Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Hanhijnn skrev (23 minutter siden):

Hvis delene er laget for å vare i mer enn 2 år, så er det automatisk 5 års reklamasjonsrett i Norge. Det er en sær-Norsk rettighet som er lovfestet.

Ja, men som sagt. For batterier er det bestemt at det ikke er laget for å vare mer enn 2 år på alt jeg finner på Google.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/XgpjGE/to-aars-reklamasjonsrett-paa-batterier#:~:text=Ifølge Forbrukertvistutvalget skal batterier i,12 måneders reklamasjonsfrist på batterier.

https://www.cw.no/infrastruktur-it-karriere-komponenter/slik-er-dine-batteri-rettigheter/1065255

(tre år.-.?): https://dinside.dagbladet.no/okonomi/pc-batteriene-dine-skal-vare-i-opptil-tre-ar/61199240

 

Det er "gamle" kilder, men tenk selv da. En mobil lader kanskje alt fra en halv til en hel syklus per dag. 2 år betyr over 700 sykluser, 5 år ville betydd over 1800 sykluser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det med mobilbatteriet er nok litt tricky, da det er veldig lett å misshandle ett batteri til å bare vare ett år eller mindre, og veldig lett å ta vare på det så det varer i 10 år.

Bedre opplæring i batterivett burde vært løsningen. Men nå begynner det vel kansje å bli så store batterier i mobiler at de kan begynne å ha skjult buffer..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Med mobiltelefon meiner eg òg det er forskjell på kva feilene er. At batteriet blir svekka på eit par år er greit, men om det skulle slutte å fungere og gjere ein telefon til 15k ubrukeleg så er det noko anna. Med normal bruk skal eit Li-Ion-batteri fint klare seg meir enn to år.

Det kostar 1000-1500 å få skifta eit mobilbatteri, mens på ein elbil er det snakk om fleire hundretusen.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (6 timer siden):

Det må du nesten komme med kilde på, for når jeg googler sier alle kilder 2 år.

Holder det med en høyesterettsdom?

https://www.domstol.no/globalassets/upload/hret/avgjorelser/2007/hr-2007-01592-a.pdf

Saken gjaldt en mobiltelefon. Men som vi vet, noen har utskiftbare batterier, som "kan" ha en levetid kortere, men der batteriet er en del av telefonen og ikke er ment å skiftes ut, så må det da forstås som at det skal kunne virke minst like lenge som selve telefonen.

For elbilbatteri er det også det punktet at det ikke er meningen at forbruker skal bytte dette. Og de fleste gir nå 8 år eller mer på elbilbatteriet, dog da er det en garanti, som altså ikke er det samme som reklamasjon.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Det med mobilbatteriet er nok litt tricky, da det er veldig lett å misshandle ett batteri til å bare vare ett år eller mindre, og veldig lett å ta vare på det så det varer i 10 år.

Bedre opplæring i batterivett burde vært løsningen. Men nå begynner det vel kansje å bli så store batterier i mobiler at de kan begynne å ha skjult buffer..

Siden alle produsentene gjerne vil være best i klassen på batteritid, så går vi glipp av en mye strengere ladeautomatikk som aldri tillater lading høyere enn 80% og slår av telefonen på 20%. Og ikke minst få slutt på kappløpet om raskest mulig lading av disse knøttsmå skjøre batteriene. Det skulle vært bedre brukerkontroll i menyene på ladingen slik som på elbiler.
Da hadde mobilbatteriene vart "evig". Men det ønsker de neppe det heller...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Snowleopard said:

Og de fleste gir nå 8 år eller mer på elbilbatteriet, dog da er det en garanti, som altså ikke er det samme som reklamasjon.

Hvem gir 8 år og ubegrenset kilometer?

Det spiller ingen rolle hvor lang garantien er hvis det utløper på kilometer istedet. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (15 minutter siden):

Hvem gir 8 år og ubegrenset kilometer?

Det spiller ingen rolle hvor lang garantien er hvis det utløper på kilometer istedet. 

Hvem har sagt 8 år og ubegrenset kjørelengde? Jeg sa bare noe om hvor lenge den varer hos flere, men nevnte ikke km-begrensningen da den var litt mer uvesentlig for poenget.

Reklamasjonsretten er 5 år, men en produsent eller leverandør kan alltids gi bedre vilkår i en garanti. Dette kan være som jeg sa, i form av flere år enn reklamasjonsretten. 

Så lang tid gir dog lite mening om km-grensen er satt så lavt at de fleste overkjører dette innen 5 år. Men innenfor 5 år, så vil reklamasjonsretten kunne gis en virkning lengre enn kjørelengden som er satt i garantien.

Men her må det selvsagt være en viss forholdsbasis. Som det sies over, det er forskjell på å overkjøre med 20 K km vs å kjøre over med 160 K eller mere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, ozone said:

Siden alle produsentene gjerne vil være best i klassen på batteritid, så går vi glipp av en mye strengere ladeautomatikk som aldri tillater lading høyere enn 80% og slår av telefonen på 20%. Og ikke minst få slutt på kappløpet om raskest mulig lading av disse knøttsmå skjøre batteriene. Det skulle vært bedre brukerkontroll i menyene på ladingen slik som på elbiler.
Da hadde mobilbatteriene vart "evig". Men det ønsker de neppe det heller...

Er kommet litt da. Apple og Google har "smart" lading om natten som bare lader telefonen til 50% og venter til litt før alarmen ringer før den topper opp til 100%.  Asus og Samsung har ladegrense man kan sette som skåner en del og mulig det er flere og. Men det er jo avslått som default selvfølgelig.

Men veldig mange vil ikke ha påslått sånt tøv og bare plopper telefonen i hurtigladeren sin når de legger seg klokken 11, så telefonen er fulladet klokken 12, og ligger og pines til klokken 7 hver eneste dag, for så å klage på dårlig batteri etter kort tid..

Er litt glad at min Leaf er av eldre sort som fortsatt hadde "Long Life" modus som stopper lading på 80%. Slipper å bekymre meg for sånt og kan la bilen bare stå plugget i hele tiden.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (1 time siden):

Siden alle produsentene gjerne vil være best i klassen på batteritid, så går vi glipp av en mye strengere ladeautomatikk som aldri tillater lading høyere enn 80% og slår av telefonen på 20%. Og ikke minst få slutt på kappløpet om raskest mulig lading av disse knøttsmå skjøre batteriene. Det skulle vært bedre brukerkontroll i menyene på ladingen slik som på elbiler.
Da hadde mobilbatteriene vart "evig". Men det ønsker de neppe det heller...

De aller fleste android telefoner har vel batteri beskyttelse modus, begrenser maks til 80-85%. skjermbildet under fra s21u som ble kjøpt i Januar 2021 og jeg har og begrenset cpu til 70%, nå er vel batteritid nesten to dager.

 

  Laptoper fra flere leverandører har og fått denne funksjonen, min lenovo er satt til 60% da den oftest står i laderen.

Screenshot_20231207_125029_Device care.jpg

Endret av Saltkorn
La til ny info
Lenke til kommentar
Complexity skrev (25 minutter siden):

Er kommet litt da. Apple og Google har "smart" lading om natten som bare lader telefonen til 50% og venter til litt før alarmen ringer før den topper opp til 100%. Men det er jo avslått som default selvfølgelig.

Saltkorn skrev (19 minutter siden):

De aller fleste android telefoner har vel batteri beskyttelse modus, begrenser maks til 80-85%.

Ja jeg ser jo denne funksjonen i iPhonen min; men virker den egentlig? For jeg har jo selvsagt slått den på, og da skal den beskytte både telefonen og Airpods mot lading over 80%...
Men begge går jo alltid rett opp i 100% hvis ikke jeg kobler fra manuelt! Har aldri sett noen av dem stoppe på 80% jeg.

I batterimenyen min står det: "iPhonen forlenger batteriets levetid ved å lære av de daglige ladevanene dine slik at den ikke lader over 80% før du trenger det"...

For noe vagt vås! Hva vet den om hva og når jeg "trenger"? Og ikke forteller den meg hva den har "bestemt seg for" heller.
Faktum er uansett at det står 100% på både telefon og Airpods etter noen timer. Så da kan jo jeg lure på om den mener 100% ferdig med de 80% du får nå, eller 100% som i absolutt fullt...
Her skulle det vært "av" eller "på" med batteribeskyttelse! Aller helst på hele tiden uten mulighet til å lade helt fullt.

EDIT: Sorry for off topic! Men har jo litt samme relevans ifm elbiler da...

Endret av ozone
Lenke til kommentar
ozone skrev (37 minutter siden):

Ja jeg ser jo denne funksjonen i iPhonen min; men virker den egentlig? For jeg har jo selvsagt slått den på, og da skal den beskytte både telefonen og Airpods mot lading over 80%...
Men begge går jo alltid rett opp i 100% hvis ikke jeg kobler fra manuelt! Har aldri sett noen av dem stoppe på 80% jeg.

I batterimenyen min står det: "iPhonen forlenger batteriets levetid ved å lære av de daglige ladevanene dine slik at den ikke lader over 80% før du trenger det"...

For noe vagt vås! Hva vet den om hva og når jeg "trenger"? Og ikke forteller den meg hva den har "bestemt seg for" heller.
Faktum er uansett at det står 100% på både telefon og Airpods etter noen timer. Så da kan jo jeg lure på om den mener 100% ferdig med de 80% du får nå, eller 100% som i absolutt fullt...
Her skulle det vært "av" eller "på" med batteribeskyttelse! Aller helst på hele tiden uten mulighet til å lade helt fullt.

Problemet med Apple sin løsning er at den benytter streng maskinlæring. Så i praksis funker det kun om du har et veldig fast lademønster. 
Men fra iPhone 15 har de også lagt til et valg om å aldri lade mer enn til 80%. Dette gir mye mer mening for meg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Er litt glad at min Leaf er av eldre sort som fortsatt hadde "Long Life" modus som stopper lading på 80%. Slipper å bekymre meg for sånt og kan la bilen bare stå plugget i hele tiden.

What? Det har jeg aldri hørt om! Da har sikkert min 2012 Leaf det også?

Har mistet 3 "streker" på batteridisplayet på den nå 11 år gamle bilen.

Lenke til kommentar

For å kunne få et batteribytte på reklamasjon må man kunne legge til grunn at det er en svakhet fra produksjon. Så det at denne bilen hadde kjørt usedvanlig langt kan svekke en påstand om reklamasjon. I.e. batteriet er også en slitedel og selv om det normalt skal vare hele bilens levetid så må man også forvente en viss slitasje. Om dette vil gjelde her må man gjerne ta til retten for å etablere. Vi kan nok ikke uten videre overføre fra mobiltelefonsaken, selv om den jo absolutt er relevant.

Sånn rent umiddelbart virker det på meg noe urimelig at man skal forvente at et batteri er gåent etter 180000 km på en bil som kjører 4-500km på en lading i.e. under 500 fulle sykler, så man kan nok ha en viss grunn til å tro man kan nå frem med en reklamasjon. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Hanhijnn said:

What? Det har jeg aldri hørt om! Da har sikkert min 2012 Leaf det også?

Har mistet 3 "streker" på batteridisplayet på den nå 11 år gamle bilen.

Ja det har du nok. Har satt opp så min lades til 80% om natten fra shedule, og til 100% om jeg starter lading fra appen. Sjelden det trengs men innimellom blir det litt ekstra kjøring og da er det fint å slippe å gå ut i bilen for å justere.

Har enda alle strekene på min 14 modell, men de har litt bedre batteri i utgangspunktet enn 2011-2013 modellene.

Endret av Complexity
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (2 timer siden):

Ja jeg ser jo denne funksjonen i iPhonen min; men virker den egentlig? For jeg har jo selvsagt slått den på, og da skal den beskytte både telefonen og Airpods mot lading over 80%...
Men begge går jo alltid rett opp i 100% hvis ikke jeg kobler fra manuelt! Har aldri sett noen av dem stoppe på 80% jeg.

I batterimenyen min står det: "iPhonen forlenger batteriets levetid ved å lære av de daglige ladevanene dine slik at den ikke lader over 80% før du trenger det"...

For noe vagt vås! Hva vet den om hva og når jeg "trenger"? Og ikke forteller den meg hva den har "bestemt seg for" heller.
Faktum er uansett at det står 100% på både telefon og Airpods etter noen timer. Så da kan jo jeg lure på om den mener 100% ferdig med de 80% du får nå, eller 100% som i absolutt fullt...
Her skulle det vært "av" eller "på" med batteribeskyttelse! Aller helst på hele tiden uten mulighet til å lade helt fullt.

EDIT: Sorry for off topic! Men har jo litt samme relevans ifm elbiler da...

Det fungerer fint her hos meg 👍 iPhone og Airpods. Lader telefonen stort sett til 80% og og noen ganger til 100% for å ta vare på batteriet. 

Lenke til kommentar

Det funker ikke helt sånn på Leaf.

 

Quote
  • 100% to 85% = 12 bars (15% or 2.4 times a “normal” bar)
  • 85% to 78.75% = 11 bars (6.25%)
  • 78.75% to 72.5% = 10 bars (6.25%)
  • 72.5% to 66.25% = 9 bars (6.25%)
  • 66.25% to 60% = 8 bars (6.25%)
  • 60% to 53.75% = 7 bars (6.25%)
  • 53.75% to 47.5% = 6 bars (6.25%)
  • 47.5% to 41.25% = 5 bars (6.25%)
  • 41.25% to 35% = 4 bars (6.25%)
  • 35% to 28.75% = 3 bars (6.25%)
  • 28.75% to 22.5% = 2 bars (6.25%)
  • 22.5% to 16.25% = 1 bar (6.25%)
  • 16.25% to 0% = 0 bars (16.25% or 2.6 times a “normal” bar).

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...