Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Switters skrev (47 minutter siden):

Skjønner at mange har rammeløse vinduer uten at det har gitt problemer, og det er greit nok, mitt egentlige spørsmål var hva som var fordelene? Hvorfor velger de dette på biler med tak? Det er IKKE fordi det er lettere i trange parkeringshus, det er jeg ganske sikker på😄

Estetikk , design , mere og større utsyn til sidene uten rammene . 
En 2d coupe uten b-stolpe med rammeløse vinduer og alt nede får en fet tilstedeværelse og «california style» åpenhet. Bildesignere elsker det uttrykket.
Det gir vel også i mange tilfeller mindre drag.

IMG_8457.jpeg

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må bare skrive det her. Husker det var en diskusjon om enpedal kjøring og å trykke på gass istedenfor brems. Det skjedde med meg for et par dager siden. Litt dårlig sikt til høyre når jeg kjører ut av innkjørselen så jeg skvetter av og til litt når det kommer en bil i full fart. Da klarte jeg å tappe på gasspedalen istedenfor bremsen. Kan ikke huske å ha gjort dette med andre biler da det er en liten nedoverbakke der og jeg ville naturlig hatt foten på bremsen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Emsal skrev (15 minutter siden):

Må bare skrive det her. Husker det var en diskusjon om enpedal kjøring og å trykke på gass istedenfor brems. Det skjedde med meg for et par dager siden. Litt dårlig sikt til høyre når jeg kjører ut av innkjørselen så jeg skvetter av og til litt når det kommer en bil i full fart. Da klarte jeg å tappe på gasspedalen istedenfor bremsen. Kan ikke huske å ha gjort dette med andre biler da det er en liten nedoverbakke der og jeg ville naturlig hatt foten på bremsen.

Jeg opplevde nettop det som motsatt nylig. Nå husker jeg ikke detaljene fra hva som skjedde i trafikken, men jeg måtte foreta en veldig rask og kort nedbremsing mens jeg egentlig holdt gasspedal nede. Da fikk jeg ekstra hjelp av at den bremset ned med en gang jeg begynte å slippe foten av pedalen. Det ble ikke noe farlig, men jeg tenkte spesifikt over at i hybridbilen jeg kjørte frem til nå nylig hadde dette blitt hakket mer ubehagelig.

Har ikke hørt så mye om folk som tråkker på gasspedal i stedet for brems, men jeg husker godt når vi fikk første automatgirte bil når jeg var liten. Det ble en håndfull bråbrems på mamma når hun skulle clutche 😛 Det skjedde kun i lav fart når hun ville opp i andre gir, men ubehagelig nok. Muskelminnet til venstrefoten var ganske fascinerende annerledes. Jeg prøvde selv et par ganger å bremse med venstrefoten og det er ganske utrolig hva man blir vant til.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En kompis som kjører manuell bil til vanlig fikk seg en prøverunde i i4en nå i helgen, det endte og i brå stopp inn mot ett kryss i det han skulle trykke inn clutchen, heldigvis ingen biler bak. Fort gjort 😅

Venstre fots bremsing er tricky, men med trening går det meste. Jeg har full simrig hjemme hos meg å syns det er fascinerende når kompiser som ikke er vandt med å kjøre sim automatisk flytter foten av gassen og bort på bremsen når de kjører eksempelvis formel 1, ikke den mest optimale måten å gjøre det på :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra fabrikken er mange VW ID. 3 utstyrt med sommerdekk fra Goodyear. Det er disse dekkene som har en produksjonsfeil, slik at det kan oppstå sprekker i dekket. Sprekkene kan oppstå på innsida av dekket og kan være vanskelig å oppdage. Ifølge den norske VW-importøren er det snakk om et firesifret antall biler som har denne feilen.

https://dinside.dagbladet.no/motor/tusenvis-ma-byttes/80035995

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (1 minutt siden):

Fra fabrikken er mange VW ID. 3 utstyrt med sommerdekk fra Goodyear. Det er disse dekkene som har en produksjonsfeil, slik at det kan oppstå sprekker i dekket. Sprekkene kan oppstå på innsida av dekket og kan være vanskelig å oppdage. Ifølge den norske VW-importøren er det snakk om et firesifret antall biler som har denne feilen.

https://dinside.dagbladet.no/motor/tusenvis-ma-byttes/80035995

Rar feil, er det kun kombinasjonen av dette dekket og ID 3 som gjør at det er fare? Ellers ville vell andre merker også måtte igjennom det samme? I så tilfelle er det rart å lage en artikkel som kun omhandler id3 og ikke en generell for disse dekkene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Rar feil, er det kun kombinasjonen av dette dekket og ID 3 som gjør at det er fare? Ellers ville vell andre merker også måtte igjennom det samme? I så tilfelle er det rart å lage en artikkel som kun omhandler id3 og ikke en generell for disse dekkene. 

Det var en "kort periode med produksjonsfeil", så kan godt hende kun ID.3 og Cupra Born er berørt ja. Uansett havner den vel i media grunnet siden det er noe VW som har sagt i fra om dette.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Siden det visstnok var mannskapet selv som meldte dette, så lot jeg meg lure inn i fella, og trodde på at det denne gangen faktisk var en elbil.

Nå som det viser seg at alle elbilene var uskadet, så er det vel like riktig å konkludere med at forrige brann, også skyldes en ice-bil. Nå er jo den båten langt nedi dypet, og vi får neppe vite for sikkert, men man har jo nå enda bedre holdepunkter for å skylde på ice-bilene.

Tross alt, det var ikke el men ice på Sola, og heller ikke denne båten. Da er det mest sannsynlig at det ikke var el, men ice på den som sank. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Emsal skrev (10 timer siden):

Må bare skrive det her. Husker det var en diskusjon om enpedal kjøring og å trykke på gass istedenfor brems. Det skjedde med meg for et par dager siden. Litt dårlig sikt til høyre når jeg kjører ut av innkjørselen så jeg skvetter av og til litt når det kommer en bil i full fart. Da klarte jeg å tappe på gasspedalen istedenfor bremsen. Kan ikke huske å ha gjort dette med andre biler da det er en liten nedoverbakke der og jeg ville naturlig hatt foten på bremsen.

Tror dette er noe flere kommer til å oppleve. Min bil starter alltid i kryp modus. Det betyr at man kontrollerer bilen med bremsen. Da slipper man å flytte foten for å bremse. Praktisk også ved kjøring i trange gater der man kan plutselig må bremse for ett eller annet. Rygger man får man ikke sette bilen i en pedal modus og jeg kan forstå hvorfor.

Lenke til kommentar

Skal på tur til Danmark om noen uker og har aldri kjørt ned, alltid ferge. Kjører fra Oslo via Helsingborg og ferge over til Helsingør denne gangen. Noen tips til lading i Sverige og Danmark? Med to barn i bilen MÅ vi uansett ta en pause et sted og da kan jeg like gjerne lade samtidig..

Endret av Retroman
Lenke til kommentar

I morgen er det en Uke siden jeg hentet BMW i4'en og må bare si at første 6 dagene har vært fantastiske. Det er en del småting som en ikke tenker så mye over til vanlig som gjør hele opplevelsen til noe litt spesielt, helt og holdent unødvendig men likevel noe jeg setter pris på, som at når jeg nærmer meg bilen så låser den seg automatisk opp, DRLene skrur seg på med en sekvens hvor den sakte øker styrker til max styrke før de går ned til en mellomting som at bilen hilser på meg, bilen kaster ett lysteppe på bakken ved hver av dørene og lysene i håndtakene lyser opp, når en åpner dørene kjører skjermene en liten animasjonssekvens før jeg får opp at bilen ønsker meg velkommen og starter å spille den siste musikken jeg hørte på i spotify appen til bilen. Når kjøreturen ender setter jeg bare bilen bare i park, åpner døren og går ut, musikken fortsetter å spille og lysene er tente til jeg går langt nok bort fra bilen hvorpå bilen skrur av infotainment, klapper inn speilene men lar lysene lyse opp veien min i 30 sekunder til de og skrur seg av. Ellers har jeg alltid sett på Kicksensor som mer en gimmick enn noe annet, men har oppdaget at den er veldig kjekk de gangene jeg har kommet bærende med handleposene eller en stor pakke, et kjapt spark i lufta under og luka går opp og en trenger ikke slippe det en har i hendele for å trykke på noen knapp. Ellers er det første bilen jeg har hatt som har null nada og nix av skrangling et eller annet sted i interiøret, det hele virker så utrolig godt sammenskrudd og coupe støyen selv på de kjipe veiene vi har på nordvestlandet er helt eksepsjonelt lav. Jeg er hvertfall en særdeles lykkelig bileier så langt i min BMW "karriere" :D

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Retroman skrev (4 minutter siden):

Skal på tur til Danmark om noen uker og har aldri kjørt ned, alltid ferge. Kjører fra Oslo via Helsingborg og ferge over til Helsingør denne gangen. Noen tips til lading i Sverige og Danmark? Med to barn i bilen MÅ vi uansett ta en pause et sted og da kan jeg like gjerne lade samtidig..

Nå husker jeg rett og slett ikke hvilken bil du har, og dermed ikke rekkevidden. Var det en i4 du hadde skaffet deg? Har du fått deg en OK avtale med Ionity?

Uansett, om Ionity faller for dyrt, så virker det som ladeprisene hos flere selskaper ligger på 5,50-7 kroner. Tesla SuC er ikke spesielt billig med mindre du har avtale med de. Fordelen er dog at du kan melde deg inn og så melde deg ut før neste månedsperiode starter. Det kan fort være veldig lønnsomt.

Nå som ferien stort sett er over for de fleste, er det neppe mye fare for kø om du ikke kjører i prime time. Og både Ionity og Tesla SuC ligger som regel i grei avstand nedover ruta til København, selv om du "bommer" på feltet nede ved Mamlö som har mange greie alternativer på matfronten, inkludert KFC som unger tydeligvis er så glad i.

Ellers bør du holde øynene åpne for Sunset Boulevard, fastfood-kjede med "restaurantkvalitet" på burgerne og kyllingen sin, med bl.a. burgere laget på kjøtt fra Hereford-rasen. Også Vegan/Vegetar-alternativer, men obs, kan hende disse stekes i samme fettet som kyllingkjøtt, om det påvirker valget. For oss uten slike kvaler eller allergier, så er det jammen beste fast-food-kjeden som finnes.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (55 minutter siden):

Nå som det viser seg at alle elbilene var uskadet, så er det vel like riktig å konkludere med at forrige brann, også skyldes en ice-bil. 

Mest sannsynlig ingen av delene. De gangene en bil med forbrenningsmotor har skylda for brann på RoRo-skip, dreier det seg vanligvis om en eldre bil. feks veteranimport fra USA, eksport av "vrak" til Afrika etc. En ny bensinbil som står i ro har enda mindre sjangs for brann i drivstoffanlegget  enn en elbil har for brann i batteriet. Branner i nye biler som står i ro oppstår vanligvis i lavspenningsanlegget, og det er jo likt på bensin og elbil. Et skip i denne størrelsen har milevis med el. anlegg som blir dårlig vedlikeholdt, så brannen kan skyldes hva som helst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...ellers er jo og Chopchop verdt et besøk. Asiatisk fastfood som har både sushi og andre gode asiatiske retter, flere av de ved typisk ladesteder. Testet de i Karlstad, og falt pladask. De må bare etablere seg i Norge, gjerne samlokalisert med nevnte Sunset Boulevard. 😉

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Trestein said:

Tror dette er noe flere kommer til å oppleve. Min bil starter alltid i kryp modus. Det betyr at man kontrollerer bilen med bremsen. Da slipper man å flytte foten for å bremse. Praktisk også ved kjøring i trange gater der man kan plutselig må bremse for ett eller annet. Rygger man får man ikke sette bilen i en pedal modus og jeg kan forstå hvorfor.

Jeg bruker det mest fordi det skal visst være best i forhold til regenerering så tanken var å bare bli vant med det.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (6 timer siden):

Nå er jo den båten langt nedi dypet

Fra artikkelen:

Sitat

Slukningsarbeid hindret at skipet sank, og arbeidet med å tømme skroget for olje, drivstoff og biler er nå i gang.

Utrolig at de greide å redde skipet fra å synke med den sjuke brannen der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...