Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer overhode ikke VAG biler grunnet de negative omtalene av kundehåndteringen spesielt vedrørende garanti/reklamasjoner og det dårlige ryktet til Møller. Som forøvrig har eksistert i årevis.

Så om noen representanter fra Møller gruppen og deres forhandlere leser dette - fint. Dere har en jobb å gjøre for å gjenskape tillit i det norske bilmarkedet.

Endret av Syar-2003
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Møller har nok for lengst vokst seg ut av skoene sine, jeg følte selv at de var for store for seg selv allerede for 15-16 år siden, og nå snubler de seg igjennom gjørma de selv har skapt pga feil prioriteringer i utviklingen av service- og ettermarked og konsernmedarbeidere og her har du resultatet. verkstedene jobber hekken av seg, men har laaange køer, og resultatene av at noen er overarbeidet er lett å kjenne igjen.

Og at Møller prøver å sensurere journalistene, det er jo et nytt lavmål. Helt nede på teslanivå.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har selv vært innom Møller, Nardo, Auto 8-8, Bertel O. Steen og nå Bavaria.

Av de var det med stor margin Auto 8-8 jeg var mest fornøyd med, følte meg alltid velkommen, fikk ekstremt god oppfølging etter bilkjøp, gratis lånebil under vanlig service osv. til tross for at jeg kjøpte en "billig bil" med de(nissan leaf), kun positive opplevelser. Men det blir jo litt en motpol mot de store nasjonale aktørene da Auto 8-8 er en ganske liten aktør.

Bavaria har jeg enda ikke noen negativt å si om, når jeg hadde BMW inn dit for å få ordnet noe knirk i interiøret ble jeg tilbydt ett kontor jeg kunne sitte å jobbe på mens jeg ventet, og garantisaken var det aldri noe spørsmål om noe de bare ordnet opp. Men føler ikke jeg har hatt de som forhandler lenge nok til at jeg kan gi de noen endelig domm enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av biler under garanti har jeg eid

Skoda

Audi

Porsche

Tesla

På service har Tesla vært klart best pga tilgjengelighet og oppdateringer i app, og reparering på gårdsplassen hjemme.

Porsche som en god nummer 2 ekstremt hyggelige, leverte video gjennomgang av service med feil de oppdaget osv. men service prisen var noe så inni hælvete hinsides at det trakk ned.

Skoda og Audi helt greit, men ikke kjempeoppfølging, må(tte) hele tiden ringe og følge opp for å få oppdateringer

Noe smårusk hvor de har forsøkt å overselge / gi inntrykk at deler må byttes når det ikke trengtes enda

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (5 timer siden):

Møller har nok for lengst vokst seg ut av skoene sine, jeg følte selv at de var for store for seg selv allerede for 15-16 år siden, og nå snubler de seg igjennom gjørma de selv har skapt pga feil prioriteringer i utviklingen av service- og ettermarked og konsernmedarbeidere og her har du resultatet. verkstedene jobber hekken av seg, men har laaange køer, og resultatene av at noen er overarbeidet er lett å kjenne igjen.

Og at Møller prøver å sensurere journalistene, det er jo et nytt lavmål. Helt nede på teslanivå.

Tror du er inne på noe. Det vil alltid finnes gode og dårlige unntak, men generellt har Tesla og Møller noen felles kjennetegn. Det viktigste er nok at de forsøker å minimere det menneskelige element i kundebehandlingen, enten det er med apper, eller med servicemedarbeidere uten bilfaglig kompetanse. Fagfolkene er isolert fra kundene og muligheten for å få snakke med noen som forstår problemstillingene er for små.  Det er også mangel på lokalt eierskap, og selv om endel Møllerverksteder har ansatte som har jobbet der siden eierskapet var lokalt og som kjenner en del av kundene, så har de lokalt veldig liten frihet. Det samme gjelder Tesla. Veldig lite rom for lokale avgjørelser, og veldig mange av de ansatte er utenlandske, har bodd kort tid i Norge, og har null foirhold til kundene.

Lenke til kommentar
PgUp skrev (1 time siden):

https://www.motor.no/aktuelt/klarer-ikke-a-apne-dorene-pa-audien/259456

Hårreisende. 

Hvilken kjede har egentlig best service?

Lexus/Toyota figurerer alltid på topp i undersøkingar om sånt. Toyota er diverre ikkje så veldig spanande og har snubla på startstreken med elbilsatsinga, men det du får er stort sett bra.

Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har selv eller via nær familie vært borti Volkswagen, Renault, Mazda, Suzuki, Tesla, Mercedes og MG. 

Vi har sikkert hatt flaks da alle har vært greie.

De eneste som skilte seg både positivt og negativt var Mazda. De som jobbet på det lokale verkstedet var ekstremt nedlatende mot kvinner. Jeg var med min mor for å hente bilen hennes en gang og de snakket rett forbi henne og kun til meg. Til tross for at bilen sto i hennes navn og jeg gikk lassisklær. Var pappa med var det visst samme leksa har jeg fått fortalt. Samtidig strakk de samme folkene seg svært langt for å yte god service og klarte blant annet å få Mazda til å bytte en automatkasse gratis selv om garantien var utløpt med et par måneder.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (23 timer siden):

Jeg vurderer overhode ikke VAG biler grunnet de negative omtalene av kundehåndteringen spesielt vedrørende garanti/reklamasjoner og det dårlige ryktet til Møller. Som forøvrig har eksistert i årevis

Som eier av vag er jeg glad for at det finnes vag-verksteder der ute som ikke er direkte tilknyttet til Møller. Jeg reiser heller to timer unna der jeg bor, enn å bruke mitt lokale møller-verksted

Endret av Hansien
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan kanskje være forskjeller mellom de forskjellige Møller-filialene?

Jeg har hatt tre Audi, to av de kjøpt som nybil av Møller. Det var noe småknirk i forbindelse med utleveringen av siste bil, på grunn av forhold utenfor deres kontroll, men jeg ble likevel godt kompensert. Og ellers er jeg godt fornøyd med behandlingen begge gangene.

Men nå har jeg ikke hatt noen store problemer eller feil på bilene, så min erfaring med verkstedet er begrenset til EU-kontroll, vanlig service, et par ting som har vært min egen feil, samt to steinsprutskader i frontruta. Har ikke vært borte i noe jeg anser som negativt. Kan tidvis være noe ventetid for å få time på verkstedet, men ellers føler jeg meg godt ivaretatt. Blir også spurt hver gang jeg henter bilen om jeg er fornøyd med servicen den dagen, og om det er noe jeg har å tilføye.

Skulle det eventuelt bli noe feil med en bil, kan det hende jeg møter en annen tone. Men det får tiden vise.

Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (1 time siden):

Men nå har jeg ikke hatt noen store problemer eller feil på bilene

Tror det er dette som er nøkkelpunktet både for Møller og Tesla. De virker å strekke strikken veldig langt når kundene har fått åpenbare mandagsprodukt. Jeg har også kun gode erfaringer(med unntak av å prøve å få hjelp med appen til Seaten min), og jeg er så heldig at jeg har biler fra begge to 😛

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 timer siden):

Tror det er dette som er nøkkelpunktet både for Møller og Tesla. De virker å strekke strikken veldig langt når kundene har fått åpenbare mandagsprodukt

Sant!
Én ting er å ikke tillate hva som helst av reklamasjoner.... For det er ikke alltid kunden har rett.
Men når slike massive feilbefengte biler dukker opp, da burde alle seriøse forhandlere kjenne sin besøkelsestid, og skjære gjennom med en ny bil. Det har de alt å tjene på.

Da får de god reklame, en fornøyd kunde, og god tid til å reparere "mandagsbilen" som de da sannsynligvis kan selge som en demobil med minimalt tap. Så hvorfor noen gidder å krangle fatter jeg ikke!

Endret av ozone
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heile rapporten dukkar nok opp på nett etter kvart.

Dei har uttalt dette om hovedfeilene på TM3:

Sitat

At the bottom of the quartet is the Tesla Model 3, which is one of the most popular electric vehicles in Germany. 8.9 percent of the vehicles tested fail the first general inspection. This would mean that only four cars are behind the Tesla in the ranking of this age group, including the Dacia Logan, Dacia Dokker and VW Sharan. In addition to the lighting with defects in the low beam and fog lights, the brake discs of the Model 3 also have more defects than the average of all vehicles examined. The same applies to the axle suspension. “Many electric vehicles are heavier than comparable models with combustion engines because of the battery. This often places a particular strain on the axle suspensions,” says Bühler. Even older electric cars don't have any particular problems with rust.

Mindre rust på elbilar er veldig positivt. Spesielt her som det blir salta mykje.

Elbil24 sjekka ein tre år gammal TM3 for rust: https://www.elbil24.no/nyttig/stemmer-det-at-tesla-model-3-er-en-rustfelle-vi-tok-en-grundig-sjekk/75368819

Sitat

Thomas har kjørt sin Tesla Model 3 80.000 kilometer siden 2019. Den er kjørt mye på saltede veier, og han har ikke vært veldig opptatt av å vaske bilen. Se hva Naf fant da de plukket bilen fra hverandre!

Oppsummeringa er i videoen, men kort fortalt fann dei “overraskande” lite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan spekulere i at bremseskiveproblemene har to hovedårsaker. 

1. Rust på grunn av for lite bruk.

2. Slitte bremseskiver som man kanskje ikke merker så mye til fordi bilen også bremser med regen.

 

Hva enn problemene med lyktene er så er det tydeligvis ikke noe førerne merket? 

Samme med akslingen som får stryk på inspeksjon men som tydeligvis ikke var merket av eierne? 

 

Jeg hadde selv en merkbar feil på understellet på min 2014S. Bilen styrte til siden når jeg akselererte og til andre siden ved regenerering. Det var "håndterbart" ved å kjøre pent, men føltes ikke særlig trygt hehe. Kostet 18tusen i deler og arbeid. Det ble ubedret på utvidet garanti ettersom bilen var resolgt av Tesla.  

Endret av Locrin
Lenke til kommentar
Locrin skrev (1 minutt siden):

Man kan spekulere i at bremseskiveproblemene har to hovedårsaker. 

1. Rust på grunn av for lite bruk.

2. Slitte bremseskiver som man kanskje ikke merker så mye til fordi bilen også bremser med regen.

 

Hva enn problemene med lyktene er så er det tydeligvis ikke noe førerne merket? 

Samme med akslingen som får stryk på inspeksjon men som tydeligvis ikke var merket av eierne? 

 

Jeg hadde selv en merkbar feil på understellet på min 2014S. Bilen styrte til siden når jeg akselererte og til andre siden ved regenerering. Det var "håndterbart" ved å kjøre pent, men føltes ikke særlig trygt hehe. Kostet 18tusen i deler og arbeid. Det ble ubedret på utvidet garanti ettersom bilen var resolgt av Tesla.  

Om førerne ikke merker noe på lyktene er det i alle fall andre førere som merker det. Over halvparten av alle y og 3 modeller har en lykt foran som lyser helt feil. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...