Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Hanhijnn skrev (6 timer siden):

TAKK, der fikk jeg den grunnen jeg trengte for å ta den avgjørelsen at de brikkene jeg har liggende i en skuff ALDRI skal bli tatt i bruk. Har heldigvis aldri trengt å ta de i bruk, og nå kommer det ALDRI til å skje.

Mener du det? At han ikke stenger den når han mister det som essensielt er et kredittkort for bruk til lading så tenker du dette skal du ALDRI ha? Enhver oppegående person sperrer jo sånne ting når man mister de.

Jeg har på ingen måte tenkt å ta i bruk denne NFC-brikka selv, men av helt andre grunner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (11 timer siden):

Mener du det? At han ikke stenger den når han mister det som essensielt er et kredittkort for bruk til lading så tenker du dette skal du ALDRI ha? Enhver oppegående person sperrer jo sånne ting når man mister de.

Jeg har på ingen måte tenkt å ta i bruk denne NFC-brikka selv, men av helt andre grunner.

Ikke ta det fullt så bokstavelig. Jeg ser på slike ladebrikker som unødvendige dingser, med innebygget usikkerhet for misbruk. Er sikker på at jeg kunne greie å glemme igjen en slik dings på/ved laderen, og hvis det er lenge til neste gang jeg trenger den så kan noen rekke å misbruke den i mellomtiden. Jeg trenger ikke slik usikkerhet i hverdagen min. Ja, det er en bagatell, men det er det meste her i livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 minutter siden):

Ikke ta det fullt så bokstavelig. Jeg ser på slike ladebrikker som unødvendige dingser, med innebygget usikkerhet for misbruk. Er sikker på at jeg kunne greie å glemme igjen en slik dings på/ved laderen, og hvis det er lenge til neste gang jeg trenger den så kan noen rekke å misbruke den i mellomtiden. Jeg trenger ikke slik usikkerhet i hverdagen min. Ja, det er en bagatell, men det er det meste her i livet.

Fair enough. Føltes som litt store ord for en bagatell, men jeg skjønner det jo. Man hurtiglader jo veldig sjeldent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Tja, har sett flere som bare har den liggende i bilen. Det hadde vi også med et kredittkort da vi kjørte fossilt.

Hva har kredittkort med saken å gjøre ?
Jeg har også et NFC «kredittkort» liggende i bilen (stukket inn i lomma på baksiden av solskjermen) for blipp lading hos BMW Charging nettverket.

Det jeg sier at at dersom man har husnøkler er det fornuftig å henge ladebrikken der (forutsatt at man ikke har en haug ulike til hist og her)

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (Akkurat nå):

Hva har kredittkort med saken å gjøre ?

Kredittkort og NFC-brikke som vi diskuterte her er begge betalingsmiddel for "drivstoff", enten bensin, diesel eller elektrisitet. Du sa at man vel ikke går med NFC-brikken løst, men på samme måte som du har kredittkort liggende i bilen har flere andre NFC-brikken liggende løst i bilen. Så det var bare et eksempel på at ikke alle har den på nøkkelknippet. Er man 2 stk på en elbil er det mer praktisk å ha den løst i bilen så man slipper å ha to brikker. For deg blir det litt annerledes som lader hjemme med NFC. Dette vi diskuterer er de som bruker det som betalingsmetode for hurtiglading en gang i ny og ne.

Lenke til kommentar

Det jeg hat fått meg meg var diskusjon om lade brikke slik som dette og kopiering kloning. Og i den sammenheng sa noen at de risikerte å kunne glemme den igjen på hurtigladeren. Hvor jeg sa at man kan med fordel feste den i nøkkelknippet sitt , eventuelt bilnøkkelen.
 

IMG_8524.jpeg

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (7 minutter siden):

Det jeg hat fått meg meg var diskusjon om lade brikke slik som dette og kopiering kloning. Og i den sammenheng sa noen at de kunne glemme den igjen på hurtigladeren. Hvor jeg sa at man kan med fordel feste den i nøkkelknippet sitt , eventuelt bilnøkkelen.

Den kan også med andre fordeler legges løst i bilen sånn som du gjør med dette NFC "kredittkortet" ditt.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (4 minutter siden):

Den kan også med andre fordeler legges løst i bilen sånn som du gjør med dette NFC "kredittkortet" ditt.

Det er større og dertil vanskeligere " å miste" enn en brikke som avbildet over.

Si meg , er det ikke lov å komme med noen fornuftige anbefalinger her til de som måtte være distre nok til å legge fra seg ladebrikker utendørs på ladestasjoner ? :glare:

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Det jeg hat fått meg meg var diskusjon om lade brikke slik som dette og kopiering kloning. Og i den sammenheng sa noen at de risikerte å kunne glemme den igjen på hurtigladeren. Hvor jeg sa at man kan med fordel feste den i nøkkelknippet sitt , eventuelt bilnøkkelen.
 

IMG_8524.jpeg

Går ikke med nøkkelknipper lenger. Det er bare SÅ 1990... 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er det bare jeg som bruker min bil, men jeg har "en skog" av slike ladekort og brikker, som jeg alltid har med meg. I "heftet" av et lommeboklignende "deksel" til mobilen, har jeg kort fra Maingau, Eins, Chargepoint og E-On som nå er E-ON Charge&Drive. I tillegg ligger Coop medlemskortet mitt, og to nøkkelkort til jobb, Eurobonuskortet og Hertz Bilpool.

I realiteten er det bare nøkkelkortene til jobb og coop-kortet jeg bruker. De andre kunne jeg sikkert klippet opp og brukt app i stedet for på (eller sagt opp), men jeg har så dårlig erfaring med lading med apper, at det er aller siste alternativ.

I den vanlige lommeboka, ligger bank og kredittkort, førerkort og CMH-kortet. Og det er det eneste ladekortet jeg i praksis bruker, ennå en liten stund. Det forsvinner definitivt når Ionity-avtalen min går ut om ca 3 uker.

På nøkkelknippet til bilen (har et lite eget for husnøkler) henger det i tillegg til bilnøkkelen, nøkkel til takboksen, takstativet og disse byladerne som vel nå snart er helt historie. I tillegg har jeg brikke fra Kople, Hyundai (kan ikke kobles til CMH.kontoen), Plugsurfing, Incharge, Naf og E-on Drive.

I praksis bruker jeg nesten bare Hyundai-brikken, som er koblet til det meste av norske ladeoperatører og dessuten til ladeanlegget i borettslaget. Men har likevel hatt behov for både Incharge-brikken (i Sverige og til Ishavsveien) og Kople, igjen pga at noen ladere er kranglevoren.

Plugsurfing er som NAF-brikken og E-On-brikken mer eller mindre bare reserve.  Plugsurfing skaffet jeg meg pga at den i starten var tilnærmet eneste brikken som fungerte mot Ionity i starten. Det var en drøm å bruke denne under min første tur med el-bilen til Danmark og Tyskland (bare rett over grensen til Flensburg).

Som antydet over, jeg kunne sikkert kvittet meg med mange av disse, og ikke merket noe negativt. Og kanskje app er blitt bedre og mer stabilt med tiden, men samtidig er det gjerne de med app som jeg ser knoter mest med problemer på ladestasjonene, og da fortrinnsvis på Ionity, siden de er min foreløpig prefererte ladepartner.

Og, de verste tilfellene med knot på ladere, har alle vært med app-bruk. Ladekort har nesten alltid fungert helt sømløst, bortsett fra når det har vært knyttet gammelt bankkort til disse, og ikke minst etter det kortet jeg sperret etter horribel opplevelse med EnelX (igjen et forsøk på å spare penger med billig lading hos Ionity). De var forresten og de som var i bruk i mine mest horrible ladeopplevelser.

Jeg liker ikke å la slikt ligge i bilen, eller andre verdisaker. Selv ikke om det er skjult. Og har jeg det med meg/på meg, så vet jeg hvor jeg har det. Men jeg har en tanke om at så snart bankkort kan brukes overalt, ikke bare i Norge men og utenlands, skal jeg ha meg en egen seremoni der jeg klipper opp absolutt alle ladekort og ladebrikker foruten den som jeg uansett må bruke i ladeanlegget hjemme.

Kanskje burde jeg koble brikken for fellesdøra i borettslaget til ladeboksen, men det er foreløpig et tiltak jeg ikke gidder. Og jeg kan vel med sikkerhet si at Plug & Charge vil jeg sannsynligvis måtte bytte bil for å bruke, siden den er "dum" og ikke online med mindre jeg deler wifi med den. Men en slik løsning vil adri gi meg mulighet til å "fjernstyre" bilen, alt må gjøres fra bilen. Har ikke app mot den, og det kommer aldri. Jeg kan koble mot Mer sin Autocharge, men igjen, Mer er vanligvis den dyreste sammen med Cirkle K, så blir nok ikke til å aktivere dette.

Jeg er klar over at mitt tilfelle kanskje er av de mer ekstreme, at det ikke er noen her inne som har en større kolleksjon. Flere av kortene/brikkene er skaffet pga at de ikke snakket med hverandre mellom operatører. Og endel av de utenlandske er skaffet i forbindelse med billig lading hos Ionity, noe de ikke lengre gir. Men det gjør meg foreløpig lite at de er der de er. Kanskje noen av de forsvinner nå som jeg har skaffet meg ny mobil og trenger nytt deksel... 😉

Så, er det noen som tørr innrømme at de har det tilnærmet like "ille" (men er forberedt på "alt"?), eller endog værre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 minutter siden):

Nå er det bare jeg som bruker min bil, men jeg har "en skog" av slike ladekort og brikker, som jeg alltid har med meg. I "heftet" av et lommeboklignende "deksel" til mobilen, har jeg kort fra Maingau, Eins, Chargepoint og E-On som nå er E-ON Charge&Drive. I tillegg ligger Coop medlemskortet mitt, og to nøkkelkort til jobb, Eurobonuskortet og Hertz Bilpool.

I realiteten er det bare nøkkelkortene til jobb og coop-kortet jeg bruker. De andre kunne jeg sikkert klippet opp og brukt app i stedet for på (eller sagt opp), men jeg har så dårlig erfaring med lading med apper, at det er aller siste alternativ.

I den vanlige lommeboka, ligger bank og kredittkort, førerkort og CMH-kortet. Og det er det eneste ladekortet jeg i praksis bruker, ennå en liten stund. Det forsvinner definitivt når Ionity-avtalen min går ut om ca 3 uker.

På nøkkelknippet til bilen (har et lite eget for husnøkler) henger det i tillegg til bilnøkkelen, nøkkel til takboksen, takstativet og disse byladerne som vel nå snart er helt historie. I tillegg har jeg brikke fra Kople, Hyundai (kan ikke kobles til CMH.kontoen), Plugsurfing, Incharge, Naf og E-on Drive.

I praksis bruker jeg nesten bare Hyundai-brikken, som er koblet til det meste av norske ladeoperatører og dessuten til ladeanlegget i borettslaget. Men har likevel hatt behov for både Incharge-brikken (i Sverige og til Ishavsveien) og Kople, igjen pga at noen ladere er kranglevoren.

Plugsurfing er som NAF-brikken og E-On-brikken mer eller mindre bare reserve.  Plugsurfing skaffet jeg meg pga at den i starten var tilnærmet eneste brikken som fungerte mot Ionity i starten. Det var en drøm å bruke denne under min første tur med el-bilen til Danmark og Tyskland (bare rett over grensen til Flensburg).

Som antydet over, jeg kunne sikkert kvittet meg med mange av disse, og ikke merket noe negativt. Og kanskje app er blitt bedre og mer stabilt med tiden, men samtidig er det gjerne de med app som jeg ser knoter mest med problemer på ladestasjonene, og da fortrinnsvis på Ionity, siden de er min foreløpig prefererte ladepartner.

Og, de verste tilfellene med knot på ladere, har alle vært med app-bruk. Ladekort har nesten alltid fungert helt sømløst, bortsett fra når det har vært knyttet gammelt bankkort til disse, og ikke minst etter det kortet jeg sperret etter horribel opplevelse med EnelX (igjen et forsøk på å spare penger med billig lading hos Ionity). De var forresten og de som var i bruk i mine mest horrible ladeopplevelser.

Jeg liker ikke å la slikt ligge i bilen, eller andre verdisaker. Selv ikke om det er skjult. Og har jeg det med meg/på meg, så vet jeg hvor jeg har det. Men jeg har en tanke om at så snart bankkort kan brukes overalt, ikke bare i Norge men og utenlands, skal jeg ha meg en egen seremoni der jeg klipper opp absolutt alle ladekort og ladebrikker foruten den som jeg uansett må bruke i ladeanlegget hjemme.

Kanskje burde jeg koble brikken for fellesdøra i borettslaget til ladeboksen, men det er foreløpig et tiltak jeg ikke gidder. Og jeg kan vel med sikkerhet si at Plug & Charge vil jeg sannsynligvis måtte bytte bil for å bruke, siden den er "dum" og ikke online med mindre jeg deler wifi med den. Men en slik løsning vil adri gi meg mulighet til å "fjernstyre" bilen, alt må gjøres fra bilen. Har ikke app mot den, og det kommer aldri. Jeg kan koble mot Mer sin Autocharge, men igjen, Mer er vanligvis den dyreste sammen med Cirkle K, så blir nok ikke til å aktivere dette.

Jeg er klar over at mitt tilfelle kanskje er av de mer ekstreme, at det ikke er noen her inne som har en større kolleksjon. Flere av kortene/brikkene er skaffet pga at de ikke snakket med hverandre mellom operatører. Og endel av de utenlandske er skaffet i forbindelse med billig lading hos Ionity, noe de ikke lengre gir. Men det gjør meg foreløpig lite at de er der de er. Kanskje noen av de forsvinner nå som jeg har skaffet meg ny mobil og trenger nytt deksel... 😉

Så, er det noen som tørr innrømme at de har det tilnærmet like "ille" (men er forberedt på "alt"?), eller endog værre?

Har du sånn "manbag" til all den hardwaren? 😉 Jeg er helt i andre enden av skalaen. Kunne ikke tenkt meg sånt "lommebokdeksel" heller. Det skal være minimalistisk og enkelt.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

Har du sånn "manbag" til all den hardwaren? 😉 Jeg er helt i andre enden av skalaen. Kunne ikke tenkt meg sånt "lommebokdeksel" heller. Det skal være minimalistisk og enkelt.

Skikkelige mannfolk har skikkelige lommer! Hehehe!

Nøkkelknipper i ene lomma, men der er og plass til mobilen. I andre fremlomma ligger mobillader og kabel, og i tillegg en nødlader. Kan og få plass til mobilen her, men nøklene tar mindre plass i høyden, så foretrekker den lomma. Ellers så holder jeg den kanskje i hånda.

Lenke til kommentar

Uff det hørtes fryktelig tungvint ut,  @Snowleopard! Jeg bruker kun mobilen som nøkkel, og har nøkkelkort i backup skulle det skje noe med telefonen. Slipper å tenke på brikker og den slags. Har en lommebok med kort i som også sjeldent brukes da jeg bruker telefon til betaling på butikker også. 

Endret av Iterion
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (7 minutter siden):

Skikkelige mannfolk har skikkelige lommer! Hehehe!

Nøkkelknipper i ene lomma, men der er og plass til mobilen. I andre fremlomma ligger mobillader og kabel, og i tillegg en nødlader. Kan og få plass til mobilen her, men nøklene tar mindre plass i høyden, så foretrekker den lomma. Ellers så holder jeg den kanskje i hånda.

Wow! 😛 Jeg er som sagt i den andre enden av den skalaen. Vil ha minst mulig i lommene også. Irriterer meg når jeg må kjøre Leaf'en at jeg må ha den lille nøkkeldingsen i lomma. 😇

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 minutter siden):

Wow! 😛 Jeg er som sagt i den andre enden av den skalaen. Vil ha minst mulig i lommene også. Irriterer meg når jeg må kjøre Leaf'en at jeg må ha den lille nøkkeldingsen i lomma. 😇

Kunne fått montert en boks på døra som gjør at jeg kan erstatte nøkkelen inn til egen dør med brikkeløsning eller bruke tlf som nøkkel, men det mener jeg var 5,5 K, og det gidder jeg ikke spandere på boligen jeg leier, selv om jeg betaler lite for det krypinnet jeg har.

Den boksen vil gjøre at jeg kan fjernåpne ytterdøra, så sånn sett hadde det kanskje vært interessant om jeg eide boligen, eller om det på samme tid fjernet behovet for egen nøkkel til postkassa. Er allerede en brikke til selve ytterdøra, men må som sagt ha disse 2 nøklene i tillegg foreløpig.

Bilnøkkelen er jo uansett en kladd, og det blir nok en stund til den erstattes med noe som gir "nøkkelfri" adgang. Og de andre nøklene må jo være et sted uansett, og jeg hater rett og slett å måtte springe opp til et nøkkelskap når jeg trenger en av disse. Inkludert nøkkel til sykkelen. Den må jo og ha en plass. Samme med lader og ladekabel, ett sted må de være, og de må være med meg.

Som sagt, kunne rydda opp i brikke-kaoset, og bare hatt noen svært få med meg. Og kortstokken med ladekort kunne sikkert vært klippet opp. Men et deksel til tlf med eller uten plass til  slike kort, er ikke veldig stor forskjell på. Men får se hva jeg finner til nye telefonen min. Det kan godt være at den får meg til å ta endel av ryddejobben tidligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 minutt siden):

Greit nok å ha ein mengde kort og brikker, men dei kan vel berre ligge i bilen?

Når eg får Tesla-en er mobil alt eg treng ta med meg. Der er det debitkort, kredittkort, Vipps, førarkort, bilnøkkel osv. Med Skoda-en må eg ha FOB med.

Når jeg ikke har egen garasje til bilen, men må parkere i offentlig gate, så liker jeg rett og slett ikke å ha slikt liggende i bilen, selv om det ikke ligger visuelt tilgjengelig. Og så liker jeg generelt ikke å la "verdisaker" ligge i bilen, i tilfelle innbrudd der selve bilen ikke er interessant.

Jeg har selv bodd på steder der man gjerne kunne la bilen stå åpen og med nøklene i, men jeg får skikkelig noia når jeg ser folk gjøre slikt. Er ikke lengre slikt at man kan stole på folk at de respekterer andres eiendom.

Og selv om ikke naboen eller vanlig besøkende er truendes til å gjøre slikt, er det alt for mange drittsekker som går rundt og ser etter mulighet for å skaffe seg penger eller ting, eller bare "låne" ting fordi det faller dem inn der og da. Bedre å passe på selv, så er ihvertfall ikke sløvskap grunnen til at man går på "tap".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...