Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Lord Britishface skrev (30 minutter siden):

Det er dessverre 38k, ikke 23k. Det er ett produkt som har havnet på to linjer av en eller annen regnskapsmessig grunn. 

Dyre felger….
Synes ikke var ikke noe godt tilbud sammen med nybil.
Til sammenlikning. Jeg hadde originale sett vinterhjul i 18" til 24.500,- eks moms (før 8% storkunderabatt) i min kontakt på en BMW 2023 modell (i4 M50)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anta mange av nybilkundene tilhører en av fagforeningene som gir 6-8% rabatt, og andre er kanskje ramme på å forhandle. Mitt tilbud var det ikke så mye som en kaffekopp i avslag på. Norge har visstnok bare blitt tildelt i underkant av hundre biler i første produksjonsrunde, så jeg tror ikke det er mye å prute på før BOS ser om de blir brennende inne med noen av dem.

Endret av Lord Britishface
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Peugeot e-3008 electric virker som en interessant bil.

Har funnet spesifikasjonene til alle tre versjonene hos media.stelantis.com . Denne er datert 1209-2023

Long range skal ha et batteri med 98kWh netto og med kun en liten vaktøkning på batteri (fra 520 -574 kg) forventet WLTP range tall 700km.

 

 

e-3008.pdf

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Retroman skrev (På 19.1.2024 den 2:37 PM):

Hvis du gjør bittelitt research så vil du finne ut at dette er svært godt kjent, også hos andre utleieselskaper.

En uting at folk kommer med subjektive motargumenter, og overlater bevisbyrden for dette til andre.

Så det er ikke den som kommer med påstanden som skal dokumentere den altså? Ok, det var faktisk nytt for meg.

Og hvis du sjekker så ser du at det kun var et spørsmål fra min side. Ikke noe "motargument".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, Syar-2003 said:

Peugeot e-3008 electric virker som en interessant bil.

Har funnet spesifikasjonene til alle tre versjonene hos media.stelantis.com . Denne er datert 1209-2023

Long range skal ha et batteri med 98kWh netto og med kun en liten vaktøkning på batteri (fra 520 -574 kg) forventet WLTP range tall 700km.

 

 

e-3008.pdf 157.37 kB · 9 downloads

Ser at den med det store batteriet er testet (utregnet?) til å ha høyere forbruk enn modellen med 4 hjulstrekk. Det virker jo litt merkelig. (4x4 i midten, Long range til høyre)
Screenshot2024-01-22at09_29_56.thumb.png.e6873af926dea305b1e52b0b36af61a9.png

Bra at man kan få lang rekkevidde for de som trenger det, men hvem er det egentlig som trenger det? Så lenge det er rask lading så virker det som ressurs sløsing å lage så svære batterier.

Det ser ut som Long Range versjonen også lader mye raskere enn de andre. Men er oppgitt til samme maks hastighet, så en annen ladekurve da.

Den klarer 20%-80% 3 minutter raskere enn de andre, og har mye større batteri.

Screenshot2024-01-22at09_28_14.thumb.png.7591e6ab810d498072f07a9a4e480b90.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (29 minutter siden):

Ser at den med det store batteriet er testet (utregnet?) til å ha høyere forbruk enn modellen med 4 hjulstrekk. Det virker jo litt merkelig. (4x4 i midten, Long range til høyre)

Dette er vel mulighens litt preliminære tall, derfor jeg skrev at dokumentet var fra 12-09-2023 (notat WLTP cycle under approval)
Hvis du ser på BOS er forbruket angitt til 14 kWh/100km. 

 

bzzlink skrev (29 minutter siden):

Den klarer 20%-80% 3 minutter raskere enn de andre, og har mye større batteri.

Annen batteripakke med høyere snittfart er vel årsaken til det. 
BMW IX 50 f.eks har 111 kWh batteri og oppgir 20-80% på 35 minutter 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar

Er det noen som har noe oversikt over Fiat 500-modellene? Har lest mye dritt om den bilen, men synes den ser ålreit ut på papiret nå for en som vil ha en liten bil. Lurer på om det er kommet noen endringer de siste årene. Jeg sliter med å sette fingeren på hva de klager over i bilen, men mulig det er prisen som gjør at kravene ligger litt høyt.

For min del ville det eventuelt vært å oppgradere fra en Seat Mii. Den fikk strålende kritikk, men er en veldig "dum" bil. Det blir eventuelt da for å få litt løft på komfort, infotainment, app-styring og sånne ting. Litt ekstra rekkevidde er heller ikke dumt.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (40 minutter siden):

Bra at man kan få lang rekkevidde for de som trenger det, men hvem er det egentlig som trenger det? Så lenge det er rask lading så virker det som ressurs sløsing å lage så svære batterier.

 

Ihvertfall taxisjaførene i Oslo..

Rekkevidden i denne kulda er bønn i bøtta, i tillegg bruker man mye strøm på oppvarming. Det er få ladestasjoner og ingen vil stå i kø når du skal på fjellet. Med ny elbil krav til taxier kan man regne med kø mange steder etter november, det har allerede nå blitt et problem. I tillegg er det dyrere enn hjemmelading. Deilig å slippe å lade så ofte, ikke alle har hjemmelader. Rekkevidden stagnerer over tid. Det er "tusen" grunner, vi er ikke i nærheten av det stadie hvor rekkevidden er overflødig - kanskje når vi når noen tusen km i rekkevidde. 
 

Endret av MrL
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (29 minutter siden):

Ser at den med det store batteriet er testet (utregnet?) til å ha høyere forbruk enn modellen med 4 hjulstrekk. Det virker jo litt merkelig. (4x4 i midten, Long range til høyre)

Bra at man kan få lang rekkevidde for de som trenger det, men hvem er det egentlig som trenger det? Så lenge det er rask lading så virker det som ressurs sløsing å lage så svære batterier.

Det ser ut som Long Range versjonen også lader mye raskere enn de andre. Men er oppgitt til samme maks hastighet, så en annen ladekurve da.

Den klarer 20%-80% 3 minutter raskere enn de andre, og har mye større batteri.

Nå er vel det større batteriet noe tyngre naturligvis, så er jo bare å forvente at det gir litt økt forbruk. Dessuten, uten at jeg har sjekket tabellen, er ikke LR og 4x4?

Man kan jo alltids klage på størrelsen, men det er jo knapt større enn TMS/TMX sine batterier på LR, som vel er 100 kWh de og. Så da må man vel ha det for å få en større bil til å ha bra med rekkevidde.

Er jo endel folk som kjører endel med henger, også over avstander. Vil tro de setter stor pris på å få et slikt alternativ, så de kommer nærmere en ok kjørelengde med henger før de må lade. Tross alt er tapet fort 50 % og mer, litt avhengig av vekt og volum på henger. En dobbel-boogie campingvogn av litt størrelse, vil nok fort trenge dette for at man skal gidde å bruke en elbil til trekkvogn.

Og endel taxi-førere klager jo på at de må over på elbil, fordi de må lade så ofte på vakt for at bilen skal takle vakta, eventuelt et dobbeltskift. Denne vil derfor bli populær blant disse, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (19 minutter siden):

Nå er vel det større batteriet noe tyngre naturligvis, så er jo bare å forvente at det gir litt økt forbruk. Dessuten, uten at jeg har sjekket tabellen, er ikke LR og 4x4

Long range er også med single motor. Batteriet i long range er oppgitt til 54kg tyngre enn 73 kWh batteriet.  
Kerb weight 2114kg single motor, 2199kg dual motor,  2174kg single motor LR

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (25 minutter siden):

Long range er også med single motor. Batteriet i long range er oppgitt til 54kg tyngre enn 73 kWh batteriet.  
Kerb weight 2114kg single motor, 2199kg dual motor,  2174kg single motor LR

OK, takker for info. Da burde jo den egentlig hatt lavere forbruk. Men det kan jo og bero på endel ytre faktorer, om det er testet på vei og ikke i lab.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
56 minutes ago, Snowleopard said:

Man kan jo alltids klage på størrelsen, men det er jo knapt større enn TMS/TMX sine batterier på LR, som vel er 100 kWh de og. Så da må man vel ha det for å få en større bil til å ha bra med rekkevidde.

De bilene er vel nesten dobbelt så store som Peugeoten i passasjervolum. I hvert fall X. 

57 minutes ago, Snowleopard said:

Er jo endel folk som kjører endel med henger, også over avstander. Vil tro de setter stor pris på å få et slikt alternativ, så de kommer nærmere en ok kjørelengde med henger før de må lade. Tross alt er tapet fort 50 % og mer, litt avhengig av vekt og volum på henger. En dobbel-boogie campingvogn av litt størrelse, vil nok fort trenge dette for at man skal gidde å bruke en elbil til trekkvogn.

Og endel taxi-førere klager jo på at de må over på elbil, fordi de må lade så ofte på vakt for at bilen skal takle vakta, eventuelt et dobbeltskift. Denne vil derfor bli populær blant disse, vil jeg tro.

Ja, jeg er enig i det. Prøvde å tenke etter om jeg ville betalt si 100.000,- ekstra for å få 100kwh batteri i model Y. Nå som jeg har levd med elbil i 5 år, så hadde jeg nok ikke det. 

Men om jeg skulle kjøpt min første elbil, så hadde jeg nok gjort det. Veldig vanskelig å skjønne hvor mye rekkevidde man trenger før man har fått kjørt bilen i ett år nesten. 

Hele elbilkonseptet faller på at det må komme mye mer saktelading løsninger. Alle må ha enkel tilgang til lading der de parkerer bilen over natta.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (14 minutter siden):

OK, takker for info. Da burde jo den egentlig hatt lavere forbruk. Men det kan jo og bero på endel ytre faktorer, om det er testet på vei og ikke i lab.

Eeehh de to er oppgitt i dette preliminære dataarket til hhv 13.9 og 14.0 . Som jeg allerede har svart til bzzlink er forbruk nå oppgitt  14 kWh/100 hos BOS. 
Man får kanskje vente med å lese desimalverdiene til både LR og dual motor er lansert med offisielle tekniske data. 

  

Lenke til kommentar
kremt skrev (24 minutter siden):

Men trolig inkludert ladetap og derfor ikke egnet til å regne ut rekkevidde. 

Dette med ulikt forbruk på hele  +0.1 kWh/100 for LR single motor kan også la seg forklare med at den har annen motorkarakteristikk (mere effekt og Nm ) 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Syar-2003 said:

Dette med ulikt forbruk på hele  +0.1 kWh/100 for LR single motor kan også la seg forklare med at den har annen motorkarakteristikk (mere effekt og Nm ) 

Grunnen til at jeg er overrasket er at 2 motorer gjerne gir med rullemotstand enn 1. Så det å ha samme forbrukstall uavhengig av aksler med drift på er imponerende.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, bzzlink said:

Grunnen til at jeg er overrasket er at 2 motorer gjerne gir med rullemotstand enn 1. Så det å ha samme forbrukstall uavhengig av aksler med drift på er imponerende.

Vil nok tippe at den går mest på forhjuls trekk og kobler av bakhjulene med mindre forhjulene virkelig begynner å spinne.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (27 minutter siden):

Hyundai har gjort en oppdagelse!

Mange Hyundai Kona eiere har slitt med 12V-batterier som tømmer seg. Nå ser det ut til at "mysteriet" er løst.

https://www.motor.no/aktuelt/apper-tommer-startbatteriene/263694

Nå har vel Hyundai antydet dette tidligere. Vil tro tiltakene er gode, men uansett er det jo greit å ha litt bedre buffer på 12V-batteriet i vinterland som Norge. Men om det er 3.partsapper som sørger for å tømme batteriet, så kan vel Hyundai i så tilfelle være litt "tungvindt", og si nei med det som årsak (ikke på 18 og 19-modellene da de ikke har appløsning), men samtidig er jo det litt negativt, så kan være god grunn til å ta det på goodwill.

Selv fikk jeg nytt batteri på garanti etter at bilen paja ned da jeg skulle koble til lader, og den ble stående ikke fullt et døgn i kulda (skrevet om i tråden her). Men om ikke, så tror jeg at jeg hadde brukt penger på et batteri selv.

Er en anbefaling på et batteri i en tråd om Kona på elbilforum, der batteriet er fysisk like stort og gir rette effekter, men det inneholder mer energi. Tenker jeg ville endt opp med dette om jeg skulle måtte betale for et selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Snowleopard said:

Nå har vel Hyundai antydet dette tidligere. Vil tro tiltakene er gode, men uansett er det jo greit å ha litt bedre buffer på 12V-batteriet i vinterland som Norge. Men om det er 3.partsapper som sørger for å tømme batteriet, så kan vel Hyundai i så tilfelle være litt "tungvindt", og si nei med det som årsak (ikke på 18 og 19-modellene da de ikke har appløsning), men samtidig er jo det litt negativt, så kan være god grunn til å ta det på goodwill.

Selv fikk jeg nytt batteri på garanti etter at bilen paja ned da jeg skulle koble til lader, og den ble stående ikke fullt et døgn i kulda (skrevet om i tråden her). Men om ikke, så tror jeg at jeg hadde brukt penger på et batteri selv.

Er en anbefaling på et batteri i en tråd om Kona på elbilforum, der batteriet er fysisk like stort og gir rette effekter, men det inneholder mer energi. Tenker jeg ville endt opp med dette om jeg skulle måtte betale for et selv.

Tilltakene er jo slik at man kan bli nektet å starte varmen i bilen med appen om man har gjort det ett par ganger før.. Virker å være litt irriterende.

Og litt dårlig å skylde på 3eparts apper at ikke bilene klarer å holde 12V batteriet ladet. Har brukt Tibber til Teslan min i 4 år nå og i starten vekket den bilen ofte, men det gjør den ikke nå lengere.

Og om den vekker bilen så lades jo selvfølgelig 12V..

12V lades også om bilen er i dvale og den merker at 12V behøver lading..

Det værste med Hyundai sitt problem er jo at 12V tømmes selv om bilene er tilkoblet strøm...?

Screenshot_20240122_120448_Gallery.thumb.jpg.da98ce29e83c259b633a645e816e2a2d.jpg

Dette er bare ett eksempel.. De må jo få redesignet ladesystemet på bilene sine..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...