Complexity Skrevet 13. oktober 2023 Del Skrevet 13. oktober 2023 52 minutes ago, Fantomtegningen said: Har Skoda fikset problemene med skjevslitasje på dekk og andre plagsomme greier som akslingsforing som lager lyd? Er nesten daglig det kommer nye innlegg med folk som har kjørt mellom 20-40k der slike problemer dukker opp i bøttevis. Det vet vi nok ikke før om ett år eller så når folk skal bytte dekk og ser at de gamle bare er å kaste Virker ganske ekstremt på bilene som er på veien nå iallefall. Folk har jo fått flere firehjulskontroller og bilene spiser opp dekkene alikevell. Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 13. oktober 2023 Del Skrevet 13. oktober 2023 Elendig, det der er problemer vi ikke skal ha - og det forekommer kun fordi griske bilmerker ikke skalerer hjuloppheng til den høye vekta. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 13. oktober 2023 Del Skrevet 13. oktober 2023 Elbiler med (nokså) god bagasjeplass, 4x4, hengerfeste, rekkevidde på 500km++ og priser rundt 400-500 for et til to år brukt Hvilke andre alternativer enn Model Y er det, eller er det da "bare" Model Y? Finnes det en side hvor man kan sammenligne elbiler mot hverandre? 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 13. oktober 2023 Del Skrevet 13. oktober 2023 DrAlban3000 skrev (9 minutter siden): Elendig, det der er problemer vi ikke skal ha - og det forekommer kun fordi griske bilmerker ikke skalerer hjuloppheng til den høye vekta. Det er ikke slik på alle. Målte mine dekk med skyvelær og fant ca 1mm slitasje på ca 15 000km. Ikke veldig ille. Men når folks eneste lykkefølelse er bilens akselerasjon må man regne med slitasje. Akselererer man hard må man ofte retardere hardt også. Gjør man ikke det blir det gjerne høy sentripitalkraft Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 13. oktober 2023 Del Skrevet 13. oktober 2023 (endret) Trestein skrev (8 minutter siden): Det er ikke slik på alle. Målte mine dekk med skyvelær og fant ca 1mm slitasje på ca 15 000km. Ikke veldig ille. Men når folks eneste lykkefølelse er bilens akselerasjon må man regne med slitasje. Akselererer man hard må man ofte retardere hardt også. Gjør man ikke det blir det gjerne høy sentripitalkraft Nei, det er riktig - det er ikke slik på alle biler. Noen har f.eks valgt å spare der de kan, og da er det ikke så farlig om det må justeres litt iblant. Jeg bare sier at praksisen er grisk, det er en kostnad bilprodusent med overlegg har lagt på forbruker. Å kjøre med feil hjulvinkel/ekstremt skjevslitte dekk er i tillegg trafikkfarlig, så her har produsent spart penger på at du kjører en mindre trygg bil. Endret 13. oktober 2023 av DrAlban3000 1 Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 13. oktober 2023 Del Skrevet 13. oktober 2023 Europa vil visstnok få EV5 som er produsert i Sør-Korea, som vil starte produksjon i 2025. Så da blir det ikke en EV5 ihvertfall for min del. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 13. oktober 2023 Del Skrevet 13. oktober 2023 38 minutes ago, Trestein said: Det er ikke slik på alle. Målte mine dekk med skyvelær og fant ca 1mm slitasje på ca 15 000km. Ikke veldig ille. Men når folks eneste lykkefølelse er bilens akselerasjon må man regne med slitasje. Akselererer man hard må man ofte retardere hardt også. Gjør man ikke det blir det gjerne høy sentripitalkraft Nå er ikke Enyaq spesielt sprek. Er nok blandt den slappeste elbilen jeg har prøvd Så neppe folk som ønsker å være hard på gassen som velger disse. Men de har samme problem alikevell. Lenke til kommentar
Switters Skrevet 13. oktober 2023 Del Skrevet 13. oktober 2023 Samme systemeffekt på 85 og 85x i den oversikten, det er vel gæli? Lenke til kommentar
Whois Skrevet 13. oktober 2023 Del Skrevet 13. oktober 2023 (endret) Byttet fra sommerdekk til vinterdekk nå på min TM3. Sommerdekkene er klar for utskifting (1,6-1,7mm igjen på det høyeste punktet), men ser at to av dekkene har +-1mm på innersiden (foran). Snakker vi feil hjulstilling, eller er dette innafor med såpass slitte dekk og noe "spirited driving"? "Wheel alignment" er tatt av Tesla i april i år. Endret 13. oktober 2023 av Whois 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 13. oktober 2023 Del Skrevet 13. oktober 2023 Whois skrev (3 minutter siden): Byttet fra sommerdekk til vinterdekk nå på min TM3. Sommerdekkene er klar for utskifting (1,6-1,7mm igjen på det høyeste punktet), men ser at to av dekkene har +-1mm på innersiden. Snakker vi feil hjulstilling, eller er dette innafor med såpass slitte dekk og noe fart i svinger? Kjører du mye på sporete vei, og bilen din havner med hjulene mer på innsiden av sporene, så kan dette forklare forskjellen. Typisk på veier hvor et tverrsnitt av veibanen ville sett ut som en w med avrundede topper og bunner. Hvis ikke, kan det tyde på en liten feiljustering. 2 Lenke til kommentar
Whois Skrevet 13. oktober 2023 Del Skrevet 13. oktober 2023 (endret) 9 minutes ago, Snowleopard said: Kjører du mye på sporete vei, og bilen din havner med hjulene mer på innsiden av sporene, så kan dette forklare forskjellen. Typisk på veier hvor et tverrsnitt av veibanen ville sett ut som en w med avrundede topper og bunner. Hvis ikke, kan det tyde på en liten feiljustering. Hehe, ja er nå ikke uvanlig her i Østfold. Jeg har en følelse på at det er innafor siden dekkene er såpass slitt ellers (+gjort alignment i april) at det skal gå bra med nye dekkene (jeg kan jo følge med på de nye dekkene) - koster trossalt 4K for hjulstillingskontroll hos Tesla. Skal ikke si jeg ikke har lekt meg med bilen heller. Bilen går helt rett om jeg slipper rattet (noe sporing grunnet brede dekk da). Endret 13. oktober 2023 av Whois Lenke til kommentar
ozone Skrevet 13. oktober 2023 Del Skrevet 13. oktober 2023 Kom til å tenke på en ting: På bilen min "vet" systemet hvilket hjul som har hvilket trykk. Men hva når jeg roterer dekkene for å jevne ut slitasje ved hjulskift nå til vinteren; vil TPMS automatisk oppdage og endre slik at det viser riktig trykk på riktig hjul? 1 Lenke til kommentar
Whois Skrevet 13. oktober 2023 Del Skrevet 13. oktober 2023 Just now, ozone said: Kom til å tenke på en ting: På bilen min "vet" systemet hvilket hjul som har hvilket trykk. Men hva når jeg roterer dekkene for å jevne ut slitasje ved hjulskift nå til vinteren; vil TPMS automatisk oppdage og endre slik at det viser riktig trykk på riktig hjul? Ja, dette skjønner bilen kjapt😊 2 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 13. oktober 2023 Del Skrevet 13. oktober 2023 Fantomtegningen skrev (På 4.10.2023 den 12:44 PM): EV5 ser ut til å ha mindre overheng enn Sportage, så jeg tror det vil være mer plass innvendig og bagasjerom. Vet ikke om målene (4615 x 1875 x 1715 mm) er fastlåst eller om det vil være endringer her når mer info kommer neste uke, men hadde vært kjekt om den kunne ha strukket seg litt lengre i lengde, både totalt og i akselavstand. While it is hard to tell without a reference, the footprint of the Kia EV4 appears to be somewhere between the 4,195 mm (165.2 inches) of the Soul and the 4,420 mm (174.0 inches) of the Niro. Godt mulig at EV4 erstatter Niro og EV3 erstatter Soul, enn så lenge bare spekulasjoner på nettet. Da ser det ut som vi har fått noen svar her. https://elbil.no/kia-ev4-ev5-ev3/ Kia EV-3 blir en e-Niro/Niro EV-erstatter slik jeg tippet på. EV4 blir en sedan-type som vel skal konkurrere mer mot TM3 og PS2. Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 13. oktober 2023 Del Skrevet 13. oktober 2023 5 minutes ago, Snowleopard said: Da ser det ut som vi har fått noen svar her. https://elbil.no/kia-ev4-ev5-ev3/ Kia EV-3 blir en e-Niro/Niro EV-erstatter slik jeg tippet på. EV4 blir en sedan-type som vel skal konkurrere mer mot TM3 og PS2. er vel heller ev5 som blir niro erstatter til å konkurrere med id4/model y. ev3 blir vel mindre litt ala forrige gen kona og megane. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 13. oktober 2023 Del Skrevet 13. oktober 2023 (endret) onkel_jon skrev (7 minutter siden): er vel heller ev5 som blir niro erstatter til å konkurrere med id4/model y. ev3 blir vel mindre litt ala forrige gen kona og megane. Artikkelforfatter er ikke helt enig med deg... 😉 EV5 blir nok større enn dagens e-Niro, så den legger seg nok mer i segmentet over. Blir kanskje ikke rett sammenligning, men blir vel som at iX3 legger seg mellom de mindre iX1 og iX2 (ny) og den større iX og X5. Uten at jeg da mener at de helt er å sammenlignes i størrelse, for det har jeg ikke ettergått målene på. EDIT: Her sammenligner de EV5 med bl.a. TMY og ID4. https://elbil.no/kia-ev5-na-vet-vi-mer-om-familie-suv-en/ Endret 13. oktober 2023 av Snowleopard Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. oktober 2023 Del Skrevet 13. oktober 2023 (endret) EV5 er en «mid size suv» , litt mindre enn Tesla Model Y … Den ser veldig stor ut på pressebilder , men ser ikke like stor ut når man har mennesker som referansepunkter. Endret 13. oktober 2023 av Syar-2003 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 13. oktober 2023 Del Skrevet 13. oktober 2023 Yuck, den ser jo ikke ut spør du meg! 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. oktober 2023 Del Skrevet 13. oktober 2023 EV3 er liten suv og er størrelsesmessig lik og utfordrer til Volvo EX30 2 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. oktober 2023 Del Skrevet 13. oktober 2023 Her har de alle tre på scenen. Kun EV5 som er produksjonsklar, EV3 og EV4 er konseptmodeller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå