Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Mer bruker Autocharge, ikke Plug & Charge. Så om du har fulgt oppskrift for det siste, så kan jeg se det går galt.  Men du har altså fulgt oppskriften fra Mer?

MER fungerer fint med Autocharge, det har jeg testet. Er konfiguratoren til BMW med Plug & Charge som jeg fikk feilmelding på.

Dette er hva som står på den

image.png.c727d3f7bceecb822b1779719b987428.png

For ordens skyld så hadde og konfiguratoren automatisk utfylt VIN nummeret til bilen min. Men det fungerer tydeligvis ikke, ser det uansett står at det funksjonaliteten ikke er tilgjengelig før Oktober 2023 så kan hende alle får feilmeldinger frem til da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For i4 er det tilgjengelig sw og PCID certificate og plug’n charge tjeneste er innstallert i bilen fra og med iDrive 8.5 (Qualcomm ARM). I4 produksjon fom Juli 2023.

Vi som har iDrive 8.0 (Intel x86-64/linux) er det ikke kommet noe løsning på foreløpig. Og vi må vente og se. 
 

BMW har byttet prosessor arkitektur på MGU.

MGU21 Intel X86-64 Linux .OS iDrive 8.0
MGU22 fom Juli produksjon . Qualcomm ARM med iDrive 8.5 OS.

Endret av Syar-2003
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (23 minutter siden):

MER fungerer fint med Autocharge, det har jeg testet. Er konfiguratoren til BMW med Plug & Charge som jeg fikk feilmelding på.

Dette er hva som står på den

image.png.c727d3f7bceecb822b1779719b987428.png

For ordens skyld så hadde og konfiguratoren automatisk utfylt VIN nummeret til bilen min. Men det fungerer tydeligvis ikke, ser det uansett står at det funksjonaliteten ikke er tilgjengelig før Oktober 2023 så kan hende alle får feilmeldinger frem til da.

Ok, da misforstod jeg deg. Men kan hende det er SW-versjonen din, som @Syar-2003 skriver i svaret over denne. ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Evil-Duck said:

På MER stasjoner kunne min i4 (November 2022 produsert) bruke autocharge, så den har software for å identifisere seg til lader automatisk, men får ikke registrert den med plug and charge løsningen til BMW, får bare opp feilmelding når jeg skriver inn VINen 🤔

Autocharge er kun på ladestasjonsiden. Det er ikke en standard og bilprodusentene har ingenting med den løsningen å gjøre.

Det autocharge baserer seg på er at med en hurtiglader så vil bilen og ladestasjonen kommunisere med ethernet over greenPHY. Med ethernet har hvert endepunkt (adapter) en MAC adresse, som er en 48 bits kode. I teorien skal alle ethernet adaptere ha unike MAC adresser slik at ladestasjonen bruker denne som identifikasjon av bilen. Imidlertid er det slik at ingenting hindrer en adapter å endre sin MAC. og noen bilprodusenter har valgt å randomisere MAC for å hindre at en DCFC kan identifisere en spesifikk bil, det gjør at autocharge da ikke kan fungere på de.

Siden MAC i de fleste hardware kan endres via software kontroll vil det også være triviellt for noen som har kontroll over bilens software å kopiere en annen bils MAC, så autocharge er ikke noen sikker løsning, men ikke verre enn RFID som kan kopieres på noen meters avstand med passende utstyr som f.eks en antennebooster og en flipper zero. Begge disse systemene vil være utsatt for svindel og dermed at betalingsformidlere etter hvert setter foten ned for de om de begynner å få mye chargebacks p.g.a. de.

Kredittkort (herunder apple/google/samsung/garmin pay) og P&C er basert på langt mer robuste kryptografiske løsninger.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (29 minutter siden):

Autocharge er kun på ladestasjonsiden. Det er ikke en standard og bilprodusentene har ingenting med den løsningen å gjøre.

Det autocharge baserer seg på er at med en hurtiglader så vil bilen og ladestasjonen kommunisere med ethernet over greenPHY. Med ethernet har hvert endepunkt (adapter) en MAC adresse, som er en 48 bits kode. I teorien skal alle ethernet adaptere ha unike MAC adresser slik at ladestasjonen bruker denne som identifikasjon av bilen. Imidlertid er det slik at ingenting hindrer en adapter å endre sin MAC. og noen bilprodusenter har valgt å randomisere MAC for å hindre at en DCFC kan identifisere en spesifikk bil, det gjør at autocharge da ikke kan fungere på de.

Siden MAC i de fleste hardware kan endres via software kontroll vil det også være triviellt for noen som har kontroll over bilens software å kopiere en annen bils MAC, så autocharge er ikke noen sikker løsning, men ikke verre enn RFID som kan kopieres på noen meters avstand med passende utstyr som f.eks en antennebooster og en flipper zero. Begge disse systemene vil være utsatt for svindel og dermed at betalingsformidlere etter hvert setter foten ned for de om de begynner å få mye chargebacks p.g.a. de.

Kredittkort (herunder apple/google/samsung/garmin pay) og P&C er basert på langt mer robuste kryptografiske løsninger.

Takker for grundig forklaring, for min simple tankegang virket det rart å skulle bruke en standard som ikke fungerer før biler kanskje får en oppdatering en eller annen gang i fremtiden når der allerede eksisterer en metode som fungerer i dag mot bilene. Men når det har med sikkerhet og standardisering å gjøre så forstår jo jeg det :) . Det nevnt så er spiller det fryktelig liten rolle for meg å måtte legge BMW kortet inn til en RFID leser på ladestasjonen for å starte ladingen, jeg må uansett ut av bilen for å plugge i kabelen. Det kortet blir alltid liggende i bilen uansett

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (13 minutter siden):

Takker for grundig forklaring, for min simple tankegang virket det rart å skulle bruke en standard som ikke fungerer før biler kanskje får en oppdatering en eller annen gang i fremtiden når der allerede eksisterer en metode som fungerer i dag mot bilene. Men når det har med sikkerhet og standardisering å gjøre så forstår jo jeg det :) . Det nevnt så er spiller det fryktelig liten rolle for meg å måtte legge BMW kortet inn til en RFID leser på ladestasjonen for å starte ladingen, jeg må uansett ut av bilen for å plugge i kabelen. Det kortet blir alltid liggende i bilen uansett

Eneste bilist på min bil, så ladekortet ligger i lommeboka, som alltid (99 % av tiden ihvertfall) ligger baklomma. ;)

Telefonen er det fortere å klare å glemme, da den kan ligge på ladeplata i bilen eller i lomme for denne som jeg har mellom setet og midtkonsollen.

Lenke til kommentar
29 minutes ago, Evil-Duck said:

Takker for grundig forklaring, for min simple tankegang virket det rart å skulle bruke en standard som ikke fungerer før biler kanskje får en oppdatering en eller annen gang i fremtiden når der allerede eksisterer en metode som fungerer i dag mot bilene. Men når det har med sikkerhet og standardisering å gjøre så forstår jo jeg det :) . Det nevnt så er spiller det fryktelig liten rolle for meg å måtte legge BMW kortet inn til en RFID leser på ladestasjonen for å starte ladingen, jeg må uansett ut av bilen for å plugge i kabelen. Det kortet blir alltid liggende i bilen uansett

Både kredittkort og P&C gir i prinsippet mulighet til å betale helt anonymt (for ladestasjonen) selv om det ikke alltid er implementert slik i praksis. Det som skjer er at istedet for å få et token som identifiserer betaleren, så får ladeoperatøren et token som identifiserer en enkelttransaksjon og en betalingsformidler som går god for at operatøren skal få betalt.

Dette samt at med både kredittkort og P&C så går kontoinformasjon ut av hendene på ladeoperatørene er nok med på å gjøre de lite villige til å implementere disse løsningene. De ser nok fortsatt for seg å monetisere personinformasjon de kan høste av ladestasjonsbruk. Autocharge/RFID identifiserer brukeren direkte til ladeoperatøren og er i praksis det samme.

For brukerne er imidlertid det lite forskjell m.h.p. beskyttelse av personinformasjon. De fleste implementasjoner av P&C krever at sertifikatet i bilen (som er personlig) utstedes av bilprodusenten, så da har man bare byttet ut ladeoperatøren med bilprodusenten i hvem som kan høste persondata (i tilegg til de underliggende betalingsformidlerne, som er et helt annet, men mer regulerbart problem)

Her er BMWs fremgangsmåte i så måte et skritt i riktig retning siden de lager en løsning for tredjeparts sertifikater i sin P&C løsning. Så får vi se hvem som til sist kan utstede slike.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Snowleopard said:

Var da ikke noen særlig likheter her, bortsett fra 4 hjul, lys på begge sider, en bakrute og en vindusvisker.  2 helt forskjellige bildesign, i mine øyne. Men det var kanskje poenget med søndagsspøken? 😉

Skjermbuer og plassering av baklys fikk de til å ligne for meg

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (56 minutter siden):

Skjermbuer og plassering av baklys fikk de til å ligne for meg

Jeg skal strekke meg så langt som til å si at du virkelig har lagt godviljen til for å se at disse ligner. 😉

Selv designet på baklyktene er jo fundamentalt forskjellig, og hjulbuene er både mer runde og langt mer fremtredende på Chrysler'n enn på nye Kona. Og resten av bilene er så fundamentalt forskjellig at jeg rett og slett måper for meg selv her.

Chrysleren har jo langt mer likhet totalt med VW Bobla enn denne. Og elementer fra bobla er jo det den "bilklassen", hotroderne har hentet mest inspirasjon fra. Ja, det er selvsagt mye gammeldags bil i disse pga donorbilene som ofte brukes, med et mer fremtredende panser hvor motoren ligger, slik som man ser på biler fra tidlige tider (tenk "gangsterbiler" Som -34 Ford 40B Deluxe 4door sedan).

Men de overdrevne runde formene og ofte korte (men ikke uvanlig med lange pga bilen som var utgangspunktet) og svært avrundede kupéer og med store, runde skjermer er tydelig inspirert av bobla.

Chrysler Prowler var jo et forsøk på å lage en hotrod i mer sivilisert utgave. Jeg synes den er stilig, men jeg skjønner at mange synes det var og fremdeles er et dårlig forsøk på etterligning. Og det at kreftene ikke i det hele tatt stod i stil til utseendet, var vel kanskje mest avgjørende.

Hvilken bil nye Kona ligner mest på, skal jeg ikke si. Jeg er ikke så god på alle gamle modeller til å si noe om det. Men at de to bilene ligner, er jeg absolutt ikke enige i. For meg er det et hovedkrav at karrosseriformen må ha en god likhet. Detaljene kan gjerne være forskjellig, så lenge man ser at det er endel elementer som er forsøkt "kopiert" uten nødvendigvis å kopiere rått.

Om det er noen få detaljer som minner, er absolutt ikke i nærheten av å være nok for å kalle de like. IMNSHO! 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (På 20.8.2023 den 13.14):

Chrysler Prowler var jo et forsøk på å lage en hotrod i mer sivilisert utgave. Jeg synes den er stilig, men jeg skjønner at mange synes det var og fremdeles er et dårlig forsøk på etterligning. Og det at kreftene ikke i det hele tatt stod i stil til utseendet, var vel kanskje mest avgjørende.

Mulig jeg misforstår hva du mener her, men det der er ikke en Prowler. Det er en PT Cruiser, også kjent som hvafaentenktedepå?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kaplan skrev (4 timer siden):

Mulig jeg misforstår hva du mener her, men det der er ikke en Prowler. Det er en PT Cruiser, også kjent som hvafaentenktedepå?

Sorry, du har helt rett med tanke på bilnavnet. Der blingsa jeg.

Men jeg liker den bilen, selv om den hadde fortjent en langt bedre motor. Men det er jo selvsagt mulig å gjøre noe med for den som er kyndig og/eller har rikelig med gryn.

😎😉😎

Lenke til kommentar

Venter paa Id-buzz camp'en, som de spaar, kommer i 2025.

Hva slags loesning, mener dere, er mest fornuftig, hvis jeg, vil ha en el bil, med god rekkevidde, frem til den kommer?

Leie?

Kjoepe en Id-3 naa, freks og bytte inn, naar den kommer? Hvor mye, tror dere jeg taper paa det?

Bruktbilutleie?

Har en E-up, som jeg kan tyne, et par aar til, hvis jeg vil.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (2 minutter siden):

Venter paa Id-buz camp'en, som de spaar, kommer i 2025.

Hva slags loesning, mener dere, er mest fornuftig, hvis jeg, vil ha en el bil, med god rekkevidde, frem til den kommer?

Leie?

Kjoepe en Id-3 naa, freks og bytte inn, naar den kommer? Hvor mye, tror dere jeg taper paa det?

Bruktbilutleie?

Hva er målet? Bruke minst mulig penger? Kjøp en fint brukt bil. Model 3 feks. id3 er vell fortsatt så ny at det ikke er en god brukt deal enda? Usikker, ikke helt oppdatert på den. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Hva er målet? Bruke minst mulig penger? Kjøp en fint brukt bil. Model 3 feks. id3 er vell fortsatt så ny at det ikke er en god brukt deal enda? Usikker, ikke helt oppdatert på den. 

Den beste oekonomiske loesningen da, men er kanskje villig, til aa betale litt, for noen mil ekstra, i ventetiden.

Kjoepe bruktbil ja. Det blir vel det billigste.

Hvordan er det med bilforhandlerene, tar de i mot innbyttebil, for tiden.

Vil vel proeve aa gjoere det saa smooth, som mulig, men det er vel da, en maa blafre, med sedlene, er det ikke?

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (15 minutter siden):

Kjoepe bruktbil ja. Det blir vel det billigste.

Det desidert billigste er å beholde e-upen din. Bruktbil vil også koste deg en del.

Karltorbj skrev (16 minutter siden):

Hvordan er det med bilforhandlerene, tar de i mot innbyttebil, for tiden.

Jada, men de skal ha 20-40 tusen mellomlegg typisk. Så du ender fort opp med det ganger 2 hvis du skal kjøre en midlertidig bil i 2 år. På toppen av det kommer ekstra verditap og dyrere forsikring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...