Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Nimrad skrev (10 minutter siden):

Nå var det du selv som sa du ikke forstod en døyt, men du må gjerne utdype litt for jeg henger ikke helt med. Jeg kan hvertfall forstå de som ønsker selvkjørende biler, og jeg forstår også de som liker å kjøre selv. Bil er jo hobby for flere, men for andre er det bare enkleste og mest praktiske transportmiddel.

Jeg forstår ikke at folk henger seg opp i det  fordi det 1) er utopi i Norge. Og 2) de som skryter av superraske elbiler (og bil interesse) ønsker vel ikke å kun være passasjer i sin egen eide bil.

Det er et ordtak som lyder «careful what you wish for». 
Om 0-toleranse for skader, dødsfall og ulykker fortsatt er gjeldende i Norge i en fremtid med 100% feilfrie og risikofri autonome biler som kan nå A-B uansett distanse og sted så er vitsen med å la folk kjøre selv helt borte. 
I en slik fremtid er det ingen vits i å eie sin egen personbil, man bare booker en persontransport med en autonom en ved behov.

Endret av Syar-2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DrAlban3000 skrev (13 minutter siden):

Sensorteknologien må på plass først, og vi har ikke laget gode nok ennå. Programvare er ubetydelig om ikke bilen har riktig og konsis info.

Tja, vi får se, eller ikke se :p

Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår ikke at folk henger seg opp i det  fordi det 1) er utopi i Norge. Og 2) de som skryter av superraske elbiler ønsker å være passasjer i egen eide bil.

Nei, jeg tror ikke jeg klarer å få deg til å forstå hvertfall. Men jeg skjønner godt at folk henger seg opp i det. Det er jo spennende utvikling uansett, om du må sitte bak rattet eller ikke så er det jo nyttig teknologi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Nimrad Det er uten tvil spennende teknologi. Jeg jobber selv i IT bransjen og er interessert i all teknologi og fremskritt. Men som realist og pragmatisk kaster en ikke bort tid og effort på noe som ikke kan realiseres og implementeres på en slik måte som noen drømmer om. Enkelte strekninger, ja . Kø på ring 3 i 30km/t , ja. Firefelts motorvei med en viss fil-bredde og vegskulder og viss makshastighet, ja (en motorveistandard som man forøvrig nedprioriterer i Norge da det er for dyrt). Omfanget hvor regelverket vil åpne for autonome privateide personbil kjøretøy i Norge er svært uvisst.    

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 timer siden):

Trenger jo bare å dekke til når man er i bil og gjør noe som man ikke vil at skal filmes.

Jepp!
Eneste grunn til at jeg ikke vil ha kamera aktivt til en hver tid er disse skriveriene som var for et år eller to siden om Tesla-ansatte som delte "morsomme" videoer fra innsiden av biler mellom seg.
Der var det videoer av intetanende førere som ble overrasket av krevende trafikale situasjoner, kollisjoner, og noen med litt mer pirrende scener...
Og siden det har vist seg i min bil at ACC og Autosteer virker akkurat like godt uten det kamera, så er det nå teipet over hos meg "for sikkerhets skyld", hehe😇

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (6 timer siden):

 Jeg selv liker stort sett å kjøre selv, men pendling til jobb kunne jeg virkelig heller unngått og latt bilen kjøre selv og heller fått gjort noe fornuftig underveis. Hatt egen bil som kjører meg hjem når jeg har vært hos venner og drukket noen glass hadde også vært helt fantastisk.

Poenget hans er kanskje at en ikke kan få begge deler. En bil som er satt opp for FSD vil neppe kunne være en kjøreglad bil, iallefall etter dagens standard.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 timer siden):

Det der er et spørsmål av typen "Har du sluttet å slå din kone?"

Jeg gir ikke et misvisende bilde i det hele tatt. Jeg har fortalt min oppriktige og ærlige opplevelse med selskapet, som startet svært så optimistisk og positivt fra min side. Dette klarte Tesla å bryte ned til det du ser meg skrive nå. Det er ikke jeg som har forandret meg, men Tesla som har vist sitt sanne ansikt, bak den forlokkende masken jeg falt for i sin tid. Når jeg ser i media hvor mange andre kunder som har hatt helt vanvittige opplevelser med selskapet så har jeg mer enn nok til å luke ut at jeg ikke er et sært unntakstilfelle som har vært svært uheldig. Sånn som Tesla holder på med en stor palett av høyst kritikkverdige saker, skal INGEN kunder oppleve noen gang. Det er umodent, kundefiendtlig, bryter med lover, regler, normal folkeskikk og normen i bransjen. Selv om majoriteten ennå ikke har opplevd problemer av større art eller som ikke har latt seg ordne på minnelig måte.

Tenk deg enhver butikk i andre sjangere. Dersom de svindler hver 20. kunde, bryter kundens lovfestede rettigheter i forhold til reklamasjoner eller markedsføringsloven, eller bransjenorm for hvordan man opptrer så ryker butikken på en smell. Det bør også Tesla gjøre, inkludert i deres antidemokratiske motstand mot fagorganiserte sentrale forhandlinger for ansatte. Eller lovnader de som bryter med markedsføringsloven eller som gir fare for liv og helse. Tesla trenger oppdragelse!

Jo du gir absolutt et misvisende inntrykk når du skjærer alle over en kam.

Og nå beskylder du Tesla for å svindle hver 20. kunde. Den påstanden kan du vel dokumentere?

I de tilfellene som Tesla hvor Tesla ikke følger norske forbrukerlover og arbeidslivets regelverk er jeg enig i at Tesla må skjerpe seg skikkelig. Absolutt!

Men å prøve å gi inntrykk av at det er normalen blir bare et lavmål for meg. Da har man gått over til å bli en "hater", og de er hverken uhildet eller særlig sannferdige i sine uttalelser, og sånne har jeg hverken tid eller energi til å diskutere med.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (14 timer siden):

Tenk deg enhver butikk i andre sjangere. Dersom de svindler hver 20. kunde, bryter kundens lovfestede rettigheter i forhold til reklamasjoner eller markedsføringsloven, eller bransjenorm for hvordan man opptrer så ryker butikken på en smell.

Kan vi ikke slutte å overdrive i alle retninger... Mener du oppriktig at de i ordets rette forstand svindler hver 20. kunde? Jeg tviler sterkt selv på at Tesla blir min neste bil. Av flere grunner enn alle disse nylige krisene, men det er stor forskjell på å snakke om en dårlig holdning til fagorganisering, vanskelige på reklamasjoner og et selskap som svindler hver 20. kunde. 

Når det er sagt, etter at Tesla har havnet på listen over selskaper jeg helst vil unngå for neste bilkjøp så begynner lista å bli lang. Hvor skal jeg egentlig se hen?

VW-familien har dieselgate og norsk forhandlernettverk med lignende dritthistorier som Tesla.
Kinamerkene står på samme lista grunnet Kina enkelt og greit.
Volvo er Kina-eid og kjører Google-OS som jeg er prinsipielt motstander av.
På BMW er det bare et tidsspørsmål før de innfører dyre abm-løsninger for setevarme igjen, så de har fått minus i boka fra meg på den oppførselen der.
osv.osv.

Jeg sliter med å finne noen som ikke har sine svin på skoen. Og det var også grunnen til at jeg godtok Tesla. The lesser evil.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (26 minutter siden):

Av flere grunner enn alle disse nylige krisene, men det er stor forskjell på å snakke om en dårlig holdning til fagorganisering, vanskelige på reklamasjoner og et selskap som svindler hver 20. kunde. 

Hvor mange prosent av kundene har kjøpt FSD med lovnad om robot-taxi til "neste år"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (16 minutter siden):

Kan vi ikke slutte å overdrive i alle retninger... Mener du oppriktig at de i ordets rette forstand svindler hver 20. kunde? Jeg tviler sterkt selv på at Tesla blir min neste bil. Av flere grunner enn alle disse nylige krisene, men det er stor forskjell på å snakke om en dårlig holdning til fagorganisering, vanskelige på reklamasjoner og et selskap som svindler hver 20. kunde. 

Når det er sagt, etter at Tesla har havnet på listen over selskaper jeg helst vil unngå for neste bilkjøp så begynner lista å bli lang. Hvor skal jeg egentlig se hen?

VW-familien har dieselgate og norsk forhandlernettverk med lignende dritthistorier som Tesla.
Kinamerkene står på samme lista grunnet Kina enkelt og greit.
Volvo er Kina-eid og kjører Google-OS som jeg er prinsipielt motstander av.
På BMW er det bare et tidsspørsmål før de innfører dyre abm-løsninger for setevarme igjen, så de har fått minus i boka fra meg på den oppførselen der.
osv.osv.

Jeg sliter med å finne noen som ikke har sine svin på skoen. Og det var også grunnen til at jeg godtok Tesla. The lesser evil.

Her er listen din:

VW dreit seg ut fullstendig for 15 år siden - BAD

Kina er fra Kina som er BAD

Volvo er fra Kina som er BAD

BMW som valgte å kutte hele greia fordi folk reagerte negativt, de lyttet altså til markedet - BAD

Altså ingen caser.

Så har du bilmerket med den beste bunnlinja i verden, de fjerner kritiske funksjoner som effektivt går utover sikkerhet og oversikt for å få en ennå bedre bunnlinje. Dette er lesser evil?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (7 minutter siden):

Hvor mange prosent av kundene har kjøpt FSD med lovnad om robot-taxi til "neste år"?

Har ikke peiling, har aldri fulgt med på noe robot-taxi-greier.

DrAlban3000 skrev (8 minutter siden):

Her er listen din:

VW dreit seg ut fullstendig for 15 år siden - BAD

Kina er fra Kina som er BAD

Volvo er fra Kina som er BAD

BMW som valgte å kutte hele greia fordi folk reagerte negativt, de lyttet altså til markedet - BAD

Altså ingen caser.

Hva står BAD for? Hva mener du med ingen caser? Skjønner deg ikke helt.

DrAlban3000 skrev (10 minutter siden):

Så har du bilmerket med den beste bunnlinja i verden, de fjerner kritiske funksjoner som effektivt går utover sikkerhet og oversikt for å få en ennå bedre bunnlinje. Dette er lesser evil?

Ja, det var det på et tidspunkt. Det var kanskje ikke merket som stod seg best, men totalvurderingen på bilen vs konkurrenter gjorde det. Vet ikke hva du sikter til slags kritiske funksjoner, men da jeg kjøpte Model Y var den helt i toppsjiktet på sikkerhet hvertfall. Det som trakk ned Tesla som merke generelt var varierende kvalitet(men dog indikasjoner på bedring), indikasjoner på en kjip bedriftskultur/service og en CEO jeg virkelig misliker. 
Lista på selve bilen var mye lenger både i positiv og negativ retning, men den vant til slutt i konkurranse mot Ioniq, EV6, ID.4 Enyaq, Nio ES7(eller EL7? husker ikke helt) og et par andre.

Tesla har vel ikke beste bunnlinja i verden forresten?

Lenke til kommentar
50 minutes ago, Nimrad said:

VW-familien har dieselgate og norsk forhandlernettverk med lignende dritthistorier som Tesla.

Kinamerkene står på samme lista grunnet Kina enkelt og greit.
Volvo er Kina-eid og kjører Google-OS som jeg er prinsipielt motstander av.
På BMW er det bare et tidsspørsmål før de innfører dyre abm-løsninger for setevarme igjen, så de har fått minus i boka fra meg på den oppførselen der.
osv.osv.

Jeg unngår også VAG p.g.a. Møller.

Dieselgate har de vel i stor grad gjort opp for. Akkurat som at det er greit å unngå et selskap for kritikkverdige forhold utover selve produktet, er det jo også greit at det finnes en vei tilbake for de som gjør opp for seg.

Å unngå et selskap for tenkte produkter man ikke liker i prinsippet som kanskje kommer en gang i fremtiden blir litt søkt. Alt av eksperimenter med abonnementsordninger jeg har sett BMW gjøre, har også kommet med en mulighet for å kjøpe uten abonnement så lenge det ikke er snakk om løsninger som krever back-end IT systemer, så jeg synes ikke dette er mye å henge seg opp i. Abonementstjenester jeg ser for BMW er kartoppdateringer (ikke navigasjon, men tilgang på nye kart) fotoboksvarsling, service, fjernstyring og RTTI.

Så merker jeg meg at du fortsatt har mange mulige leverandører du ikke har utelukket. Daimler, Stellantis, Hyundai/kia m.f

Lenke til kommentar
sverreb skrev (3 minutter siden):

Å unngå et selskap for tenkte produkter man ikke liker i prinsippet som kanskje kommer en gang i fremtiden blir litt søkt.

Jeg er i utgangspunktet enig, men grunnen til at det teller negativt er at jeg mer tolker det som en kultur i selskapet. Men jeg brainstormet egentlig bare ting jeg kom på av merkespesifikke ulemper. Nå var aldri BMW en del av min opprinnelig vurdering i utgangspunktet for de hadde ikke nybiler i min prisklasse.

sverreb skrev (6 minutter siden):

så lenge det ikke er snakk om løsninger som krever back-end IT systemer, så jeg synes ikke dette er mye å henge seg opp i.

Jeg er ikke helt enig i det prinsippet. Jeg ser mer på det som med alle andre dingser jeg kjøper, jeg forventer oppdateringer og løsninger som krever backend IT-systemer gratis. Disse kan vedlikeholdes for alle kunder med en felles kost. Det jeg godtar å betale abonnement for er løpende direkte kostnader for min bil, som f.eks. å måtte betale for å ha 4G i bilen.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Nimrad said:

Jeg er ikke helt enig i det prinsippet. Jeg ser mer på det som med alle andre dingser jeg kjøper, jeg forventer oppdateringer og løsninger som krever backend IT-systemer gratis. Disse kan vedlikeholdes for alle kunder med en felles kost. Det jeg godtar å betale abonnement for er løpende direkte kostnader for min bil, som f.eks. å måtte betale for å ha 4G i bilen.

Jeg skjønner ikke hva den prinsippielle forskjellen mellom å være villig til å betale for drift og investeringer i kommunikasjonsinfrastruktur og å være villig til å betale for drift og investeringer i informasjonssystemer og it infrastruktur er. Begge deler er no som vedlikeholdes for alle med en felles kost som du sier. Så hva er egentlig forskjellen? At kommunikasjon blir levert av en tredjepart?  (Tips: Det blir nok IT backend systemene også)

Lenke til kommentar
sverreb skrev (16 minutter siden):

Så merker jeg meg at du fortsatt har mange mulige leverandører du ikke har utelukket. Daimler, Stellantis, Hyundai/kia m.f

Er disse frie for kontroverser og skandaler? ;)

Jeg brainstormet egentlig bare for å få frem et poeng, nemlig at det ikke er fullt så svart/hvitt for noen. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Nimrad said:

Er disse frie for kontroverser og skandaler? ;)

Jeg brainstormet egentlig bare for å få frem et poeng, nemlig at det ikke er fullt så svart/hvitt for noen. 

Til sist er jo det noe alle må gjøre opp en mening om selv. Noen går jo t.o.m. så langt som å trekke inn involvering under andre verdenskrig for å utelukke det meste av tyske merker (samt Ford). Personlig forholder jeg meg hovedsak til dagens situasjon, ihverfall så lenge det ikke er noe vesentlig uoppgjort.

Mitt poeng er at ut i fra det du sier så har du fortsatt rikelig av valgmuligheter også etter du utelukker alt fra kina, Tesla, VAG og BMW. Så du trenger neppe gå på akkord med dine prinsipper.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
sverreb skrev (14 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hva den prinsippielle forskjellen mellom å være villig til å betale for drift og investeringer i kommunikasjonsinfrastruktur og å være villig til å betale for drift og investeringer i informasjonssystemer og it infrastruktur er. Begge deler er no som vedlikeholdes for alle med en felles kost som du sier. Så hva er egentlig forskjellen? At kommunikasjon blir levert av en tredjepart?  (Tips: Det blir nok IT backend systemene også)

Jeg tenker ikke på kostnadene når jeg sier hva jeg er villig til å betale for. Det er en blanding av hva jeg er vant til når jeg kjøper en mobiltelefon, en PC, en TV, robotstøvsuger og andre ting som kan sammenlignes. Jeg er vant til at bugs blir fikset, jeg er vant til at det kommer nye funksjoner og at software holdes oppdatert uten at jeg må betale for noe abonnement. Derfor sitter det lenger inne å betale for dette på en bil. Jeg er dog vant til at jeg må betale for abonnement for å bruke mobilnettet.

I bilverden synes jeg derfor prinsippet som Tesla følger gir mening. Jeg kan betale for "connectivity" og da får jeg streamet film, musikk og annet slikt når jeg ikke har WiFi-dekning. Men ellers kommer oppdateringer, forbedringer, bugfiks osv gratis.

  

sverreb skrev (9 minutter siden):

Mitt poeng er at ut i fra det du sier så har du fortsatt rikelig av valgmuligheter også etter du utelukker alt fra kina, Tesla, VAG og BMW. Så du trenger neppe gå på akkord med dine prinsipper.

Jada. Og mitt poeng var vel at det er mer sånn at det er "50 shades of grey" der ute enn svart/hvitt.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Det er vel relevant for diskusjonen at Tesla i USA skal tilbakekalle sågodt som alle bilene sine pga autopilotproblematikken. et par millioner biler tenker jeg. Tilbakekalling i USA betyr ikke nødvendigvis at bilen må fysisk inn. Men aksjonen dreier seg om autopilot, kameraløsningen til Tesla og om sikkerheten er ivaretatt med en low-cost løsning på autopilotopplegget fordi dette har ført til flere ulykker og at folk er døde på grunn av Tesla.

Tesla Norge har ikke svar på dette fordi det er på et "need to know"-basis, og denne innkallelsen 

Endret av Retroman
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Nimrad said:

Jeg tenker ikke på kostnadene når jeg sier hva jeg er villig til å betale for. Det er en blanding av hva jeg er vant til når jeg kjøper en mobiltelefon, en PC, en TV, robotstøvsuger og andre ting som kan sammenlignes. Jeg er vant til at bugs blir fikset, jeg er vant til at det kommer nye funksjoner og at software holdes oppdatert uten at jeg må betale for noe abonnement. Derfor sitter det lenger inne å betale for dette på en bil. Jeg er dog vant til at jeg må betale for abonnement for å bruke mobilnettet.

At software oppdateres er ikke det samme som at kart oppdateres eller at man har RTTI.

Jeg forventer også at sikkerhets- og pålitelighetsoppdateringer av software skal gjøres fritt tilgjengelig i hele produktets levetid, det handler om å ta ansvar for det man har lagd når det viser seg å ha defekter.

Featureoppdateringer er det fair å ta betalt for.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Retroman skrev (1 minutt siden):

Det er vel relevant for diskusjonen at Tesla i USA skal tilbakekalle sågodt som alle bilene sine pga autopilotproblematikken. et par millioner biler tenker jeg. Tilbakekalling i USA betyr ikke nødvendigvis at bilen må fysisk inn. Men aksjonen dreier seg om autopilot, kameraløsningen til Tesla og om sikkerheten er ivaretatt med en low-cost løsning på autopilotopplegget fordi dette har ført til flere ulykker og at folk er døde på grunn av Tesla.

Tesla Norge har ikke svar på dette fordi det er på et "need to know"-basis, og denne innkallelsen 

Endringen innebærer ikke noe for Norge/Europa, men kommer av krav fra NHTSA. Så, ja det kommer som en OTA for amerikanske, muligens og kanadisk-registrerte Teslaer:

https://e24.no/boers-og-finans/i/q195Xm/tesla-tilbakekaller-to-millioner-biler-paa-grunn-av-autopilot-problemer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...