Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Nukleosid skrev (2 timer siden):

Mener å ha hørt at det finnes særdeles få rundkjøringer i USA, og Tesla har kanskje samme oppfatningen som mange andre amerikanere har; at USA er hele verden. I vanlige lyskryss fungerer sikkert knapp for blinklys greit, så da er det ikke en stor greie der borte.

Men det må være særdeles knotete i rundkjøringer som det er mye av i Europa. For meg vil det være uaktuelt å kjøpe bil med blinklysknapper i den formen, uavhengig av hvilken produsent det er (for selv om jeg kjører Audi så ligger blinklys i rundkjøringer i hendene så det gjør jeg helt automatisk). Håper andre produsenter ikke tenker like kort som Tesla på dette punktet. Fortsetter det sånn, så må du vel snart inn på touch-skjermen, og inn i en eller annen bortgjemt undermeny for å slå på blinklyset.

Vel, for den som har fulgt med på markedet noen år, så er det lett å se at bilindustrien går i flokk i perioder. Grunnen er at de stort sett styres av økonomer og markedsførere,  og at risiko gir mulighet for store gevinster, men også mulighet for store tap. På enkelte områder har Tesla vært bjellesauen noen år, bla når det kommer til infortainment og kontrollfunskjoner og da hjelper det lite hva ingeniører og designere hos konkurentene sier. Markedsførerene bestemmer. Nå ser det heldivis ut til å snu, bla sier VAG at de vil gå tilbake til knapper å brytere i større grad.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AL123 skrev (17 minutter siden):

Vel, for den som har fulgt med på markedet noen år, så er det lett å se at bilindustrien går i flokk i perioder. Grunnen er at de stort sett styres av økonomer og markedsførere,  og at risiko gir mulighet for store gevinster, men også mulighet for store tap. På enkelte områder har Tesla vært bjellesauen noen år, bla når det kommer til infortainment og kontrollfunskjoner og da hjelper det lite hva ingeniører og designere hos konkurentene sier. Markedsførerene bestemmer. Nå ser det heldivis ut til å snu, bla sier VAG at de vil gå tilbake til knapper å brytere i større grad.

Lol hvilke ingeniører ønsker knapper? Hvor enn en kikker går alt over til skjerm foruten det som fortsatt påtvinges av maskindirektiver etc. Reduksjon av IO gjør alt lettere

 

Edit: ikke mye knapper å finne i VAG's nyskaping

 

image.png.a87045ab3c022fd736fabb9e3fdcd1a4.png

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Lol hvilke ingeniører ønsker knapper? Hvor enn en kikker går alt over til skjerm foruten det som fortsatt påtvinges av maskindirektiver etc. Reduksjon av IO gjør alt lettere

 

Edit: ikke mye knapper å finne i VAG's nyskaping

 

image.png.a87045ab3c022fd736fabb9e3fdcd1a4.png

Tror jeg har 55 knapper in min 2023modell. Bruker ikke tuch når jeg kjører. Hadde vert trist med en bil du må stoppe for å justere vindusvisker eller ta på varme i bakruta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Lol hvilke ingeniører ønsker knapper? Hvor enn en kikker går alt over til skjerm foruten det som fortsatt påtvinges av maskindirektiver etc. Reduksjon av IO gjør alt lettere

 

Så og si alle som jobber med HMI i kjøretøy. For 15 år siden ble forøvrig alle biler som hadde touchskjerm trukket i poeng i tester

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Hvem bruker skjermen når de kjører, vi har stemmen til slike ting

Bruker stemmestyring men sliter med å finne kommandoer for annet enn banale ting. Mye enklere å gi et klikk på gear hendel enn å si "sett regenerering til høyeste nivå" eller "sett regenerering til B modus" eller "sett på enpedalkjøring" godt mulig at alle og eller ingen virker men jeg slipper å lære kommandoer og det betaler jeg gjerne ekstra for. Dessuten er ofte talekommandoer rare når det er mange i bilen. Spesielt når man svarer på tekstmeldinger

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (23 minutter siden):

Hvem bruker skjermen når de kjører, vi har stemmen til slike ting

Døvstumme klarer ikke det . Ja , de kjører også bil ;)
Alle snakker heller ikke Oxford engelsk, fransk, tysk, kinesisk eller spansk. 
 

Nevn alle bilmodeller/merker som har Norsk talestyring til bil operasjoner.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (5 timer siden):

Mener å ha hørt at det finnes særdeles få rundkjøringer i USA, og Tesla har kanskje samme oppfatningen som mange andre amerikanere har; at USA er hele verden. I vanlige lyskryss fungerer sikkert knapp for blinklys greit, så da er det ikke en stor greie der borte.

Men det må være særdeles knotete i rundkjøringer som det er mye av i Europa. For meg vil det være uaktuelt å kjøpe bil med blinklysknapper i den formen, uavhengig av hvilken produsent det er (for selv om jeg kjører Audi så ligger blinklys i rundkjøringer i hendene så det gjør jeg helt automatisk). Håper andre produsenter ikke tenker like kort som Tesla på dette punktet. Fortsetter det sånn, så må du vel snart inn på touch-skjermen, og inn i en eller annen bortgjemt undermeny for å slå på blinklyset.

Hva med å teste før du uttaler deg så skråsikkert? Jeg har testet det, og synes det fungerte veldig greit. Selvsagt er det en ekstra ting som må læres og så øves inn for å bli noe man ikke engang tenker over. Men "litt" tenkearbeid først, så vet man hva man skal gjøre når rattet er i den eller den posisjonen, og hendene e plassert etter dette.

Jeg var og skeptisk, selv om jeg ikke var i total lås. Men jeg bestemte meg raskt for å teste selv før jeg ville gi noen endelig konklusjon. Men nå vet jeg sikkert at dette er langt mindre problematisk enn testere som ønsker klikk vil ha det til. Eller hva folk som fordømmer før de har prøvd i praksis, sier.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

 

Edit: ikke mye knapper å finne i VAG's nyskaping

 

image.png.a87045ab3c022fd736fabb9e3fdcd1a4.png

Njaa, hvis du ser etter, så har den knapper for vindusheiser, for speil, for HVAC, den har skikkelige stalks på rattstammen (trolig for lys, blinklys og viskere), fysiske knapper på ratt (trolig for audio og førerassistanse)og en fysisk styring av skjerm ala iDrive i midtkonsoll.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Hva med å teste før du uttaler deg så skråsikkert? Jeg har testet det, og synes det fungerte veldig greit. Selvsagt er det en ekstra ting som må læres og så øves inn for å bli noe man ikke engang tenker over. Men "litt" tenkearbeid først, så vet man hva man skal gjøre når rattet er i den eller den posisjonen, og hendene e plassert etter dette.

Jeg var og skeptisk, selv om jeg ikke var i total lås. Men jeg bestemte meg raskt for å teste selv før jeg ville gi noen endelig konklusjon. Men nå vet jeg sikkert at dette er langt mindre problematisk enn testere som ønsker klikk vil ha det til. Eller hva folk som fordømmer før de har prøvd i praksis, sier.

Teslabjørn har nok testet dette mere enn deg. De aller fleste er 100% negative. Helt logisk også. At en av 100 lærer dette greit er helt irrelevant. Du bremser jo like bra med høyre og venstre fot, så at du klarer uten å se ned å vite hvor bliklys knappen er uansett diameter på rundkjøring tror jeg på. Du hadde sikkert fint kunne trykt på blinklys fra senter skjerm etter å ha fjernet navigasjonen som var i fullskjermmodus. 

Egentlig er det jo bare tull å ha knapper på dørene innvendig. Kan fint styres fra skjerm det også eller med tale. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (16 minutter siden):

Men "litt" tenkearbeid først, så vet man hva man skal gjøre når rattet er i den eller den posisjonen, og hendene e plassert etter dette.

Det er forsket på dette og bilkjøring ut fra et sikkerhetsperspektiv og fokus på selve kjøringen og trafikkbildet. Det kalles kognitiv distraksjon. Og det er noe man skal unngå i størst mulig grad. Økt kognitiv distraksjon har man også med talekommandoer.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (15 minutter siden):

Teslabjørn har nok testet dette mere enn deg. De aller fleste er 100% negative. Helt logisk også. At en av 100 lærer dette greit er helt irrelevant. Du bremser jo like bra med høyre og venstre fot, så at du klarer uten å se ned å vite hvor bliklys knappen er uansett diameter på rundkjøring tror jeg på. Du hadde sikkert fint kunne trykt på blinklys fra senter skjerm etter å ha fjernet navigasjonen som var i fullskjermmodus. 

Egentlig er det jo bare tull å ha knapper på dørene innvendig. Kan fint styres fra skjerm det også eller med tale. 

Aldri hevdet jeg er noen verdensmester å kjøre bil. Ja, jeg har prata opp bremsing med venstrefot, fordi jeg har trent på det og ser at det fungerer veldig bra for min del. Men jeg ser og at det er noe man må trene på. Så denne ranten fra deg tar jeg med aller største ro.

Forøvrig er jeg definitivt ikke den eneste som har testet dette, og funnet ut at det fungerer veldig greit. Igjen, at folk som har sitt levebrød av å få klikk og tommel opp++ på Youtube dømmer det nord og ned foran kamera, bryr meg egentlig veldig lite.

Det jeg derimot sier, er at man må åpne opp for egne tanker om dette, og så prøve det ut i praksis. Er det så ille, så selvsagt er det bare å styre unna og velge en annen bil. Opplever du det mer som jeg gjør, så vil altså ikke det være en funksjon som trekker veldig ned.

Jeg velger dog ikke TM3 som min neste bil, men det har mer med å gjøre at jeg ønsker mer plass til bagasje, og da seiler TMY opp som en bedre kandidat, selv om bilen var nydelig å kjøre.

Men jeg tror jeg ville ventet på Juniper pga mange av de andre oppgraderingene. Og at jeg i likhet med BMW 3-serien til broren min, ikke liker selve innsteget i TM3. Må hele tiden manøvrere meg inn med bøyd hode, for ikke å slå hodet i døråpningen. Har ikke opplevd det problemet i TMY, mest sannsymlig fordi døråpningen er større i høyden, og kanskje putter hodet inn på en annen måte når bilen og setet kommer litt høyere.

Men jeg elsker HUD og V2l ser jeg på som "vil ha"-funksjon, så nå er det en viss sjanse for at jeg heller lander på Kia EV6, men og Kia EV5 ser absolutt lovende ut.

Har forøvrig mange fysiske knapper i Kona, men den utgaven jeg har, har mange av de på temmelig håpløse plasseringer. F.eks. Setevarme er langt lettere å betjene på TM3 Highland.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (29 minutter siden):

Det er forsket på dette og bilkjøring ut fra et sikkerhetsperspektiv og fokus på selve kjøringen og trafikkbildet. Det kalles kognitiv distraksjon. Og det er noe man skal unngå i størst mulig grad. Økt kognitiv distraksjon har man også med talekommandoer.

Du missforstår. Jeg snakker om å gjøre tenkearbeidet før man setter seg inn i bilen og begynner å kjøre. Ikke når man står der og skal blinke, og knappen er et helt annet sted.

Man må altså ha reflektert på forhånd hvor knappen vil befinne seg, og hvordan man vet hva som er venstre og hva som er høyre blinkeknapp når rattet er vridd i divers posisjoner.

Da treffer man de relativt lett, og slipper å bøye seg ned for å lete. I starten var det et raskt blikk ned for å konstatere at jeg hadde rett, og dette gikk seg altså bedre til allerede på første testkjøringen, selv om jeg hadde bilen for meg selv nesten en hel dag.

Pga. dårlig vær, så valgte jeg derimot å ikke bruke natta også for intensiv testing, også fordi jeg følte meg for trett til det. Bilen ble altså lånt fra fredag ettermiddag til lørdags morgen.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (44 minutter siden):

og en fysisk styring av skjerm ala iDrive i midtkonsoll.

Hadde aldri forventet det når jeg fikk BMWen men "iDrive hjulet" og snarvei knappene rundt dette  har blitt svært mye brukt, å kunne navigere rundt i hele infotainmenten uten å endre sittestilling eller lene meg frem for å trykke på skjermen føles veldig naturlig og mindre distraherende enn når alt slikt måtte skje via touch skjermen på kiaen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (3 minutter siden):

Jeg missforstår ikke. Det er uten tvil en økt kognitiv distraksjon å bruke disse fremfor en hendel i rundkjøringer. 

Er enig i at det er det i starten. Men når man har fått automatikken inn, så er jeg ikke helt enig der.

At disse ekspertene velger å utføre tester som er ment å være maksimalt tungvint på skjerm/med stemme for å vise hvor en gammel radio har sitt største fortrinn mot en slik metode, vinner dessverre ikke mye tillit hos meg.

Spesielt ikke når man tar utgangspunkt i en bilmodell som alle testerne er godt kjent med, mot biler de kanskje ikke har vært i før de settes til tungvindte, manuelle oppgaver der man og må bruke tid på å få med seg oppgaven i seg selv.

Hadde man derimot bedt brukerne utføre oppgavene slik de mener de ville gjort det best, så er jeg ikke det minste i tvil om at gammeldags bilradio er værre enn både stemmestyring og trykking på en godt designet MMI.

Bare det å gå fra å manuelt måtte skru opp eller ned for å finne radiokanaler, til å kunne sette igang automatisk søk, gjorde veldig mye for brukeropplevelsen.

Uansett, i alle de scenariene, så er det visse ting man kan tillate seg mens man kjører med begrenset økt risiko, og visse ting man uansett bør stoppe for å utføre fordi det er idiotisk å prøve på som sjåfør.

Lete radiokanaler manuelt på ukjent leiebil i USA, var f.eks. noe som jeg ikke ville utføre under fart. Så om ikke "co-piloten" var teknisk nok anlagt, så var det å finne et sted å stoppe for å utføre slikt.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Lol hvilke ingeniører ønsker knapper? Hvor enn en kikker går alt over til skjerm foruten det som fortsatt påtvinges av maskindirektiver etc. Reduksjon av IO gjør alt lettere

 

Edit: ikke mye knapper å finne i VAG's nyskaping

 

image.png.a87045ab3c022fd736fabb9e3fdcd1a4.png

Fy å kjipt dashbordet ser ut når det fremstår som om designeren har glemt av instrumentpanelet i designprosessen og klint på et par nettbrett i hu og hast..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (10 timer siden):

At disse ekspertene velger å utføre tester som er ment å være maksimalt tungvint på skjerm/med stemme for å vise hvor en gammel radio har sitt største fortrinn mot en slik metode, vinner dessverre ikke mye tillit hos meg.

Kognitiv distraksjon er et faktum med bilkjøring og har alltid vært der. Men dagens biler og enkelte designvalg har uten tvil bidratt til at dette er økt. 
Og jeg snakker ikke om det å bytte radiokanal. Men basisfunksjoner for å føre kjøretøyet sikrest i alle situasjoner.

Som du også sier så er det mange som f.eks benytter seg av leiebiler på og i ukjente omgivelser. Basisfunksjoner for selve kjøringen ratt, horn, speil, pedaler, giring (man/aut), hovedlys, fjernlys , blinklys, vindusviskere bør alle være slik at alle med føreropplæring (uansett når) instinktivt finner disse i en leiebil uansett om man er i et rolig, stresset, eller usikkert og ulykkesutsatt trafikkbilde. Om det er elbil eller ikke har ikke direkte noe med økt kognitiv distraksjon å gjøre selv om disse har vært trendstarter for en del uheldige designvalg som skjermbruk og touch .

Endret av Syar-2003
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...