Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (På 17.12.2023 den 9:08 AM):

Er neppe mere intelligent.. Er nok bare formet etter hva som var av plass der etter de tok ut det fossile drivverket.

Høyere vektpunkt gir dårligere kjøreegenskaper og flatt batteri hjelper veldig med å stive av kabinen, noe ikke dette batteriet vil gjøre.

Høyere vektpunkt (eller tyngdepunkt, som det egentlig heter) gir ikke nødvendigvis dårligere kjøreegenskaper, nei, chassisdesign er desverre ikke så enkelt. For det første gir ikke lavt tyngdepunkt nødvendigvis det laveste treghetsmomentet rundt bilens lengdeakse, og for det andre, så har faktisk en del elbiler en tendens til upresis turn-in pga for lavt treghetsmoment. Det teoretisk raskeste kjøretøyet over en viss strekning er ikke nødvendivis det som gir den beste kjøreopplevelsen. En av grunnen til at mange av de beste kjøremaskinene er små fwd biler er nettopp at en viss tendens til å krenge gir mer presise kjøreegenskaper. Kan jo nevne at Gordom Murray, som trolig er den fremste nålevende bilkonstruktøren i verden aldri monterer stabilisatorstag bak, selv på superbiler og selv foran mener han at de bør være så svake som mulig.

Og at et flatt batteri gjør mer for å stive av kabinen er bare tull. Det er umulig, uten en skikkelig FEM analyse å avgjøre hvilke enkeltbatterier som er stivest, men generelt er det slik at en flat konstruksjon gir dårligere stivhet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (10 timer siden):

Den er jo ikke dårlig, men vil tro den kunne vært bedre med lavere vektpunkt. Har sett flere reviews som har nevnt dette. Blandt annet TopGear synes den var for "jiggely". Den er jo ganske tung som heller ikke hjelper da.
Men virker som kjøregleden har kommet seg en del med nyeste utgave som har hovedmotoren bak istedefor fremme. 

"Vil tro" er nok stikkordet her. Igjen, Polestar har mye av batterivekten i kardardangtunnellen noe som er en fordel i forhold til å ha den i gulvet. At den også har en del batterier i gulvet og under baksetet trekker noe ned, så det er ganske umulig å konkludere om løsningen er kjøredynamisk bedre eller dårligere enn feks konkurenten Model 3. Det vi kan fastslå med ganske stor sikkerhet er at den har lavere tyngdepunkt enn mange sports og superbiler, så at batteriet skulle gi grunn til "jiggly" egenskaper er bare tull.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 18.12.2023 den 12:22 AM):

Hadde en Kia sport ett eller annet en uke på jobb. Syntes alt virket helt ok. Koblet telefon opp med carplay og da hadde bilen plutselig navigasjon også. Uansett synes jeg det er merkelig stor fokus på infotainment på biler. Man kjøper en vaskemaskin fordi den enten vasker bra eller bruker lite strøm. Har aldri hørt om at noen velger vaskemaskin pga god software eller størrelse på display. Har også en bil helt uten infotainment system. Fungerer helt fint den også. 

Tja, vi valgte både oppvaskmaskin og vaskemaskin fra Miele fordi de kan kobles til wifi og har en god app. Selvfølgelig topp maskiner på alle andre måter også, men vi valgte de modellene vi gjorde pga. ekstrafunksjonene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, trikola said:

Ikke bare skal for meg alle nye husholsningsmaskiner på sikt være på WiFi med et API, de skal også være kompatible med mitt smarthus-system og ikke bare ha en mobil-app.

Hvor mye nytte får du ut av dette? Forståelig med enheter med sigifikant energibehov (varmtvannsbereder, varmeovner, varmepumpe), men er det noe stort poeng med generiske hvitevarer? Jeg har ikke skrudd på Wi-Fi på min oppvaskmaskin da jeg ikke så noen fordeler for meg (kan få melding når den er ferdig, men null poeng for meg), men at det var mest en måte for fabrikanten å samle inn data på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Kalle Klo said:

Hvor mye nytte får du ut av dette? Forståelig med enheter med sigifikant energibehov (varmtvannsbereder, varmeovner, varmepumpe), men er det noe stort poeng med generiske hvitevarer? Jeg har ikke skrudd på Wi-Fi på min oppvaskmaskin da jeg ikke så noen fordeler for meg (kan få melding når den er ferdig, men null poeng for meg), men at det var mest en måte for fabrikanten å samle inn data på. 

Elbillading, VV-bereder, vannbåren gulvvarme i 'treg' betong, det faktum at jeg bor alene på mange m2 og kan 'fryse ned' deler av huset i noen dager av gangen betyr noe.

Men de timene som jeg bruker for å fikle med det kan bare skrives på kontoen 'pensjonist-hobby', akkurat som deltagelse på diskusjon.no 🙄

Og når du har de store sakene i systemet er det ingen nevneverdig kost (i penger)å få de mindre sakene også med.

Jobber nesten utelukkende for å minske strømkostnader og å unngå høy effektavgift. Ikke noe barnslige 'velkommen hjem' fra en google-stemme eller liknende.

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel relevant i forhold til bil også - hvor mye nytte får jeg som bruker ut av tilkobling til nett vs hva får fabrikanten ut av det. 

Slik sett er jeg glad jeg har biler uten innebygget 5G, da har jeg som bruker kontroll over hva slags data fabrikanten har aksess til (de kan selvfølgelig lese ut data ved service, men jeg regner feks. med at de ikke vil kunne lese ut bilder fra kamera etc fordi det så langt jeg vet ikke eksisterer lagring for dette i bilen). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kalle Klo said:

Hvor mye nytte får du ut av dette? Forståelig med enheter med sigifikant energibehov (varmtvannsbereder, varmeovner, varmepumpe), men er det noe stort poeng med generiske hvitevarer? Jeg har ikke skrudd på Wi-Fi på min oppvaskmaskin da jeg ikke så noen fordeler for meg (kan få melding når den er ferdig, men null poeng for meg), men at det var mest en måte for fabrikanten å samle inn data på. 

Når man sitter der med en sovende unge i armene og tørketrommelen hyler (Miele har grusom lyd som aldri gir seg) så er det digg å kunne stoppe den fra appen.
Men har man en samsung eller noe som bare spiller en sang og så holder kjeft så kunne man klart seg uten.

19 minutes ago, Kalle Klo said:

Spørsmålet er vel relevant i forhold til bil også - hvor mye nytte får jeg som bruker ut av tilkobling til nett vs hva får fabrikanten ut av det. 

Slik sett er jeg glad jeg har biler uten innebygget 5G, da har jeg som bruker kontroll over hva slags data fabrikanten har aksess til (de kan selvfølgelig lese ut data ved service, men jeg regner feks. med at de ikke vil kunne lese ut bilder fra kamera etc fordi det så langt jeg vet ikke eksisterer lagring for dette i bilen). 

Hversine lyster. Kjenner jeg gruer meg til 2G netter slåes av og leafen min mister kommunikasjonen sin. Blir herk å måtte bryte opp døren og slå på varmen manuelt som i gamle dager.

Fikk oppdatering i dag som lar meg streame video fra enda flere kameraer i Teslan min og. Jeg digger at bilen er online.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (13 minutter siden):

Slik sett er jeg glad jeg har biler uten innebygget 5G, da har jeg som bruker kontroll over hva slags data fabrikanten har aksess til (de kan selvfølgelig lese ut data ved service, men jeg regner feks. med at de ikke vil kunne lese ut bilder fra kamera etc fordi det så langt jeg vet ikke eksisterer lagring for dette i bilen). 

Ja, det er to ting. Hva bilen sender fra seg av informasjon. Og om mottakeren har orden i sysakene. Når det gjelder Apple og Google så har jeg tiltro til at informasjonen er tilstrekkelig beskyttet gjennom tekniske systemer, rutiner, prosesser og regelmessig gjennomgang(audits).  Derfor har jeg ingen problem med Android Auto. 

I motsatt ende finner man Tesla som tydeligvis ikke har noe sikkerhet, rollebasert tilgangskontroll eller noe annet. Grunn: Det koster penger som de ikke har og Elon Musk pleier å gi totalt blanke i ting han tror han kommer unna med. Det er helt skandaløst.

En polsk mekaniker i Norge klarte å hente ut 100GB med sensitiv informasjon fra Teslas systemer og overleverte det til tyske Handlesblatt. Navn, personnummer, lønninger til 100 000 ansatte og og bankdetaljer til kunder samt sensitive indre data om feil og problemer med Autopilot og andre forhold ved bilene. For å gjenta, en polsk mekaniker med normal tilgang til systemene, ikke en hacker.

Kinesiske Tesla-ansatte hadde full tilgang til alle Tesla-ansattes sensitive persondata, inkludert helseopplysninger. Tenk hvilken gullgruve dette er for Kina og Kinas kompis Vladimir Putin.

Tesla-ansatte satt og gasset seg i videofilmer fra Tesla-bilenes kameraer og delte "morsomme" episoder på egne chat-grupper.

Det er litt sprøtt å se Tesla-eiere påstå at de aldri vil ha Apple Carplay pga persondata. Da har de ikke fulgt mye med på hva ståda er med deres egen bil. 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Lurer på hva som har skjedd her.

Sier hun uforvarende kom borti touchknappen for cruise control på VW id4

80 år gammel dame frikjent i retten for å ha kjørt ned og drept en mormor som sto med barnebarnet sitt i armene på en parkeringsplass utenfor en ICA butikk.

https://carup.se/skenande-bil-i-dodsolycka-frias-pa-grund-av-rattknapp/

snakk om dødsdårlig interaksjonsdesign om dette stemmer 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Nimrad said:

Spør du meg, «touchknapper» er selve definisjonen på dårlig interaksjonsdesign.

Ja touchknapper er forferdelige greier. Og det værste er jo at bilprodusentene vet dette og putter vanlige knapper på noen biler som folk jubler for, og touch på andre biler som folk klager på.

Er det så mye billigere med touchknapper? Skjønner ikke greia.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Er det så mye billigere med touchknapper? Skjønner ikke greia.

Jeg husker ikke beløpet i farta, men jeg husker en case fra starten av 2000-tallet der jeg ble opplyst om at Skoda sparte ganske mye penger på å redusere antall skruer i skjermbuene med 2 sammenlignet med en Golf. Slike små grep utgjør enorme forskjeller på makronivå, og hvis man i tillegg kan selge denne besparelsen inn som en fordel, slik som en kjempeskjerm i stedet for knapper og brytere, ja da kan du tjene riktig gode penger på bilene. På en eventuell bekostning av sikkerheten - men det er jo ikke produsenten opptatt av dersom de kan mynte dette på sjåføren.

Lenke til kommentar

Interessant. Er snakk om at at Renault kommer til å samarbeide med Volkswagen om å lage en liten elbil i nær fremtid. I tillegg har det jo lenge vært snakk om Tesla Model 2, en mindre og billigere variant av model 3. Så har man jo nye Volvo EX30. Tror fremtiden for små elbiler er ganske lys og spennende jeg :)

Lenke til kommentar
Iterion skrev (6 minutter siden):

Interessant. Er snakk om at at Renault kommer til å samarbeide med Volkswagen om å lage en liten elbil i nær fremtid. I tillegg har det jo lenge vært snakk om Tesla Model 2, en mindre og billigere variant av model 3. Så har man jo nye Volvo EX30. Tror fremtiden for små elbiler er ganske lys og spennende jeg :)

Disse er et hakk større igjen. I klassen under 4 meter er utvalget relativt skralt.  I nedre enden av småbiler (3,5-3,7m) finnes det nå ingen(?) biler etter at e-Up-trillingene ble faset ut.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Retroman said:

Jeg husker ikke beløpet i farta, men jeg husker en case fra starten av 2000-tallet der jeg ble opplyst om at Skoda sparte ganske mye penger på å redusere antall skruer i skjermbuene med 2 sammenlignet med en Golf. Slike små grep utgjør enorme forskjeller på makronivå, og hvis man i tillegg kan selge denne besparelsen inn som en fordel, slik som en kjempeskjerm i stedet for knapper og brytere, ja da kan du tjene riktig gode penger på bilene. På en eventuell bekostning av sikkerheten - men det er jo ikke produsenten opptatt av dersom de kan mynte dette på sjåføren.

Ja det er absurde summer for små detaljer. Mulig ett kapasitiv knapp er billigere da de slipper de mekaniske delene.

VW slutter vist litt med Touch nå da heldigvis: https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/zEqQGq/volkswagen-henter-tilbake-fysiske-knapper-etter-klager

Tesla sin Cybertruck har også fått knapper istedefor touch som de andre bilene så forhåpentligvis har de også skjønt at det er drit.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (9 timer siden):

Spør du meg, «touchknapper» er selve definisjonen på dårlig interaksjonsdesign.

Jeg liker de veldig godt, men de var ikke spesielt nybegynnervennlige.
Når man først har lært seg å bruke de dog, synes jeg de er overlegne gammeldagse knotter.
Men selvfølgelig smak og behag.

Lenke til kommentar

Er ikke bare type knapper, men også hvordan de er organisert. Har Ford der knappene er veldig logisk plassert i to klustere med piltaster, nesten som en Dual Shock controller, og så har jeg en Leaf der det virker som om knappene har blitt plassert på rattet fullstendig tilfeldig. 

Virker som en del bilfabrikanter trenger å skaffe seg litt UX-kompetanse. Flybransjen har hatt en del dyrekjøpte erfaringer, men der er det i hvertfall et system for å lære av sine feil. Er en god del flykræsj som har skjedd pga dårlig plassering og utforming av instrumenter og knapper. 

Som noen andre har påpekt, så hadde større bruk av HUD absolutt vært å foretrekke, moderne biler tenderer til å ha for mye informasjon på div skjermer som tiltrekker seg oppmerksomhet og lokker føreren til å se vekk fra veien. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...