Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Kajac skrev (16 timer siden):

Chademo er fremdeles "utbredt nok" til at det ikke er en dealbreaker for folk flest.

Må være førstegangskjøpere av elbil det da, som ikke har tatt seg bryet med å sette seg inn i elbil-problematikk. For stort sett alle andre så blir dette en dealbreaker. Unntaket er selvfølgelig de som kun skal ha bilen til pendling / kjøring i nærmiljøet og hjemmelading.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 hours ago, AL123 said:

Litt annerledes, men ikke mye. Hvor mange komponenter er det som trenger 12v i en bil tror du? Tviler på at lys er 48v, så der bruker de nok step-down-konvertere, og all elektronikk går uansett på 5 eller 3,3v. Det kan neppe kalles en verdenssensasjon å gå over til 48v motorer i vindusviskere og vindusheiser....

Varmetråder i seter og glass, motorer i seter, motorer i dører, Motorer i bakluke\dører og lydforsterkerne har nok god fordel av 48V. Sikkert mange flere ting og.
Er lettere å gå fra 48V og ned til ønsket spenning, enn å gå fra 12V og opp til ønsket spenning.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Må være førstegangskjøpere av elbil det da, som ikke har tatt seg bryet med å sette seg inn i elbil-problematikk. For stort sett alle andre så blir dette en dealbreaker. Unntaket er selvfølgelig de som kun skal ha bilen til pendling / kjøring i nærmiljøet og hjemmelading.

Nja, Nissan Leaf selger fremdeles i bøtter og spann, og den har Chademo. Så langt i år er Leaf på andreplass i elbilsalget (jada, er bare 10. januar). De aller fleste nye ladestasjoner har også Chademo, selv om de har langt flere CCS ladepunkter. Men så er det jo også langt flere CCS-kompatible biler, så det gir mening. 

Jeg vil egentlig påstå at for de fleste så spiller det ingen rolle om bilen har Chademo eller CCS. Den håndfullen ganger du trenger å hurtiglade i løpet av året, klarer du å finne en Chademo-lader. Jeg sier ikke at CCS ikke er å foretrekke, men jeg hadde ikke latt være å kjøpe drømmebilen selv om den hadde Chademo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel ikke noe problem for Tesla å bruke 48VDC til alt. De er jo ikke avhengige av noen eksterne suppliers for de lager jo alt selv fra led pærer til viskermotorer. Eller kanskje de skulle holdt seg til 24VDC som er automotive-standard for lastebiler/vogntog.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Må være førstegangskjøpere av elbil det da, som ikke har tatt seg bryet med å sette seg inn i elbil-problematikk. For stort sett alle andre så blir dette en dealbreaker. Unntaket er selvfølgelig de som kun skal ha bilen til pendling / kjøring i nærmiljøet og hjemmelading.

Helt enig, er selv på søken etter min første elbil og chademo er totalt uaktuelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (54 minutter siden):

Nja, Nissan Leaf selger fremdeles i bøtter og spann, og den har Chademo. Så langt i år er Leaf på andreplass i elbilsalget (jada, er bare 10. januar). De aller fleste nye ladestasjoner har også Chademo, selv om de har langt flere CCS ladepunkter. Men så er det jo også langt flere CCS-kompatible biler, så det gir mening. 

Jeg vil egentlig påstå at for de fleste så spiller det ingen rolle om bilen har Chademo eller CCS. Den håndfullen ganger du trenger å hurtiglade i løpet av året, klarer du å finne en Chademo-lader. Jeg sier ikke at CCS ikke er å foretrekke, men jeg hadde ikke latt være å kjøpe drømmebilen selv om den hadde Chademo.

Tror nok at de fleste nye Leaf som kjøpes nå er enten som nr. 2 bil, eller kjøpes av folk som ikke bruker bilen til langturer.

Vi vurderer selv å bytte ut vår gamle nr. 2 bil (en 2012 Leaf) med en ny(ere?) kortrekkevidde Leaf. De er faktisk bra "value for money". Vurderer selvfølgelig også andre merker (uten Chademo). Så Chademo betyr ikke så mye i den sammenhengen.

Men for folk som skal kjøpe en ny elbil, for å bruke på langturer så vil det være en tabbe å kjøpe bil med Chademo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (44 minutter siden):

Det er vel ikke noe problem for Tesla å bruke 48VDC til alt. De er jo ikke avhengige av noen eksterne suppliers for de lager jo alt selv fra led pærer til viskermotorer. Eller kanskje de skulle holdt seg til 24VDC som er automotive-standard for lastebiler/vogntog.

Klart; ved å doble spenningen så halverer man effekttap evt. trenger halvparten så tykke kabler.
Så 24 volt hadde vært en god begynnelse siden det allerede er utbredt.

Men jeg tipper Tesla tenker at de før eller siden kommer til å ville gå helt til grensen som utløser krav til el-anlegg, som er 50 volt. Men der stopper det garantert!
For tenk hvis man måtte bruke elektriker og få samsvarserklæring bare man skulle legge opp en ledning til bilstereoen...
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Men for folk som skal kjøpe en ny elbil, for å bruke på langturer så vil det være en tabbe å kjøpe bil med Chademo.

Det er jeg enig i. Spørsmålet er bare hvor mange langturer Ola Nordmann egentlig kjører. For min egen del har jeg hurtigladet 20-25 ganger siden jeg kjøpte bilen for 3,5 år siden (ca. 37 000 km), og i 90 % av tilfellene kunne jeg unngått hurtigladingen fullstendig dersom jeg hadde startet turen med fullt batteri.

Lenke til kommentar

Steer By Wire systemet til Cybertruck har vistnok en 5 hesters elmotor, og for å få den til å virke på 12V måtte man jo hatt sånn 300A eller noe, så det var og en av grunnene til 48V overgangen.

Hybrider som har 48V batteri bruker fortsatt kun 12V til nesten alt. 48V kan lade 12V batteriet men brukes ikke til spesielt mye mere enn det og fremdrift av bilen så kan vel ikke helt sammenlignes.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 minutter siden):

Steer By Wire systemet til Cybertruck har vistnok en 5 hesters elmotor, og for å få den til å virke på 12V måtte man jo hatt sånn 300A eller noe, så det var og en av grunnene til 48V overgangen.

Såpass kraftig "servo"-motor ja! Da er det nesten litt rart at ikke de har den også på høyspenningsbatteriet...

Lenke til kommentar
AL123 skrev (20 timer siden):

Så du må virkelig ha dokumentasjon på at biler som er solgt i hundretusenvis av eksemplarer faktisk finnes? 

Kan du ikke bare skrive hvilke biler det gjelder? Eller noen av de? Så slipper vi sånn idiotdiskusjon her inne. Blir bare dårlig stemning.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Steer By Wire systemet til Cybertruck har vistnok en 5 hesters elmotor, og for å få den til å virke på 12V måtte man jo hatt sånn 300A eller noe

Skal vi si wow. Hele 5 hester lol.
Det tilsvarer 3.6kW. Det finns massevis av 24V motorer på 4kW og oppover på markedet for industri/autoindustrien (forøvrig også 12Volts). 
At den har steer by wire med en dedikert elmotor er i seg ikke noe grunn til 48V.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, ozone said:

Såpass kraftig "servo"-motor ja! Da er det nesten litt rart at ikke de har den også på høyspenningsbatteriet...

Høyspentbatteriet kobles ut ved en ulykke (eller at bilen tror det er en ulykke på noe vis). Er en pyrosikring som sier pang.

Litt dumt å miste styringen da..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (18 minutter siden):

Skal vi si wow. Hele 5 hester lol.
Det tilsvarer 3.6kW. Det finns massevis av 24V motorer på 4kW og oppover på markedet for industri/autoindustrien (forøvrig også 12Volts). 
At den har steer by wire med en dedikert elmotor er i seg ikke noe grunn til 48V.

Tynnere kabler pga mindre motstand og derved mindre varmetap. Det er vel det som gjennomsyrer hele grunnlaget for å gå for 48V, og å slippe "step down" til lavere spenning (12, 16 eller 24V) der det ikke er nødvendig. Alt for å redusere unødvendig forbruk og likevel få utført jobben som tross alt skal gjøres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Syar-2003 said:

Skal vi si wow. Hele 5 hester lol.
Det tilsvarer 3.6kW. Det finns massevis av 24V motorer på 4kW og oppover på markedet for industri/autoindustrien (forøvrig også 12Volts). 
At den har steer by wire med en dedikert elmotor er i seg ikke noe grunn til 48V.

Er vel to antar jeg siden bakhjulene også svinger.

Måtte trengt ett ganske heftig 12V batteri for at det skal funke en stund uten hovedbatteriet tilkoblet, som nok er ett krav..

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 minutter siden):

Er vel to antar jeg siden bakhjulene også svinger.

Måtte trengt ett ganske heftig 12V batteri for at det skal funke en stund uten hovedbatteriet tilkoblet, som nok er ett krav..

Øhh. Jeg snakker ikke om 12V men 24V som  lastebilindustrien benytter. Hvor mange watt eller hester tror du en startmotor til en dieseltruck engine har.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...