Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

40 minutes ago, bzzlink said:

VAG sin e-up, BMW sin i3. Legges ned uten etterfølgere.

Var gamle biler begge to da. UP fra 2010 ca, i3 fra 2014. BMW har typisk life cycle på 7 år. Ikke mange som har samme karosseriet i 12 år som tesla s. Kommer nok etterfølgere om 1-2 år vil jeg anta ut fra rykter, men det er jo litt sånn bestandig, at det kommer om 2 år, vanskelig å si hva man skal tro på lenger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (12 timer siden):

Joa, men da må jeg forlenge draget tror jeg. Henger er aaaaakkurat i balanse sånn at den tipper forover med sykkelen på. Hvis jeg bare setter på nesehjul så vil den tippe bakover ved den minste brerøring.

 

 

IMG_9967.jpeg

Den så kompakt ut ja. Personlig så misliker jeg å kjøre med henger med kort drag. Særlig ved rygging. Men alt er en vane går jeg ut fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spent på kor mykje dei får solgt. Det er ein dyr bil, i alle fall til å vere Kia. Ikkje at det er noko i veien med Kia, dei har gode garantivilkår og gjer det generelt bra på undersøkingar, men her er du definitivt oppe i prisområdet til dei dyrare merkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Zeph said:

Spent på kor mykje dei får solgt. Det er ein dyr bil, i alle fall til å vere Kia. Ikkje at det er noko i veien med Kia, dei har gode garantivilkår og gjer det generelt bra på undersøkingar, men her er du definitivt oppe i prisområdet til dei dyrare merkene.

Jepp og med tanke på at de sier at flere av de 50 bilene vil være lagerbiler så går nok ikke salget så bra.

Tiden med 2 års vente tid på elbil er nok over samt tjene grovt på grå import.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Zeph said:

Spent på kor mykje dei får solgt. Det er ein dyr bil, i alle fall til å vere Kia. Ikkje at det er noko i veien med Kia, dei har gode garantivilkår og gjer det generelt bra på undersøkingar, men her er du definitivt oppe i prisområdet til dei dyrare merkene.

Ja de er virkelig oppe og nikker i territoriet til tyskerne og "svenskene" .

Men er det egentlig noen særlige konkurrenter i denne størrelsen? Lista blir ganske kort når man skal ha 6/7 seter.

Model X 1 mill.
Volvo EX90 (denne er vel utsatt?) 1,1mill.
Mercedes EQS 2 mill.
 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, bzzlink said:

Ja de er virkelig oppe og nikker i territoriet til tyskerne og "svenskene" .

Men er det egentlig noen særlige konkurrenter i denne størrelsen? Lista blir ganske kort når man skal ha 6/7 seter.

Model X 1 mill.
Volvo EX90 (denne er vel utsatt?) 1,1mill.
Mercedes EQS 2 mill.
 

biler som er litt mindre men kan fåes med 6/7 seter xpeng g9 til 600k, byd tang til 700k, nio es8.
Personlig hadde heller tatt en buzz når den kommer som lengre utgave, den vil ha mere plass enn ev9.

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
2 minutes ago, onkel_jon said:

biler som er litt mindre med kan fåes med 6/7 seter xpeng g9 til 600k, byd tang til 700k, nio el7 til 800k med batteriet.
Personlig hadde heller tatt en buzz når den kommer som lengre utgave, den vil ha mere plass enn ev9.

Joa, men det er Kina biler. Korea er vel litt opp på rangstigen fra de, sånn at de kan tåle å være litt dyrere. Jeg stoler litt mer på deletilgang og reparasjonstid på KIA enn de nye Kina merkene, men det er kanskje gammeldags av meg. 

 

Lenke til kommentar
30 minutes ago, kremt said:

Er ikke tesla 3 og y like mye en kina bil som det en Tang er? Hva gjør det ene bedre enn det andre, og hvorfor tror noen de kan sitte på sin moralske høye hest og se ned på andre?

Alle y som kommer til Norge nå er lagd i Berlin men model 3 ja, samme kan jo sies om polestar 2, ex30 samt nye mini og bmw ix3.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Selv om f.eks. Tesla model 3 er produsert i Kina, så er den designet i et annet land og alt blir styrt og bestemt derfra. Da unngår man forhåpentligvis den verste følgen av å kjøpe "ren Kinabil"; som er alt det de kanskje putter inn i den av kamera inni og utenpå, mikrofoner, monitorering av radiofrekvenser i luften rundt, som alt selvsagt sendes rett "hjem" i en evig strøm.
Worst case altså, jeg har ingen bevis😇

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Er ikke tesla 3 og y like mye en kina bil som det en Tang er? Hva gjør det ene bedre enn det andre, og hvorfor tror noen de kan sitte på sin moralske høye hest og se ned på andre?

Nope. En del av de er produsert i kina ja(som så mange andre bilmerker), men det er et amerikansk merke :) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det viktigste her, er jo hvor penga ender opp til slutt. Med en Kina-bil i tradisjonell forståelse, så er eierne kinesisk, gjerne og eid delvis av Kommunistpartiet=Staten. 

Er eierne Amerikanske, Europeiske, Koreanske, Japanske eller fra et annet mer vestligsinnet land, så går fortjenesten til slutt ut av landet.

Dog, hadde vært best om de både var eid av, og bygd annet sted enn Kina, ihvertfall slik Kina nå holder på og true seg frem mot naboene.

Men nå er jo og mange av selskapene etablert rundt i verden, og kinesiske selskap bygger fabrikker i Europa og USA for å bli hhv. Europeiske og Amerikanske, ihvertfall når det kommer til produksjonen.

Men inntektene fra disse vil jo fremdeles  fores inn i Kinas økonomi. Dette i langt større grad enn om man kjøper deler og bygger biler i vestligsinnede land.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker det må være direkte flaut å vise hvor sikkerhetspolitisk naiv man er, ved å kjøre diktatorbil (bil produsert i et diktatur som f.eks Kina). Nesten like usmakelig som å kjøpe russisk bil i disse tider og sende hundretusner til et regime man ikke burde sendt en krone til.

Videre så er det sikkerhetspolitisk betenkelig å kjøre rundt med nett-oppkoblede kinesiske kamera. Selv om de ikke sender noe hjem akkurat nå.

Om ikke det var nok, hva skjer i framtida? Ingen vet, men Xi har snudd Kina kraftig i anti-vestlig retning. Kina i dag er ikke det det var for bare 10 år siden, hvordan blir det om nye 10 år? Kan Kina fjern-deaktivere store deler av den vestlige bilparken med et tastetrykk? Slutte å sende slitedeler?

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 minutter siden):

Jeg tenker det må være direkte flaut å vise hvor sikkerhetspolitisk naiv man er, ved å kjøre diktatorbil (bil produsert i et diktatur som f.eks Kina). Nesten like usmakelig som å kjøpe russisk bil i disse tider og sende hundretusner til et regime man ikke burde sendt en krone til.

 

Steike så ekstremt harde ord. Direkte flaut og naivt? Da snakker du om privatpersoner som kjøper kinesiske produkter? Som du forventer skal undersøke alt dette? Ikke bare forvente, du mener det er direkte flaut og naivt å ikke gjøre det... Eller hvor setter du grensa? 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (22 minutter siden):

Kinesiske biler - du vet sånne som er "en årslønn" i en smell rett over til et diktatur. Jeg snakker ikke om en USB-kabel eller sånt krimskrams.

Hva er en kinesisk bil da? Produsert i Kina? Kinesisk selskap? Eid av kinesisk selskap på toppen? 

Edit:

Så kan det diskuteres hvor mye penger du smeller inn i dette diktaturet du snakker om da. Skal vi høre på EU så subsidieres flere av disse kinesiske produsentene kraftig, så du robber i praksis dette diktaturet. Kanskje du heller burde hamstre kinabiler til den store gullmedaljen?

Endret av Nimrad
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kina tenker langsiktig. At noen av disse kinesiske statlige selskapene får statlige subsidier er bare en investering i deres framtid som bileksportør som selvsagt vil skade blant annet europeiske bilprodusenter allerede nå og som vil lønne seg for Kina senere. Åkke som er et bilkjøp fra en kinesisk produsent en gigantisk overføring til et diktatur. Jo større beløp - desto verre er det. Jeg vemmes når jeg ser disse diktatorbilene på veiene og føler avsky mot de som velger å støtte diktaturer med så store beløp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner godt hva du mener @Simen1. Når jeg bestilte min Tesla, ante jeg ikke hvor den kom til å bli produsert. Var ikke noe jeg tenkte så mye over heller for å være ærlig. Er ikke slik at dette er noe man kan velge selv heller. Hvor mye av summen på biler produsert i Kina, går til Kina tro? Ift kinesiske merker som også er produsert i Kina? Må vel være en vesentlig forskjell her? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...