Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (10 minutter siden):

Mulig det går i praksis ja, men elbilforeningen er ganske tydelige på nettsidene sine.

I praksis er bare den sorte ladebrikken en RFID brikke som du kan registrere med de ladeoperatørene du selv måtte ønske, elbilforeningen har ingen kontroll over funksjonaliteten til denne brikken etter du har fått den i hendene dine.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (4 timer siden):

Jeg foretrekker valgfrihet og konsistent bremseeffekt og det får man ikke med et enkelt/antikvarisk system. 

Det er da mye mer konsistent bremseeffekt på bremsepedalen når den virker rent mekanisk og ikke blander inn regen. Ikke-konsistent bremseeffekt har jo vært en av hovedargumentene MOT blended brakes, helt fra den første Priusen kom.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (4 minutter siden):

Det er da mye mer konsistent bremseeffekt på bremsepedalen når den virker rent mekanisk og ikke blander inn regen. Ikke-konsistent bremseeffekt har jo vært en av hovedargumentene MOT blended brakes, helt fra den første Priusen kom.

Skal ikke skjære alle over en kam. Det er konsistent på min BMW i4.
 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (2 timer siden):

Skal ikke skjære alle over en kam. Det er konsistent på min BMW i4.
 

Enig, noen produsenter klarer blended brakes bedre enn andre så det blir ikke rett å si at alle biler med blended brakes er ikke-konsistente.

Synes egentlig en-pedal er litt hypet, min VW ID bil er ikke beste eksempelet på blended brakes, men den er jo tidvis en-pedal i coast-mode (D) når den justeres hastigheten selv opp mot kryss, hindringer i veien, hastighetsendringer, osv. Så bilen starter i praksis nedbremsing før jeg har foten på bremsepedalen om omgivelsene krever det.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Syar-2003 said:

Skal ikke skjære alle over en kam. Det er konsistent på min BMW i4.
 

Den er IKKE konsistent på min Skoda.
Den er ikke lineær heller, slik at man plutselig bråbremser i overgangen fra motorbrems til calipere. Ekkelt. 

Regen på gass, og brems på brems er best.

Man slipper opp gassen for å redusere hastigheten.
Man trykker på bremsen for å stoppe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, bzzlink said:

Den er IKKE konsistent på min Skoda.
Den er ikke lineær heller, slik at man plutselig bråbremser i overgangen fra motorbrems til calipere. Ekkelt. 

Regen på gass, og brems på brems er best.

Man slipper opp gassen for å redusere hastigheten.
Man trykker på bremsen for å stoppe

Samme på Leafen min. Regen er så svak til tider at det ikke skjer noe når man trør på bremsa, så da trykker man hardere og nærmest låser hjulene. Føler meg som en idiot hver gang det skjer :p

Liker mye bedre systemet på Teslan hvor jeg aldri må røre bremsepedalen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det kan være kjempefarlig å bremse med gasspedalen. Hvis du kjører i kø f.eks og det plutselig blir bråstopp, da har du ikke foten på bremsen, ikke klar til å bremse, det vil koste deg verdifull tid. Folk som sier de aldri rører bremsepdalen, veldig farlig. Bremsene vil gro fast, du glemmer hvordan du bremser ordentlig, skal man få best mulig virkning bør egentlig bremsene være halvveis varme når man skal bruke de. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, kremt said:

Det kan være kjempefarlig å bremse med gasspedalen. Hvis du kjører i kø f.eks og det plutselig blir bråstopp, da har du ikke foten på bremsen, ikke klar til å bremse, det vil koste deg verdifull tid. Folk som sier de aldri rører bremsepdalen, veldig farlig. Bremsene vil gro fast, du glemmer hvordan du bremser ordentlig, skal man få best mulig virkning bør egentlig bremsene være halvveis varme når man skal bruke de. 

Nja, nå vil jo nødbremsassistenten trå til da. 
Det blir jo et ganske søkt scenario som bare vil slå til når man kjører i kø i nedoverbakke. Kjører du i kø på flata så må du jo nødvendigvis gasse innimellom.

Jeg vil tro de verdifulle meterne man vinner i andre scenarier ved at man begynner å bremse med en gang man slipper gassen, veier opp, sånn i et flåteperspektiv. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, kremt said:

Det kan være kjempefarlig å bremse med gasspedalen. Hvis du kjører i kø f.eks og det plutselig blir bråstopp, da har du ikke foten på bremsen, ikke klar til å bremse, det vil koste deg verdifull tid. Folk som sier de aldri rører bremsepdalen, veldig farlig. Bremsene vil gro fast, du glemmer hvordan du bremser ordentlig, skal man få best mulig virkning bør egentlig bremsene være halvveis varme når man skal bruke de. 

Tja, flere scenarioer man kan forestille seg hvor der ene er bedre enn det andre.

Ved å ha full regen på gasspedalen så vil bilen begynne å bremse med en gang man slipper den, så om man ikke har foten på bremsa så vil det jo være en fordel.

Samme gjelder jo for de som bare slipper alt å begynner å hyle når noe skummelt skjer. Har sittet på med noen som gjorde det når de fikk litt sleng på bilen, og frykter der er flere der ute..

Og nødbremsen vil slå inn i ditt scenario som nevnt.

Lenke til kommentar
kremt skrev (45 minutter siden):

Det kan være kjempefarlig å bremse med gasspedalen. Hvis du kjører i kø f.eks og det plutselig blir bråstopp, da har du ikke foten på bremsen, ikke klar til å bremse, det vil koste deg verdifull tid.

Men kjære folk, det tar da ACC / Autopilot seg av. Den sørger for å stoppe når bilen foran stopper, og den setter i gang igjen når trafikken begynner å røre på seg.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (55 minutter siden):

Det kan være kjempefarlig å bremse med gasspedalen. Hvis du kjører i kø f.eks og det plutselig blir bråstopp, da har du ikke foten på bremsen, ikke klar til å bremse, det vil koste deg verdifull tid. Folk som sier de aldri rører bremsepdalen, veldig farlig. Bremsene vil gro fast, du glemmer hvordan du bremser ordentlig, skal man få best mulig virkning bør egentlig bremsene være halvveis varme når man skal bruke de. 

Samtidig kan det hindre kollisjon om bilen bremsar ganske bra når du slepp wattpedalen for å tråkke på bremsen. I ein situasjon der du har foten på wattpedalen og må bråbremse så vil bilen starte bremsing med regenerering når du startar å flytte på foten. Tida frå du har starta å flytte foten til bremsen til du har fått aktivert bremsen vil bidra til å redusere hastigheita.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (4 timer siden):

Det er da mye mer konsistent bremseeffekt på bremsepedalen når den virker rent mekanisk og ikke blander inn regen. Ikke-konsistent bremseeffekt har jo vært en av hovedargumentene MOT blended brakes, helt fra den første Priusen kom.

Vet ikke hvor mye den første Priusen(1997) skal stå som referanse her. Som andre sier så har mange fått til dette og "brake-by-wire" er  alle tilfelle en garanti for konsistens.

Jeg synes enpedalskjøring er noe slitsomt herk, spesielt på langtur og å være passasjer er verst med den rykkete kjøringen. I tillegg mistenker jeg at alle disse tilfellene hvor elbiler dundrer inn i butikkvinduer skyldes at alt blir feil når man skal bremse med gasspedalen og at gammelt muskelminne slår til når man ikke tenker bevisst på det. 

Men det fine med alt utenom Tesla er at man kan velge så man slipper å overbevise seg selv om at det bilprodusenten har valgt for deg er det absolutt beste og at man kan aldri kunne tenkt seg noe annet. Tenk å ikke kunne slå av regen selv på vinteren. Man slipper gassen og får bråbrems på bakhjulene og null ABS. Ikke rart mange klager og egentlig er det rart at det er tillatt på veien.  Som å kjøre på motorveien med 6000 RPM i andregiret på en bensinbil.

 

Endret av uname -i
  • Liker 2
Lenke til kommentar
24 minutes ago, uname -i said:

Vet ikke hvor mye den første Priusen(1997) skal stå som referanse her. Som andre sier så har mange fått til dette og "brake-by-wire" er  alle tilfelle en garanti for konsistens.

Jeg synes enpedalskjøring er noe slitsomt herk, spesielt på langtur og å være passasjer er verst med den rykkete kjøringen. I tillegg mistenker jeg at alle disse tilfellene hvor elbiler dundrer inn i butikkvinduer skyldes at alt blir feil når man skal bremse med gasspedalen og at gammelt muskelminne slår til når man ikke tenker bevisst på det. 

Men det fine med alt utenom Tesla er at man kan velge så man slipper å overbevise seg selv om at det bilprodusenten har valgt for deg er det absolutt beste og at man kan aldri kunne tenkt seg noe annet. Tenk å ikke kunne slå av regen selv på vinteren. Man slipper gassen og får bråbrems på bakhjulene og null ABS. Ikke rart mange klager og egentlig er det rart at det er tillatt på veien.  Som å kjøre på motorveien med 6000 RPM i andregiret på en bensinbil.

 

Du overdriver nok litt her. Har kjørt mye bakhjulsdrevne biler som har vært skumlere enn Teslan på vinteren uten at folk klaget av den grunn. Problemet ligger i hovedsakt i at folk har kjørt biler med forhjulstrekk i 20 år nå og plutselig er tilbake på bakhjulsdrift.

Om jeg dumper pedalen vil den gjerne hive litt på rumpa, men det er kjedelig lite den får lov før den retter seg opp igjen. Dog burde de hatt mulighet for å slå det av for de som er nervøse ja.

Kan faktisk redusere på min bil da den er så gammel at den har valget men aldri følt behovet.

 

Av nysgjerrighet - er dette justerbart på VW ID.3? Ser mange klager på at den og er skummel på vinteren men tipper det og bare ligger i uvandt drivlinje.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...