Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (1 time siden):

Ja, mye mer enn det vil jeg tro.

Nei, det er det ikke. 10 stk til Nice med Model Y. 25-26 timer hvorav 5-6 av de er lading.

bzzlink skrev (1 time siden):

Men jeg personlig hadde ikke giddi satse på mer enn 1 lade stopp med vogn

Spør du meg er det helt uforståelig å ikke ta ut på litt mer spennende turer enn som så når man har hele kontinentet for sine føtter..

 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (3 minutter siden):

Amerikanske Ford motor company. 
Det forteller jo bare det vi allerede vet.

Bilelekrifiseringen av usa og den allmenne amerikaners fiksering på motor (jo større jo bedre) 

Ja, amerikanere og store biler med motor går hånd i hånd hehe. Men det betyr vel også at de er helt avhengige av å selge bra med biler i hjemlandet først og fremst og ikke bare i EU land som Norge f.eks? Vet ikke hvor mange de har solgt totalt i Norge, men de får jo veldig hard konkurranse av både Tesla, Skoda og Volkswagen blant annet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
50 minutes ago, Iterion said:

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/1548yq/ford-bremser-elbilsatsningen-sin                    Tanker om dette folkens? Ford bremser elbilsatsingen sin pga kundenes ønske, og fordi de har tapt store penger på elbilsatsingen sin. 

Det var rykter om at Shanghai fabrikken nå fuller på 60 % kapasitet, så det er vel flere som sliter. BYD er snart verdens største på EV salg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (3 minutter siden):

Det var rykter om at Shanghai fabrikken nå fuller på 60 % kapasitet, så det er vel flere som sliter. BYD er snart verdens største på EV salg. 

Ja er nok det. BYD selger vel mest i Kina? Ser en og annen rundt omkring når jeg kjører, men langt på nær like mange som Tesla, Volkswagen og Audi elbiler. 

Lenke til kommentar

BYD har valgt å prise seg mye høyere i Europa enn i Kina sammenlignet mot konkurrentene.

Er nok hovedårsaken til lavt salg. Jeg tittet kjapt på byd atto 3 selv, og den kostet omtrent samme som tesla Y, men var dårligere på omtrent alle områder - spesielt rekkevidde.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Enten det, eller at importørene er grådige og ikke satser på volum. For hele 2023 er det solgt 856 BYD-er i norge, og da inkluderer det 60-70 busser. Den lokale Ford forhandleren har ca 50 Tang-er på lager og mange av de har stått snart ett år. Total feilvurdering av markedet og hamstret for mye biler, nekter å sette ned prisen. Blir sikkert moro å selge 3-4 år gamle biler som "nye"?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tang er også allerede en "gammel" modell. 🤣

Hvis man tar en runde på Finn.no er det mye biler som ikke blir solgt nå, fordi forhandlere ikke setter ned prisen. Jeg vurderte også Renault megane e-tech, den ene jeg sjekket har ligget på finnn.no siden nyttår og er enda ikke solgt. Det er mange slike eksempler blant de fleste merker.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Marknaden gjekk så det suste for nokre år sidan, men rentehevingar og generell prisauke på alt bremsa det fort ned, spesielt dei dyrare merkene. Sånn sett var dei kinesiske merkene uheldig med timingen. I tillegg er det vanskeleg å slå gjennom når du kan få BMW, Mercedes, Volvo osv. for prisen av ein bil frå Kina.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (12 minutter siden):

Marknaden gjekk så det suste for nokre år sidan, men rentehevingar og generell prisauke på alt bremsa det fort ned, spesielt dei dyrare merkene. Sånn sett var dei kinesiske merkene uheldig med timingen. I tillegg er det vanskeleg å slå gjennom når du kan få BMW, Mercedes, Volvo osv. for prisen av ein bil frå Kina.

Ja det gir mening. I tillegg er nok folk flest litt mer skeptiske til kinesiske biler ift amerikanske og europeiske kjente merker. Selv om deg skulle vise seg at de lager bra bygde elbiler med alt det innebærer. Jeg kommer nok selv aldri til å kjøpe noe kinesisk bilmerke. 

Lenke til kommentar
Zeph skrev (10 timer siden):

men rentehevingar og generell prisauke på alt bremsa det fort ned, spesielt dei dyrare merkene. Sånn sett var dei kinesiske merkene uheldig med timingen.

Tvert i mot spør du meg. De kinesiske har jo kommet på banen før en del av de tradisjonelle merkene i flere segmenter. Xpeng G9, Nio ES8/EL7 og BYD Tang er vel alle på markedet allerede. Volvo EX90, KIA EV9 (og hvilke andre skal vi ta med? Polestar 3?) er begge to et stykke unna både i pris og lanseringstidspunkt.

Zeph skrev (10 timer siden):

I tillegg er det vanskeleg å slå gjennom når du kan få BMW, Mercedes, Volvo osv. for prisen av ein bil frå Kina.

Men de ligger jo stort sett et stykke under i pris? Det har jo til og med blitt ramaskrik i EU fordi Kina subsidierer sine lokale bilprodusenter så de europeiske ikke klarer å konkurrere på samme grunnlag.

Jeg er spent på om noen av de klarer å etablere seg permanent. Hongqi har vel floppet ganske godt så langt. Jeg synes at Nio virker veldig lovende, men personlig har jeg veldig lite lyst på en bil som er så knyttet opp til en kamerabasert "assistent" med direktekobling til Kina.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Nimrad said:

Tvert i mot spør du meg. De kinesiske har jo kommet på banen før en del av de tradisjonelle merkene i flere segmenter. Xpeng G9, Nio ES8/EL7 og BYD Tang er vel alle på markedet allerede. Volvo EX90, KIA EV9 (og hvilke andre skal vi ta med? Polestar 3?) er begge to et stykke unna både i pris og lanseringstidspunkt.

Men de ligger jo stort sett et stykke under i pris? Det har jo til og med blitt ramaskrik i EU fordi Kina subsidierer sine lokale bilprodusenter så de europeiske ikke klarer å konkurrere på samme grunnlag.

Jeg er spent på om noen av de klarer å etablere seg permanent. Hongqi har vel floppet ganske godt så langt. Jeg synes at Nio virker veldig lovende, men personlig har jeg veldig lite lyst på en bil som er så knyttet opp til en kamerabasert "assistent" med direktekobling til Kina.

Finnes unntak som xpeng og mg men mange av kina bilene ligger i samme pris som konkurrentene fra europa.

byd atto 3 koster rundt 400 000, samme prisleie som niro og model y sr.

Nio el7 med batteri koster jo 800 000 med minste batteriet, for de penga kan man få e-tron 50 eller ix40.

Endret av onkel_jon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (2 minutter siden):

Nio el7 med batteri koster jo 800 000 med minste batteriet, for de penga kan man få e-tron 50 eller ix40.

Har du sammenlignet utstyrsnivået også? BMX/Audi blir jo fort dyre med tilvalg.

onkel_jon skrev (8 minutter siden):

byd atto 3 koster rundt 400 000, samme prisleie som niro og model y sr.

Ja, i prisklassen under 500k er jeg enig. Men i prisklassen 7-900k så synes jeg de leverer veldig mye for pengene sammenlignet med Mercedes, Volvo, BMW o.l.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Tvert i mot spør du meg. De kinesiske har jo kommet på banen før en del av de tradisjonelle merkene i flere segmenter. Xpeng G9, Nio ES8/EL7 og BYD Tang er vel alle på markedet allerede. Volvo EX90, KIA EV9 (og hvilke andre skal vi ta med? Polestar 3?) er begge to et stykke unna både i pris og lanseringstidspunkt.

Men de ligger jo stort sett et stykke under i pris? Det har jo til og med blitt ramaskrik i EU fordi Kina subsidierer sine lokale bilprodusenter så de europeiske ikke klarer å konkurrere på samme grunnlag.

Jeg er spent på om noen av de klarer å etablere seg permanent. Hongqi har vel floppet ganske godt så langt. Jeg synes at Nio virker veldig lovende, men personlig har jeg veldig lite lyst på en bil som er så knyttet opp til en kamerabasert "assistent" med direktekobling til Kina.

Spørs på konfigurasjonen, men ES8 er ganske dyr. Tang har solgt litt meir, men framleis ikkje store mengdene. 344 Tang og 234 ES8 solgt i 2023.

Sjølv om dei kom ut med store bilar før alle andre så har ikkje salget tatt av akkurat, men på verdsbasis er BYD veldig store. Det var absolutt ein fordel å få bilane ut før konkurrentane, men mange vil heller vente på kjente merker enn å brette opp 700k+ for ein kinabil.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Hanhijnn said:

Kan du ikke bare sette støttehjul/nesehjul på den da?

Joa, men da må jeg forlenge draget tror jeg. Henger er aaaaakkurat i balanse sånn at den tipper forover med sykkelen på. Hvis jeg bare setter på nesehjul så vil den tippe bakover ved den minste brerøring.

 

 

IMG_9967.jpeg

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
On 29.10.2023 at 6:51 PM, Iterion said:

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/1548yq/ford-bremser-elbilsatsningen-sin                    Tanker om dette folkens? Ford bremser elbilsatsingen sin pga kundenes ønske, og fordi de har tapt store penger på elbilsatsingen sin. 

Ford er jo de eneste som bryter ut elbilsatsningen i eget regnskap. 
 

Den vonde sannheten der er at de TAPER 404.000,- kr pr elbil de selger. Og dette er økende. 

På ett eller annet tidspunkt så må man bare si stopp og erkjenne at produksjonslinjen man har ikke har en fremtid.

VAG sin e-up, BMW sin i3. Legges ned uten etterfølgere.

Honda og GM utsetter å lage rimelige elbiler.

Er nok ikke bare bare å levere elbiler til under 400000 og tjene penger på det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (15 minutter siden):

Ford er jo de eneste som bryter ut elbilsatsningen i eget regnskap. 
 

Den vonde sannheten der er at de TAPER 404.000,- kr pr elbil de selger. Og dette er økende. 

På ett eller annet tidspunkt så må man bare si stopp og erkjenne at produksjonslinjen man har ikke har en fremtid.

VAG sin e-up, BMW sin i3. Legges ned uten etterfølgere.

Honda og GM utsetter å lage rimelige elbiler.

Er nok ikke bare bare å levere elbiler til under 400000 og tjene penger på det

Det er jo ganske så ellevilt isåfall. De må nok endre selve produksjonslinjen da ja. Usikker på om VAG og BMW går i pluss/minus per dags dato, men de produserer begge godt med elbiler ihvertfall. Hva er det Ford har av elbiler til nå egentlig? Mach-E og F150 eller hva nå den pickupen het? Legg merke til at blant annet Toyota ser etter Tesla nå for å prøve å oppnå noe av den samme suksessen som Tesla har hatt til nå. Toyota ingeniører kalte model Y for "a work of art" en stund tilbake. Så det er nok ikke bare bare for de "tradisjonelle" bilmerkene og plutselig gå over til elbil uten å tape en haug av penger som nå skjer med Ford Motors. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...