bzzlink Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar (endret) 4 hours ago, Iterion said: Hvor fant du ut av det? 😮 Og er Bosh bremseforsterker noe flere andre bilmerker bruker også? Eller produserer noen merker disse delene selv tro? Her kanskje? Men imponerende å ta den på utseende om man ikke er i bransjen da:) https://epc.tesla.com/no-NO/catalogs/1092/categories/24939/subcategories/55019/systemGroups/113610 (må ha (helt vanlig) tesla konto for å komme inn) Endret 11. januar av bzzlink 1 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar bzzlink skrev (15 minutter siden): Her kanskje? Men imponerende å ta den på utseende om man ikke er i bransjen da:) https://epc.tesla.com/no-NO/catalogs/1092/categories/24939/subcategories/55019/systemGroups/113610 (må ha (helt vanlig) tesla konto for å komme inn) Takker. Ja det hadde ikke jeg hatt sjans til ihvertfall 😆 Er vel uansett ikke noe negativt om det er borsch som produserer disse delene for de. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar Iterion skrev (24 minutter siden): Takker. Ja det hadde ikke jeg hatt sjans til ihvertfall 😆 Er vel uansett ikke noe negativt om det er borsch som produserer disse delene for de. Det er ikke noe negativt i det hele tatt. Men er for å debunke dette som gjentas til det kjedsommelige at "Tesla lager alt selv". De gjør ikke det 😆 Wiper motor til 3/Y har delenummer 107672599F og kommer også fra Bosch. 2 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar bzzlink skrev (1 time siden): Jeg har tenkt litt på manuell forvarming. Det gir vel mest mening om man kun kan sette på forvarming når man har navigert til der man skal lade? Hvis ikke vet ikke bilen når eller hvor mye guffe den skal bruke på forvarmingen. Jeg kunne tenkt meg en «formvarm til neste stopp» knapp i Teslaen. Bruker s3xy buttons til dette. Spesielt hvis ladestasjonen ikke finnes i tesla navigasjonen, slik at eg ikke kan navigere til den for å starte forvarming. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar Complexity skrev (10 timer siden): Gamle Model S er vel litt annet kapittel. De flere hadde vakumstyrt bremsekraftforsterker og en vakumpumpe til å drive den for Tesla fikk ikke tak i elektriske så det sier jo litt. De sammarbeida jo med Mercedes på den tiden også, og delte vel kansje litt leverandører med dem. Tjaa, her på forumet var ikke det et "annet kapittel" tidligere iallefall. Når jeg begynnte å vanke her inne påstod de fleste at elektronikken til S var helt unik og 10 år foran alle andre. Var ikke vanskelig å få tak i el.bremsekraftforsterkere, finnes og fantes flere produsenter, bla Bosch, ZF og TWR. Problemet var at Teslas hardware ikke var moderne nok, og da måtte man foretatt en større oppgradering. Mercedes var forøvrig veldig tildlig, om ikke først med iBooster, slik de har vært med det meste av utstyr som Bosch leverer. Regner med at 2021 oppgraderingen har fått el.bremsekraftforsterker, men i likhet med Model 3/Y er heller ikke den særlig revolusjonerende, og bruker mye komponenter fra europeiske leverandører. Er åpen for at Cybertruck er annerledes, men det lille som har kommet frem i de vanlige kanalene til nå forteller egentlig ingenting fornuftig. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar AL123 skrev (19 timer siden): Men det sier jo litt om hvor dypt bilinteressen stikker hos Teslaentusiastene.... Jeg tror det sitter langt inne blant alle bilintereserte å sette seg inn i hvilke biler som bruker 48v, så sant en ikke jobber med dette eller har en av disse bilene selv. 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar Hansien skrev (54 minutter siden): Jeg tror det sitter langt inne blant alle bilintereserte å sette seg inn i hvilke biler som bruker 48v, så sant en ikke jobber med dette eller har en av disse bilene selv. En av mine biler har mild hybrid. Poenget er at slike system har eksistert lenge. BMW sin active hybrid hadde enda høyere spenning, ca 1 kWh Litium batteri og 40kW motor på gearkassen. Da snakker vi 10-15år siden Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar Trestein skrev (37 minutter siden): En av mine biler har mild hybrid. Poenget er at slike system har eksistert lenge. BMW sin active hybrid hadde enda høyere spenning, ca 1 kWh Litium batteri og 40kW motor på gearkassen. Da snakker vi 10-15år siden Poenget mitt handlet ikke om hvorvidt 48V system har vært brukt lenge eller var nytt heller. 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar Hansien skrev (Akkurat nå): Poenget mitt handlet ikke om hvorvidt 48V system har vært brukt lenge eller var nytt heller. Poenget er at mange har dette vet de har det. Men etter 15 år er det få som snakker om det med mindre en komponent må byttes el. Det høres jo ut som om tesla har funnet opp 48 volt system og at dette er noe nytt. Som sagt så er det brukt i 15år i alle slags biler. Akkurat av samme grunn som tesla. 30-50kW el motorer trenger mye strøm om spenning er 12V 1 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar Trestein skrev (4 minutter siden): Poenget er at mange har dette vet de har det. Men etter 15 år er det få som snakker om det med mindre en komponent må byttes el. Det høres jo ut som om tesla har funnet opp 48 volt system og at dette er noe nytt. Som sagt så er det brukt i 15år i alle slags biler. Akkurat av samme grunn som tesla. 30-50kW el motorer trenger mye strøm om spenning er 12V Du argumenter til feil person. Prøv og les det innlegget du opprinnelig svarte meg på og det jeg spesifikt siterte ut. Poenget mitt handlet ikke om hvorvidt 48V system har vært brukt lenge eller var nytt. 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar (endret) Hansien skrev (7 minutter siden): Du argumenter til feil person. Prøv og les det innlegget du opprinnelig svarte meg på og det jeg spesifikt siterte ut. Poenget mitt handlet ikke om hvorvidt 48V system har vært brukt lenge eller var nytt. Du skrev Jeg tror det sitter langt inne blant alle bilintereserte å sette seg inn i hvilke biler som bruker 48v, så sant en ikke jobber med dette eller har en av disse bilene selv. Jeg har ikke noen bil med 48V system eller jobber med slike. Alikevell vet jeg godt at de finnes- Endret 11. januar av Trestein La til Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar AL123 skrev (21 timer siden): Blir som å be om hvilke biler Tesla produserer hver gang merket nevnes. Alle modeller fra nevnte merker med mild hybrid, som feks A6, A7, A8, Q7, E-klasse. S-klasse, GL, GLE, 5-Serie, 7-Serie, 8 serie, X5, Alle Land Rovers modeller, Alle Bentleys, Jaguar XJ, XF, F-Pace, Porsche Cayenne, Panamera, og Macan + + + Totalt bygges det vel rundt 10-15 mill biler i året i Europa med 48volts system så burde vel være unødvendig å nevne på et bilforum. Men det sier jo litt om hvor dypt bilinteressen stikker hos Teslaentusiastene.... Har alle disse byttet ut 12V med 48V? Eller har de bare litt 48V i tillegg til vanlig 12V? 2 1 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar Trestein skrev (8 minutter siden): Du skrev Jeg tror det sitter langt inne blant alle bilintereserte å sette seg inn i hvilke biler som bruker 48v, så sant en ikke jobber med dette eller har en av disse bilene selv. Jeg har ikke noen bil med 48V system eller jobber med slike. Alikevell vet jeg godt at de finnes- Det er helt riktig. Og det svaret var myntet på en kommentar, som jeg vil driste meg på å kalle barnslig, fokusert på at bilinteressen ikke stakk dypt hos Teslaentusiastene fordi enkelte ikke viste dette. Jeg er ganske så overbevist på at jeg kan spørre flere av mine bilinteresserte venner om de kjenner til biler med 48V system, og de færreste vil nok peke på noen i det hele tatt. Kanskje Tesla siden det har vært litt i vinden i det siste. Rett nok gjelder ikke dette de som faktisk jobber eller har bil med slikt og interesse for å kjenne bilen inn og ut i så fall. Så flott for deg. Jeg er utdannet bilmekaniker og kan virkelig ikke huske at vi var innom 48V når jeg gikk på skole. Eneste grunnen til at jeg vet dette er fordi jeg har blitt fortalt dette tidligere av kjenninger som har skrudd på slikt. Jeg tror heller ikke at jeg har eid bil med dette, men skal ikke si meg for sikkert av den enkle grunn at interessen for den/de aktuelle bilene har vært tilnærmet null eller har ikke hatt noen praktisk betydning for vanlig drift og vedlikehold. 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar RJohannesen skrev (27 minutter siden): Har alle disse byttet ut 12V med 48V? Eller har de bare litt 48V i tillegg til vanlig 12V? Her bommer jo bl.a. troll nr. 1, fordi INGEN av de bilene har gått helt over til 48V, de har alle 12V i bunn. Og så har de delsystem på 48V pga mildhybrid, for 12V blir for svakt for den bruken. Nyheten med CT er jo nettopp at de har gått over til 48V totalt, og ev. bare bruker stepdown til 12V der det er nødvendig. burde jo være unødvendig å fortelle dette til en selverklært verdensmester i bilteknikk dette, men tydeligvis ikke. 2 2 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar Hansien skrev (10 minutter siden): Jeg er utdannet bilmekaniker og kan virkelig ikke huske at vi var innom 48V når jeg gikk på skole Det har vel med at det ikke vært marked for MHEV i Norge. Har vel med avgiftene å gjøre. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar Hansien skrev (22 minutter siden): Det er helt riktig. Og det svaret var myntet på en kommentar, som jeg vil driste meg på å kalle barnslig, fokusert på at bilinteressen ikke stakk dypt hos Teslaentusiastene fordi enkelte ikke viste dette. Som sagt så lages det 10-15 mill slike biler i året, slik at det nok nærmer seg 100 mill slike biler i Europa. Hvis man ikke har hørt om "mild hybrid" eller vet at disse har 48v anlegg, så er man rett og slett ikke særlig interessert i bil, ferdig snakka. da er man interessert i Tesla. Hvilket merkes veldig raskt i diskusjoner her inne. Det som er barnslig er å kreve dokumentasjon for hver setning enkelte skriver, mens andre kan lire av seg setning opp og ned med piss som de har sett på obskure YouTubekanaler uten å måtte dokumentere noe som helst. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar Syar-2003 skrev (4 minutter siden): Det har vel med at det ikke vært marked for MHEV i Norge. Har vel med avgiftene å gjøre. Mye mulig. Eller så kan det hende det var så lite utbredt på den tiden jeg gikk på skole at de så heller at opplæring rundt 48V systemer var noe man fikk hos verksted under læretiden. Men det vet jeg nada om siden jeg aldri fulgte veien videre for å få fagbrev som bilmekaniker. 2 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar En annen nyhet er at CT koster 50% mer enn Elon Musk lovet for 4 år siden (fra 40.000$). I stedet starter den på 60.990$. Toppmodellen med AWD vil koste 99.999$ i us. https://www.finansavisen.no/motor/2023/12/01/8066260/tesla-cybertruck-er-endelig-lansert-til-50-prosent-dyrere-pris?zephr_sso_ott=SIWO5z Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar AL123 skrev (Akkurat nå): Som sagt så lages det 10-15 mill slike biler i året, slik at det nok nærmer seg 100 mill slike biler i Europa. Hvis man ikke har hørt om "mild hybrid" eller vet at disse har 48v anlegg, så er man rett og slett ikke særlig interessert i bil, ferdig snakka. da er man interessert i Tesla. Hvilket merkes veldig raskt i diskusjoner her inne. Det som er barnslig er å kreve dokumentasjon for hver setning enkelte skriver, mens andre kan lire av seg setning opp og ned med piss som de har sett på obskure YouTubekanaler uten å måtte dokumentere noe som helst. Disse har 48V fremdriftsanlegg. Akkurat som elbiler har 350V-800V. På siden av diskusjonen, som omhandler 48V til alt annet enn fremdrift og HVAC. 48V fremdrift er heller ikke noe nytt, enkelte 1.gen elbiler som f.eks Reva hadde 48V fremdriftsbatteri. Sikkert en del golfbiler også. 4 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar AL123 skrev (3 minutter siden): Som sagt så lages det 10-15 mill slike biler i året, slik at det nok nærmer seg 100 mill slike biler i Europa. Hvis man ikke har hørt om "mild hybrid" eller vet at disse har 48v anlegg, så er man rett og slett ikke særlig interessert i bil, ferdig snakka. da er man interessert i Tesla. Hvilket merkes veldig raskt i diskusjoner her inne. Hvorfor må jeg bry meg om hybridbiler, eller elbiler for den saks skyld for å kunne kalle meg bilinteressert? En slik påstand fremstår bare som et kraftig forsøk på å umyndiggjøre andre ved å sette et urealistisk premiss på hvor interessert man er i biler. AL123 skrev (15 minutter siden): Det som er barnslig er å kreve dokumentasjon for hver setning enkelte skriver, mens andre kan lire av seg setning opp og ned med piss som de har sett på obskure YouTubekanaler uten å måtte dokumentere noe som helst. I det minste så kommer det en kilde bak påstanden, selv om kilden tar feil. Ingen vet, eller bryr seg, hvem du er og derfor settes det spørsmål ved dine udokumenterte påstander. For alt vi vet kan du være Norges fremste person på bilteknikk, men det er fortsatt foretrukket å se en uavhengig kilde på mye av det som skrives. Det trenger ikke nødvendigvis å handle om at man ikke tror på deg, men at man heller vil ha noe mer utfyllende info enn hva du kommer med. 2 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå