Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Nimrad skrev (24 minutter siden):

Det desidert billigste er å beholde e-upen din. Bruktbil vil også koste deg en del.

Jada, men de skal ha 20-40 tusen mellomlegg typisk. Så du ender fort opp med det ganger 2 hvis du skal kjøre en midlertidig bil i 2 år. På toppen av det kommer ekstra verditap og dyrere forsikring.

Beholde E-up'en, blir jo det billigste, men jeg haapte at dere hadde  en billig trylleoppskrift her.

Kan leie, hvis vi vil paa langtur kanskje?

Ser det er helt spinngale. Med de pengene, vi taper paa aa velge en slik dyr loesning, kan vi reise paa luksusferie, til andre siden av jorden, fire ganger kanskje?

E-up'en holder jo i det daglige, for det meste. Savner en bil aa ta langturer med. Reise paa klimavennlige ferier og turer med.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Karltorbj skrev (49 minutter siden):

Beholde E-up'en, blir jo det billigste, men jeg haapte at dere hadde  en billig trylleoppskrift her.

Kan leie, hvis vi vil paa langtur kanskje?

Ser det er helt spinngale. Med de pengene, vi taper paa aa velge en slik dyr loesning, kan vi reise paa luksusferie, til andre siden av jorden, fire ganger kanskje?

E-up'en holder jo i det daglige, for det meste. Savner en bil aa ta langturer med. Reise paa klimavennlige ferier og turer med.

Lei bil de gangene du trenger langtursbil. Koster sikkert ikke så mye mer enn bare verditapet i seg selv, eller litt avhengig av hvor ofte og hvor lenge, så er det kanskje endog billigere. Ellers så er leie-ordninger der du leier for en måned av gangen f.eks. som Hyre en mulighet, der du vel kan flekse litt på biltype.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sett opp et regneark med de mest aktuelle valgene. F.eks 1 beholde e-up, 2. oppgradre til id3, 3 ha to biler, en e-up og en skitbillig fossilbil til langturene, 4. e-up + leie annen elbil på langturene osv.

Sett gjerne opp både økonomisk regnskap og co2 siden du sier det er viktig. Da får du fort god oversikt og kan luke vekk et par alternativer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg beholder nok E-up'en, en stund til og leier til langtur.

Har dere noe erfaring med, naar de sier, at camp Buzz'en kommer i 2025?

Pleier de aa mene, hele 25. at du faar den i slutten av 24 kanskje.

Eller kan den komme, i midten, slutten av 2025?

Noe jeg ogsaa er spent paa, er om det blir mulig, aa faa GTX pakken i den. ( 4 hjuls drift og 150 hk, ekstra ) 

De holder kortene saann, inn til brystet.

Vanskelig aa planlegge.

Dere kjenner dere vel igjen. Vi har bestemt oss. Naa er vi litt gira. Veldig frustrerende, den ventetiden uten informasjon, paa hva de tenker.

 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar

Mitt tips er å få en "siste frist" dato i kontrakten hvor du kan avbestille bilen uten å måtte betale straffegebyr om ting drar ut utover den avtalte datoen. Mange forhandlere vil prøve seg på å ikke sette en slik dato i kontrakten og har dermed og et noe mer avslappet forhold til å prøve å skaffe deg bilen til til avtalt dato. Så planlegger du at du får bilen til "siste frist" datoen i kontrakten, og kommer den før så blir det bare en bonus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 3.8.2023 den 11.41):

Prinsippet er jo det samme. Går utifra at mercedes EQS og Mustang har kjøling. Da burde det være enkelt å få til varme.

Jeg har både en EQA (2023) og en EQC (2020) i heimen. Begge har aktiv temperaturregulering av høyvoltbatteriet og vil temperere det til optimal ladetemperatur når man legger inn en ladestasjon i navigasjonssystemet. 

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (10 timer siden):

Eller kan den komme, i midten, slutten av 2025?

Du kan sammenligne ned politiske lovnader. Det eneste som er helt sikkert er at den ikke kommer før de har sagt, mest sannsynlig kommer den enten mot slutten av lovnaden eller noe etter, eller så kanselleres den av grunner de ikke har sagt noe om nå. De vil først og fremst holde håpet høyt og så holde det varmt litt til og litt til. VW er nok ikke like ille som Tesla, men å planlegge levering før desember 2025 er i overkant optimistisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (19 minutter siden):

Du kan sammenligne ned politiske lovnader. Det eneste som er helt sikkert er at den ikke kommer før de har sagt, mest sannsynlig kommer den enten mot slutten av lovnaden eller noe etter, eller så kanselleres den av grunner de ikke har sagt noe om nå. De vil først og fremst holde håpet høyt og så holde det varmt litt til og litt til. VW er nok ikke like ille som Tesla, men å planlegge levering før desember 2025 er i overkant optimistisk.

Tror dessverre du har rett.

Lenke til kommentar
stue skrev (4 minutter siden):

Ser det er noen kjemperabatter på NIO es8 nå. Kjempestor bil, med 7-seter.

Kan få bilen splitter ny for 450 000 kroner. Og så må man leie batteri for 1400 kroner pr måned. Det er sinnsykt bra pris.

Jøss, det er heftig! Hvor ser du dette? Jeg ble ganske fascinert av EL7 selv før jeg gikk for Model Y. En bil som tikker de fleste boksene uten særlige drawbacks.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Evil-Duck said:

"Pris uten batteri" er jo litt dealbreaker for meg, liker å eie hele bilen selv 😅

Du kan jo velge å kjøpe med batteri, men da mister du jo noe av poenget med NIO. Som er at du alltid har ferskt og nytt batteri i hele bilens levetid.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, stue said:

Du kan jo velge å kjøpe med batteri, men da mister du jo noe av poenget med NIO. Som er at du alltid har ferskt og nytt batteri i hele bilens levetid.

Det er én måte å se det på. 

En annen er at hver gang du er innom en batteribyttestasjon så spiller du rulett med hvor bra batteri du får.
Pluss at batteriene blir behandlet som om ingen eier de selv.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
51 minutes ago, stue said:

Du kan jo velge å kjøpe med batteri, men da mister du jo noe av poenget med NIO. Som er at du alltid har ferskt og nytt batteri i hele bilens levetid.

Det tror jeg at du ikke har tenkt gjennom.

Tror du at du får nytt batteri fra fabrikk når du bytter? Hva skjer da med batteriet du leverer fra deg? Går til recycling siden alle får nytt batteri hver gang? Og som @bzzlink antyder: leier du batteriet lader du gjerne til 100 % hver gang.

Endret av trikola
det var da hele 3 'ikke'/'ingen' i en kort setning ​🙃
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...