Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (12 minutter siden):

Mener du det er seriøst å sammenligne Musk med to statsledere som ikke er ukjent med å ta meningsmotstandere av dagen eller å få de fengslet og stuet i et bortgjemt fengsel?

Hvor mange kinesere eller russere blir bare plutselig borte, selv folk som er blitt kjente?

Beklager, men dette var et nytt lavmål i debatten. 

Det har du lov til å mene. I likhet med at jeg har lov til å mene at Musk er på et like lavt nivå sett fra konsernstandpunkt. Er ikke mye ytringsfrihet og likestilling i Tesla, i likhet med at du kan glemme de samme rettighetene i diverse autoritære land.

Endret av Retroman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Retroman skrev (58 minutter siden):

Det er nok bedre å jobbe for Putin eller Kim Jong Un.

Nå må du nok roe ned litt. Det er helt far off å sammenligne. Selv om det virkelig kommer frem en kulturkræsj mellom sosialistiske Norge og kapitalistiske USA, så er dette så utrolig idiotisk sammenligning at du bare ødelegger for deg selv i hele diskusjonen.

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Retroman skrev (6 minutter siden):

Da synes du det. For meg er det enten/eller. Bytt ut Putin og co med å jobbe for Satan, da, siden dere er så politisk såre.

Har ikke noe med å være "politisk såre", men at du sammenligner "skrubbsår" med "Åpent beinbrudd", for å prøve å indikere hvilken forskjell man snakker om. Ja, det er sikkert vondt med begge hendelser, men de er definitivt ikke sammenlignbare.

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Travellingman skrev (17 timer siden):

Både ja og nei 😉

Egentlig så er ikke kostnad avgjørende for meg, for jeg har tenkt at selv om ikke jeg har egen lading kommer jeg før eller senere til å kjøpe elbil. Rett og slett fordi jeg har lyst 😎
Jeg jobber turnus og har fri fire uker i slengen, så tid til lading har jeg, det er bare snakk om å planlegge/kombinere det litt. 

Da syns jeg du skal gå for en elbil. Du har rette innstillingen, og ingen "umulige" krav som mange stiller opp. 

Hvilke elbiler har du sett på og vurdert?

Lenke til kommentar
2 hours ago, Snowleopard said:

Mener du det er seriøst å sammenligne Musk med to statsledere som ikke er ukjent med å ta meningsmotstandere av dagen eller å få de fengslet og stuet i et bortgjemt fengsel?

Hvor mange kinesere eller russere blir bare plutselig borte, selv folk som er blitt kjente?

Beklager, men dette var et nytt lavmål i debatten. 

Han dro den nok litt langt, men han har et poeng med at rettighetene til den enkelte ansatte synes å være skremmende lav (derav sammenlikningen med at man har lite til få rettigheter vil jeg tro). Bare så det er sagt, jeg liker det meste av det Tesla har gjort og gjør, men det blir klarere og klarere for meg at de må kvitte seg med Musk. Han ødelegger hele merkenavnet og viser skremmende lav forståelse ovenfor helt elementær markedsforståelse og mennesker. For; hvem er det som i 2023 fortsatt ikke har klart å forstå det skandinaviske arbeidsmarkedet, samt hvem er det som presser på for tullete og farlige designvalg som fravik av standarder som hendler på ratt osv.? Jo, Musk, og mistenker at han her overkjører og tvinger frem en del ting som Tesla og deres kunder ikke er tjent med. 

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Mener du det er seriøst å sammenligne Musk med to statsledere som ikke er ukjent med å ta meningsmotstandere av dagen eller å få de fengslet og stuet i et bortgjemt fengsel?

Hvor mange kinesere eller russere blir bare plutselig borte, selv folk som er blitt kjente?

Beklager, men dette var et nytt lavmål i debatten. 

Husk at Tesla har FSD som gir samme resultat

Lenke til kommentar
The Very End skrev (9 minutter siden):

Han dro den nok litt langt, men han har et poeng med at rettighetene til den enkelte ansatte synes å være skremmende lav (derav sammenlikningen med at man har lite til få rettigheter vil jeg tro). Bare så det er sagt, jeg liker det meste av det Tesla har gjort og gjør, men det blir klarere og klarere for meg at de må kvitte seg med Musk. Han ødelegger hele merkenavnet og viser skremmende lav forståelse ovenfor helt elementær markedsforståelse og mennesker. For; hvem er det som i 2023 fortsatt ikke har klart å forstå det skandinaviske arbeidsmarkedet, samt hvem er det som presser på for tullete og farlige designvalg som fravik av standarder som hendler på ratt osv.? Jo, Musk, og mistenker at han her overkjører og tvinger frem en del ting som Tesla og deres kunder ikke er tjent med. 

Jeg synes det er så på viddene dumt å dra en slik sammenligning, så som @Nimrad skriver, han gjør seg selv useriøs og en man overser i fremtiden, ved å ta en så dum sammenligning.

Trestein skrev (5 minutter siden):

Husk at Tesla har FSD som gir samme resultat

Hvordan i all verden klarer du å blande den inn i sammenligningen med Musk vs Putin/Kim Jung Un?

Det er fullstendig fritt om man vil betale for FSD eller ikke, det er ingen som blir påtvunget denne. Og, dersom Tesla får til FSD på det nivået den må klare, så er det en livredder av rang.

Altså noe helt annet enn hva de står for disse statslederne som ikke går av veien for et mord eller to, eller undertrykke folket de styrer over. Eller for Putin sin del, angripe et naboland og bombe sykehus, skoler og barnehager og sivile, og stjele unger og folk fra det samme nabolandet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Travellingman skrev (15 minutter siden):

Jeg er nok ute etter en noe rimeligere bruktbil, BMW i3 120Ah eller ID.3 er i øyeblikket mest aktuelle. 

Ingen av de tar taklast, eller har hengermulighet, så vidt jeg har fått med meg. ID.3 har riktignok en løsning for sykkelstativ/lastestativ, men kjenner ikke vektbegrensninger her, og sånne spesialløsninger er nok dyr. Men om ikke dette er et problem, så er det vel tut og kjør.

i3 har jeg kjørt litt, en morsom bil. Men for meg, ikke noe for langkjøring. Men ypperlig bybil. Og selvsagt, kan jo kjøre litt med den. Støtter vel bare 50 kW effekt på lading, men det tar ca 30 min fra nesten tomt til 80 %.

ID.3 har jeg ikke kjørt, men den er vel mye som en golf, dog endret interiør. Men bør være god både som bybil og turbil, og lader med grei hastighet på lynladere.

Test gjerne begge, og se hva du selv vil trives best med. Lykke til og velkommen isom elbilist! 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (12 minutter siden):

Ingen av de tar taklast, eller har hengermulighet, så vidt jeg har fått med meg. ID.3 har riktignok en løsning for sykkelstativ/lastestativ, men kjenner ikke vektbegrensninger her, og sånne spesialløsninger er nok dyr. Men om ikke dette er et problem, så er det vel tut og kjør.

i3 har jeg kjørt litt, en morsom bil. Men for meg, ikke noe for langkjøring. Men ypperlig bybil. Og selvsagt, kan jo kjøre litt med den. Støtter vel bare 50 kW effekt på lading, men det tar ca 30 min fra nesten tomt til 80 %.

ID.3 har jeg ikke kjørt, men den er vel mye som en golf, dog endret interiør. Men bør være god både som bybil og turbil, og lader med grei hastighet på lynladere.

Test gjerne begge, og se hva du selv vil trives best med. Lykke til og velkommen isom elbilist! 🙂

Dette med hengerfeste synes for meg å være et litt særnorsk fenomen, jeg har ikke bruk for det, ei heller takstativ 😉

Kjøp av elbil ligger nok litt frem i tid for meg, inntil videre har jeg det ganske greit med min hybrid fra Lexus. Men la oss se ett år frem i tid så kanskje har jeg byttet 👍 Skulle jeg kjøpt elbil akkurat nå, da tror jeg nok til mitt budsjett og bruk at ID.3 hadde passet meg meget bra. 

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Travellingman said:

Dette med hengerfeste synes for meg å være et litt særnorsk fenomen, jeg har ikke bruk for det, ei heller takstativ 😉

Kjøp av elbil ligger nok litt frem i tid for meg, inntil videre har jeg det ganske greit med min hybrid fra Lexus. Men la oss se ett år frem i tid så kanskje har jeg byttet 👍 Skulle jeg kjøpt elbil akkurat nå, da tror jeg nok til mitt budsjett og bruk at ID.3 hadde passet meg meget bra. 

Om et års tid så har kanskje Id3 fått til forvarming av batteri, som er viktig hvis man skal "stikke ut en tur å hurtiglade bilen" fordi man ikke har lader hjemme.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Jeg synes det er så på viddene dumt å dra en slik sammenligning, så som @Nimrad skriver, han gjør seg selv useriøs og en man overser i fremtiden, ved å ta en så dum sammenligning.

Hvordan i all verden klarer du å blande den inn i sammenligningen med Musk vs Putin/Kim Jung Un?

Det er fullstendig fritt om man vil betale for FSD eller ikke, det er ingen som blir påtvunget denne. Og, dersom Tesla får til FSD på det nivået den må klare, så er det en livredder av rang.

Altså noe helt annet enn hva de står for disse statslederne som ikke går av veien for et mord eller to, eller undertrykke folket de styrer over. Eller for Putin sin del, angripe et naboland og bombe sykehus, skoler og barnehager og sivile, og stjele unger og folk fra det samme nabolandet.

Når en man kan styre en hvilken som helst tesla med fsd inn i en patruljebil eller noe annet har man i praksis samme muligheter som putin der folk tilfeldigvis ramler ut av vindu eller drukner i bilen sin. Sistnevnte blir jo avslørt hele tiden. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (59 minutter siden):

Når en man kan styre en hvilken som helst tesla med fsd inn i en patruljebil eller noe annet har man i praksis samme muligheter som putin der folk tilfeldigvis ramler ut av vindu eller drukner i bilen sin. Sistnevnte blir jo avslørt hele tiden. 

Hvem kan gjøre dette? Såvidt jeg vet er det ingen Teslaer som kan fjernstyres. SD i FSD står for "Self Driving", altså det tvert motsatte av "Remotely Controlled".

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (15 minutter siden):

Hvem kan gjøre dette? Såvidt jeg vet er det ingen Teslaer som kan fjernstyres. SD i FSD står for "Self Driving", altså det tvert motsatte av "Remotely Controlled".

Er du sikker. Noen selskaper som driver førerløst har en fører sittende på hjemmekontor ned ratt og pedaler.

Første reklame for FSD var vel gjort ned tilsvarende teknikk. 

Poenget er at biler som har fsd tar avgjørelser kun fsd teamet vet bakgrunn for. Er rimelig sikker på at om at om man ville kunne man få bilen til å gjenkjenne et bilskilt og styre mot det.

Tenker også på motorsykkelister som blir meid ned. Er det programmeringsfeil? Kan man legge inn slike ting? Kjør om du ser englenavn på jakka til sjåføren. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 minutter siden):

Er du sikker. Noen selskaper som driver førerløst har en fører sittende på hjemmekontor ned ratt og pedaler.

Første reklame for FSD var vel gjort ned tilsvarende teknikk. 

Poenget er at biler som har fsd tar avgjørelser kun fsd teamet vet bakgrunn for. Er rimelig sikker på at om at om man ville kunne man få bilen til å gjenkjenne et bilskilt og styre mot det.

Tenker også på motorsykkelister som blir meid ned. Er det programmeringsfeil? Kan man legge inn slike ting? Kjør om du ser englenavn på jakka til sjåføren. 

Som jeg antok, du sitter og gjetter og problematiserer igjen. Ingen bevis for noe som helst, men gå hardt ut mot Tesla fordi andre leverandører sitter med remote-styringsløsning som en backup for sine flåter av "selvkjørende" biler.

Må si jeg gidder ikke denne typen diskusjoner. Kom tilbake når du har noe håndfast som du kan dokumentere med lenker!

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Om et års tid så har kanskje Id3 fått til forvarming av batteri, som er viktig hvis man skal "stikke ut en tur å hurtiglade bilen" fordi man ikke har lader hjemme.

Jeg skal som sagt ikke ha fabrikkny bil, men jeg har glemt å nevne at Hyundai Kona også er meget aktuell for meg. Fra facelift 2020 så ser det ut som den kan forvarme batteriet før lading? Altså når den står parkert og du aktiverer dette via app. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (11 timer siden):

Tesla er et amerikansk selskap. De behandler sine ansatte deretter. Trist å oppleve dette i Norge, men slik er det med flere enn bare Tesla, og ikke bare i bilbransjen, har jeg personlig erfart. Men Tesla er jo i vinden om dagen når det kommer til å pisse på de ansattes rettigheter. Gjør det du skal og hold kjeft! for du er ikke spesiell eller verdt en dritt. Du kan lett byttes ut hvis du skaper litt støy.

Det er nok bedre å jobbe for Putin eller Kim Jong Un.

Tesla har heller ikke respekt for sine kunder etter at de har betalt. Kunde"service" under ethvert tidligere kjent nivå, saksøking av kunder som benytter sin ytringsfrihet til å gi de velfortjent negativ omtale, rappe egenskaper og spesifikasjoner fra bilene etter salget i stedet for å gjøre innsats for å etterleve sine egne lovnader osv osv. Slik oppførsel bare MÅ presses ut av markedet før alle forlokkes og går i den samme bitre fella. Det må da gå an å lære av andres feilaktige tillit til selskapet.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...