Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (1 time siden):

Her bommer jo bl.a. troll nr. 1, fordi INGEN av de bilene har gått helt over til 48V, de har alle 12V i bunn. Og så har de delsystem på 48V pga mildhybrid, for 12V blir for svakt for den bruken.

Nyheten med CT er jo nettopp at de har gått over til 48V totalt, og ev. bare bruker stepdown til 12V der det er nødvendig. burde jo være unødvendig å fortelle dette til en selverklært verdensmester i bilteknikk dette, men tydeligvis ikke.

Og hvor stor nyhet er egentlig det, hvis de bare bruker stepdown på mange av komponentene?

Poenget mitt er at:

- Det allerede finnes en internasjonal standard for 48v-anlegg i bil, slik at å sende noe info til de andre fabrikantene kun er et tåpelig pr-jippo for å tilfredstille fanboys.

-at de viktigste og mest kompliserte komponentene som skal til for å lage 48v anlegg i bil allerede finnes og masseproduseres. 

-At de enklere, men veldig kostnadskritiske komponentene som skal til for å lage et komplett 48v anlegg, som 48v lykter, sannsynligvis fremdeles ikke finnes. 

-Til slutt er poenget at pr jippoet rundt Cybertruck følger Teslas vanlige pr-kampanjer som går ut på å fortelle skrøner så høyt, så lenge og i så mange kanaler at folk til slutt tror på de, ikke helt ulikt enkelete politikere i Teslas hjemland. Og når man prøver å poengtere det, så argumenterer man selvsagt ikke i mot, men kaller meningsmotstandere for troll. 

Endret av AL123
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jens Kr. Kirkebø skrev (19 minutter siden):

Disse har 48V fremdriftsanlegg. Akkurat som elbiler har 350V-800V. På siden av diskusjonen, som omhandler 48V til alt annet enn fremdrift og HVAC.

48V fremdrift er heller ikke noe nytt, enkelte 1.gen elbiler som f.eks Reva hadde 48V fremdriftsbatteri. Sikkert en del golfbiler også.

Så hvordan får man frem for å lage er 48v anlegg i bil? Man etablerer standarder og utvikler de viktigste kontrollsystemene for å styre og fordele 48v, samt de viktigste forbrukerene. Mao det Tesla sensasjonelt hevder de her har gjort.

Å Trekke inn gamle 48v elbiler fra Asia er en tullete avsporing som ikke har noe med saken å gjøre. Å trekke inn andre mopedbiler er imidlertid ikke helt irrelevant ettersom de europeiske 48v systemene nå har blitt så veletablerte at løsninger for både batterier, batteristyring og motorkontroll nå har begynnt å brukes av motorsykkel/mopedprodusenter i elkjøretøy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (16 minutter siden):

Hvorfor må jeg bry meg om hybridbiler, eller elbiler for den saks skyld for å kunne kalle meg bilinteressert?

Jeg kaller meg selv bilinteressert, men har null interesse for hybrid. Poenget er at det er så mange slike biler nå at både bilpresse og andre tekniske fora har vært tapesert med tester og artikler for slike biler i et tiår. Som et lite og muligens ikke helt relevant eksempel kan det nevnes at begrepet "mild hybrid" gir 3 ganger så mange treff som "Cybertruck" på Google. Jeg kan til nøds skjønne at en veteranbilentusiast ikke vet hva en mild hybrid er, men jeg skjønner virkelig ikke hvordan en med teknisk bilinteresse har dyrket interessen sin hvis en ikke har fått dette med seg.

Hansien skrev (16 minutter siden):

I det minste så kommer det en kilde bak påstanden

Det er svært sjelden det kommer noen kilder for alle påstandene. I denne diskusjoinen har det vel ikke vært noen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (9 minutter siden):

Jeg kaller meg selv bilinteressert, men har null interesse for hybrid. Poenget er at det er så mange slike biler nå at både bilpresse og andre tekniske fora har vært tapesert med tester og artikler for slike biler i et tiår. Som et lite og muligens ikke helt relevant eksempel kan det nevnes at begrepet "mild hybrid" gir 3 ganger så mange treff som "Cybertruck" på Google. Jeg kan til nøds skjønne at en veteranbilentusiast ikke vet hva en mild hybrid er, men jeg skjønner virkelig ikke hvordan en med teknisk bilinteresse har dyrket interessen sin hvis en ikke har fått dette med seg.

Det er flott du anerkjenner det at man faktisk kan være bilinteressert uten å måtte kunne alt om bil. Ikke alle som dyrker interessen gjør det på samme måte.

Ikke alle gidder å sitte å lese tekniske fora opp og ned for å dyrke bilinteressen uavhengig av hva slags drivstoff den går på eller om den er ny eller gammel. Det er langt viktigere i min bok å komme seg ut og faktisk kjøre bilen man er interessert i enn å kunne hver minste detaljen om den. Men her er vi nok forskjellige.

 

  

AL123 skrev (9 minutter siden):

Det er svært sjelden det kommer noen kilder for alle påstandene. I denne diskusjoinen har det vel ikke vært noen.

Det kan nok være tilfelle, men da er det som oftest bare å spørre etter en kilde om du ikke godtar påstanden en bruker kommer med.

Endret av Hansien
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hansien skrev (1 minutt siden):

Det er flott du anerkjenner det at man faktisk kan være bilinteressert uten å måtte kunne alt om bil. Ikke alle som dyrker interessen gjør det på samme måte.

Ikke alle gidder å sitte å lese tekniske fora opp og ned for å dyrke bilinteressen uavhengig av hva slags drivstoff den går på eller om den er ny eller gammel. Det er langt viktigere i min bok å komme seg ut og faktisk kjøre bilen man er interessert i enn å kunne hver minste detaljen om den. Men her er vi nok forskjellige.

Nå har jeg nettop hatt en slik 48Volt mild hybrid golf i en uke. Klart man lurer på hvordan den virker. Jeg hadde en Golf e tsi. Virket kjempefint. Hele uken hadde vi 800km til tanken var tom. Likte bilen godt. Apple car play funket 100%. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (Akkurat nå):

Men her er vi nok forskjellige.

Vi er nok ikke det. Jeg er opptatt av kjøreegenskaper til det ekstreme, og det er en av grunnene til at jeg ikke har brukt penger på elbil foreløpig. Dessuten var ikke mine påstander myntet på deg alene, men på brukere generellt her inne. Jeg synes ikke det er urimelig å anta at folk som bruker mye tid på et bilforum på nett i det minste også leser litt om bil generelt på nett, særlig når de åpenbart leser side opp og ned om Tesla spesielt. Uansett så er dette et bilforum, og da synes jeg det mildt sagt er tullete å måtte dokumentere at noen av de vanligste bilmodellene i Europa faktisk finnes.

Når det er sagt, så har jeg ingen problem med å beklage påstandene mine ovenfor deg spesielt dersom du føler jeg bommet stygt. Jeg har også merket meg at det finnes en del veldig kunnskapsrike folk her inne. For den store majoriteten her inne, er jeg imidlertid overbevist om at påstanden min holder stand.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 time siden):

Vi er nok ikke det. Jeg er opptatt av kjøreegenskaper til det ekstreme, og det er en av grunnene til at jeg ikke har brukt penger på elbil foreløpig. Dessuten var ikke mine påstander myntet på deg alene, men på brukere generellt her inne. Jeg synes ikke det er urimelig å anta at folk som bruker mye tid på et bilforum på nett i det minste også leser litt om bil generelt på nett, særlig når de åpenbart leser side opp og ned om Tesla spesielt. Uansett så er dette et bilforum, og da synes jeg det mildt sagt er tullete å måtte dokumentere at noen av de vanligste bilmodellene i Europa faktisk finnes.

Når det er sagt, så har jeg ingen problem med å beklage påstandene mine ovenfor deg spesielt dersom du føler jeg bommet stygt. Jeg har også merket meg at det finnes en del veldig kunnskapsrike folk her inne. For den store majoriteten her inne, er jeg imidlertid overbevist om at påstanden min holder stand.

Da bør du jo kjøpe model 3. Mye bedre sportsbil enn Porsche 911 osv. Ekte menn kjører tesla.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (9 timer siden):

En annen nyhet er at CT koster 50% mer enn Elon Musk lovet for 4 år siden (fra 40.000$). I stedet starter den på 60.990$.

Lovet eller antydet?

Det er en ganske stor forskjell på betydningen av de to ordene.

Har du en link til noe utsagn hvor han bruker ordene "I promise..."?

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, AL123 said:

Vi er nok ikke det. Jeg er opptatt av kjøreegenskaper til det ekstreme, og det er en av grunnene til at jeg ikke har brukt penger på elbil foreløpig. Dessuten var ikke mine påstander myntet på deg alene, men på brukere generellt her inne. Jeg synes ikke det er urimelig å anta at folk som bruker mye tid på et bilforum på nett i det minste også leser litt om bil generelt på nett, særlig når de åpenbart leser side opp og ned om Tesla spesielt. Uansett så er dette et bilforum, og da synes jeg det mildt sagt er tullete å måtte dokumentere at noen av de vanligste bilmodellene i Europa faktisk finnes.

Når det er sagt, så har jeg ingen problem med å beklage påstandene mine ovenfor deg spesielt dersom du føler jeg bommet stygt. Jeg har også merket meg at det finnes en del veldig kunnskapsrike folk her inne. For den store majoriteten her inne, er jeg imidlertid overbevist om at påstanden min holder stand.

Teslabros er ikke som andre bilinteresserte... Blir som med de ivrigste mac-fanatikerne, de vet nok heller ingenting om hva som sitter inne i andre PCer. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Lovet eller antydet?

Det er en ganske stor forskjell på betydningen av de to ordene.

Har du en link til noe utsagn hvor han bruker ordene "I promise..."?

 "Du" kan få lov å tolke det akkurat som du vil.
Bildet  fra scenen med Elon Musk i forgrunnen foran "starts at 39.900$" i lysende oransje oppfattes av folk flest som en "lovnad"

IMG_0502.jpeg

Endret av Syar-2003
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
10 hours ago, Syar-2003 said:

En annen nyhet er at CT koster 50% mer enn Elon Musk lovet for 4 år siden (fra 40.000$). I stedet starter den på 60.990$.
Toppmodellen med AWD vil koste 99.999$ i us.

https://www.finansavisen.no/motor/2023/12/01/8066260/tesla-cybertruck-er-endelig-lansert-til-50-prosent-dyrere-pris?zephr_sso_ott=SIWO5z

 "Diktatur" med eksentrisk sjef som har delusions of grandeur, har en del fordeler.

It gets shit done, og så lenge sjefen har rett, så oppnår man ting som ikke lar seg gjøre i demokratier. Eller ville tatt uendelig lenger tid.

"If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses"

Men enhver gal diktator burde ha noen som har lov til å si "den ideen der gir jeg terningkast: NEI!"

Cybertruck var en ting, falkevingedørene en annen. Det skulle forblitt på konseptbilstadiet, og bli moderert kraftig innen produksjon.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (På 27.12.2023 den 11:31 AM):
Complexity skrev (På 27.12.2023 den 11:22 AM):

Bare å be om nytt batteri ja, om ikke blir du nok mere plaget.

Ioniq 5 eiere får vel nytt batteri månedlig så Hyundai har nok en del batteriet på lager :p

 

Time er avtalt, medio januar, så om de ikke har på lager, forventer jeg de bestiller ett til meg før timen.

På den annen side, jeg leser om de som har gått til det skritt å kjøpe nytt batteri for egne kroner, rett og slett for å få ett som fysisk passer, men samtidig har mer energi slik at det tåler mer før det blir tomt.

Ville nok valgt det som løsning selv om jeg hadde vært plaget av de generelle problemene noen opplever.

Da har jeg vært på verksted for dette problemet. Fikk ingen forklaring eller årsaks-indikasjon, men de fant at batteriet hadde skadede celler, så 12V-batteriet er byttet på garanti. Da er det bare å 🤞for at jeg er kvitt problemet på en god stund, om de ikke har tullet med dette og jeg nå for de problemene andre klager over. Jeg tviler dog på det... 😎

  • Liker 3
Lenke til kommentar
PgUp skrev (19 timer siden):

Da bør du jo kjøpe model 3. Mye bedre sportsbil enn Porsche 911 osv. Ekte menn kjører tesla.

Da er det mange mandige kvinner på veien. En 911 kan vel kjøre toppfart til tanken er tom. Tesla går jo varm etter minutter på autobahn med full fart. En 911 i gamle dager var i alle fall en bil man måtte vere flink fører for å utnytte fartsresurserne i.

Slik er det ikke i el biler. Her kan en 90åring fint klare 0-100 på 3 sek. Med bensinmotor, cluch ,ingen traction controll og manuelt gear må man kunne sine ting for å akselerere raskt fra 0. Nyere 911 er nok mere som en el bil.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, Trestein said:

Da er det mange mandige kvinner på veien. En 911 kan vel kjøre toppfart til tanken er tom. Tesla går jo varm etter minutter på autobahn med full fart. En 911 i gamle dager var i alle fall en bil man måtte vere flink fører for å utnytte fartsresurserne i.

Slik er det ikke i el biler. Her kan en 90åring fint klare 0-100 på 3 sek. Med bensinmotor, cluch ,ingen traction controll og manuelt gear må man kunne sine ting for å akselerere raskt fra 0. Nyere 911 er nok mere som en el bil.

Du tar _helt_ feil

En TM3P går ikke varm på autobahn. (Det gjør derimot en Porsche Taycan)

Jeg gidder ikke finne frem videoene, men utsagnet ditt er sant for 10 år gammel Model S, men ikke de nyere.

Alt av Porsche etter de fikk traction og stabilitetssystemer (for 25 år siden!) Har man kunne tatt pedal to the metal uten å være redd for å gå i grøfta. Siste var vell 996 turbo GT2 - kjent som «The widowmaker» der man humoristisk sa at antispinn lampa begynte å blinke for å fortelle deg at du lå på taket i grøfta :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, bzzlink said:

Jeg gidder ikke finne frem videoene, men utsagnet ditt er sant for 10 år gammel Model S, men ikke de nyere.

Så runde på ringen med en Plaid, gikk varm etter 3 minutter, under halve banen. Ligger på misha charoudin på yt hvis du er interessert. Kan ikke si jeg ble imponert, nesten merkelig at de har klart så god tid på offisiell testing når den gikk varm så fort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (4 minutter siden):

Fant en interessant video om elbiler i Kina, og VW og de andre sin utfordring med synkende markedsandel.

Business beyond tar utgangspunkt i full markedsliberal konkurranse uten å tenke over geopolitikk og sikkerhetspolitikk. Mange av oss vil ikke ha diktatorbiler selv om de er både pene, har høy kvalitet, gode specs og lave priser. Markedsandelen til kinesiske biler falt voldsomt i Norge i 2023. Jeg tror dette vil bli ennå tydeligere i Europa i 2024.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette tøvet som presenteres her at Porsche «911» ikke er verdens beste sportsbil…
Få som har dominert Nurembergring like mye som dem.

Nå har også den nye modellen Taycan slått Tesla ned i støvet og den nye rekorden gjøres offentlig samtidig som nye modellen Taycan lanseres.

 

Top 10 Nürburgring laptimes «ever»  

1. Porsche 919 Hybrid Evo – 5:19.546 – 2018

2. Volkswagen ID.R – 6:05.336 – 2019

3. Porsche 956 – 6:11.13 – 1983

4. Porsche 956 – 6:16.85 – 1983

5. March Engineering 832-BMW – 6:28.03 – 1983

6. Mercedes-AMG One – 6:35.183 – 2022

7. Porsche 911 GT2 RS MR – 6:43.30 – 2021

8. McLaren P1 XP1 LM Prototype – 6:43.22 – 2017

9. Mercedes-AMG GT Black Series –  6:43.616 – 2020

10. Lamborghini Aventador SVJ – 6:44.97 – 2018


 

 

 

 

Tesla Model S Plaid med Track Package - 7:25,23 -2023

Porsche Taycan Turbo GT 2025 modell - 7:07,55-2023

 

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Du tar _helt_ feil

En TM3P går ikke varm på autobahn. (Det gjør derimot en Porsche Taycan)

Jeg gidder ikke finne frem videoene, men utsagnet ditt er sant for 10 år gammel Model S, men ikke de nyere.

Alt av Porsche etter de fikk traction og stabilitetssystemer (for 25 år siden!) Har man kunne tatt pedal to the metal uten å være redd for å gå i grøfta. Siste var vell 996 turbo GT2 - kjent som «The widowmaker» der man humoristisk sa at antispinn lampa begynte å blinke for å fortelle deg at du lå på taket i grøfta :)

Tenkte vel mere på Model S plad. Telsabjørn kjørte den på Autobahn. Tror han måtte ned i 200 for å unngå varmgang. 262 klarte den bare i  sekunder. En eller annen hyundai 6? klarte fint 260 til batteriet var tomt. 

Tror helt sikkert at det er derfor tesla har redusert toppfart på bilene sine. Tyskerne aksepterer ikke at biler som skal gå i 250 går varm etter noen minutter og mister ytelse. Model 3 klarer vel ofte ikke mere enn 70KW i en halvtime. Det er bare å se i vognkortet. Ofte er kontinuerlig ytelse ca 35% av maks

 

Teslabjørn kjører jo ofte jojo på autobahn så han fikk til og med i4 til å derate selv om den klarer oppgitt toppfart med ca 30% motorytelse, har sett flere som kjører I4 med toppfart til tomt batteri. i40 klarer vel typisk 200km med fullgas 190km/h

Traction kontroll har man hatt siden før krigen så det er ikke noe nytt. Mange slår nok dette av når de kjører aktivt også på porsche

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...