Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Må ha meg ny bil neste år, da jeg har fått meg ny jobb som krever en del pendling som gjør at min Mazda MX30 har akkurat litt for lav rekkevidde til å klare dette greit på vinteren.

 

Har noen få ønskepunkter:

  • Pris mellom 300-400k, kan strekkes noe men ikke mye.
  • Både brukt og ny vurderes, men ikke eldre enn 2år.
  • Relativt praktisk, men trenger ikke være stor bil.
  • God komfort.
  • Grei rekkevidde, tenker 350km som et minimum.
  • AWD er en fin bonus, men trengs ikke.
  • Lave servicekostnader med lengre intervaller er et pluss.

Pendledistansen er ca 160km t/r, hvor ca 70% er i motorveihastigheter.

Har til nå sett litt på MG MG4 (i forskjellige varianter), Cupra Born, Tesla Model 3 (brukt AWD LR eller ny RWD) og Polestar 2. Ser også Volvo kommer ut med sin EX30 som ser ganske grei ut også.

 

Noen som har noen innspill eller erfaringer på hva som kan passe? Har til nå bare prøvekjørt M3 som ble gjort for noen år siden, og det var før faceliften som kom for en stund siden, og da var jeg imponert over ytelse og tek, men veldig skuffet over interiør, men regner med dette har bedret seg mye.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har MG 4, den er svært god å kjøre og praktisk. Men infotainment og software er nok ett godt stykke bak alle de andre du har vurdert. Samme kan sies om interiørkvalitet. Men den har ihvertfall gode fysiske knapper på rattet og ikke touch knapper som cupra born.

Du må nesten prøvekjøre litt og finne ut selv hva du liker.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Nye TM3 får jo en god del skryt for både lavere støy, og bedre og mer eksklusiv innvendig enn før. Ankepunktet er at du ikke har stalks og parkeringssensorer, men knapper på rattet og avstandsberegning etter kamerainput.

Ellers vil jo nye Kona være et greit eksemplar om du ikke må ha fullspekk, der man får en veldig praktisk bil med ok plass nå. Ulempen er fremdeles noe saktere lading, men får mye energi og rekkevidde på 15-30 min, har "camper-mode" så du kan holde bilen varm om du bare har et kort ærend i butikken, V2L og god rekkevidde.

Får den som sagt akkurat under 400 K om du ikke må ha absolutt alt av mulige tillegg. Og pga "hatchback"/SUV-stil, så kan du få med større ting du ikke får med i en TM3, men ev. må opp på TMY for å få.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Konkulf said:

Noen som har noen innspill eller erfaringer på hva som kan passe? Har til nå bare prøvekjørt M3 som ble gjort for noen år siden, og det var før faceliften som kom for en stund siden, og da var jeg imponert over ytelse og tek, men veldig skuffet over interiør, men regner med dette har bedret seg mye.

Hva var skuffende med interiøret?

Nye Model 3 har bedre seter, og interiøret er i stoff istedefor gummi/plast.

Men utsendemessig er det ikke så veldig stor forsjell. Enda mer minimalistisk da de har fjærnet stalks bak rattet.

Kjøper du en brukt en vil den være lik den du prøvekjøre bare med små endringer. 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Complexity said:

 

Bilen jeg kjørte var av typen før de fikk de trådløse laderne under skjermen, så følte det var VELDIG mye skinnende svart plast som ødela mye av inntrykket, da det så helt jævlig ut allerede med riper 😅 Husker også at den støyet en god del på motorvei, men regner med dette er blitt bedre.

 

12 minutes ago, Snowleopard said:

 

Jepp, irriterer meg litt med de girhendlene og sensorene som er borte, men må få prøvekjørt en før jeg setter noen dom der.

Ellers er Kona også på lista!

20 minutes ago, OC-Freak said:

 

Kult! Har sett den har fått mye skryt i diverse tester, og synes også den ser ganske kul ut 😋 Hvordan er serviceintervallene og kostnadene på den? Slitt litt med å finne info om det.

Lenke til kommentar

I Norge (og Europa tror jeg) så vil de ha service hvert år for å melke mest mulig penger. Estimat hos Kverneland bil er ca 3500 for første service, 4500 for andre. Men dette vil nok variere mellom forhandlere.

Blant de dyrere på service med andre ord, ihvertfall om man bruker merkeverksted. Litt skeptiske til om andre verksteder vil kunne oppdatere software i samme grad som merkeverksted. Så kanskje en fordel med merkeverksted på de første servicene når det kan være software oppdateringer å få.

Lenke til kommentar
Konkulf skrev (13 minutter siden):

Bilen jeg kjørte var av typen før de fikk de trådløse laderne under skjermen, så følte det var VELDIG mye skinnende svart plast som ødela mye av inntrykket, da det så helt jævlig ut allerede med riper 😅 Husker også at den støyet en god del på motorvei, men regner med dette er blitt bedre.

 

Jepp, irriterer meg litt med de girhendlene og sensorene som er borte, men må få prøvekjørt en før jeg setter noen dom der.

Ellers er Kona også på lista!

Kult! Har sett den har fått mye skryt i diverse tester, og synes også den ser ganske kul ut 😋 Hvordan er serviceintervallene og kostnadene på den? Slitt litt med å finne info om det.

Hvis størrelsen på bilen ikke har så mye å si, så ser jeg ingen grunn til å kjøpe brukt dersom budsjettet ligger på 3-400k. Stellantissøsknene er feks gode alternativ, med flere atraktive modeller å velge mellom. Hva feks med nye Jeep Avenger som både ser bra ut og som har fått mye skryt i pressen? Ellers kan jo valget av MX-30 tyde på at du er litt opptatt av kjøreegenskaper, og da er Renault Megane E-tech et av de beste valgene.

Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (10 minutter siden):

I Norge (og Europa tror jeg) så vil de ha service hvert år for å melke mest mulig penger. Estimat hos Kverneland bil er ca 3500 for første service, 4500 for andre. Men dette vil nok variere mellom forhandlere.

Blant de dyrere på service med andre ord, ihvertfall om man bruker merkeverksted. Litt skeptiske til om andre verksteder vil kunne oppdatere software i samme grad som merkeverksted. Så kanskje en fordel med merkeverksted på de første servicene når det kan være software oppdateringer å få.

Mine priser er med Mobile som jeg kjøpte min bil fra. Ser at BOS er endel grådigere. Kverneland har jeg ingen erfaring med.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Konkulf said:

Må ha meg ny bil neste år, da jeg har fått meg ny jobb som krever en del pendling som gjør at min Mazda MX30 har akkurat litt for lav rekkevidde til å klare dette greit på vinteren.

 

Har noen få ønskepunkter:

  • Pris mellom 300-400k, kan strekkes noe men ikke mye.
  • Både brukt og ny vurderes, men ikke eldre enn 2år.
  • Relativt praktisk, men trenger ikke være stor bil.
  • God komfort.
  • Grei rekkevidde, tenker 350km som et minimum.
  • AWD er en fin bonus, men trengs ikke.
  • Lave servicekostnader med lengre intervaller er et pluss.

Pendledistansen er ca 160km t/r, hvor ca 70% er i motorveihastigheter.

Har til nå sett litt på MG MG4 (i forskjellige varianter), Cupra Born, Tesla Model 3 (brukt AWD LR eller ny RWD) og Polestar 2. Ser også Volvo kommer ut med sin EX30 som ser ganske grei ut også.

 

Noen som har noen innspill eller erfaringer på hva som kan passe? Har til nå bare prøvekjørt M3 som ble gjort for noen år siden, og det var før faceliften som kom for en stund siden, og da var jeg imponert over ytelse og tek, men veldig skuffet over interiør, men regner med dette har bedret seg mye.

Hadde gått for ny Model Y SR eller et supertilbud på Enyaq 80 max (disse har vel vært ute til 400 ca?)

Model Y er en mer praktisk bil en 3ern. Spesielt bakluke og detaljer i plast (spesielt nederste list), så slipper du problem på utsatte områder.

Tesla har OTA på software...

Endret av Wisd0m
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
54 minutes ago, Wisd0m said:

Hadde gått for ny Model Y SR eller et supertilbud på Enyaq 80 max (disse har vel vært ute til 400 ca?)

Model Y er en mer praktisk bil en 3ern. Spesielt bakluke og detaljer i plast (spesielt nederste list), så slipper du problem på utsatte områder.

Tesla har OTA på software...

Hadde faktisk ikke helt tenkt på Model Y, trodde den skulle være mye dyrere enn Model 3, men er jo faktisk ikke det, iallefall ikke mot nye Model 3.

Er heldigvis også ikke før Mai neste år jeg må ha ny bil, da leasingen går ut på MX30'en, så kan jo være man finner noe greit brukt også innen da :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Konkulf said:

Hadde faktisk ikke helt tenkt på Model Y, trodde den skulle være mye dyrere enn Model 3, men er jo faktisk ikke det, iallefall ikke mot nye Model 3.

Er heldigvis også ikke før Mai neste år jeg må ha ny bil, da leasingen går ut på MX30'en, så kan jo være man finner noe greit brukt også innen da :)

Ville ikke holdt pusten i påvente av noe kupp på bruktmarkedet. Model 3 og Y har kronisk høy 2. håndsverdi. Bør minst ned 12-13 prosent per år / 20000 km spørr du meg, og det ser det ikke ut til at man får på finn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leste akkurat en broom-artikkel om nye ID.7 som de harprøvekjørt, nå i tilnærmet produksjonsklar modell. OG i artikkelen ble det linket til denne artikkelen, som jeg fant fornøyelig nok:

https://www.tv2.no/broom/vws-nye-elbil-skal-bli-en-prisbombe/9248574/

ID.3 1st Ed. priser:
https://www.tv2.no/broom/akkurat-offisielt-her-er-prisene-pa-en-av-arets-viktigste-nyheter/11502305/

Nye ID.3 priser:
https://bil24.no/nye-volkswagen-id-3-pris-og-rekkevidde-klar

Tesla Model 3 priser 2019:
https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/tesla-model-3

Tesla model 3 Highland starter forøvrig på ca. 409 K inkludert levering og avgifter, med 10 K for tilhengerfeste, 380 K før levering og omkostninger.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Konkulf skrev (På 12.11.2023 den 12:45 PM):

Hadde faktisk ikke helt tenkt på Model Y, trodde den skulle være mye dyrere enn Model 3, men er jo faktisk ikke det, iallefall ikke mot nye Model 3.

Er heldigvis også ikke før Mai neste år jeg må ha ny bil, da leasingen går ut på MX30'en, så kan jo være man finner noe greit brukt også innen da :)

Nye Model 3 er en god bil, den gamle er ikke det. Interiøret er litt bedre, støy er sjukt mye bedre. 
 

Anbefaler en prøvekjøring av den nye 👍

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
1 minute ago, DrAlban3000 said:

Nye Model 3 er en god bil, den gamle er ikke det. Interiøret er litt bedre, støy er sjukt mye bedre. 
 

Anbefaler en prøvekjøring av den nye 👍

Det blir nok til det ja! Valget står til nå hovedsaklig mellom MG4, Model 3 og Model Y, men heller kanskje noe mer mot nye Model 3 akkurat nå grunnet forbedringene. 

Lenke til kommentar
Konkulf skrev (2 timer siden):

Det blir nok til det ja! Valget står til nå hovedsaklig mellom MG4, Model 3 og Model Y, men heller kanskje noe mer mot nye Model 3 akkurat nå grunnet forbedringene. 

Min oppfatning er at Y er laaaangt mer praktisk bil, men det skorter litt på komforten der også. Spesielt på ujevn og kjip asfalt. Du kjører idag MX30, jeg har også den bilen - nye Model 3 er helt på høyde med den komfortmessig. De som får noen tusen KM på telleren er midt i prisklassen din. 

For meg var det en mangel at den ikke har flere tilgjengelige brytere, og knapper på rattet er keitete imo - jeg går fra å kunne utføre alle funksjoner i bilen i blinde til å måtte styre med skjermer og knapper på rattet. Ser clean ut, er upraktisk og keitete for min kjørestil. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, DrAlban3000 said:

 

Vi er bare 2 per nå, så trenger ikke verdens mest praktiske bil akkurat nå, så når den tid kommer er det nok aktuelt med et bytte uansett 😋

Er akkurat det jeg er litt redd for mtp spakene og knappene, virker ganske kleint.. Men kan jo være det er noe som det er mulig å bli vandt med, så må få testet litt 🙂

Lenke til kommentar
Sitat

Vår dekning av klagesaker handler oftere om Tesla og bilmerkene i Møller-gruppens portefølje, enn om andre merker og forhandlere. 

Det kan ha flere grunner: Kanskje har de flere feil enn andre merker, kanskje ligger forklaringen i det enkle faktum at de selger flere biler enn de andre.

Vi vet ikke, for det finnes ikke offentlig tilgjengelige data som gir grunnlag for å konkludere om disse forholdene i Norge.

Eg veit ikkje kva dei meiner med “offentlig”, men har det ikkje blitt laga statistikk på sånt i årevis?

Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (3 timer siden):

NAF mottar flest klager fra forbrukere om Tesla og Møller (VW, Skoda, Audi, osv). Det liker Møller dårlig!

https://www.motor.no/aktuelt/nei-moller-dette-bestemmer-dere-ikke/259833

Mine opplevelser med den lokale Møller filialen og konflikter jeg hadde med de som ung VAG entusiast mellom 2011 og 2015 gjorde at jeg ikke engang ville vurdere biler fra de når jeg skulle kjøpe ny bil i 2015, 2018, 2020 og 2023. Har og en kjenning som tok de for retten for en del år tilbake så er jo slik sett ikke overrasket over å lese dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...