Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis det i en engelsk tekst står "billion" så er det milliarder - punktum.

Om det har noe med skribenten å gjøre så måtte det være at hen har utilstrekkelige kunnskaper i engelsk. I alle fall har det ikke noe ikke med skribentens bosted å gjøre.

Alex Voigt skriver både på tysk og engelsk og også om andre ting enn biler, f eks matvarekjeder har jeg lagt merke til.

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Ja, det er milliarder.

Bildet som tegnes av VW er

380 milliarder Euro (4318 miiliarder NOK) i finansieringsgjeld (som de har en rentemargin på vil jeg tro)

120 milliarder Euro (1363 milliarder NOK) i langsiktig gjeld, sånn vanlig gjeld som må tilbakebetales fra inntektene av å selge bil.

Etter eget utsagn er de pr nå ikke konkurransedyktige. 
Prisene på elbiler går raskt nedover

Dersom elbiletterspørselen øker raskt, så vil de måtte finansiere en stor omlegging av fabrikker, og det må finansiere av et krympende fossilmarked. 

Mine betraktninger/undringer

Er det i det hele tatt noe hold i alt dette, er det bare presse og analytikere som vil ha klikk og vrir og vender på ting?

«Vi er ikke konkurransedyktige»
Utsagnet om at de ikke er konkurransedyktige, kan se ut som det kom i forhandlinger med fagforeninger, man må tegne et bilde av at endring er nødvendig for å faktisk få «snudd oljetankeren».

VW har i den settingen alt å tjene på å tegne et så dårlig bilde som mulig. 

På den annen side så er det veldig lett å dra paralleller fra Shaefers tale her, til Stephen Elops tale til Nokia ansatte  i 2011.

«De har altfor mye gjeld»
Som ble poengtert så er mesteparten av gjelda finanseringsgjeld. Det er penger de har lånt ut til folk som kjøper bil, og de har mest sannsynlig en rentemargin mellom hva de har lånt pengene for og hva de låner de ut til kundene for. 

En rask titt i kvartalsregnskapet til f.eks. DnB så er det lett å se at dette er ikke gjeld i det hele tatt det er penger som er på jobb og skaper inntekter, og VW har alt å tjene på at denne summen blir høyere.

På den annen side så vil et press nedover i bilpriser gjøre at de får dårligere sikkerhet i bilparken som er finansiert, som muligens gir dårligere betingelser.

Uansett jeg synes dette er veldig interessant, og håper at vi har igjen sterke europeiske bilfabrikanter og mange bilfabrikker i Europa når vi skriver 2035. 

Lenke til kommentar
11 hours ago, Dassen said:

VW ID7 solgte 300 biler i Kina første 72 timer bilen var i salg. 

De har 2000 forhandlere i Kina. Helt krise.

https://carnewschina.com/2023/12/19/volkswagen-id-7-received-300-orders-in-72-hours-following-the-launch-in-china/

Sitter og ser på elbil priser i Kina. De gir ikke noe mening i det hele tatt.

Er prisene som blir referert etter subsidier fra staten der borte? Eller er det prisen som listes faktisk det produsentene selger bilene for?

Man får id4 for 18000 Euro, id7 for 30600 Euro…

 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (16 minutter siden):

Da er det bare å takke de som har presset igjennom kortbetaling.
 

Takk for et dårligere og dyrere ladetilbud for alle!

https://elbil.no/stengte-eneste-hurtiglader-i-mils-omkrets-over-natta/

Virker som en noe tynn argumentasjon og billig forsøk på lobby virksomhet spør du meg, om de faktisk ville så kunne disse laderene driftes ut hele 2024 og 2025 før kravet om kortbetaling kicket inn, at det er HELT UMULIG å retrofitte kort terminaler som kommuniserer med laderne virker og helt absurd for meg. Dette dreier seg 100% om at laderne ikke var lønnsome, kort terminal eller ikke, og derfor ble de fjernet, men rechard prøver å score noen billige poeng mot innføring av kortterminaler.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (6 timer siden):

Virker som en noe tynn argumentasjon og billig forsøk på lobby virksomhet spør du meg, om de faktisk ville så kunne disse laderene driftes ut hele 2024 og 2025 før kravet om kortbetaling kicket inn, at det er HELT UMULIG å retrofitte kort terminaler som kommuniserer med laderne virker og helt absurd for meg. Dette dreier seg 100% om at laderne ikke var lønnsome, kort terminal eller ikke, og derfor ble de fjernet, men rechard prøver å score noen billige poeng mot innføring av kortterminaler.

Recharge er nok litt uenig i kortterminalkravet når de har satset på full roaming og allerede er mer brukervennlig enn mange andre ladeoperatører, ja.

Lenke til kommentar

Kort fremfor app-helvete er en seier for forbrukerne. Som andre her sier er det kun BS samt at argumentet med at app-helvete er mer fornuftig / bra / brukervennlig enn å kunne «tæppe» bankkortet ditt er, strengt talt, tullete. Er litt som Linux folka som mener Linux er lettere og bedre  enn Windows, men glemmer at folk bare ønsker å gjennomføre hva enn de må gjennomføre for å kunne komme videre til neste gjøremål. Som bonus har man større kontroll på personvernet når man ikke må legge igjen masse opplysninger hos hundre og ørten forskjellige leverandører.

Endret av The Very End
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Evil-Duck said:

Virker som en noe tynn argumentasjon og billig forsøk på lobby virksomhet spør du meg, om de faktisk ville så kunne disse laderene driftes ut hele 2024 og 2025 før kravet om kortbetaling kicket inn, at det er HELT UMULIG å retrofitte kort terminaler som kommuniserer med laderne virker og helt absurd for meg.

Jeg hadde noen lange innlegg i denne diskusjonen her inne. 
Det er vanskelig å tro på for mange at man faktisk må bytte ut hele laderen for å få til kortbetaling. Men slik er det altså.

Så det å tvinge igjennom kortbetaling gjør at ladesteder som dette i artikkelen legges ned, istedenfor at det kunne stått der og vært til glede for brukerne.

Ja Recharge benytter situasjonen til å rette oppmerksomheten mot dette problemet. Fint er det, slik at du og andre som ikke har skjønt situasjonen blir klar over den.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Elgen-Hansi said:

En representant fra Recharge var inne på Facebook posten til Elbil.no og presiserte at grunnen til nedleggelsen var først og fremst pga svært lav trafikk. Kostnadene rundt kortterminal var kun en liten del av totalvurderingen.

Men det er en stor forskjell på å drifte et sted med lav trafikk og det å gjøre store investeringer der.

Det blir færre ladesteder med lav trafikk, ved å gjøre det dyrere å drifte de.

I forrige diskusjonsrunde, så var det en gjengs oppfatning om at man bare kunne «slenge på en sånn gul boks som brukes på cola automater. Det kan da umulig koste mye»

Det vitner om lav forståelse.

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, bzzlink said:

Men det er en stor forskjell på å drifte et sted med lav trafikk og det å gjøre store investeringer der.

Det blir færre ladesteder med lav trafikk, ved å gjøre det dyrere å drifte de.

I forrige diskusjonsrunde, så var det en gjengs oppfatning om at man bare kunne «slenge på en sånn gul boks som brukes på cola automater. Det kan da umulig koste mye»

Det vitner om lav forståelse.

Problemet er da leverandørene som har en så ufattelig dårlig teknologi. Tenk å lage utstyr for millioner og så må alt kasseres fordi man ikke evner å ha det såpass oppegående at man i fremtiden ikke enkelt kan legge til nye betalingsmåter uten at det trigger store investeringer eller driftskostnader. Klarer colaautomaten som tar 20 kroner for en cola å legge til kort / vips betaling relativt enkelt, ja da burde dette også gjelde leverandør av lading.

Endret av The Very End
  • Liker 4
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

Kort fremfor app-helvete er en seier for forbrukerne. Som andre her sier er det kun BS samt at argumentet med at app-helvete er mer fornuftig / bra / brukervennlig enn å kunne «tæppe» bankkortet ditt er, strengt talt, tullete. Er litt som Linux folka som mener Linux er lettere og bedre  enn Windows, men glemmer at folk bare ønsker å gjennomføre hva enn de må gjennomføre for å kunne komme videre til neste gjøremål. Som bonus har man større kontroll på personvernet når man ikke må legge igjen masse opplysninger hos hundre og ørten forskjellige leverandører.

Bankterminalløsning fungerer ikke bestandig og man må forholde seg til ulike grensesnitt og språk avhengig av maskinvare og land. Bankterminalløsning gir heller ikke noen forhåndsinformasjon om tilgjengelige ladere og pris pr kWt. Da må ladeoperatørene sette opp ett skilt ved veien og så kan forbipasserende se den siste prisen. Prisen vil da variere etter lokale forhold, f.eks. hva nabo bensinstasjonen.. øh.. ladestasjonen tilbyr. Men det er vel en løsning mange flere er vant med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, rockPaperScissors() said:

Bankterminalløsning fungerer ikke bestandig og man må forholde seg til ulike grensesnitt og språk avhengig av maskinvare og land. Bankterminalløsning gir heller ikke noen forhåndsinformasjon om tilgjengelige ladere og pris pr kWt. Da må ladeoperatørene sette opp ett skilt ved veien og så kan forbipasserende se den siste prisen. Prisen vil da variere etter lokale forhold, f.eks. hva nabo bensinstasjonen.. øh.. ladestasjonen tilbyr. Men det er vel en løsning mange flere er vant med.

Jeg, i mine 36 år, har opplevd EN gang at en kortterminal ikke fungerte. Det kan umulig være et så stort problem at det skal være menneskelig og teknologisk umulig å ha en kortterminal. For svarte, en spylevæskeautomat vi hadde stående utenfor butikken fikk satt opp kortterminal ETTER at den først ble momentert (var kun app tidligere). Virker som en del her har bestemt seg for å lage større problemer enn det det er, for å rettferdiggjøre dette app helvete som er forbrukerfientlig.

Hva angår månelandingen for å vise pris så orker jeg ikke kverrulere rundt dette, problemstillingen i dag er å kunne betale enklere enn å laste ned 12 forskjellige apper og spre sine personopplysninger for alle vinder. Det er ikke vanskelig å gjøre dette, men det er noe forbasket herk, og forhindrer masseadopsjon av elbiler som burde være primærmålet.

Endret av The Very End
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 minutt siden):

Jeg, i mine 36 år, har opplevd EN gang at en kortterminal ikke fungerte. Det kan umulig være et så stort problem at det skal være menneskelig og teknologisk umulig å ha en kortterminal. For svarte, en spylevæskeautomat vi hadde stående utenfor butikken fikk satt opp kortterminal ETTER at den først ble momentert. Virker som en del her har bestemt seg for å lage større problemer enn det det er, for å rettferdiggjøre dette app helvete som er forbrukerfientlig.

Har opplevd mange dodører med kortbetaling som ikke virker. Er noe helt annet i en bemannet butikk hvor reserveløsningen starter opp og man signerer en kvittering, litt værre på en ubemannet ladestasjon ute i hutiheita. Jeg vil ha flere muligheter og når ladeoperatøren tilbyr full roaming kan jeg aktivere lading med app som jeg har på telefonen fra før, f.eks. EasyPark. Det er ikke noe app helvete med ladeoperatører som støtter roaming. Recharge er en av disse som har roaming-avtaler med mange partnere, f.eks. EasyPark. :)

Lenke til kommentar
2 minutes ago, rockPaperScissors() said:

Har opplevd mange dodører med kortbetaling som ikke virker. Er noe helt annet i en bemannet butikk hvor reserveløsningen starter opp og man signerer en kvittering, litt værre på en ubemannet ladestasjon ute i hutiheita. Jeg vil ha flere muligheter og når ladeoperatøren tilbyr full roaming kan jeg aktivere lading med app som jeg har på telefonen fra før, f.eks. EasyPark. Det er ikke noe app helvete med ladeoperatører som støtter roaming. Recharge er en av disse som har roaming-avtaler med mange partnere, f.eks. EasyPark. :)

Ok, kompromiss: Kort OG app? :) Så har man redundans i tilfelle en feiler (men trodde man hadde sms / qr allerede). Kort som primær og som må være til stedet, så kan man tilby en liten rabat for de med app som deler sine personopplysninger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...