Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Syar-2003 skrev (31 minutter siden):

I BMW er det IR kamera som sitter bak instrument/speedometerglasset og er en del av ADAS.
Displayet er ikke noe man teiper over. Dessuten får varsler om driver assist system som er ute av drift.
Man får heller ikke kjørt f.eks med aktiv styreassistent på.
DSW funker som vist her og er en forutsetning for aktiv styreassistent.

Det som er interessant, er jo at dette kun er relevant for de lavere nivåene av selvkjøringsskalaen. Level 3 Trenger det delvis for å se om du "tar over" når den ber deg om det, men level 3 og 5 er jo mer eller mindre ikke avhengig av disse.

Så er jo level2 først og fremst, og delvis level 3 som krever dette.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (6 minutter siden):

Det som er interessant, er jo at dette kun er relevant for de lavere nivåene av selvkjøringsskalaen. Level 3 Trenger det delvis for å se om du "tar over" når den ber deg om det, men level 3 og 5 er jo mer eller mindre ikke avhengig av disse.

Så er jo level2 først og fremst, og delvis level 3 som krever dette.

Regulation (EU) 2019/2144 of the European Parliament and of the Council 1 mandates motor vehicles of categories M and N to be equipped with driver drowsiness and attention warning (DDAW) systems from 6 July 2022 for new types and from 7 July 2024 for all new vehicles.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (22 minutter siden):

Regulation (EU) 2019/2144 of the European Parliament and of the Council 1 mandates motor vehicles of categories M and N to be equipped with driver drowsiness and attention warning (DDAW) systems from 6 July 2022 for new types and from 7 July 2024 for all new vehicles.

Ja, klar over at dette er EU-krav. Men de må jo etterhvert fjerne eller endre kravene, når vi skal få ekte selvkjørende biler, da de ikke skal trenge bry seg om noen sjåfør, annet enn i de situasjoner hvor en ev. sjåfør må ta over.

Og det vil si at på level 4 og 5 så er kravet borttkastet og feil. Mens på level 3 er det begrenset behov for dette, kun når bil skal kjøre på Level 2 og 1-nivå.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (6 minutter siden):

Og det vil si at på level 4 og 5 så er kravet borttkastet og feil. Mens på level 3 er det begrenset behov for dette, kun når bil skal kjøre på Level 2 og 1-nivå.

Det er feil å si at det er bortkastet på L4 fordi på det nivået så er det begrensninger(geofencing, værforhold) og utenom disse begrensningene må man kunne kjøre selv. Level 5 vil vi ikke få i overskuelig fremtid(utenom Tesla da hvor det skal være komplett i *check notes* 2023. Så om et par uker.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (19 minutter siden):

Det er feil å si at det er bortkastet på L4 fordi på det nivået så er det begrensninger(geofencing, værforhold) og utenom disse begrensningene må man kunne kjøre selv. Level 5 vil vi ikke få i overskuelig fremtid(utenom Tesla da hvor det skal være komplett i *check notes* 2023. Så om et par uker.)

Gitt Motor sin oppsummering av nivå 4, så vil jeg si at jeg er godt innafor å kunne påstå at det vil ikke være behov for kameraovervåkning på Nivå 4-biler.:

"Nivå 4: Bilen er nå fullt autonom og vil kunne kjøre selv og ta alle avgjørelser uten førerens hjelp fra start til stopp. Men - kjøringen er begrenset til det som kalles ODD, operational design domain. Det betyr at nivå 4 forutsetter kjøring på veier som er designet for denne type autonomi."

https://www.motor.no/fem-nivaer-av-forerstotte/132395

Skal sjåfør gripe inn, vil de vel ikke kunne kjøre på nivå 3 heller, kanskje ikke på nivå 2, men må kjøres helt manuelt av en ev. sjåfør. Og for nivå 2 eller lavere, vil det i tilfelle bare være begrenset behov for dette.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (43 minutter siden):

Ja, klar over at dette er EU-krav. Men de må jo etterhvert fjerne eller endre kravene, når vi skal få ekte selvkjørende biler, da de ikke skal trenge bry seg om noen sjåfør, annet enn i de situasjoner hvor en ev. sjåfør må ta over.

Og det vil si at på level 4 og 5 så er kravet borttkastet og feil. Mens på level 3 er det begrenset behov for dette, kun når bil skal kjøre på Level 2 og 1-nivå.

Selvkjørende privatbiler i Norge på samtlige veistrekninger på kryss og tvers av landet skjer ikke i din og min levetid (om i det hele tatt). Kun bestemte strekninger med firefelts motorvei med midtdeler om myndighetene tilrettelegger for det inkl 100% korrekte digitale kart med fartsgrenser.
Dermed er det en nødvendighet i uant tid fremover med slike systemer (ADAS) for å assistere "manuell" kjøring og med aktive inngrep for å unngå ulykker ved "drowsiness" eller bevisstløshet eller ruspåvirkelse av fører.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (13 minutter siden):

Gitt Motor sin oppsummering av nivå 4, så vil jeg si at jeg er godt innafor å kunne påstå at det vil ikke være behov for kameraovervåkning på Nivå 4-biler.:

"Nivå 4: Bilen er nå fullt autonom og vil kunne kjøre selv og ta alle avgjørelser uten førerens hjelp fra start til stopp. Men - kjøringen er begrenset til det som kalles ODD, operational design domain. Det betyr at nivå 4 forutsetter kjøring på veier som er designet for denne type autonomi."

Ja, du kan påstå hva som helst for min del, men du skriver det jo selv: Der bilen ikke kan kjøre selv så må du kjøre. Og da er førerovervåkning like aktuelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om jeg i fremtiden ikke lenger kan kjøre min egen bil selv er det slutt på bilkjøp/privatbil for min del. 

Jeg forstår ikke en døyt av at folk er så innmari opphengt i fullt selvkjørende selveide privatbiler. I blandt ved lange kjedelige og trettende «rett frem motorveistrekk» og kø-kjøring blir det noe annet.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Snowleopard said:

Lest dette for noen år siden, på BMW sin egen info om tjenesten. Ser ikke noen grunn til at de har fjernet det i ettertid. Spesielt ikke når myndigheter rundt omkring krever slikt. 

Noen biler har et separat kupekamera som tilvalg. (Kostet ca 3000 sist jeg sjekket) Dette er uavhengig av ADAS systemet og er en fiskeøyelinse i taket på kupeen. Har man denne kan man ta bilder av kupeen også når bilen er parkert.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (7 minutter siden):

Noen biler har et separat kupekamera som tilvalg. (Kostet ca 3000 sist jeg sjekket) Dette er uavhengig av ADAS systemet og er en fiskeøyelinse i taket på kupeen. Har man denne kan man ta bilder av kupeen også når bilen er parkert.

Riktig. Det kamera har ikke noe med ADAS å gjøre. Men den utvidede tyveri funksjonen som finns kun i noen biler p.t (og i tillegg for underholdning med selfie av kupé/passasjerer)

Remote Theft Recorder. The new feature works in conjunction with the overhead interior camera which is triggered when the alarm system goes off.  

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

Ja, du kan påstå hva som helst for min del, men du skriver det jo selv: Der bilen ikke kan kjøre selv så må du kjøre. Og da er førerovervåkning like aktuelt.

Når du ikke kan kjøre der med level 2 engang, så trenger man ikke kameraet, for da er bortimot alt av førerstøtte-systemer disablet. Men i praksis vil jo ikke kjøretøyene ha behov for å kjøre utenfor veier de er designed for å kunne kjøre helt autonomt.

F.eks, om Ring 3 og alt innenfor denne er et slikt område, så skal bilen holde seg i det området. I tilfelle behov for service,  som må utføres eksternt, så vil den normalt sett kjøre til hentepunkt, og bli fraktet derfra til serviceverksted.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (7 minutter siden):

Forstår du virkelig ikke det? For veldig mange er kjøring en nødvendighet, ikke noe man gjør for gøy.

Nei , jeg forstår ikke det. Som f.eks deg og likestilte som skulle ha en Tesla med 0-100 på 3.x sekunder og 400+ hester (det må jo bety at det er en viss glede i å kjøre den selv). 
Veldig mange er blant den stikk motsatte kategorien.
Da kan man heller «ikke eie» men bli transportert på alternativer måter som med robotaxier osv. 

Endret av Syar-2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Som f.eks deg og likestilte som skulle ha en Tesla med 0-100 på 3.x sekunder og 400+ hester. 
Veldig mange er blant den stikk motsatte kategorien.

Kanskje du kan prøve å sette deg litt inn i hvordan andre tenker da. Jeg klarer hvertfall å skjønne det. Kona mi er i kategorien som synes det er mye bedre å sitte på 99% av gangene. Jeg selv liker stort sett å kjøre selv, men pendling til jobb kunne jeg virkelig heller unngått og latt bilen kjøre selv og heller fått gjort noe fornuftig underveis. Hatt egen bil som kjører meg hjem når jeg har vært hos venner og drukket noen glass hadde også vært helt fantastisk.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (39 minutter siden):

Ditto ;)

Som sagt tidligere. Selvkjørende biler på kryss og tvers overalt på vegstrekninger i Norge fra dør til dør er utopi.

Hva mener du ditto?

Ja, jeg tror i beste fall det er alt for lenge til at jeg får oppleve det i min levetid. Men det hadde vært fantastisk om det skjedde. Basert på hvor lite som har skjedd de siste 10 årene har jeg vel så og si mista trua.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 minutter siden):

Hva mener du ditto?

Ja, jeg tror i beste fall det er alt for lenge til at jeg får oppleve det i min levetid. Men det hadde vært fantastisk om det skjedde. Basert på hvor lite som har skjedd de siste 10 årene har jeg vel så og si mista trua.

Sensorteknologien må på plass først, og vi har ikke laget gode nok ennå. Programvare er ubetydelig om ikke bilen har riktig og konsis info.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (Akkurat nå):

At «du» kunne prøve å sette deg litt inn i hvordan de andre tenker. 

Nå var det du selv som sa du ikke forstod en døyt, men du må gjerne utdype litt for jeg henger ikke helt med. Jeg kan hvertfall forstå de som ønsker selvkjørende biler, og jeg forstår også de som liker å kjøre selv. Bil er jo hobby for flere, men for andre er det bare enkleste og mest praktiske transportmiddel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...