Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

bzzlink skrev (1 time siden):

En kompis får id7 om 2 uker, gleder meg til å prøve den.

 

bzzlink skrev (1 time siden):

Blir et spennende 2024 elbil år.

Id.7 wagon lanseres i mars 2024. Det blir en spennende elbil og en kandidat på lista for mitt neste kjøp. Prisene p.t til I'd.7 pro eksklusive hatchback med alle tillegg ser også all right ut for min del. Spent på stasjonsvogna og når 4x4 kommer.

IMG_0506.jpeg

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne hadde jeg vel fått med meg som concept, men ikke fått med meg at den er ferdig nå.

Jeg tror vel ikke akkurat at Porsche skjelver i buksene av denne, men jeg er veldig glad for at det fortsatt blir lagd roadstere.

Har eid 3 opp igjennom livet, og 2 seter uten tak er uten tvil det som har gitt meg mest kjøreglede (bortsett fra MC). Så blir spennende å se hvordan eldrivlinje funker. Om det bare ødelegger hele greia med mangel på lyd, og tung vekt, eller om det fortsatt er gøy.

Gleder meg som en unge til å prøve både denne og ikke minst Porsche sin!

 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Vi prioriterer alle forskjellige ting. Salgstall er et mål på hva flest folk velger når de skal bruke sine egne penger.

At de billigste bilene i sine segment også kan være best på veldig mye er noe helt nytt.

VW har satt ned prisene sine på id4 gtx med i realiteten opp mot 150.000 kr. Nye motorer som gir den nesten 200hk mer, og den bruker mindre strøm og lader mye raskere når det er kaldt. Større infotainment skjerm og raskere prosessor.

Nå er produktet konkurransedyktig på alle områder med Tesla. 
Blir et spennende 2024 elbil år.

Jeg tipper Tesla tar et skikkelig priskutt igjen.

 
 

Sorry for klønete quoting

Priskuttet er kommet allerede:

Nye priskutt på TMY:

"Natt til i dag har Tesla nok en gang skrudd ned prisene på bestselgeren.

Innstegsmodellen, Model Y med bakhjulsdrift, har fått et priskutt på 30.000 kroner. Nå koster den fra 421.844 kroner, inkludert avgifter. I går kostet samme bil fra 451.844 kroner. Den har aldri vært billigere enn nå.

Prisene på de øvrige Model Y variantene er også satt ned.

Model Y Longe Range koster nå fra 507.719 kroner (ned fra 541.927). Model Y Performance koster nå 548.402 kroner (ned fra 586.215).

Også disse prisene er inkludert avgifter og levering, men uten vinterhjul."

https://www.tv2.no/broom/tesla-kutter-igjen-aldri-vaert-billigere/16383483/

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (48 minutter siden):

Det ligger vel mer du kan legge til der også? Veggladeboks er endel av konfiguratoren?
It tillegg er jo Tesla notoriske på å legge endel av ekstra utstyret i nettbutikken sin, siden det er en del av businessmodellen. Så for å sammenligne med andre bilers konfiguratorer bør du også legge til 

Belyste dørterskler 2835,-
Key fob 2100,-
gps styrt garasjeport åpner 3500,-
Gummimattesett 4500,-
Akselerasjons boost 18000,-

takstativ 6750,-
 

Man snakker om fabrikkmontert tilleggsutsyr og oppgradert standardustyr. Og for elbil er det også dette utstyret som omfattes av mva fritaket.
Tar man og krysser av alle ticks der har man fullspekket en elbil. At tesla har en annen salgsmodell vedrørende konfigurator og nettside får så være. 

Lasteutstyr (takstativ) anses ikke som en del av bilen for mva beregningen. 
Men de andre er vel innafor og gir mva fritak om det er i rett kategori og om dersom det leveres sammen med bilen ferdig montert/installert av produsent/forhandler. 


 

Elbil og tilleggsutstyr

Utstyr som anses som del av kjøretøyet vil også være omfattet av fritaket for elektroniske personkjøretøy. Slikt tilleggsutstyr inngår i beløpsgrensen på kr 500 000. 
Dersom selve elbilen koster under kr 500 000, men tilleggsutstyr gjør at beløpsgrensen overstiges, må det beregnes merverdiavgift av totalbeløpet som overstiger kr 500 000.

At utstyret er en del av kjøretøyet vil si at det er naturlig og rimelig at utstyret følger med kjøretøyet. I vurderingen må det tas hensyn til hva som er vanlig standard for den type kjøretøy. At en kjøper velger elbilen levert med spesielle felger utover vanlig standard, vil ikke endre det faktum at felgene må anses som en del av kjøretøyet.

Naturlige momenter i vurderingen av om utstyret er en del av kjøretøyet kan være utstyrets fysiske, påbudte eller funksjonelle tilknytning til kjøretøyet. At utstyret har en funksjonell tilknytning vil si at utstyret står i rimelig sammenheng med bruken som kjøretøy. Utstyr som jekk, ekstra hjulsett (hjul for motsatt sesong) som leveres sammen med kjøretøyet og som det ikke betales særskilt vederlag for, er eksempler på utstyr som omfattes av fritaket.

Fabrikkmontert tilleggsutstyr
Tilleggsutstyr som leveres originalt fra bilfabrikken vil som utgangspunkt være omfattet av fritaket. Eksempler på fabrikkmontert tilleggsutstyr kan være:

*Navigasjonsutstyr
*Bil-/tyverialarm
*Metallick lakk
*Dekorfolie
*Beskyttelsesfolie på dørhåndtak
*Tilhengerfeste
*Innvendig LED-belysning
Tilleggsutstyr som nevnt i punktlisten kan også omsettes avgiftsfritt som ledd i salg av elbil fra forhandler i Norge i de tilfeller forhandler selv monterer utstyret i bilen. 
Men forutsetningen for avgiftsfritt salg er at utstyret monteres før salget og leveres av selger av det aktuelle kjøretøyet samtidig med det konkrete salget av bilen. Selger må ikke ta et særskilt vederlag for utstyret.


Oppgradering av standardutstyr
Det hender at kjøper ønsker å oppgradere standardutstyr som leveres med bilen. Fritaket for merverdiavgift gjelder så lenge utstyret er montert på bilen og oppgraderingen blir fakturert sammen med kjøretøyet.

Eksempler på standardutstyr som gjerne oppgraderes er:

*Musikkanlegg
*Klimaanlegg
*Navigasjonsutstyr


Lasteutstyr
Lasteutstyr som skiboks, takstativ, sykkelholder og lastestativ er utstyr som monteres av og på etter behov. 
Slikt tilleggsutstyr anses ikke som en integrert del av bilen og må derfor avgiftsberegnes i sin helhet.

Ladeutstyr
Ladekabel har en funksjonell tilknytning til kjøretøyet og omfattes av fritaket. 
Ladeboks, hjemmelader og montering av slikt utstyr derimot anses ikke som en integrert del av kjøretøyet og må derfor avgiftsberegnes i sin helhet.
Det samme gjelder oppgradering av el-anlegg i hjemmet.


https://www.sticos.no/fagstoff/elbil-og-tilleggsutstyr-er-det-merverdiavgiftsfritak

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Snowleopard said:

Nye priskutt på TMY:

Så det, de har også gjort noe med prisene på lakken. Man kan nå få blåfarge og svart til 12k. Tror tidligere at svartfargen var 10k, usikker på hva blåfargen var.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (31 minutter siden):

Priskuttet er kommet allerede:

Nye priskutt på TMY:

"Natt til i dag har Tesla nok en gang skrudd ned prisene på bestselgeren.

Innstegsmodellen, Model Y med bakhjulsdrift, har fått et priskutt på 30.000 kroner. Nå koster den fra 421.844 kroner, inkludert avgifter. I går kostet samme bil fra 451.844 kroner. Den har aldri vært billigere enn nå.

Prisene på de øvrige Model Y variantene er også satt ned.

Model Y Longe Range koster nå fra 507.719 kroner (ned fra 541.927). Model Y Performance koster nå 548.402 kroner (ned fra 586.215).

Også disse prisene er inkludert avgifter og levering, men uten vinterhjul."

https://www.tv2.no/broom/tesla-kutter-igjen-aldri-vaert-billigere/16383483/

Den RWD jeg konfigurerte i går som "fullspekket" -dvs med ifølge nåværende brukere den ubruklige FSD med EAP inklusive koster nå 536.341 eks mva.
Momsberegningen er på kun 9.085,- og totalpris med alt utstyr valgt i konfigurator (dyreste lakk, interiør og felger) inkl vinterhjul kommer på 565.438,-

Imponerende. Nesten så man nå slipper helt unna momsen på den dyreste konfigurerte Y RWD.
 

Tesla Y RWD.jpg

Lenke til kommentar

Har han et poeng? Spontant-antenner kinesiske batteriprodukter (bil, moped, sparkesykler etc) uforholdsmessig ofte eller er bare Kina et så stort land så det finnes mange enkelt-eksempler som strider mot brannstatistikken? Er serpentza bare en petrol-head som er mot alle elbiler, eller er det kun de kinesiske han mener har for dårlig kvalitetskontroll?

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Simen1 said:

Har han et poeng? Spontant-antenner kinesiske batteriprodukter (bil, moped, sparkesykler etc) uforholdsmessig ofte eller er bare Kina et så stort land så det finnes mange enkelt-eksempler som strider mot brannstatistikken? Er serpentza bare en petrol-head som er mot alle elbiler, eller er det kun de kinesiske han mener har for dårlig kvalitetskontroll?

Brukte å se en del på han der før når han bodde i kina og laget intressante videoer om Kina.

Men så tok han med seg sin kinesiske kone å flytter derifra og har siden viet livet sitt til å lage videoer om hvor forferdelig kina er.

Så ville tatt det litt med en klype salt det innholdet han lager for tiden.. Han har mye imot Kina generelt og ikke bare elbilene deres.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (29 minutter siden):

Men så tok han med seg sin kinesiske kone å flytter derifra og har siden viet livet sitt til å lage videoer om hvor forferdelig kina er.

Kanskje nettopp det gjorde at han fikk opp øynene til motsetning fra alle kjøpekåte på kinesiske produkter (som elbiler) her på berget som kun ser "blinget" og de lave prisene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Syar-2003 said:

Kanskje nettopp det gjorde at han fikk opp øynene til motsetning fra alle kjøpekåte på kinesiske produkter (som elbiler) her på berget som kun ser "blinget" og de lave prisene.

Kan absolutt være noe i det. Sier bare at fyren er ekstremt anti Kina så må være litt obs.

Er bare å se på youtube kanalen hans

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (3 minutter siden):

til motsetning fra alle kjøpekåte på kinesiske produkter (som elbiler) her på berget

Ikke lett det der. Nå er jo det en gigantisk diskusjon, men hvor går grensen liksom. Finnes vel knapt produkter uten noe kinesisk i seg. Du har de åpenbare kandidatene som er direkte sponsing av den kinesiske staten og så har du gråsonene med Volvo som et godt eksempel.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Emsal skrev (1 time siden):

Så det, de har også gjort noe med prisene på lakken. Man kan nå få blåfarge og svart til 12k. Tror tidligere at svartfargen var 10k, usikker på hva blåfargen var.

Ja, mener selv det var 10K på svart, 12K på blå, og de andre fargealternativene er da justert ned. SÅ da tar de igjen litt på de som vil ha svart, eller tar den av mangel på fargenyansen man helst ville hatt.

Håper de snarest innfører grå og rød-varianten til Highland, begge er griselekre. Liker ikke helt den cherry-fargen selv. Kunne og hatt den forrige gråfargen også som alternativ.

Er få farger å velge mellom, og synd å måtte bruke wrap/foliering for å få noe som burde være standardvalg.

Syar-2003 skrev (1 time siden):

Den RWD jeg konfigurerte i går som "fullspekket" -dvs med ifølge nåværende brukere den ubruklige FSD med EAP inklusive koster nå 536.341 eks mva.
Momsberegningen er på kun 9.085,- og totalpris med alt utstyr valgt i konfigurator (dyreste lakk, interiør og felger) inkl vinterhjul kommer på 565.438,-

Imponerende. Nesten så man nå slipper helt unna momsen på den dyreste konfigurerte Y RWD.
 

Tesla Y RWD.jpg

Ja, nå begynner det å friste veldig. Dog, usikker på om jeg heller havner på KIA EV6 eller nye EV5 som og frister, som mitt neste valg, om ikke Juniper-versjonen kommer med V2L-løsning.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (17 minutter siden):

Ikke lett det der. Nå er jo det en gigantisk diskusjon, men hvor går grensen liksom. Finnes vel knapt produkter uten noe kinesisk i seg. Du har de åpenbare kandidatene som er direkte sponsing av den kinesiske staten og så har du gråsonene med Volvo som et godt eksempel.

Kina har en plan, og den planen er å få Kinesiske biler på menyen vår. Idag har vi sunne og gode grunner til å unngå det.

Måten de vil gjøre det på er å være ekstremt agressive med priser, utstyr og lovnader. Når de Kinesiske bilmerkene sitter i panna vår kan de skru opp prisen - og på den måten kan de tjene penger på noe de ikke tjener så mye på nå.

Begrens der man kan. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (52 minutter siden):

Kina har en plan, og den planen er å få Kinesiske biler på menyen vår. Idag har vi sunne og gode grunner til å unngå det.

Måten de vil gjøre det på er å være ekstremt agressive med priser, utstyr og lovnader. Når de Kinesiske bilmerkene sitter i panna vår kan de skru opp prisen - og på den måten kan de tjene penger på noe de ikke tjener så mye på nå.

Begrens der man kan. 

Greia er vel faktisk at de er statlig subsidiert og derfor er de så billige. EU har vært på ball i det siste for å gjøre noe med det, så håper de tar ansvar og får gjort noe litt kjapt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

KIA EV6 eller nye EV5 som og frister, som mitt neste valg, om ikke Juniper-versjonen kommer med V2L-løsning.

KIA EV6 var en av mine favoritter som dessverre falt ut pga høy pris (januar 2023). Bildet ser ganske annerledes ut nå som flere andre har senket prisene sine. Prisnedgangen til Tesla nå er jo mer eller mindre bare tilbake der de var januar 2023 før alle andre senket prisene sine.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Nimrad said:

Greia er vel faktisk at de er statlig subsidiert og derfor er de så billige. EU har vært på ball i det siste for å gjøre noe med det, så håper de tar ansvar og får gjort noe litt kjapt.

EU møter seg så veldig i døra der tror jeg, så det er veldig utfordrende å gjøre noe med det. 

Jeg så noen tall på at 40% av VW salgsvolumet er i Kina. Dersom vi (EU) innfører handelstoll på varer fra Kina, så er veien kort til at de gjør det samme med produkter fra oss.

En mildere variant er å ha subsidier som bare slår ut for produkter som helt er laget i EU. På samme måte som USA gjør. Der får man kun full elbil subsidie om hele bilen inkludert batteriet er laget i USA.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (7 minutter siden):

EU møter seg så veldig i døra der tror jeg, så det er veldig utfordrende å gjøre noe med det. 

Jeg så noen tall på at 40% av VW salgsvolumet er i Kina. Dersom vi (EU) innfører handelstoll på varer fra Kina, så er veien kort til at de gjør det samme med produkter fra oss.

En mildere variant er å ha subsidier som bare slår ut for produkter som helt er laget i EU. På samme måte som USA gjør. Der får man kun full elbil subsidie om hele bilen inkludert batteriet er laget i USA.

 

Så en Yuotube-video der det var hintet om at Kina har startet med å svare ved å øke importavgifter/toll på alkohol fra Europa, som de sier er subsidiert for å selges billig i Kina.

Nå vil jo et slikt tiltak styrke innenlands alkoholproduksjon, så der slår de i tilfelle 2 fluer i en smekk. Og det rammer kanskje hardere, da mye av Europas bilprodusenter allerede produserer i Kina for Kina-markedet, og en straffetoll på kinesisk-produserte "europeiske" elbiler neppe svir hardt nok.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, bzzlink said:

Toyota trakker seg fra Motors rekkevidde test.

https://www.tv2.no/broom/vil-ikke-vaere-med-i-den-store-rekkeviddetesten/16383629/

Mitt spørsmål blir da, eh det er vel ikke så vanskelig for Motor å ta med bilen allikevel.
Gir relativt lav integritet til en forbruker organisasjon som NAF at produsentene dikterer hva og hvordan de skal teste ?

Toyota er patetiske hahah! Greit nok, rekkevidden er ikke alt, men resten av bilen er jo ræv. Ser stygg ut, lader tregt, infotainment system som er under par, overordnet = under gjennomsnittet og alt for dyr. 

Og bare så det er sagt, man kan kritisere NAF sine tester, men i mangel på standardisere tester utenfor laboratoriene er de et godt alternativ for å få et godt nok bilde. 

Endret av The Very End
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (56 minutter siden):

Toyota er patetiske hahah! Greit nok, rekkevidden er ikke alt, men resten av bilen er jo ræv. Ser stygg ut, lader tregt, infotainment system som er under par, overordnet = under gjennomsnittet og alt for dyr. 

Og bare så det er sagt, man kan kritisere NAF sine tester, men i mangel på standardisere tester utenfor laboratoriene er de et godt alternativ for å få et godt nok bilde. 

Resten av bilen, faktisk det bilen er god til er jo like viktig. Den er best på AWD, bremsing og grep på veien. I tillegg til høyest bakkeklaring av alle i samme klasse. 

Så at den er "ræv" er jo en løgn selv om den har for lite batteri og dårlig temperaturstyring av batteri. 

Har kjørt den flere ganger da kona har den som arbeidsbil. Overraskende god komfort og kjøreegenskaper på vinteren som min Model 3 bare kan drømme om. 

Endret av Randeboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...