Selle Skrevet 10. september 2023 Del Skrevet 10. september 2023 Complexity skrev (9 timer siden): SAAB hadde vel og veldig sterke tak i sin tid? Mener det var noe gammel reklame hvor de slapp bilene på taket for å vise at de ikke kollapser som andre biler. Det var Top Gear som dropet en SAAB og en BMW 3 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 11. september 2023 Del Skrevet 11. september 2023 (endret) Salvesen. skrev (På 9.9.2023 den 17.45): Aldri si noe positivt om Tesla... Postivt funker fint, du kan jo prøve å legge ut en negativ vinkling. Bør være ganske tydelig her på forumet nå 😅 Det virker som de har laget et veldig godt design på kupeen med tanke på å absorbere energi, sett flere tilfeller av ganske harde smeller hvor passasjerene kan gå derfra. Endret 11. september 2023 av DrAlban3000 Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 11. september 2023 Del Skrevet 11. september 2023 SAAB var vel bygget som tanks som de gamle volvoene, så en video om at de løftet en SAAB med lastekrokene i bagasjerommet med en kran, null problem. 😄 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. september 2023 Del Skrevet 11. september 2023 (endret) Takstyrken måles i hvor mange ganger bilens vekt det tåler. Tidligere hadde/har en Smart FourTwo en rekord da dette kriteriet ikke akkurat favoriserer tunge biler. Sitat According to the IIHS, the smart fortwo withstood a force of 5.4 times its weight during the tests, and far exceeded the minimum required force ratio of four times the vehicle’s weight to earn a Good rating https://www.vehicleservicepros.com/collision-repair/on-the-shop-floor/article/21173409/ihhs-safety-rating-shows-smart-fortwo-has-strongest-roof Endret 11. september 2023 av Syar-2003 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 13. september 2023 Del Skrevet 13. september 2023 https://www.motor.no/aktuelt/tysk-selskap-har-utviklet-magnetlos-motor-for-elbiler/255645 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 13. september 2023 Del Skrevet 13. september 2023 3 hours ago, Jarmo said: https://www.motor.no/aktuelt/tysk-selskap-har-utviklet-magnetlos-motor-for-elbiler/255645 Ser ut til å være en eksternt eksitert motor. Tilsvarende til hva BMW bruker, men her med induktiv fremfor konduktiv kopling til rotoren. Det betyr en slitedel mindre, men man må ha likeretterelektronikk i rotoren og akseptere et ekstra vekselretter/likerettertrinn med assosierte tap og kjølebehov. Ingenting nytt med selve motorkonseptet, så det intressante er jo de spesifikke ytelsene (størrelse, effektivitetskurve, effekttetthet etc) 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 13. september 2023 Del Skrevet 13. september 2023 https://www.nettavisen.no/nyheter/eu-presidenten-langet-ut-mot-kinas-elbiler/s/5-95-1326149?fbclid=IwAR3LmhOFHYyN0Mx6ZlK_7wxMiAhgJa6_QLVJJn3pWBqMEM6X9x-pELUUVQg Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 13. september 2023 Del Skrevet 13. september 2023 Jeg snubla over en Smart #1 BRABUS på Lørenskog i dag. 428hk, 4wd og 0-100 på 3,9. Interessant og så ut som en snerten liten sak - skal så absolutt prøves! 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 13. september 2023 Del Skrevet 13. september 2023 (endret) Retroman skrev (19 minutter siden): Jeg snubla over en Smart #1 BRABUS på Lørenskog i dag. 428hk, 4wd og 0-100 på 3,9. Interessant og så ut som en snerten liten sak - skal så absolutt prøves! Så noen videoer om den for en tid siden, konsensusen var vel at det var gøy rett frem men at bilen virkelig ikke var bygd for å håndtere kreftene ettersom det vistnok var 0 forskjell på chassis, bremser eller dempere fra standard modellen med 272 hester til Pulse og Brabus modellen med 428 hester. Så er det jo og det at de blir produsert i kina som gir en liten bismak i munnen for meg hvertfall. Endret 13. september 2023 av Evil-Duck 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 14. september 2023 Del Skrevet 14. september 2023 https://www.motor.no/aktuelt/dobbelt-sa-mange-far-nei-til-billan/256287?fbclid=IwAR0LORxeodkbQOI8RGWF-80gk5b4ev0tsvIBIcwAQM5OoK8Xfrf0bZTXGPg Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. september 2023 Del Skrevet 14. september 2023 Jarmo skrev (På 13.9.2023 den 12:19 PM): https://www.nettavisen.no/nyheter/eu-presidenten-langet-ut-mot-kinas-elbiler/s/5-95-1326149?fbclid=IwAR3LmhOFHYyN0Mx6ZlK_7wxMiAhgJa6_QLVJJn3pWBqMEM6X9x-pELUUVQg På høy tid at dette løftes opp på politisk nivå. Norske politikere virker jo totalt tafatte på den fronten og kommer vel diltende etter Ursula hvis de blir litt presset. Kinesiske biler (og mye annet) har blitt en trussel mot den demokratiske delen av verden. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 14. september 2023 Del Skrevet 14. september 2023 (endret) Simen1 skrev (25 minutter siden): På høy tid at dette løftes opp på politisk nivå. Norske politikere virker jo totalt tafatte på den fronten og kommer vel diltende etter Ursula hvis de blir litt presset. Kinesiske biler (og mye annet) har blitt en trussel mot den demokratiske delen av verden. Ikke bare Kina, men resten av Asia kommer etter. Kommer til å bli big game changer over tid. Vi har utkonkurert oss selv med dagens politikk i Europa. Endret 14. september 2023 av Jarmo 2 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 14. september 2023 Del Skrevet 14. september 2023 Men siden alt forbruket vårt produseres i Kina, kan jo alle klimafornektere peke på Kinas utslippstall og si vi ikke trenger gjøre noen endringer/kutt hos oss. Å produsere ting i Europa ødelegger jo muligheten for det 🙃u 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. september 2023 Del Skrevet 14. september 2023 (endret) Heldigvis produseres ikke alt i Kina, det er bare en grov overforenkling. Men vesten bør helt klart bli mer skeptisk til å støtte opp om voksende diktaturer, og heller bli mer selvforsynt med både råvarer og andre varer. Det beste hadde vært om folk selv tok det valget, men hvis mange fortsetter å være ignorant til diktaturer så blir Ursula, Biden og flere nødt til å ta politiske grep. Endret 14. september 2023 av Simen1 Lenke til kommentar
Nd94 Skrevet 17. september 2023 Del Skrevet 17. september 2023 Hei! Mulig dette er feil tråd, men tar sjansen. Jeg (helt grønn på elbil) kjøpte nylig en TM3 og ser at ladekabelen man fikk med ikke passer "folkeladeren" som jeg har hjemme. Er det noen som vet hvordan ladekabel som passer til dette? Takk for svar. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 17. september 2023 Del Skrevet 17. september 2023 29 minutes ago, Nd94 said: Hei! Mulig dette er feil tråd, men tar sjansen. Jeg (helt grønn på elbil) kjøpte nylig en TM3 og ser at ladekabelen man fikk med ikke passer "folkeladeren" som jeg har hjemme. Er det noen som vet hvordan ladekabel som passer til dette? Takk for svar. Type 2. Det brukte å følge med type 2 kabel før iallefall. Fikk med en blå mennekes Type 2 når jeg kjøpte Model 3. Men mulig de har sluttet å levere de med. De selger dem billig iallefall: https://shop.tesla.com/no_no/product/type-2-adapter---32a Og du får kjøpt dem over alt ellers og. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 17. september 2023 Del Skrevet 17. september 2023 (endret) Nd94 skrev (48 minutter siden): Hei! Mulig dette er feil tråd, men tar sjansen. Jeg (helt grønn på elbil) kjøpte nylig en TM3 og ser at ladekabelen man fikk med ikke passer "folkeladeren" som jeg har hjemme. Er det noen som vet hvordan ladekabel som passer til dette? Takk for svar. Din Tesla er utstyrt med Type2-kabel der den tykkere pluggen (han-kontakten) går i bilen, og den noe smalere (hun-kontakten) skal passe i folkeladeren. Forventer at du har den 2. inngangen på denne, jamfør bildet under: https://www.gelia.no/dette-tilbyr-vi/utvalgte-sortiment/e-mobility/kontakttyper/ Endret 17. september 2023 av Snowleopard Skriveleif 1 1 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 19. september 2023 Del Skrevet 19. september 2023 Er det noen som kjører Kia Ev6 her inne? Tanker om denne bilen? Er dere fornøyde? Plusser/minuser? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 19. september 2023 Del Skrevet 19. september 2023 (endret) Iterion skrev (8 minutter siden): Er det noen som kjører Kia Ev6 her inne? Tanker om denne bilen? Er dere fornøyde? Plusser/minuser? Har en kompis som kjøpte i fjor og jeg har prøvd den. Det skorter litt på bagasjeromsplass hvis det er viktig. Og spesielt nå etter dyppen i bilmarkedet så er den priset alt for høyt for hva du får. Du kan vel specce den opp godt over 800k hvis jeg husker rett, så plusser/minuser kommer også litt an på utstyrsnivået, men den ligger godt over konkurrentene prismessig. Ellers er den komfortabel og har det riktige utstyret. Veldig god bil, og sett bort fra prisen så treffer den på det meste utenom bagasjeromsplass. Endret 19. september 2023 av Nimrad 1 Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet 19. september 2023 Del Skrevet 19. september 2023 (endret) Jeg/vi har en EV6 og en Enyaq. EV6 er en rød GT-Line, levert for ganske nøyaktig et år siden. Da fikk vi med vinterdekk, hengerfeste og noen matter og no stæsj i en sånn lanseringspakke. Bilen er dustete rask, god å kjøre og en veldig morsom bil. Kan ikke si vi har oppdaget noen store ulemper. Kia-en er morsommere, og mer fancy UI på, men Enyaqen er nok mer praktisk og har bedre lasteplass - selv om EV6 har mer enn nok til vår familie i bøtter og spann. EV6 ser kanskje bedre ut også? Det blir uansett til at det er jeg som kjører Enyaqen mest. Trygt og godt med Fau-ve:) Endret 19. september 2023 av Kaplan 1 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå