Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Nimrad said:

Absolutt, gulroten er jo hva man får tilbake når man lykkes. Litt mer enn fullt batteri, for å si det mildt.

Men altså ikke mer verdifullt enn at man brenner et kompromitert kort for €5, som er vesentlig mindre enn en ladesesjon.

Men nå tror jeg denne diskusjonen trenger sin egen tråd.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe penger å hente på dette foruten å selge et "hacker" produkt.
De som eventuelt  kjøper produktet kan stjele strøm til sin egen bil eller den som tilkoples en ladestolpe med simpel autocharge (de erverver ikke noen form for penger og transaskjoner) . Det er registrert bileier på det sjtålne (spoofede) VID/MAC som får en faktura på et beløp som er omsatt i DC strøm. 
  

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (5 timer siden):

Håper det!
For er det mulig, så ser vi kanskje snart "adaptere" på ebay som man plugger mellom lader og bil og som gir gratis lading...

Husk at det er ikke bilen som trenger å lures her, kun laderen. Bilen vil da bare se en hvilken som helst dum lader, og adapteren sørger for at den hurtigladeren gir fra seg strømmen ved å sende den en "gyldig" MAC adresse.
Men igjen: i disse dager er nok ingen produsenter slappe på sikkerhet.

Vet ikke om det ligger inne, men du handshaker jo med bilen og, så om bilen sender "unormale" forespørsler om effekt og mengde kWh den kan ta, i forhold til bilen som det er registrert mot, være nok til å stoppe autocharge og be om manuell verifisering med app eller RFID-kort/brikke.

Lenke til kommentar
rockPaperScissors() skrev (6 minutter siden):

Ser forresten at man i Eviny sin Bilkraft app kan koble Elbilforeningens blå ladebrikke til kontoen ved å skanne brikken ved en lader. Denne ideen kunne andre ladeoperatører som Mer og Circle K kanskje vurdert. Men det går vel bare hos Eviny som i motsetning til de andre ikke utsteder egne ladebrikker?

Nei, dette bør vel gå hos begge, da de tillater andre brikker enn egne. Jeg har f.eks. koblet min Hyundai-brikke til begge disse.

Hos Kople derimot, var det problemer ihvertfall før. Nå fungerer briikker satt opp mot Fortum/Recharge bl.a. men jeg måtte skaffe meg en egen Kople-brikke for å få ladet der i den tidlige fasen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (6 minutter siden):

Ai ai:
https://dinside.dagbladet.no/motor/skrekkopplevelse-vi-hadde-griseflaks/80583545

En skulle tro at bremser ikke skal gå via kjørecomputer? At det er implementert et reduntant system i tilfelle slike feil oppstår?

Her er det nok bremsekraftforsterker som har lagt av. Jordfeil kanskje? Uansett forsvinner ikke bremsene, men de blir VELDIG mye hardere. Man får fortsatt stoppet, men pedalen må trykkes ned med all kraft man klarer å frembringe. 

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Her er det nok bremsekraftforsterker som har lagt av. Jordfeil kanskje? Uansett forsvinner ikke bremsene, men de blir VELDIG mye hardere. Man får fortsatt stoppet, men pedalen må trykkes ned med all kraft man klarer å frembringe. 

E-tron har brake-by-wire, men man kan jo håpe på at det er en mekanisk forbindelse. Jeg kikket på denne animasjonen lenge nok til å vite at jeg liker mekanisk løsning best. 
Når jeg tråkker på brems så vil jeg gjerne at bilen ikke driver med regenerering eller annet tjafs!

https://www.audimedia.tv/en/videos/video/brake-by-wire-system-of-the-audi-e-tron-animation-4283

<script src="https://www.audimedia.tv/embed.js" id="amc-video-4283-en"></script>

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (51 minutter siden):

Ai ai:
https://dinside.dagbladet.no/motor/skrekkopplevelse-vi-hadde-griseflaks/80583545

En skulle tro at bremser ikke skal gå via kjørecomputer? At det er implementert et reduntant system i tilfelle slike feil oppstår?

Det er "brake-by-wire" og en fail-safe om dette svikter. Akkurat hva som har skjedd i dette tilfellet er ikke godt å vite,men håper det kommer en ordentlig forklaring.. Meg bekjent er det helt unikt at det feiler. Systemet finnes i forskjellige varianter på andre biler. BM M%, Honda NSX, Corvette C8.

Brake-by-wire er helt klart fremtiden særtlig når regen og mekanisk bremsing skal kombineres

Til slutt vil også hydraulikken være histore.

 

Lenke til kommentar

Sikkert skremmende opplevelse. De som ikke er erfarne som sjåfører har sikkert ikke vett til å pumpe på pedalen, det ville jeg gjort umiddelbart. Det har jo også stått om andre merker som har totalt mistet bremser, men da har det vel vært pga de har blitt brukt for lite i lengre tid, eller at skivene var veldig våte. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (10 minutter siden):

Sikkert skremmende opplevelse. De som ikke er erfarne som sjåfører har sikkert ikke vett til å pumpe på pedalen, det ville jeg gjort umiddelbart. Det har jo også stått om andre merker som har totalt mistet bremser, men da har det vel vært pga de har blitt brukt for lite i lengre tid, eller at skivene var veldig våte. 

Islag på skive/klosser er vel noe f.eks. Tesla-sjåfører opplevde for noen år siden. Nå har de vel eliminert dette problemet ved å legge på bremser innimellom, eller om det er oppvarming av skiver/klosser for å fjerne is. Er ikke sikker, men en stund siden jeg leste sist rapport om slike hendelser.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (5 timer siden):

Nei, dette bør vel gå hos begge, da de tillater andre brikker enn egne. Jeg har f.eks. koblet min Hyundai-brikke til begge disse.

Hos Kople derimot, var det problemer ihvertfall før. Nå fungerer briikker satt opp mot Fortum/Recharge bl.a. men jeg måtte skaffe meg en egen Kople-brikke for å få ladet der i den tidlige fasen.

Vilt! Bilkraft (Eviny) og Circle K appene lagret Northe kortet mitt. Mer appen godtok det dessverre ikke. Uansett så endrer dette alt siden jeg kan bruke f.eks. Northe roaming (mange av de samme ladeoperatørerene som Elbilforeningens blå) + Eviny + Circle K på ett og samme ladekort.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (8 timer siden):

Det er "brake-by-wire" og en fail-safe om dette svikter. Akkurat hva som har skjedd i dette tilfellet er ikke godt å vite,men håper det kommer en ordentlig forklaring.. Meg bekjent er det helt unikt at det feiler. Systemet finnes i forskjellige varianter på andre biler. BM M%, Honda NSX, Corvette C8.

Brake-by-wire er helt klart fremtiden særtlig når regen og mekanisk bremsing skal kombineres

Til slutt vil også hydraulikken være histore.

Bare hvis man på død og liv skal ha regen på bremsepedalen. Jeg foretrekker å ha regen på gasspedalen og mekanisk brems på bremsepedalen, det gir mye enklere systemer med mindre sjanse for feil. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (16 minutter siden):

Bare hvis man på død og liv skal ha regen på bremsepedalen. Jeg foretrekker å ha regen på gasspedalen og mekanisk brems på bremsepedalen, det gir mye enklere systemer med mindre sjanse for feil. 

I alle fall så lenge man trykker ned rett pedal når man er trøtt og det oppstår panikksituasjon, ref. Tesla-ulykke i Bergen for en stund siden som visstnok var brukerfeil tror jeg. Er litt på gjerdet om det er lurt å bruke bremsene mindre fordi man øver sjeldnere på å bytte pedal men har aldri lest noe som støtter opp under skepsisen min, så den er nok grunnløs.

Lenke til kommentar
rockPaperScissors() skrev (22 minutter siden):

I alle fall så lenge man trykker ned rett pedal når man er trøtt og det oppstår panikksituasjon, ref. Tesla-ulykke i Bergen for en stund siden som visstnok var brukerfeil tror jeg. Er litt på gjerdet om det er lurt å bruke bremsene mindre fordi man øver sjeldnere på å bytte pedal men har aldri lest noe som støtter opp under skepsisen min, så den er nok grunnløs.

Er man så trøtt, skal man ikke kjøre bil. Heldigvis kan elbiler holde kupéen varm, så man lettere kan legge seg til å sove en liten time eller mer, og få vekk den verste trøttheten. Ingen vits i å skippe på sikkerheten.

Ellers er jeg enig med @Jens Kr. Kirkebø at bremsepedalen kan være kun manuell, og all regen går på gasspedalen. Jeg elsker en-pedal-kjøring, selv om jeg har en viss regen på min ved å bruke bremsepedalen.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

Bare hvis man på død og liv skal ha regen på bremsepedalen. Jeg foretrekker å ha regen på gasspedalen og mekanisk brems på bremsepedalen, det gir mye enklere systemer med mindre sjanse for feil. 

Jeg foretrekker valgfrihet og konsistent bremseeffekt og det får man ikke med et enkelt/antikvarisk system. 

Endret av uname -i
Lenke til kommentar

Siden det var litt snakk om disse brikkene: Elbilforeningens blå slutter vel å virker hvis man ikke fornyer medlemskapet sitt der siden den er koblet opp med avtale (ladeklubben eller hva de kaller det), men hva med den svarte? Den er vel bare en universalgreie som ikke er direkte knyttet til noe, så vil den fortsatt fungere uavhengig av medlemskap?

Lenke til kommentar
3 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Bare hvis man på død og liv skal ha regen på bremsepedalen. Jeg foretrekker å ha regen på gasspedalen og mekanisk brems på bremsepedalen, det gir mye enklere systemer med mindre sjanse for feil. 

De må man leve med primær brems på gasspedalen, det er ikke noe jeg er villig til å bruke fast, ubehagelig å kjøre og mer sannsynlighet for uhell og ulykker. Uansett vil problemet som beskrevet her fortone seg likt også på en bil med gammeldagse bremser. Failsafen på en etron er at bremsesylynderen driver bremsene direkte akkurat som på tradisjonelle bremser. Du trenger uansett en bremsekraftforsterker for å unngå at bremsepedalen blir tung, og det er nok den som forsvant her.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...