Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Lord Britishface skrev (1 time siden):

Dette er så fantastisk dumt. Hvem vil betale ekstra for å få mange mil kortere rekkevidde og dårligere kjørekomfort i familiebil som bruker 9 sekunder til hundre? Og i motsetning til mange andre oppgir ikke Peugeot rekkevidde for ulike utstyrspakker/hjulstørrelser. Differansen mellom 19" og 21" kan være enorm. 

Du har sett på e-3008 GT , denne utstyrsversjonen GT har 20" alufelger type YOSEMITE og dekkskumsom som standard.
e-3008 Allure har 19" som standard.
Hvor får du 21 tommer hjul fra , det står hverken i modell eller i prisliste ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BILUTLEIEGIGANTEN Sixt forteller at de har kjøpt, til sammen milliarder av euro i bilavtaler, med bilkonsernet Stellantis.

Butikken inkluderer minst produktene til Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, Fiat, Jeep, Lancia, Opel, Peugeot, Ram, Vauxhall og Maserati fra merkene Stellantis. TOTALT kjøper Sixt opptil 250.000 biler fra Stellantis. De vil bli brukt til utleie ved selskapets nordamerikanske og europeiske kontorer. Det gigantiske salget er en fortsettelse av Sixts kunngjøring i desember, der de sa at de ville gi opp alle Tesla-merkede biler på grunn av deres kontinuerlige prisreduksjoner. Rabattene tæret på videresalgsverdiene til bilene, som er en viktig inntektskilde for Sixt. Sixt sa også at reparasjonskostnadene til Tesla-flåten var høye.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (42 minutter siden):

BILUTLEIEGIGANTEN Sixt forteller at de har kjøpt, til sammen milliarder av euro i bilavtaler, med bilkonsernet Stellantis.

Butikken inkluderer minst produktene til Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, Fiat, Jeep, Lancia, Opel, Peugeot, Ram, Vauxhall og Maserati fra merkene Stellantis. TOTALT kjøper Sixt opptil 250.000 biler fra Stellantis. De vil bli brukt til utleie ved selskapets nordamerikanske og europeiske kontorer. Det gigantiske salget er en fortsettelse av Sixts kunngjøring i desember, der de sa at de ville gi opp alle Tesla-merkede biler på grunn av deres kontinuerlige prisreduksjoner. Rabattene tæret på videresalgsverdiene til bilene, som er en viktig inntektskilde for Sixt. Sixt sa også at reparasjonskostnadene til Tesla-flåten var høye.

Hvor har du det om Tesla fra? Står ingenting om det her: https://about.sixt.com/en/sixt-and-stellantis-reach-agreement-for-the-purchase-of-up-to-250000-vehicles-laying-the-foundation-for-further-global-expansion/#more

En uting at folk legger ut påstander uten noen form for dokumentasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Hanhijnn said:

Hvor har du det om Tesla fra? Står ingenting om det her: https://about.sixt.com/en/sixt-and-stellantis-reach-agreement-for-the-purchase-of-up-to-250000-vehicles-laying-the-foundation-for-further-global-expansion/#more

En uting at folk legger ut påstander uten noen form for dokumentasjon.

Dette er da viden kjent.

https://electrek.co/2024/01/16/sixt-drops-tesla-buys-250000-rental-cars-from-stellantis/

https://www.teslarati.com/sixt-stellantis-vehicle-agreement-phasing-out-tesla/

https://www.investopedia.com/stellantis-strikes-deal-with-euro-car-rental-giant-sixt-after-sixt-dumps-tesla-8426792

Som var de tre første linkene google returnerte på 'sixt tesla'

Hertz gjorde det samme for ikke lenge siden. Jeg gjetter teslas egen leasingavdeling vil få slite med gjenkjøpsveriene om en stund.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Lord Britishface skrev (1 time siden):

Det stod 21 tommer hos BOS, men jeg mistenker at det må ha vært en tastefeil, for det er borte nå.

Det er garantert feil i annonse. 
Til denne bilen (nye 3008 gen 3 plattform) er eneste info å oppdrive av hjuldimensjoner at de er 19 og 20.

I følge wheel-size dot com har :
20"  235 dekk med 50 profil
19"  samme bredde men med 55 profil
Dette er normale medium SUV dekk størrelser.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Hvor har du det om Tesla fra? Står ingenting om det her: https://about.sixt.com/en/sixt-and-stellantis-reach-agreement-for-the-purchase-of-up-to-250000-vehicles-laying-the-foundation-for-further-global-expansion/#more

En uting at folk legger ut påstander uten noen form for dokumentasjon.

Hvis du gjør bittelitt research så vil du finne ut at dette er svært godt kjent, også hos andre utleieselskaper.

En uting at folk kommer med subjektive motargumenter, og overlater bevisbyrden for dette til andre.

Endret av Retroman
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Lite gunstig òg for dei som kjøpte Tesla i 2022 eller før og vil selge den etter 2-4 år. Dei som kjøpte med leasingavtale etter priskuttet i 2023 kan ha fått ein veldig god pris om det ikkje blir store hevingar dei neste par åra.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Zeph said:

Lite gunstig òg for dei som kjøpte Tesla i 2022 eller før og vil selge den etter 2-4 år. Dei som kjøpte med leasingavtale etter priskuttet i 2023 kan ha fått ein veldig god pris om det ikkje blir store hevingar dei neste par åra.

Men dette vil jo også gjelde alle direkte konkurrenter til Tesla.

Men det fungerer kanskje ikke så direkte?

Dersom man skal kjøpe en 3 år gammel id4, er kundegruppen villig til å betale 150.000,- mer for den, enn en sammenlignbar Tesla?

Jeg orker ikke lese artiklerne akkurat nå. Men kommer det frem om de har sammelignet med fossil flåte tallene sine her?

Endret av bzzlink
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Det er garantert feil i annonse. 
Til denne bilen (nye 3008 gen 3 plattform) er eneste info å oppdrive av hjuldimensjoner at de er 19 og 20.

I følge wheel-size dot com har :
20"  235 dekk med 50 profil
19"  samme bredde men med 55 profil
Dette er normale medium SUV dekk størrelser.

Godt mulig det er feil i annonsene, men jeg kan bekrefte at det stod 21". Det er og mulig å spekke opp bilene i konfigurator, og 21" er et alternativ.

De sier jo og at det er godt uTstyrte biler, så det kan jo som sagt tyde på at det faktisk stemmer. Vi nordmenn kjøper jo sjeldent de mest skrapede versjoner.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (46 minutter siden):

Det er og mulig å spekke opp bilene i konfigurator, og 21" er et alternativ.

 

Ikke det jeg har sett. 
Jeg tror ikke det før du viser et skjermbilde av det ?

21 tommer står heller ikke i prisliste for e-3008 fra Januar -2024 som jeg har lagt inn her tidligere. 
Deromot kan du konfigurere den med 21-Inch Curved Screen :) 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (11 minutter siden):

Ikke det jeg har sett. 
Jeg tror ikke det før du viser et skjermbilde av det ?

21 tommer står heller ikke i prisliste for e-3008 fra Januar -2024 som jeg har lagt inn her tidligere.

Litt vanskelig å ta skjermbilde, om de har endret på dette i mellomtiden.

Så da får det bare være at du ikke tror det. Det går greit for min del. Skal ikke ha bilen selv, så orker ikke legge mer innsats i det. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Litt vanskelig å ta skjermbilde, om de har endret på dette i mellomtiden.

Så da får det bare være at du ikke tror det. Det går greit for min del. Skal ikke ha bilen selv, så orker ikke legge mer innsats i det. ;)

Konfigurator av e-3008 hos peugeot.no satt jeg også med i går og den har aldri vist 21 tommers hjul. Det er bare å innrømme at du tar feil 😉 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Men dette vil jo også gjelde alle direkte konkurrenter til Tesla.

Men det fungerer kanskje ikke så direkte?

Dersom man skal kjøpe en 3 år gammel id4, er kundegruppen villig til å betale 150.000,- mer for den, enn en sammenlignbar Tesla?

Jeg orker ikke lese artiklerne akkurat nå. Men kommer det frem om de har sammelignet med fossil flåte tallene sine her?

Heile marknaden blir nok påverka ja. Det har jo vore avslag på dei fleste bilane i det segmentet, men dei fleste har vel hatt midlertidige kampanjar? Tesla skrudde prisane kraftig ned og har nær sagt haldt dei der, med litt opp og ned underveis. Konkurrentane har prisar på nye bilar som er høgare i dag enn i 2023.

Kan vel ikkje vere så mange andre nye bilar som er så mykje billegare som MY/M3 i dag samanlikna med 2022.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Konfigurator av e-3008 hos peugeot.no satt jeg også med i går og den har aldri vist 21 tommers hjul. Det er bare å innrømme at du tar feil 😉 

2 stykk som mener det stod der (den ene, meg, bekreftet det som ble sagt), 1 stykk som mener det ikke stod, og det er da flertallet som må innrømme feil?

Dream on, sier nå jeg! 🙃

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (29 minutter siden):

2 stykk som mener det stod der (den ene, meg, bekreftet det som ble sagt), 1 stykk som mener det ikke stod, og det er da flertallet som må innrømme feil?

Dream on, sier nå jeg! 🙃

Var den andre på konfigurator hos Peugeot ? Vi meg det da . Om ikke så er det jug. Uansett så har «jeg» rett da det i skrivende stund ikke finns noe 21 tommer hjul til e-3008 å fremvise (kun 19 og 20), ei heller typegodkjenning. Det samme sier wheel-size.com.

Kjent siden Sept.2023
Se 1:22

Case closed.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Zeph skrev (4 timer siden):

Heile marknaden blir nok påverka ja. Det har jo vore avslag på dei fleste bilane i det segmentet, men dei fleste har vel hatt midlertidige kampanjar? Tesla skrudde prisane kraftig ned og har nær sagt haldt dei der, med litt opp og ned underveis. Konkurrentane har prisar på nye bilar som er høgare i dag enn i 2023.

Kan vel ikkje vere så mange andre nye bilar som er så mykje billegare som MY/M3 i dag samanlikna med 2022.

https://www.motor.no/aktuelt/brems-i-elbilsalget-i-europa/263955

Lenke til kommentar

Er det fortsatt mange år til at det kommer mye lettere batterier som potensielt fører til at en del nye elbiler gjennomgår en skikkelig slankekur?

Noen som kan spå hvor lenge vi må vente på å se elbiler med 400km+ rekkevidde til under 200000? Man får fortsatt mange nyere (5-6 år gamle) biler med forbrenningsmotor som har gått lite til godt under 200000.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
mandela skrev (58 minutter siden):

Er det fortsatt mange år til at det kommer mye lettere batterier som potensielt fører til at en del nye elbiler gjennomgår en skikkelig slankekur?

Noen som kan spå hvor lenge vi må vente på å se elbiler med 400km+ rekkevidde til under 200000? Man får fortsatt mange nyere (5-6 år gamle) biler med forbrenningsmotor som har gått lite til godt under 200000.

Skal du sammenligne med brukt mot elbil, må du sammenligne og mot brukte elbiler. 2018-2019 Kona bør det vel nå være mulig å få pruta under 200K, ihvertfall om det ikke er premium utstyret på den, og den har WLTP på 448 km på de modellene.

2020-modellen med nye dekk og litt justering av hjuloppheng etc, fikk oppgradert WLTP til litt over 480, tror det var 484 km.

Den fikk da i tillegg litt større skjerm, appløsning og støtte for tilhengerkrok som drar en liten og lett henger (300 kg tror jeg det er), som kan være grei til å henge på litt volumiøs men lett ferieoppakning på, ev. sette på bagasjeboks eller sykkelstativ.

Så lette batteri, tror jeg vi må vente fort 10+ år på. Men frem til å har jo vektfordel stortsett blitt brukt til å øke rekkevidden, ikke til å få lettere biler. Med 6-800 km rekkevidde blir det bra også for de som trekker henger, så da kan det hende vi etterhvert ser at batteripakkene blir lettere, slik at det og merkes på egenvekta til bilene.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...