Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Jens Kr. Kirkebø skrev (Akkurat nå):

NO1 er generelt billig nå. Jeg lader mest på Gran (Rv4), den koster nå, utenom rushtid, kr. 3,40 for ikke-medlem og 2,30 for medlem. En ganske grei pris det, lang lavere enn det det kostet på 50kW hurtigladere hos Fortum og Grønn Kontakt kostet i "gamle dager" da strømprisen var lav.

Jeg ble overraskende klar over prisdroppen når jeg sjekket nå. På samme måte som jeg ble overrasket over hvor "dyr" SuC var blitt, da jeg stod i Eidfjord og sjekket pris før jeg valgte å lade.

Foretrekker egentlig at prisene er mer stabile, selv om pris-dropp alltid er velkommen. Sjeldent noe bedre enn å oppdage at man slipper billigere unna enn fryktet. Akkurat slik jeg følte det da jeg stod der og så at Eviny nettopp hadde droppet prisene, som og gjorde at jeg ikke satset på neste Tesla-lader, fordi der og da var prisforskjellen så veldig liten.

Hadde Eidfjord vært åpen for alle, så hadde jeg gjort min aller første SuC-lading der. Med Ionityavtalen jeg har, har det vært lite til intet ppoeng å lade på SuC, annet enn for å se om det funker. Men det forventer jeg jo at det gjør. ;) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For 39,- nok/mnd lader vi BMW eiere pr kWh på Ionity
Norge 1.99,-NOK
Sverige 2.88 SEK
Danmark 2.60 DKK

Vi har også en annen Bmw Charging pakke til 19,-nok/mnd som gir rabatter på alle Eviny, Recharge, Kople, E.On i Norge til lik pris his alle DC-lading 5.29,- og AC-lading 4.29,- NOK.

I Sverige og Danmark er prisene 4.49,- SEK / 4.19,-DKK
Og det er et annet sett med operatører i andre land enn Norge , men et stort antall ladeoperatører er med.

Nå som strømprisene synker forventes det et dropp i prisene tilbake mot der det var føre krisen.

 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (2 minutter siden):

For 39,- nok/mnd lader vi BMW eiere pr kWh på Ionity
Norge 1.99,-NOK
Sverige 2.88 SEK
Danmark 2.60 DKK

Vi har også en annen Bmw Charging pakke til 19,-nok/mnd som gir rabatter på alle Eviny, Recharge, Kople, E.On i Norge til lik pris his alle DC-lading 5.29,- og AC-lading 4.29,- NOK.

I Sverige og Danmark er prisene 4.49,- SEK / 4.19,-DKK
Og det er et annet sett med operatører i andre land enn Norge , men et stort antall ladeoperatører er med.

 

Er denne avtalen mulig å inngå ennå for kunder som ikke er knyttet til avtalen? Spør fordi f.eks. min egen avtale med Ionity via CMH er blitt utgått, så nye kunder og kunder som vil forlenge, får bare mulighet med de nye prisene. Og den avtalen gjør at jeg kommer til å si opp min CMH-avtale og enten gå for avtale med Tesla eller Ionity Passport-avtale. Men det ligger veldig an til at det blir Tesla.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Er denne avtalen mulig å inngå ennå for kunder som ikke er knyttet til avtalen? Spør fordi f.eks. min egen avtale med Ionity via CMH er blitt utgått, så nye kunder og kunder som vil forlenge, får bare mulighet med de nye prisene. Og den avtalen gjør at jeg kommer til å si opp min CMH-avtale og enten gå for avtale med Tesla eller Ionity Passport-avtale. Men det ligger veldig an til at det blir Tesla.

BMW Charging er for Bmw kunder. Avtalen må knyttes til VIN og BMWid konto.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (Akkurat nå):

BMW Charging er for Bmw kunder. Avtalen må knyttes til VIN og BMWid konto.

Det var ikke det jeg spurte om. Er VELDIG klar over at den er begrenset til BMW-kunder, på samme måte som CMH-avtalen bare gjelder Hyundai og Ioniq-biler.

Det jeg spurte om, er om det er mulig å inngå avtale til de priser for nye BMW-kunder og BMW-kunder som ikke har kjøpt den avtalen ennå, eller er utgått per nå. Eller er det kommet regler som gir andre priser for nye avtaler?

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (56 minutter siden):

Jeg ble overraskende klar over prisdroppen når jeg sjekket nå. På samme måte som jeg ble overrasket over hvor "dyr" SuC var blitt, da jeg stod i Eidfjord og sjekket pris før jeg valgte å lade.

Foretrekker egentlig at prisene er mer stabile, selv om pris-dropp alltid er velkommen. Sjeldent noe bedre enn å oppdage at man slipper billigere unna enn fryktet. Akkurat slik jeg følte det da jeg stod der og så at Eviny nettopp hadde droppet prisene, som og gjorde at jeg ikke satset på neste Tesla-lader, fordi der og da var prisforskjellen så veldig liten.

Hadde Eidfjord vært åpen for alle, så hadde jeg gjort min aller første SuC-lading der. Med Ionityavtalen jeg har, har det vært lite til intet ppoeng å lade på SuC, annet enn for å se om det funker. Men det forventer jeg jo at det gjør. ;) 

Så Tesla droppa prisene etter at Ionity gjorde det. Altså i natt. Ikke rart jeg ikke hadde fått det med meg før i sted ;)

https://elbil.no/knuser-alle-pa-pris/

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Det var ikke det jeg spurte om. Er VELDIG klar over at den er begrenset til BMW-kunder, på samme måte som CMH-avtalen bare gjelder Hyundai og Ioniq-biler.

Det jeg spurte om, er om det er mulig å inngå avtale til de priser for nye BMW-kunder og BMW-kunder som ikke har kjøpt den avtalen ennå, eller er utgått per nå. Eller er det kommet regler som gir andre priser for nye avtaler?

Sorry (det kom ikke frem at spørsmålet gjaldt Bmw kunder)
Avtalene/pakkene og prisene er de som er gyldige p.d.d med avtaleinngåelse og pakker i dag .
Ellers ville jeg ikke skrevet det.
BMW Charging Flex tariff kr.0,-
BMW Charging Active tariff kr. 19,-/mmd
Bmw Charging Ionity Plus pakke 39,-/mnd og inngått avtale løper i 12 måneder.
Kostnad for Charging RFID kort engangsavgift 79,- ( følger ett ubrukt kort med ny bil)

Så jeg betaler kr.58,- i måneden og kan lade i hele europa til rabatterte priser på samtlige Ionity og mange andre operatører til predefinerte og forutsigbare gode priser.

Har også tesla m/app registert med betalingskort som backup (men ikke benyttet meg av de enda)

Nye  i7 kunder får gratis IONITY lading i ett år.
Hvis BMW i7 kundene bestiller Active-tariffen, vil de i ett år slippe å betale grunngebyret for denne tariffen.
Nybilkunder med BMW i7 får dessuten automatisk IONITY Plus-pakken i ett år uten grunngebyr.
Nybilkunder med BMW i7 får dessuten gratis lading i hele IONITY-nettverket i ett år.
De modellspesifikke nybilfordelene blir lagt til automatisk ved registrering.
Tilbudet gjelder én gang for et konkret kjøretøy og kan ikke overføres til andre kjøretøy eller en annen eier. Etter utløp av nybilfordelene gjelder de vanlige vilkårene for den bestilte grunntariffen.
 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Sorry (det kom ikke frem at spørsmålet gjaldt Bmw kunder)
Avtalene/pakkene og prisene er de som er gyldige p.d.d med avtaleinngåelse og pakker i dag .
Ellers ville jeg ikke skrevet det.
BMW Charging Flex tariff kr.0,-
BMW Charging Active tariff kr. 19,-/mmd
Bmw Charging Ionity Plus pakke 39,-/mnd og inngått avtale løper i 12 måneder.
Kostnad for Charging RFID kort engangsavgift 79,- ( følger ett ubrukt kort med ny bil)

Så jeg betaler kr.58,- i måneden og kan lade i hele europa til rabatterte priser på samtlige Ionity og mange andre operatører til predefinerte og forutsigbare gode priser.

Har også tesla m/app registert med betalingskort som backup (men ikke benyttet meg av de enda)

Nye  i7 kunder får gratis IONITY lading i ett år.
Hvis BMW i7 kundene bestiller Active-tariffen, vil de i ett år slippe å betale grunngebyret for denne tariffen.
Nybilkunder med BMW i7 får dessuten automatisk IONITY Plus-pakken i ett år uten grunngebyr.
Nybilkunder med BMW i7 får dessuten gratis lading i hele IONITY-nettverket i ett år.
De modellspesifikke nybilfordelene blir lagt til automatisk ved registrering.
Tilbudet gjelder én gang for et konkret kjøretøy og kan ikke overføres til andre kjøretøy eller en annen eier. Etter utløp av nybilfordelene gjelder de vanlige vilkårene for den bestilte grunntariffen.
 

OK, takk for utfyllende svar.

Var ikke det at jeg antok noe, men vært ute for andre som kommer med meldinger, og ikke fått med seg at det er kommet endringer, så jeg spurt for å få bekreftet at det var gyldig per nå.

Det er jo veldig god ladepris, så med mindre man kun kjører "lokalt", så er jo dette så nært en no-brainer som det er mulig å komme. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

så med mindre man kun kjører "lokalt", så er jo dette så nært en no-brainer som det er mulig å komme. 

Er det nå det da? Hvor mange kilometer må man hurtiglade per mnd før det svarer seg? Lokalt er jo ganske relativt når nye BMW-er har 50 mil rekkevidde.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Er det nå det da? Hvor mange kilometer må man hurtiglade per mnd før det svarer seg? Lokalt er jo ganske relativt når nye BMW-er har 50 mil rekkevidde.

Du la merke til "-tegnene? De var for å insinuere at lokalt er innenfor rekkevidden, slik at man slipper hurtiglading.

39/58 kroner per måned dekkes veldig fort inn ved 2,99 1,99 kr/kWh, litt avhengig av hvilke priser man sammenligner mot, men samtidig er jo dette en garanti for at ikke prisen plutselig blir 5,80 når man står der og skal lade.

På Tesla SuC Lillehammer (der finner du og Ionity), så er ladeprisen 3,40/3,75 for ikke-Teslaer uten avtale. Om dette f.eks. er stedet man vanigvis stopper for å toppe opp på vei til hytta, så skal du da lade hhv 51,37/76,32 kWh per måned for å nulle ut hhv 39/58 kroner i månedsavgift ved prisen 3,75 per kWh. Tilsvarende ved 3,40 kr/kWh, blir 95,12/141,46 kWh før dette går i null. All lading over dette, vil altså være besparelse på.

Ser at jeg kom i skade for å regne ut fra 2,99 når det var 1,99 som var prisen. 

Månedskostnaden på 39,- bespares ved 3,40 altså ved 27,66 kWh, og 41,13 kWh ved 58,- per mnd.
Månedskostnaden på 39,- bespares ved 3,75 altså ved 22,16 kWh, og 32,95 kWh ved 58,- per mnd.

Altså langt raskere enn først antydet. Beklager feilen.

Så kan det selvsagt bli flere kWh om Tesla senker prisen, men færre om prisen går opp. Men det trenger man da ikke tenke veldig på når prisen er fast. Så man får selvsagt vurdere selv om den sikringen som koster 2 eller 3 halvliter-flasker Mozell Light på Oda (holdt panten utenom, da man får den tilbake), er verdt pengene.

Derav "så nært en no-brainer som det er mulig å komme..."

image.png.fd53a6d8eee49d9a009e7e11b1a1bdef.png

Endret av Snowleopard
Regnet ut fra feil pris per kWh
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (55 minutter siden):

Er det nå det da? Hvor mange kilometer må man hurtiglade per mnd før det svarer seg? Lokalt er jo ganske relativt når nye BMW-er har 50 mil rekkevidde.

Jeg ser også på det som en forsikring om uproblematisk og tilgjengelig lading nær og fjernt både i inn og utland. Og som sagt til fastpris pr kWt.  
For meg betyr 58,- pr mnd ingenting - det er mindre enn en kaffe på espeesso house.
Merk 58.- er for to lade avtaler/pakker som utfyller hverandre.

4.stk 50kWh ladinger i året på Ionity i Norge så er årsbeløpet på 39,- pr mnd spart inn om man jamfører med 6kr hos mer eller CircleK. De 4  klarer man kun i løpet av sommerferien.
Og det er 1.99,- pr kWh p.t hos Ionity med denne Bmw avtalen.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (24 minutter siden):

så skal du da lade hhv 51,37/76,32 kWh per måned for å nulle ut hhv 39/58 kroner i månedsavgift ved prisen 3,75 per kWh

Nulle ut mot Tesla mener du da? Interessant. Ikke verst priser. Men jeg for min del hurtiglader mye mindre enn det. Snakk om en håndfull ganger i året. Hytta er jo betraktelig mindre enn 50 mil unna.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (4 minutter siden):

Nulle ut mot Tesla mener du da? Interessant. Ikke verst priser. Men jeg for min del hurtiglader mye mindre enn det. Snakk om en håndfull ganger i året. Hytta er jo betraktelig mindre enn 50 mil unna.

snitt prisen til Tesla er vell under 3 kroner nå. På min nærmeste kan en lade for rundt 2,5 på de billigste tidene. Det er ganske bra! 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Nulle ut mot Tesla mener du da? Interessant. Ikke verst priser. Men jeg for min del hurtiglader mye mindre enn det. Snakk om en håndfull ganger i året. Hytta er jo betraktelig mindre enn 50 mil unna.

Ja, dette var vs. Tesla SuC, der ladeprisene nå er blitt temmelig nydelige. Problemet er jo som sagt at plutselig endres ladeprisen hos Tesla, og siden vi går mot vinter, vil jeg tippe prisene snart skal opp igjen om ikke de holdes kunstig lave for å lokke kunder fra Ionity. Og spesielt oss som ikke får så gode avtaler fremover.

Jeg hadde glatt betalt 38/58 mot garantert 2,99 kr/kWh, men jeg kjøper ikke en i4 eller så for å få den prisen. Da lader jeg heller hos Tesla med faren fore at prisen er økt når jeg ankommer stasjonen. ;)

Salvesen. skrev (1 minutt siden):

snitt prisen til Tesla er vell under 3 kroner nå. På min nærmeste kan en lade for rundt 2,5 på de billigste tidene. Det er ganske bra! 

Det fordrer at du har en Tesla, om jeg oppfattet tallene her riktig, eller bonnement:

"Uten abonnement koster hver kWt deg i snitt 3,65 kr mellom kl. 22-18, og 4,04 kr ellers på døgnet."

https://elbil.no/knuser-alle-pa-pris/

 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Ja det er sant, aner ikke hva abbo koster hos tesla. 

129,- per måned. Om du går i appen og på "Lade en ikke-Tesla", så får du pris for lading på den åpne stasjonen du går inn på, og der kan du klikke deg videre for å se hvordan man får de beste prisene. Der oppgis denne månedskostnaden.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (Akkurat nå):

Er den virkelig skrevet i stein? Virker jo rart hvis prisene stiger veldig.

Man inngår så vidt jeg vet en tidsbegrenset avtale, så da holdes prisen der så lenge avtalen er gyldig. Måtte eventuelt være at de har klausuler for avgifts og lovendringer fra myndighetene, som de ikke har kontroll på. Så kan jo betingelser og priser justeres for nye avtaler, som da vil være tilbudet når pågående avtale går ut.

Med forbehold om at jeg ikke har lest avtalen for BMW Charging. Men det er derfor jeg betaler 1,65 kr/kWh til medio oktober via min CMH-avtale.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (9 minutter siden):

Jeg skjønner det, men burde strengt tatt ikke vært nødvendig å tenke sånn.

Du siterer litt ut av kontekst. Bmw Charging nettverket er ikke som Tesla. Det består at en bråte ladeoperatører med ulike drop-in priser. Derfor manglet du «til faste forutsigbare priser pr. kwh innland og utland» i sitatet ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...