Hanhijnn Skrevet 6. oktober 2023 Del Skrevet 6. oktober 2023 Iterion skrev (5 minutter siden): Gir jo ikke mening i det hele tatt, spesielt når målet er at alle skal gå over til elbil. Det kan de nok bare glemme hvis de fortsetter sånn. Regjeringen foreslår å sette ned satsen for trafikkforsikringsavgift (for noen år siden kjent som «årsavgiften») for fossilbiler fra 8,38 kroner per dag, til 7,60 kroner per dag. For elbiler går den derimot opp til 8,70 kroner per dag. Den der MÅ komme fra elbil-motstanderen Vedum. Og det var nok ikke så vanskelig å få avgiftskåte Støre med på galskapen. Nei disse må ut av regjeringskontorene så fort som overhode mulig. 5 2 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 6. oktober 2023 Del Skrevet 6. oktober 2023 Det er i all hovedsak folk med lite penger som kjører fossil idag, og nå som skiftet er nesten ferdig og dere ikke går tilbake til fossil igjen kan man gjøre sånt uten å gå utover miljøet. Jeg tolket det som en justering som blir gjort for de som er tvunget til å kjøre fossilbil: https://www.nettavisen.no/okonomi/ny-ssb-rapport-de-rikeste-haver-inn-pa-elbiler/s/12-95-3423828965 At folk har kjøpt biler utover evnen til å eie de er ganske tydelig nå - dette tiltaket hjelper de som har minst og de det går utover er oss som har kjøpt elbil for å spare penger. En annen grunn kan være at elbilister krasjer mer og det blir dyrere enn med fossilbiler. https://www.motor.no/bilhold-forsikring/sa-mye-oftere-krasjer-elbil-sjaforer/112428 2 Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 6. oktober 2023 Del Skrevet 6. oktober 2023 6 minutes ago, Iterion said: Gir jo ikke mening i det hele tatt, spesielt når målet er at alle skal gå over til elbil. Det kan de nok bare glemme hvis de fortsetter sånn. Jeg er enig i at det er feil, men det er snakk om en økning på 117 kroner per bil per år. Ikke noe som påvirker noen. Antagelig skal den videre opp ettersom staten "taper" penger på mindre salg av drivstoff grunnet overgang til elbil. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 6. oktober 2023 Del Skrevet 6. oktober 2023 DrAlban3000 skrev (3 minutter siden): En annen grunn kan være at elbilister krasjer mer og det blir dyrere enn med fossilbiler. https://www.motor.no/bilhold-forsikring/sa-mye-oftere-krasjer-elbil-sjaforer/112428 Skal den påstanden ha noe som helst form for kredibilitet så må du hoste opp noe nyere enn en over 4 år gammel artikkel. Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 6. oktober 2023 Del Skrevet 6. oktober 2023 Locrin skrev (1 minutt siden): Jeg er enig i at det er feil, men det er snakk om en økning på 117 kroner per bil per år. Ikke noe som påvirker noen. Antagelig skal den videre opp ettersom staten "taper" penger på mindre salg av drivstoff grunnet overgang til elbil. Ja sant nok, men den burde gått ned og ikke opp, slik at flere av de som ønsker overgang til en elbil som hovedbil, har råd til det. Nytter ikke å sette opp priser da, uansett om det kun er snakk om 117 kr pr år... 2 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 6. oktober 2023 Del Skrevet 6. oktober 2023 Hanhijnn skrev (Akkurat nå): Skal den påstanden ha noe som helst form for kredibilitet så må du hoste opp noe nyere enn en over 4 år gammel artikkel. Tja, "beviset" imot påstanden er nybilsalget innenfor fossilsegmentet og hvordan du personlig synes det har sett ut siste 4 årene Du mener dette har økt og folk som har penger til nye biler kjøper fossil? Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 6. oktober 2023 Del Skrevet 6. oktober 2023 5 minutes ago, Locrin said: Jeg er enig i at det er feil, men det er snakk om en økning på 117 kroner per bil per år. Ikke noe som påvirker noen. Antagelig skal den videre opp ettersom staten "taper" penger på mindre salg av drivstoff grunnet overgang til elbil. Det er foreslått en økning på 15 øre literen i drivstoffavgift, så staten tjener mer på drivstoffsalget. Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 6. oktober 2023 Del Skrevet 6. oktober 2023 2 minutes ago, Iterion said: Ja sant nok, men den burde gått ned og ikke opp, slik at flere av de som ønsker overgang til en elbil som hovedbil, har råd til det. Nytter ikke å sette opp priser da, uansett om det kun er snakk om 117 kr pr år... Jeg er enig i prinsippet, det er bare frustrerende å se hvordan avisene skriker om økte elbilavgifter når det er snakk om en ubetydelig økning. Blir litt ulv ulv. 1 Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 6. oktober 2023 Del Skrevet 6. oktober 2023 3 minutes ago, Marzo said: Det er foreslått en økning på 15 øre literen i drivstoffavgift, så staten tjener mer på drivstoffsalget. Bruker elbiler drivstoff? Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 6. oktober 2023 Del Skrevet 6. oktober 2023 Hanhijnn skrev (10 minutter siden): Den der MÅ komme fra elbil-motstanderen Vedum. Og det var nok ikke så vanskelig å få avgiftskåte Støre med på galskapen. Nei disse må ut av regjeringskontorene så fort som overhode mulig. Jaja det er jo klart. De har allerede klart å sette ekstra moms på elbiler på over 500k. Bare tull det også. Virker som Vedum og co vil at folk heller skal kjøpe bensin/diesel pickup enn elbil. 1 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 6. oktober 2023 Del Skrevet 6. oktober 2023 36 minutes ago, Iterion said: Hva i all verden er det de tenker med her?! Nå er det vanlige folks tur Nissan Leaf 2012 - 400 kr dyrere i året enn Cayenne V8 diesel 🤡 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 6. oktober 2023 Del Skrevet 6. oktober 2023 DrAlban3000 skrev (5 minutter siden): Hanhijnn skrev (8 minutter siden): Skal den påstanden ha noe som helst form for kredibilitet så må du hoste opp noe nyere enn en over 4 år gammel artikkel. Tja, "beviset" imot påstanden er nybilsalget innenfor fossilsegmentet og hvordan du personlig synes det har sett ut siste 4 årene Du mener dette har økt og folk som har penger til nye biler kjøper fossil? Du hadde ikkeno nyere og bedre å komme med nei. Ikke overrasket. Så prøver du å skyve fokus over på andre aspekter for å "bevise" en tøvete påstand. Og vennligst ikke prøv å påstå hva jeg mener. Prøv å holde deg til fakta. 1 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 6. oktober 2023 Del Skrevet 6. oktober 2023 (endret) kremt skrev (12 minutter siden): Nå er det vanlige folks tur Nissan Leaf 2012 - 400 kr dyrere i året enn Cayenne V8 diesel 🤡 Hehe. Blir heldigvis fortsatt billigere ift drivstoff og vedlikehold da. Når det er vel bare det som mangler at strømmen blir såpass dyr. Men det skjer heldigvis ikke ut til å skje. Så slipper vi fortsatt litt billigere unna i bompenger. Skjønte jeg riktig så har de faktisk økt drivstoffavgiften på diesel/bensin på 15 øre/liter, mens trafikkforsikringsavgiften reduseres med 400 kr. Så virker ikke som at diesel/bensinprisene kommer til å gå ned. Synes egentlig det også er tull, hvorfor ikke kutta den avgiften? Er ikke alle som har råd til å kjøpe seg elbil... Endret 6. oktober 2023 av Iterion 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. oktober 2023 Del Skrevet 6. oktober 2023 117 kroner meir er ubetydeleg for den enkelte, men blir nokre kroner for staten. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 6. oktober 2023 Del Skrevet 6. oktober 2023 Ikke lenge siden jeg kjørte fossilbil og måtte fylle tanken litt. Kjørte vel 30-40 mil og fylte for 500, ikke store skvetten det. Hver eneste mil er dyr med en fossilbil. Men klart det er et totalregnestykke også. Jeg har regnet på det, og for at fossil skal lønne seg må den egentlig bruke maks 0.1 liter på mila. Egentlig mindre pga langt mer vedlikehold og dyrere bom. Så selv med gratis drivstoff er det såvidt jeg ville kjørt fossil. 2 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 6. oktober 2023 Del Skrevet 6. oktober 2023 Problemet er ikke at de indeksjusterer årsavgiften for elbiler, men at de reduserer den for forbrenningsbiler slik at den er lavere enn for elbiler. 1 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 6. oktober 2023 Del Skrevet 6. oktober 2023 Zeph skrev (23 minutter siden): 117 kroner meir er ubetydeleg for den enkelte, men blir nokre kroner for staten. Dette er den klassiske erketypiske sosialdemokratiske måten å innføre nye avgifter. Foreslå den nye avgiften så lav at organisasjoner og folk flest ikke ser noen grunn til å protestere. Når den så er innført så skrur de den fort i været. Da er det for sent å protestere mot innføringen. 1 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 6. oktober 2023 Del Skrevet 6. oktober 2023 kremt skrev (27 minutter siden): Ikke lenge siden jeg kjørte fossilbil og måtte fylle tanken litt. Kjørte vel 30-40 mil og fylte for 500, ikke store skvetten det. Hver eneste mil er dyr med en fossilbil. Men klart det er et totalregnestykke også. Jeg har regnet på det, og for at fossil skal lønne seg må den egentlig bruke maks 0.1 liter på mila. Egentlig mindre pga langt mer vedlikehold og dyrere bom. Så selv med gratis drivstoff er det såvidt jeg ville kjørt fossil. Helt 100% enig med deg. Problemet er jo at folk leser overskriften på sånne tulle-artikler som dette, OG TROR PÅ DET: https://www.tv2.no/broom/elbil-blir-dyrere-a-eie-enn-bensin-og-dieselbil/16106773/ Seriøsitet er visst ikke noe tema, selv under TV2-paraplyen. Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 6. oktober 2023 Del Skrevet 6. oktober 2023 Hanhijnn skrev (1 time siden): Du hadde ikkeno nyere og bedre å komme med nei. Ikke overrasket. Så prøver du å skyve fokus over på andre aspekter for å "bevise" en tøvete påstand. Og vennligst ikke prøv å påstå hva jeg mener. Prøv å holde deg til fakta. Beklager, jeg misforsto hvilken lenke du svarte på. Hvorfor er du så sint? Dette er mine antagelser, prøv å roe deg ned litt a Her er etpar andre lenker som er litt nyere. Tenker du at alle disse artiklene er feilaktige? Fortell gjerne litt om det https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/snodig-trend-vekker-oppsikt/15278801/ https://www.tu.no/artikler/tesla-har-92-prosent-oftere-skader-enn-fossilbiler-br/484354 " Selv om to av ti biler totalt sett er elbiler, sier Brandeggen at de ser en trend hvor el- og hybridbiler har betydelig høyere risiko for skade. – Disse samlet har en skadefrekvens som er vel 25 prosent høyere enn rene fossile biler." 1 Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 6. oktober 2023 Del Skrevet 6. oktober 2023 Personlig har jeg skrapet opp hjulbuen både på min gamle Kia Sportage og min nåværende Tesla Model S så jeg er nok bare ræva til å kjøre 🤡. Heldigvis ikke værre enn at det kunne poleres vekk på Kia og spottlakkeres på Tesla så jeg slapp noen kostnad for idiotien. Ifølge denn linken faller skadene etter 8mnd eierskap så det er tydelig at det er tilvenning for mange å ha så rask akselerasjon. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå