Salvesen. Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar Trestein skrev (3 minutter siden): Standard range har vel ikke batteri på over 80kWh? Dessuten er vel 513 km veldig optimistisk. Mener TB pleier å klare under 400km ved 90km/h 80kWh er for mye for de aller fleste 99% av tiden. Selv har jeg hatt 70, 75 og 100. Om jeg ikke har glemt noen. Alle har vært for store for meg og jeg er en snitt kjører somregel. Noe under nå etter pandemien og mer hjemmekontor. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar (endret) Salvesen. skrev (6 minutter siden): 80kWh er for mye for de aller fleste 99% av tiden. Selv har jeg hatt 70, 75 og 100. Om jeg ikke har glemt noen. Alle har vært for store for meg og jeg er en snitt kjører somregel. Noe under nå etter pandemien og mer hjemmekontor. Mener det var snakk om en variant av LG-batterier som var på brutto 82 kWh mot 79 kWh på batterier fra en annen leverandør (Samsung eller SAIC...!?!). https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3 EDIT: Panasonic: https://insideevs.com/news/519382/tesla-model3-82kwh-charging-analysis/ Endret 14. januar av Snowleopard 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar Salvesen. skrev (Akkurat nå): Som sagt, bare å lese bms data. Der er netto kapasitet oppgitt. Det er like enkelt å forvrenge data i BMS som i BC. Bare tenk deg muligheten BMW I4 og Tesla 3 har omtrent samme brutto batteri på 84kWh. BMS på flere av disse har vist 72kWh på tesla. Hva om BMW hadde sagt at netto kapasitet var 72kWh ikke 81kWh , akkurat som Tesla? BMW hadde selvfølgelig korrigert kalkulasjonen i BMS slik at 100% ble 72kWh og justert BC med 9%. Vips hadde BMW en 9% lavere forbruk TB målte den til 134wh/km ved 90 Dette hadde blitt til 119wh/km Vips verdens laveste forbruk og verdens mest effektive elbil. Enket. Men ladetap er dessverre 15% Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar Trestein skrev (8 minutter siden): Standard range har vel ikke batteri på over 80kWh? Dessuten er vel 513 km veldig optimistisk. Mener TB pleier å klare under 400km ved 90km/h 513km er jo WLTP som alle oppgis etter, man må regne litt under på motorveikjøring ja. Men det er fremdeles god rekkevidde og godt under 500 000, 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar Salvesen. skrev (9 minutter siden): Som sagt, bare å lese bms data. Der er netto kapasitet oppgitt Så en må kjøpe den først . Hva er det du egentlig mener her ? Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar Salvesen. skrev (6 minutter siden): 80kWh er for mye for de aller fleste 99% av tiden. Selv har jeg hatt 70, 75 og 100. Om jeg ikke har glemt noen. Alle har vært for store for meg og jeg er en snitt kjører somregel. Noe under nå etter pandemien og mer hjemmekontor. Poenget er at har du 80kWh vil du i de aller fleste situasjoner klare deg helt fint uten hurtiglading eller å springe rundt i bakgater å lete etter ladere, samt betale dyrt for å varme opp bilen osv Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar Syar-2003 skrev (Akkurat nå): Så en må kjøpe den først . Hva er det du egentlig mener her ? Nei det finnes mange som har gjort dette for deg på nett. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar Trestein skrev (Akkurat nå): Poenget er at har du 80kWh vil du i de aller fleste situasjoner klare deg helt fint uten hurtiglading eller å springe rundt i bakgater å lete etter ladere, samt betale dyrt for å varme opp bilen osv Med mindre også, for folk flest. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar RJohannesen skrev (3 minutter siden): 513km er jo WLTP som alle oppgis etter, man må regne litt under på motorveikjøring ja. Men det er fremdeles god rekkevidde og godt under 500 000, Så nettopp gjennom TB resultater. Selv med søndagskjøring uten klima, under fartsgrense , ingen forbikjøringer klarte han kun 450km 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar Salvesen. skrev (Akkurat nå): Nei det finnes mange som har gjort dette for deg på nett. De bytter til stadighet batterier og kjemi (dere eieres ord: Teslaer oppdateres/endres kontinuerlig uavhengig av årsmodell) . Det jeg krever er faktaopplysninger om slikt på trykk fra produsent før et kjøp. Så mener du man må få dette av tredjeparts privatpersoner. Dårlig… 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar Trestein skrev (2 minutter siden): Så nettopp gjennom TB resultater. Selv med søndagskjøring uten klima, under fartsgrense , ingen forbikjøringer klarte han kun 450km Temperatur? Under sommeren har jeg aldri hatt problemer med å nå Tesla sine tall. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar Syar-2003 skrev (Akkurat nå): De bytter til stadighet batterier og kjemi (dere eieres ord: Teslaer oppdateres/endres kontinuerlig uavhengig av årsmodell) . Det jeg krever er faktaopplysninger om slikt på trykk fra produsent før et kjøp. Så mener du man må få dette av tredjeparts privatpersoner. Dårlig… Du får mene hva du vill, men det er ingen hemmelighet 😅 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar Salvesen. skrev (2 minutter siden): Du får mene hva du vill, men det er ingen hemmelighet 😅 Jeg ler av deg også .. Har ikke ord. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar Salvesen. skrev (2 minutter siden): Temperatur? Under sommeren har jeg aldri hatt problemer med å nå Tesla sine tall. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=866693557 Aldri i nærheten. 450 var vel beste. men de har et utall ulike batterier disse bilene. Skam at de ikke oppgir kapasitet. De oppgir heller en latterlig rekkevidde Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar Trestein skrev (1 minutt siden): https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=866693557 Aldri i nærheten. 450 var vel beste. men de har et utall ulike batterier disse bilene. Skam at de ikke oppgir kapasitet. De oppgir heller en latterlig rekkevidde Se der ja, ett siffer på gradestokken. Wltp gjøres over 20 grader så det er ikke rart de ikke stemmer overens.. som sagt, ingen av mine har hatt problemer med å nå rekkevidde om sommeren. Ingen. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar Syar-2003 skrev (3 minutter siden): Jeg ler av deg også .. Har ikke ord. Så sårt bak 1 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar Salvesen. skrev (1 minutt siden): Så sårt bak Nei. Fordi du ikke forstår en dritt. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar Salvesen. skrev (1 minutt siden): Se der ja, ett siffer på gradestokken. Wltp gjøres over 20 grader så det er ikke rart de ikke stemmer overens.. som sagt, ingen av mine har hatt problemer med å nå rekkevidde om sommeren. Ingen. Om du ser etter er søndagskjøringen med 16grader. Dette er hypermiling og de aller fleste biler går langt over WLTP med få unntak Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar Trestein skrev (1 minutt siden): Om du ser etter er søndagskjøringen med 16grader. Dette er hypermiling og de aller fleste biler går langt over WLTP med få unntak Som sagt, alle mine går fint over WLTP på sommeren innenfor den temperaturen de er testet. 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar Salvesen. skrev (Akkurat nå): Du vet ingenting om hva jeg forstår og ikke forstår, halvnakke. Jeg vet at du ikke forstår en dritt av hva det innebærer for oss som forbrukere at en produsent unnlater å oppgi på trykk slike tekniske data. Og du kan bare roe ned tonen og latter emojiene. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå