Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

ozone skrev (3 timer siden):

Jeg har full respekt for at noen ikke har lyst på et teknologisk vidunder til samme pris som "de andre".
Men forståelse har jeg ikke :)

Det er nok fordi en Tesla model 3 eller Model Y ikke er noe teknologisk vidunder, og det er forsåvidt ingen andre biler i den prisklassen heller. Helt greit at du liker Teslas app/interface og øvrige elektronikk, og der er nok Tesla bedre enn snittet i sin prisklasse. Men hvis du synes det er viktig å sjekke bilen fra et annet sted i verden, så er det nok du som har et smalt og nisjepreget forhold til bil, ikke alle andre. For de fleste andre er det nok fremdeles selve bilen som er det viktigste, og der er nok bilen din så som så.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (5 minutter siden):

Men vet ikke helt om kvaliteten er så mye verre enn andre biler til like mye penger.

Det er nok et ubestidelig faktum. Selvfølgelig er det nyansert. Ingen biler er gode på alt, og de fleste biler har gode og dårlige sider. I tillegg er det slik at bileiere vektlegger ulike ting, så selv oppfattelsen av kvalitet er sjelden helt objektiv. Det som skremmer litt med Tesla, er at man ser feil og mangler som man iallefall ikke har sett på europeiske biler siden 60-70 tallet, og som tyder på at grunnen til Teslas "effektive" produksjon ikke på noen måte ligger i noe teknologisk forsprang, men at de gir totalt F*** i alt som heter kvalitetskontroll. I tillegg har de feil som tyder på at de bruker minimalt med penger på FoU på selve bilene, noe som ikke er bra når produsenten holder til i varme og tørre California.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 timer siden):

Man fikk vel tilbud om å komme med dem for å få dem montert om man ikke ønsket å gjøre det selv.

Vil si dette er en dårlig løsning om poenget uansett er at man ikke kan klage om man ikke har dette montert.

Er det nødvendig å montere skvettlapper, eller annet, så burde bilen bli kalt inn på verksted og ikke la bileier selv ta valget.

Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal sies at Tesla har blitt mye bedre på å kvalitetssjekke bilene sine de siste par åra. Blant annet testes bilene i skaldt vær blant annet i Norge, og i glovarmt vær rundt omkring i verden. Dette legger de blant annet også ut på deres egen youtube kanal. I tillegg har lakken på bilen blitt bedre enn det det var for noen år tilbake. 

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (2 minutter siden):

Det skal sies at Tesla har blitt mye bedre på å kvalitetssjekke bilene sine de siste par åra. Blant annet testes bilene i skaldt vær blant annet i Norge, og i glovarmt vær rundt omkring i verden. Dette legger de blant annet også ut på deres egen youtube kanal. I tillegg har lakken på bilen blitt bedre enn det det var for noen år tilbake. 

 

 

Dette er jo noe bilfabrikanter gjør 2 år før produksjonsstart. Ikke når bilen er i salg

Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 minutter siden):

Dette er jo noe bilfabrikanter gjør 2 år før produksjonsstart. Ikke når bilen er i salg

Ja og det har nok også gjort, men det er hele tida ting som kan forbedres, derfor ser man de "stresstester" bilene deres i all slags vær. Og som i 2021 f.eks når de lanserte varmepumpe i bilene sine. Det er alltid ting som kan forbedres. Så er det fortsatt viktig at de bedrer seg på kundeservicen også med de situasjonene som ble nevnt i NRK og at de ikke fraskriver seg ansvar her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (9 minutter siden):

Ja og det har nok også gjort, men det er hele tida ting som kan forbedres, derfor ser man de "stresstester" bilene deres i all slags vær. Og som i 2021 f.eks når de lanserte varmepumpe i bilene sine. Det er alltid ting som kan forbedres. Så er det fortsatt viktig at de bedrer seg på kundeservicen også med de situasjonene som ble nevnt i NRK og at de ikke fraskriver seg ansvar her.

Har du eksempler på andre som vintertester biler som har vert på markedet i over 4 år? BMW holdt på med I4 IX og IX3 i 2019. Teslabjørn filmet dem

https://www.press.bmwgroup.com/global/video/detail/PF0006776/the-bmw-i4-undergoes-winter-trial-tests

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 minutter siden):

Har du eksempler på andre som vintertester biler som har vert på markedet i over 4 år? BMW holdt på med I4 og IX3 i 2019. Teslabjørn filmet dem

https://www.press.bmwgroup.com/global/video/detail/PF0006776/the-bmw-i4-undergoes-winter-trial-tests

Nei, har ikke det nå i hodet. Ser de videoene jeg linka er forholdsvis nye, men vil jo tro at de har testa dette også før bilene kom på markedet. De fleste er ihvertfall storfornøyde med Teslaene sine av det jeg har erfart. Spesielt da Model Y og 3. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Iterion skrev (9 minutter siden):

Nei, har ikke det nå i hodet. Ser de videoene jeg linka er forholdsvis nye, men vil jo tro at de har testa dette også før bilene kom på markedet. De fleste er ihvertfall storfornøyde med Teslaene sine av det jeg har erfart. Spesielt da Model Y og 3. 

Ser med forundring at tesla tester pickupen nå bare måner (uker)før den skal i produksjon. Slike tester bør man gjøre flere år før bilen går i produksjon.

Å teste etter bilen er i produksjon er en hån mot kundene.

Lenke til kommentar

Tesla lager verdens mest trafikksikre biler. Så litt penger bruker de nok på FoU. Tester bilene også.

Men det er vanskelig å bygge helt nye bilmodeller når man starter fra scratch.

Se på Ford og GM. De skalerer tilbake elbil produksjonen og målene sine. De innser at de må starte på nytt for å lage konkurransedyktige elbiler

BMW har muligens vært smarte med den dele karosserier på alle drivlinjer tilnærmingen, men de leverer jo også bitte små volum.

VAG har skjønt at de må all in, men sliter voldsomt med å få kvaliteten på bilene sine høy nok. De har clogget opp ettermarkedet sitt til de grader. Hver bil må inn på verksted og det tar flere timer å oppgradere de for å bli kvitt programvare feil. (Jeg forsøkte akkurat å bestille møller verkstedtime på Østlandet. 15. januar var første 😅)

Mercedes leverer vel omtrent ikke biler under 1 mill. pr stk. så kan vel ta sin tid før de begynner å levere i skala.

Det blir veldig spennende de neste 5 åra. Fabrikantene har tatt det første steget, et bein ut av fossilbilverden. 

Nå skal de begynne å skifte vekta over på det beinet, og må beslutte når de skal begynne å løfte det andre.

Her kommer endel til å gå ned i knestående.

Jeg gjetter at vi (EU) kommer til å forsøke seg på noen tollmurer eller insentiver for biler bygget i Europa innen vi skriver 2025, så får vi se om det er nok til å redde den europeiske bilbransjen.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Jeg blir så lei av dere som skal late som kvaliteten er så mye bedre hos andre produsenter.

Er det uvitenhet, eller bare det at dere kun følger med på Tesla for å lete etter feil?

Ja Tesla har mye å lære, de er en helt fersk bilprodusent som har voksesmerter. De er i tillegg amerikanske og som gjør at de kjører en sak for mye i rettsvesenet.

Hva er unnskyldningen til de andre produsentene?

Ingen er perfekte, ei heller volkswagen, BMW, Toyota, Audi eller hva enn fabrikat det måtte være. Men det som er kjernen i diskusjonen her er etter min tolking ikke kvaliteten til bilene, men hvordan kundene blir behandlet etter feil oppstår, og her har Tesla veldig mye å gå på basert på det som blir presentert.

Jeg har gode erfaringer med et par forhandlere og dårlige erfaringer med et par, Auto 8-8 og Bavaria har jeg bare godord å si om aldri noe som er noe problem og ordner opp hva enn det skulle være, Bertel O. Steen ble jeg temmelig fed up med når jeg hadde E-Soul'en, ikke noe graverende greier men følte meg generelt sett lite velkommen som kunde der, selv om de alltid ordnet opp til slutt. Og til slutt har jeg Nardo Bil som jeg hadde så dårlige erfaringer med etter en ekstremt rotete kjøpsprosess og innlevering av en leasing bil (Volvo V60 PHEV) at det er en forhandler jeg pent nekter å bruke noengang igjen. Men så er jo dette bare enkelterfaringer som er begrenset til 1 forhandlers ene filial, og det faktum at jeg kanskje setter hvordan en forhandler behandler kundene sine høyere enn enkelte andre, så temmelige anekdotiske "bevis" for noe som helst.

Med det sakt opplever jeg mange av Tesla fansen som svært aggresive med å forsøke å forsvare ganske bedritne praksiser basert på anekdotiske egne erfaringer, for at Tesla Norge er værre å forholde seg til sammenlignet med mange andre forhandlere/bilprodusenter med hva anngår garantisaker og hva som er og ikke er innenfor spec eller påvirket av "ytre påkjenninger" er i det minste fra mitt synsted ganske tydlig. Jeg har jo og hatt det litt nært på med en bror som eide en Tesla Model 3 i under ett år før han solgte den fordi han ble så lei av kundebehandlingen han fikk, han eide en av de bilene som ble pushet ut helt i slutten av 2020 som en vet hadde mye trøbbel som videre førte til fulle service senter og lite hjelp å få når feilene begynt å poppe opp en etter en bare noen uker inn i bilens levetid.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Jeg er enig i at Tesla kjører altfor mange saker til mekling og i rettsvesenet. Og skjønner at folk bli lynende forbanna og frustrerte over det.

Men vet ikke helt om kvaliteten er så mye verre enn andre biler til like mye penger.

Så to hypotetiske selskaper med samme kvalitet på bilene, men stor forskjell i hvor mye utmattingsteknikk / helvete de lager for kunder som reklamerer, så skal vi bare bry oss om kvaliteten alene? Tesla lager et helt unødvendig helvete med reklamasjons-praksisen sin. Hvorfor? Hvorfor er Tesla-kunder enten kjempefornøyde eller kjempe-ufornøyde? Antagelig fordi det stort sett er bra biler, men når ting går galt så lager Tesla et unødvendig helvete for mange flere kunder enn det konkurrentene ville gjort. De er rett og slett drittsekker når det kommer til reklamasjoner. Det er kundebehandlingen som er hovedproblemet. Det forsterker opplevelsen av de fysiske problemene med bilene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, Simen1 said:

Så to hypotetiske selskaper med samme kvalitet på bilene, men stor forskjell i hvor mye utmattingsteknikk / helvete de lager for kunder som reklamerer, så skal vi bare bry oss om kvaliteten alene? Tesla lager et helt unødvendig helvete med reklamasjons-praksisen sin. Hvorfor? Hvorfor er Tesla-kunder enten kjempefornøyde eller kjempe-ufornøyde? Antagelig fordi det stort sett er bra biler, men når ting går galt så lager Tesla et unødvendig helvete for mange flere kunder enn det konkurrentene ville gjort. De er rett og slett drittsekker når det kommer til reklamasjoner. Det er kundebehandlingen som er hovedproblemet. Det forsterker opplevelsen av de fysiske problemene med bilene.

Jeg er helt enig med deg her.

Bortsett fra at fra Tesla sin side er det nok ikke unødvendig men derimot tvingende nødvendig å kjøre rasshøl/utmattelsetaktikk.

2017 solgte de 103.000 biler

2022 solgte de 1.310.000 biler

2023 hittil 1.324.000 biler 

Man må holde rimelig hardt i tømmene for å takle en slik vekst.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

Det har også min gamle Leaf, uten at det hjelper meg det spøtt. Den har aldri virket som den skulle. Men joda, jeg kan skryte av at den har app...

Samme har Seaten min. Og Mitsubishien min hadde også en app. Ingen av de var mulig å bruke. Og på Seat er det et sammensurium uten like. Møller hater support på den når det er noe galt, og man må forvente 1-2 måneder svartid med mye fram og tilbake. Til slutt må det stort sett til Spania. Det går heller ikke an å ha flere brukere på appen :)

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, ozone said:

Jeg har full respekt for at noen ikke har lyst på et teknologisk vidunder til samme pris som "de andre".
Men forståelse har jeg ikke :)

Alltid noen som må ta Tesla i forsvar når noen sier dem ikke ønsker å kjøpe en Tesla. :) 
Har vært passasjer i både TM3 og TMY, kan ikke skrøyte av så mye komfort i dem, gjerne litt bedre enn min 21 år gamle bil. Litt bedre støydemping kanskje. Mye vindstøy fra takvindu i TMY.

Skulle en ha isolert en elbil ned til programvare, så ja da er Tesla veien å gå. Tar du med alt annet med bil, så nei.

Liker ikke hverken interiøret eller eksteriøret, var nokså interessert når TM3 først ankom Norge, men nå synes jeg det er gørrkjedelig.
Får nyss av kompiser som kjører Tesla om mye krangling med det lokale Tesla verkstedet, så helt løst er ikke det problemet.

Lading har jeg ikke behov for mange hundre kW, blir å lade hjemme og ytterst sjelden på langtur, men da blir det lang pause uansett med barna.

"Samme pris som de andre", Tja ikke egentlig.
Skulle jeg bestilt en egenspeccet, så ender den opp på 604.302,- m/vinterdekk eller billigste ferdigbygd i hvit til 541.927,- u/vinterdekk.
Gjeldende Skoda Enyaq 85X kampanje kommer jeg på 562.775 for bagasjepakke, hengerfeste, delingsnett og "Advanced" pakke, for topputstyrt ender det på 594.025. Begge med vinterdekk inkludert.

Begge med "Loft" interiør, kunne kanskje splurget på med en ekstra 8875,- for ullinteriør m/ambientbelysning.
 

Endret av Fantomtegningen
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Etter å ha lest hva som har blitt skrevet av "ekspertene" i denne tråden de siste 2 dagene så er konklusjonen klar:

Tesla er noen skikkelige DRITTBILER, og de som kjøper de er noen lettlurte idioter. Hvilket vil si størsteparten av bilkjøperne i Norge dessverre. Jaja, synd, men sånn er det visst.

😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 hours ago, Hansien said:

Vil si dette er en dårlig løsning om poenget uansett er at man ikke kan klage om man ikke har dette montert.

Er det nødvendig å montere skvettlapper, eller annet, så burde bilen bli kalt inn på verksted og ikke la bileier selv ta valget.

Joda, de burde kanske innkalt alle, men i 2019 var det begrenset med servicesenter og norge er langt, så de tenkte vel kansje det var liksågreit at folk slapp å kjøre i timesvis for å få det fikset. Ikke noe rakettforskning å smette dem på.

Jeg og mange andre hadde jo allerede montert 3eparts lapper og da. De jeg fikk tilsendt har jeg enda i esken.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Hanhijnn said:

Etter å ha lest hva som har blitt skrevet av "ekspertene" i denne tråden de siste 2 dagene så er konklusjonen klar:

Tesla er noen skikkelige DRITTBILER, og de som kjøper de er noen lettlurte idioter. Hvilket vil si størsteparten av bilkjøperne i Norge dessverre. Jaja, synd, men sånn er det visst.

😉

Vet ikke om jeg er blant "ekspertene", men bilene er sånn helt OK.
Kunne godt ha leid en på arbeidsreise eller vært passasjer på pendling, men jeg hadde ikke brukt penger på en egen. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...