Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Randeboy skrev (1 time siden):

Tror også at batteriet på BZ kommer til å holde godt pga den svære bufferen. Med det gir de jo opp til 10 år og 1.000.000 km garanti på batteriet. Det vil vel hjelpe med å holde verdien greit. Service er vel også noe folk setter høyt. Der er Toyota i toppen. 
 

Ser jo allerede nå på div forum og videoer på YouTube at eiere med VW ID4 allerede ser degradering 😐

Er det noko planlagt systematikk i at ein bZ4x lar deg bruke meir av bufferen etter som batteriet mistar kapasitet?

kremt skrev (29 minutter siden):

Mindre enn jeg trodde egentlig. 5000 euro i tyskland, 30000 nok i norge. Ser ut som salget der nede går relativt dårlig, 10 % ned i 2023 ift 2022. Men dette priskuttet var jo ikke akkurat overraskende, vært avslag på 50-60 tusen på demobiler i lange tider, samt 30-40 tusen på inventory. Fins det grunn til å kjøpe noe annet enn inventory eller demo forresten, er jo mye bedre priset og stort utvalg. 

Om du finn bil med riktig konfigurasjon innan grei rekkevidde så ser eg ingen grunn til å bla opp meir for å måtte vente lengre på bilen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men Tesla satte jo opp prisene i høst, så reell prisnedgang er vel rundt 10k.

Likevel bra at Tesla presser på pris og teknologi, hvis ikke hadde det ikke vært mye nytenkning hos andre produsenter. Eneste andre som prøver å presse på pris og teknologi er jo kineserne, tenker da mest på nio og byd.

Så får vi se om Tesla sine valg med tanke på kvalitetskontroll, service og fagforeningsmotstand samt valg om å erstatte velfungerende betjeningshendler med noe som er dårligere gjør at de taper markedsandeler på sikt.

Lenke til kommentar
36 minutes ago, Zeph said:

Er det noko planlagt systematikk i at ein bZ4x lar deg bruke meir av bufferen etter som batteriet mistar kapasitet?

Om du finn bil med riktig konfigurasjon innan grei rekkevidde så ser eg ingen grunn til å bla opp meir for å måtte vente lengre på bilen.

Man må virkelig lese detaljene. I hvert fall når jeg kikket på bil og vurderte inventory, så var det noen som ikke inkluderte hengerfeste. Og de som hadde alright avslag var langt unna og hadde hvitt interiør. Men dette endrer seg vel hele tiden.

Lenke til kommentar
41 minutes ago, OC-Freak said:

Men Tesla satte jo opp prisene i høst, så reell prisnedgang er vel rundt 10k.

Likevel bra at Tesla presser på pris og teknologi, hvis ikke hadde det ikke vært mye nytenkning hos andre produsenter. Eneste andre som prøver å presse på pris og teknologi er jo kineserne, tenker da mest på nio og byd.

Så får vi se om Tesla sine valg med tanke på kvalitetskontroll, service og fagforeningsmotstand samt valg om å erstatte velfungerende betjeningshendler med noe som er dårligere gjør at de taper markedsandeler på sikt.

Skulle ønske de klarte å løse den jævla autoviskeren ass. Straks 5 år med rævva autovisker på meg nå :)

Parkeringsvisualiseringen har blitt ganske bra nå, men det er bare når kameraene er rene og det er jo også bare halve året

Matrix lysene burde de sette er par utviklere på nå synes jeg. Det er vel blitt lov i USA også for litt siden så ingen grunn til å holde tilbake.

ACC og spesielt køassisten synes jeg fungerer bra nå og bedre enn det jeg har prøvd fra Tyskland og Korea

 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Man må virkelig lese detaljene. I hvert fall når jeg kikket på bil og vurderte inventory, så var det noen som ikke inkluderte hengerfeste. Og de som hadde alright avslag var langt unna og hadde hvitt interiør. Men dette endrer seg vel hele tiden.

Ja, du må sjølvsagt finne riktig spesifikasjon. Sjekk kvar dag så dukker det nok opp til slutt. Den største fella er kanskje at den ikkje har hengerfeste, men eg går ut frå at folk er i stand til å finne ut kva farge interiøret har. Du kan filtrere på akkurat det du vil ha.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

ACC og spesielt køassisten synes jeg fungerer bra nå og bedre enn det jeg har prøvd fra Tyskland og Korea

Det jeg synes Tesla er bra på i kø er at den tar igang og følger på raskt. Det er flere som har en strikkeffekt hvor man tar for sent igang, luka blir svær og hastighet økes ytterligere for å møte satt distanse - så ender man med en hardere oppbremsing igjen. Jeg sitter endel i kø.

 

 

Lenke til kommentar
Iterion skrev (6 timer siden):

Føler egentlig at Toyota er biler for de som vil ha det "trygge og billige", og som ikke bryr seg så mye om design og om biler generelt. Når det gjelder BZ4X er jeg fortsatt skeptisk, men bra den nå har fått flere oppgraderinger!

Det var vel også på høy tide med alle problemene som har vært. Denne nye vann til vann varmeveksleren, hvor bra er den ift en solid varmepumpe ala det Tesla har f.eks? Hvor mange minusgrader må til før den begynner å slite? 

Fortsatt 60 min ventetid for å lade 10-80% i -10 c 😅 Høres fortsatt for høyt ut spør du meg. Min første bil var faktisk en Toyota Avensis @Syar-2003, men det var nok fort første og siste! Døllere biler skal man lete lenge etter! Billig i drift var den heller ikke. Dog spent på hvordan de kommer til å gjøre det på elbil fronten i fremtiden. 

Hjulbuene av plast til Bz4x burde få alle til å løpe vekk fra å kjøpe en. Ser jo ikke ut på høylys dag.

Lenke til kommentar
5 hours ago, OC-Freak said:

samt valg om å erstatte velfungerende betjeningshendler med noe som er dårligere gjør at de taper markedsandeler på sikt.

Steer-by-wire er sikkert snart standard i alle bilene og da blir ikke knappene på rattet så ille lenger. Cybertruck har jo dette så de har jo utviklet det nå. Kansje det kommer allerede på Y refresh i sommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oOF skrev (1 time siden):

Hjulbuene av plast til Bz4x burde få alle til å løpe vekk fra å kjøpe en. Ser jo ikke ut på høylys dag.

Du sier noe der! Var en grunn til at jeg holdt meg unna å kommentere noe om utseendet på bilen ;) Men nå som du først er inne på det; bilen ser faktisk ikke ut i måneskinn! Men er jo tross alt en Toyota vi snakker om her hehe. De er ikke akkurat kjent for å lage de tøffeste bilene, de er mer på pålitelige biler til en ok pris. 

Endret av Iterion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (48 minutter siden):

Steer-by-wire er sikkert snart standard i alle bilene og da blir ikke knappene på rattet så ille lenger. Cybertruck har jo dette så de har jo utviklet det nå. Kansje det kommer allerede på Y refresh i sommer.

Håper du har rett der! 🤞

Lenke til kommentar
Complexity skrev (58 minutter siden):

Steer-by-wire er sikkert snart standard i alle bilene og da blir ikke knappene på rattet så ille lenger. Cybertruck har jo dette så de har jo utviklet det nå. Kansje det kommer allerede på Y refresh i sommer.

Har Tesla utviklet steer-by-wire-systemet selv? Grøss.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sikler så smått på en e-3008 GT for tiden, men stusser på prissettingen til BOS. De kjører nå en "kampanje" hvor vinterhjul og en nesten verdiløs serviceavtale er inkludert, men prisen er hele 70k høyere enn det Peugeot averterer med. Hva kommer denne differansen av? Hadde vært greit å vite før jeg snakker med en selger. 

Lenke til kommentar
Lord Britishface skrev (1 time siden):

Sikler så smått på en e-3008 GT for tiden, men stusser på prissettingen til BOS. De kjører nå en "kampanje" hvor vinterhjul og en nesten verdiløs serviceavtale er inkludert, men prisen er hele 70k høyere enn det Peugeot averterer med. Hva kommer denne differansen av? Hadde vært greit å vite før jeg snakker med en selger. 

Ikke godt å si uten videre.
Jeg ville ha innhentet skriftlig tilbud på identisk utstyrte fra flere Peugeot forhandlere (selger) i tillegg til en selger hos BOS. 
Forhandleroversikt finns hos Peugeot.no


Er jo ting som utstyrsvalg også 
https://www.peugeot.no/content/dam/peugeot/norway/prislister-og-brosjyrer/personbiler/Kundeprisliste_E-3008.pdf

 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Lord Britishface skrev (49 minutter siden):

Sikler så smått på en e-3008 GT for tiden, men stusser på prissettingen til BOS. De kjører nå en "kampanje" hvor vinterhjul og en nesten verdiløs serviceavtale er inkludert, men prisen er hele 70k høyere enn det Peugeot averterer med. Hva kommer denne differansen av? Hadde vært greit å vite før jeg snakker med en selger. 

Kan det være snakk om en lagerbil med mye ekstrautstyr?

Lenke til kommentar
55 minutes ago, Snowleopard said:

Kan det være snakk om en lagerbil med mye ekstrautstyr?

Er ikke ute enda så er nok ikke det, tipper er nok noe ekstra utstyr og/eller bakt vinterhjul og servicen inn i tilbudet. Ser det er dette tilbudet på bos sin side men ser ikke noe ekstra som ikke er standard ifølge prislisten så tydelig at bos prøver å melke en ny model, denne går nok ned i pris iløpet av året evt mere aggressive kampanjer tror bos er en av forhandlere som sliter men hjelper ikke at de overpriser bilene heller samme gjaldt Kia ev9 som er billigere i Sverige.

https://www.bos.no/bil/peugeot/e-3008/pakker-og-priser#model-series-menu

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (13 timer siden):

Skulle ønske de klarte å løse den jævla autoviskeren ass. Straks 5 år med rævva autovisker på meg nå :)

What? Jeg syns den har blitt veldig mye bedre. Jeg tenker ikke over den lenger. Vil si at den fungerer minst 95%. Tar noen sveip på tørr ren rute avogtil, men da går jeg utfra at det er noe rusk foran kameraet som trigger det. Men det er som sagt sjeldent nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Hanhijnn said:

What? Jeg syns den har blitt veldig mye bedre. Jeg tenker ikke over den lenger. Vil si at den fungerer minst 95%. Tar noen sveip på tørr ren rute avogtil, men da går jeg utfra at det er noe rusk foran kameraet som trigger det. Men det er som sagt sjeldent nå.

Jeg må jevnlig trykke på knappen fordi den er for treig så jeg ser ikke noe

Spesielt når det ikke regner, men spruter søle fra veien. 

Den er veldig mye dårligere enn Skodaen min

Lenke til kommentar

En annen autofunksjon som er helt på bærtur på Tesla er autoavdugging. Jeg vet ikke hvordan den styres, men innimellom fyrer den vindusluft på maks kraft uten at det er noe behov for det. Dette går det selvfølgelig ikke an å slå av uten å gå over i full manuell modus som jo er irriterende i seg selv. Nå skjer ikke dette ofte, men du og du så irriterende når det faktisk skjer.

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (6 timer siden):

Er ikke ute enda så er nok ikke det, tipper er nok noe ekstra utstyr og/eller bakt vinterhjul og servicen inn i tilbudet. Ser det er dette tilbudet på bos sin side men ser ikke noe ekstra som ikke er standard ifølge prislisten så tydelig at bos prøver å melke en ny model, denne går nok ned i pris iløpet av året evt mere aggressive kampanjer tror bos er en av forhandlere som sliter men hjelper ikke at de overpriser bilene heller samme gjaldt Kia ev9 som er billigere i Sverige.

https://www.bos.no/bil/peugeot/e-3008/pakker-og-priser#model-series-menu

Det er vel ikke bare bilene som er overpriset. Jeg snakket nylig med en som jobber med taksering av bilskader, han sa han personlig aldri hadde kjøpt noe fra BOS da deleprisene var skyhøye på alle merkene. Tesla var visstnok en av de rimeligste på deler. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...