikker på at min bil ikke har samme restriksjoner og det er mye empiri på hurtiglading av batteriet så jeg er ikke bekymret over det.

Lenke til kommentar

Ser at elbiler taper seg ekstremt fort i verdi, nå får man jo model x til litt over 200k og taycan er nesten nede på 550k nå.

 

Hvorfor er det sånn? Det må jo være en grunn til at de er så "billige" nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...