Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Betyr det noko om den er tre eller ti år gammal?

Kva hjelper det å vite garantivilkåra? Ingen produsentar har evig garanti, så på dei fleste bilane ville dette uansett vore utanfor garantivilkåra. 180 000 kilometer er ikkje langt, og med låg alder ventar ikkje folk den type utgifter på så ny bil.

Reklamasjon er det interessante her, men det er nok ein tung kamp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
59 minutes ago, Syar-2003 said:

2021 modell og kjørt 180 000km ??
Det er ikke normalt. For personbiler i Norge er iflg SSB gjennomsnitt årlig kjørelengde 12 000 km (2022 tall).

Denne er nok brukt i næring , taxi kanskje.

Man bør jo sette seg inn i garantibetingelsene når man kjøper ny bil.

Alle har vel også km begrensning på 5 års nybilgarantien. Fleste har 100 000km med «det som innfinner seg først».

 

170 tusen, og Ikke vært brukt som Taxi ifølge eieren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (19 minutter siden):

170 tusen, og Ikke vært brukt som Taxi ifølge eieren.

Men er det en privatbil? Hvis den er kjøpt i næringssammenheng, så gjelder jo ikke forbrukerkjøpsloven. Uansett uvanlig av Møller/VAG å ikke gi noen kulanse i en slik sak, de pleier å fire en den i slike grensetilfeller. Tipper det enten er pga næringskjøp eller at kunden ikke har vært en spesiellt god kunde.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (52 minutter siden):

180 000 kilometer er ikkje langt, og med låg alder ventar ikkje folk den type utgifter på så ny bil.

Nja, ikke helt uvanlig med slike utgifter på en tilsvarende bensin eller dieselbil med den kjørelengden, men er enig i at det ikke bør være slik. Spesiellt ettersom dette ikke er deler som ikke koster fabrikken all verden og siden dette er saker man neppe ser mange av.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Syar-2003 said:

2021 modell og kjørt 180 000km ??
Det er ikke normalt. For personbiler i Norge er iflg SSB gjennomsnitt årlig kjørelengde 12 000 km (2022 tall).

Denne er nok brukt i næring , taxi kanskje.

Man bør jo sette seg inn i garantibetingelsene når man kjøper ny bil.

Alle har vel også km begrensning på 5 års nybilgarantien. Fleste har 100 000km med «det som innfinner seg først».

 

Han sier ikke taxikjøring. Men ligger vel i korta at den er brukt av noen som kjører endel i jobb. 
 

Er vel trygt å anta mye hurtiglading også, så ekstra degradering er jo greit. Men at batterimoduler kneler og må byttes helt burde gå på reklamasjon. 
 

Kanskje med noe avkortning.

Eller vil jo det å kjøpe en elbil som har gått over 100k km bli som å kjøre rundt med en håndgranat mot privatøkonomien

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 minutter siden):

Han sier ikke taxikjøring. Men ligger vel i korta at den er brukt av noen som kjører endel i jobb. 
 

Er vel trygt å anta mye hurtiglading også, så ekstra degradering er jo greit. Men at batterimoduler kneler og må byttes helt burde gå på reklamasjon. 
 

Kanskje med noe avkortning.

Eller vil jo det å kjøpe en elbil som har gått over 100k km bli som å kjøre rundt med en håndgranat mot privatøkonomien

Jeg har 200.000km og 5 år på i4M50 (de som kjøper nå får 100.000km). Kjører kanskje 60.000km over 3 år som uansett er tiden for å bytte til ny bil. Batterigarantien er 8år eller 160.000km.
 

Det er mange i Norges land som holder seg under garantivilkårene og vel så det (iflg ssb).

Lenke til kommentar

Alle bilmerker selger biler til folk som bruker bilen lite, og det tjener de på.
De selger også biler til folk som bruker den mye! Dette vet de på forhånd, og hvis det skulle være et problem for dem så burde de designe bilene deretter.

Så å bruke som argument at "du har brukt bilen for mye" når noe går i stykker innenfor enten garanti eller reklamasjonsrett etter loven, blir for dumt.

Da sier de indirekte at de lager biler som ikke tåler normal bruk i den øvre enden av skalaen.
For det første er det flaut, og for det andre så er det ikke innenfor norsk lov å unndra seg å reparere produkter som svikter etter under fem års bruk.

Nå må bilprodusentene innsé at mange av kundene deres liker å å kjøre bilen deres! og kjører den mye! Bilen blir brukt!
Finn en annen bransje hvis du lager biler som du mener helst skal stå i garasjer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 Jeg har da aldri sagt eller ment dette. Og er heller ikke uenig i det «ozone» sier over ( at biler skal holde lengre enn 5 år)
Men med henvisning til ssb sine tall for gjennomsnitt av «personbil» i årlig kjørelengde er 170.000km mye for en 2021 modell uansett type bil.

For alle biltyper på Finn er det 11 biler av årsmodell 2021 med 170.000km og over.
Mens for 2021 modeller med 0-169999 er det over 6000 kjøretøy.

Og så er det noe som heter forutsigbarhet og trygghet i forhold til personlig økonomi. Å ha et bilhold som holder bruk og kjørelengde  innenfor rammene av produsent/forhandlers garantiordninger er et slikt tiltak.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, ozone said:

for det andre så er det ikke innenfor norsk lov å unndra seg å reparere produkter som svikter etter under fem års bruk

Garantien er ut. Så enkelt er det. Etter det er du på egen hånd. Må si jeg forundrer meg over at han ikke hadde plusskasko, da ville dette sannsynligvis blitt delvis dekket av forsikring. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (15 minutter siden):

Garantien er ut. Så enkelt er det. Etter det er du på egen hånd. Må si jeg forundrer meg over at han ikke hadde plusskasko, da ville dette sannsynligvis blitt delvis dekket av forsikring. 

Kvifor det når reklamasjonsretten er på fem år?

————

Om bilen var nesten fem år gammal så hadde ikkje 170 000 km vore like mykje. Hadde det vore meir naturleg å kunne reklamere når bilen er fem år med 170k km enn tre år og 170k km? I så fall, kvifor?

Garantien seier noko om venta kapasitet etter X år eller Y kilometer, men om bilen ikkje kan brukast så er du på 0%. Eg har ikkje sett FB-innlegget, men kva var konsekvensen av feilen og var bilen kjørbar utan å få det reparert?

Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke så relevant til saken som nevnes men finner ordbruken i batterigaranti vilkårene til Volkswagen  litt snodig

Sitat

Alle nye elbiler og ladbare hybrider fra Volkswagen leveres fra fabrikk med 8 år/160 000 km garanti på batteripakken. Volkswagen garanterer at batteriet skal holde minst 70% kapasitet i inntil 8 år/160 000 km. Garantien forutsetter lading i henhold til elbilens/hybridens instruksjonsbok og med originalt ladeutstyr.

Det er vel knapt ett menneske der ute som bruker originalt ladeutstyr med mindre en snakker om bruk av nødladeren som følger bilen, og den skal jo som kjent kun brukes ved "nød". Unntaket er vel kanskje Tesla som leverer en del ladestasjoner.

Lenke til kommentar

Forskjell på 170 000 og 1 000 000.

Sitat

Hvis dere ikke har avtalt noe spesielt, skal bilen være slik man normalt kan regne med ut fra bilens alder, bruk, kjørelengde og liknende. Som kjøper kan du altså ikke forvente det samme av en brukt bil, som av en ny bil.

Hva regnes som en mangel?

Det regnes i utgangspunktet en mangel hvis feilen eller det som har oppstått ikke skyldes:

  • Normal slitasje
  • Skade du selv har påført bilen
  • Ytre påvirkninger, som for eksempel startvansker i svært kaldt vær
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (24 minutter siden):

Forskjell på 170 000 og 1 000 000.

Sitat

Hvis dere ikke har avtalt noe spesielt, skal bilen være slik man normalt kan regne med ut fra bilens alder, bruk, kjørelengde og liknende. Som kjøper kan du altså ikke forvente det samme av en brukt bil, som av en ny bil.

Hva regnes som en mangel?

Det regnes i utgangspunktet en mangel hvis feilen eller det som har oppstått ikke skyldes:

  • Normal slitasje
  • Skade du selv har påført bilen
  • Ytre påvirkninger, som for eksempel startvansker i svært kaldt vær
Ekspander  

Jupp, som jeg og sa i mine innlegg om dette. 👍😎

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

med mindre en snakker om bruk av nødladeren som følger bilen, og den skal jo som kjent kun brukes ved "nød".

Fysikkens lover, varmgang og brann er totalt ignorant om situasjonen er nød eller noe annet.
Har noen designet en lader med støpsel som ligger i bilen, så vil den bli brukt i en stikkontakt.
Da MÅ den være designet for å kunne stå i den stikkontakten i dagevis. For det er et meget sannsynlig scenario når mennesker er involvert.

Begynner det å brenne før bilen er ferdig ladet så er enten sikringsskapet eller kablingen feildesignet, eller så er laderen det.
Ikke skyld på brukeren: Passer noe i en stikkontakt, så vil noen putte den inn der! De som kan faget og laget skiten, er ansvarlig.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ozone skrev (1 time siden):

Fysikkens lover, varmgang og brann er totalt ignorant om situasjonen er nød eller noe annet.
Har noen designet en lader med støpsel som ligger i bilen, så vil den bli brukt i en stikkontakt.
Da MÅ den være designet for å kunne stå i den stikkontakten i dagevis. For det er et meget sannsynlig scenario når mennesker er involvert.

Begynner det å brenne før bilen er ferdig ladet så er enten sikringsskapet eller kablingen feildesignet, eller så er laderen det.
Ikke skyld på brukeren: Passer noe i en stikkontakt, så vil noen putte den inn der! De som kan faget og laget skiten, er ansvarlig.
 

Nå har dette temaet blitt diskutert til døde her, jeg lener meg som jeg alltid har gjort på regelverket som sier at fast lading med schuko ikke skal gjøres og spekulerer ikke så mye utover det. Om du får en elkontroll hjemme og det fastslåes at du lader bilen din fast på schuko vil du få en mangel på dette som må utbedres, såfrem du ikke er en av et ekstremt fåtall som har installert en Schuko dedikert for lading av elbil med tilhørende type B vern og sikring på 10 ampere, og dette ble gjort før 2023 når de nye reglene som fjerner schuko kontakten helt som ett alternativ for fast lading ble fjernet.

Uansett så spiller det vel liten rolle hvem en måtte mene er mest skyld i enten det ene eller det andre for de involverte om en dødsbrann oppstår på grunn av ufornuftig bruk av schuko kontakter. Jeg er og enig i at det er en uting at nødladere skal fylle med som standard på alle biler, det burde være noe en kunne velge å kjøpe i tillegg om en har behovet for å bruke denne typen lading på en forsvarlig måte. Selv har jeg hatt elbil i over 5 år uten å ha pakket ut schuko laderne som har fulgt med bilene engang :)

 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (10 timer siden):

Er forresten dom på dette i forbindelse med mobiltelefoner, og også der ble konklusjonen at disse, inkludert batteriene har automatisk 5 års reklamasjonsrett

Det må du nesten komme med kilde på, for når jeg googler sier alle kilder 2 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (15 timer siden):

Batteri på forbrukerelektronikk har vel ikke 5 års reklamasjonsrett. Usikker på reglene på elbiler, men på PC, mobiler og slikt så er det 2 år som gjelder.

Hvis delene er laget for å vare i mer enn 2 år, så er det automatisk 5 års reklamasjonsrett i Norge. Det er en sær-Norsk rettighet som er lovfestet.

Glem "garantier" i sånne tilfeller, og henvis til reklamasjonsretten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...