Auto Asmodeus Skrevet 7. august 2023 Del Skrevet 7. august 2023 Evil-Duck skrev (42 minutter siden): Jeg lar meg inspirere av @Retroman Dette er en diskusjon som har gått sin gang siden første generasjon Leaf , Model S , BMW i3 og kia Soul EV "kriget" så ikke rettet mot noen spesifikt, bare et tema som komisk mange ganger blir tatt opp i disse elbil diskusjonene. Ha ha - du fikk meg til å le høyt her jeg satt. Tenkte faktisk på å lage en fuglestripe til da jeg var på forrige siden 😁 2 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 7. august 2023 Del Skrevet 7. august 2023 DrAlban3000 skrev (18 minutter siden): For meg er kick-åpning av bakluka grisedigg, den bruker jeg hver dag - ofte flere ganger. Derfor ble det vurdert høyt imot f.eks frunk som for det første er et idiotisk sted å ha bagasje - dernest er unødvendig (for meg) Frunk er langt fra noen idiotisk sted å ha bagasje. Et ekstra rom er veldig praktisk når man har store deler av bakrommet tatt opp av store ting som hund. Fordelen er at det er et ekstra rom som er separat. Nå kan vi også handle til hyttetur hjemme og matvarer holder seg kalde til hytta. Tidligere måtte vi ha dette i en kjøleboks. Savner kicksensor. Ser at det kan ettermonteres, men er litt skeptisk. Trang garasje hvor vi ferdes bak bilen på daglig basis. Vet ikke hvor sensitive de er. Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 7. august 2023 Del Skrevet 7. august 2023 Nimrad skrev (Akkurat nå): Savner kicksensor. Ser at det kan ettermonteres, men er litt skeptisk. Trang garasje hvor vi ferdes bak bilen på daglig basis. Vet ikke hvor sensitive de er. Gode grunner det, for meg er det idiotsk for jeg bruker det ikke fordi jeg ikke behøver det. Uten nøkkel skjer det ikke noe, men jeg slet lenge med å skjønne akkurat det. Den første bilen jeg hadde var jeg sikker på det var noe feil med der jeg sto å så ut som er fjols med barnevogna. «Ja nå virker du igjen ja, huff for en bil» 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 7. august 2023 Del Skrevet 7. august 2023 (endret) Folk har forskjellige behov og må kjøpe bil deretter. Om enkelte vil henge seg opp i om det er en dedikert plattform eller ikke så skal en få lov til det for meg, men jeg tror nok betydningen av dette aspektet blir grovt overvurdert av svært mange. Jeg har jo gått mange runder med meg selv og mine behov før jeg bestemte meg for en BMW i4 M50, da IONIQ 5 bestillinga plutselig ble aktuell å avbestille på grunn av leveringsforsinkelser. Da hunden dessverre plutselig ikke ble en faktor lenger og behovet for å ha hundebur bak i bagasjerommet ikke er en nødvendighet så nyttet jeg sjansen å oppfylte guttedrømmen med en "M" bil. Selv om denne ikke står på en dedikert elbil platform og har aksellstunell som splitter baksete passasjerene er det trolig den beste bilen jeg har kjørt og helhetsinntrykket er av størst betydning for min del når bilen ellers oppfyller de kravene jeg ellers måtte ha. i4 M50 føler jeg treffer en god mellomvei mellom brutal og rå ytelse, høy kvalitets følelse, gode tekniske løsninger uten å bli for dyr som eksempelvis Audi E-Tron GT og Porsche Taycan blir for mange. Eneste jeg kanskje skulle ønske var at den kunne ha muligheten til å bli litt mykere i "comfort" settingen men med 19" felger kontra 20" som sto på første bilen jeg prøvde så var komforten ikke så mye å klage på. Endret 7. august 2023 av Evil-Duck 4 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 7. august 2023 Del Skrevet 7. august 2023 (endret) Evil-Duck skrev (3 minutter siden): Folk har forskjellige behov og må kjøpe bil deretter. Om enkelte vil henge seg opp i om det er en dedikert plattform eller ikke så skal en få lov til det for meg, men jeg tror nok betydningen av dette aspektet blir grovt overvurdert av svært mange. Jeg har jo gått mange runder med meg selv og mine behov før jeg bestemte meg for en BMW i4 M50, da IONIQ 5 bestillinga plutselig ble aktuell å avbestille på grunn av leveringsforsinkelser. Da hunden dessverre plutselig ikke ble en faktor lenger og behovet for å ha hundebur bak i bagasjerommet ikke lenger er en nødvendighet så nyttet jeg sjansen å oppfylte guttedrømmen med en "M" bil, selv om den ikke står på en dedikert elbil platform og har aksellstunell som splitter baksete passasjerene er det trolig den beste bilen jeg har kjørt og helhetsinntrykket er av størst betydning for min del når bilen ellers oppfyller de kravene jeg ellers har måtte ha. i4 M50 føler jeg treffer en god mellomvei mellom brutal og rå ytelse, høy kvalitets følelse, gode tekniske løsninger uten å bli for dyr som eksempelvis Audi E-Tron GT og Porsche Taycan blir for mange. Eneste jeg kanskje skulle ønske var at den kunne ha muligheten til å bli litt mykere i "comfort" settingen men med 19" felger kontra 20" som sto på første bilen jeg prøvde så var komforten ikke så mye å klage på. Ja, alle er jo enig i at man må kjøpe den bilen som passer for seg selv. Personlig vil jeg ha en bil som utnytter plassen best mulig. Endret 7. august 2023 av PgUp Lenke til kommentar
Populært innlegg OC-Freak Skrevet 7. august 2023 Populært innlegg Del Skrevet 7. august 2023 (endret) Min elbil historie. Jeg begynte å kikke på elbil på høsten 2019. Begynte å se på Kia e-soul fordi jeg syns den så kul ut og var innenfor rimelighetens grenser prismessig, det andre alternativet var nissan leaf, som jeg syns var dritstygg. E-soul var akkurat annonsert med 64kWh batteri da. Så kom covid, usikkerhet rundt økonomi og alt mulig, så bilkjøp ble satt på vent. i 2021 begynte jeg så vidt å se meg rundt etter bil igjen, hvor pris var hovedkriteriet, var ikke så langt unna å bestille facelift utgaven av MG ZS EV. Fornuftig størrelse for mitt bruk (enslig) og akseptabel pris, men litt kjedelig/nøytral bil. 2022 kom og jeg fikk veldig lyst på Renault megane e-tech, men syns pris vs MG ZS var alt for høy, så satt og ventet på kampanjer. Så ble MG 4 annonsert, jeg syns bilen er skikkelig fin (utenom bakfra), tester skrøt den opp i himmelen i forhold til pris. Så det ble til at jeg skrev kontrakt på MG 4 i september 22, omtrent med en gang de åpnet for bestilling, og ca 2 mnd før de fikk inn demobiler. Da var markedet så hett at bruktbilpriser for noen modeller var høyere enn nybilpriser pga leveringstid, så da var jo ingen risiko å bestille, kunne jo bare selge den igjen uten tap. Forventet levering Q1 23, tiden gikk og bilen kom til Drammen i slutten av mars, lite visste jeg, og forhandler at MG ved Drammen havn ikke får ting til for seg (Det var tusen unnskyldninger om tectylmaskiner som ikke virket, båter som lå i kø for lossing av biler mm) og det gikk nesten 3mnd før forhandler fikk bilen i juni. Så nå har jeg vært eier av MG 4 i to måneder, og er godt fornøyd, ja det er en del kompromisser. Det er spart mye på interiøret, og softwaren lider av en del "kinabugs" som de fleste kinesiske biler. Men kjøreopplevelsen er fantastisk, og jeg syns enda den er like fin som da den ble annonsert. Nå er elbil markedet ganske annerledes i 2023, Tesla har redusert prisene slik at nesten alt annet føles som "for dyrt" målt opp mot modell Y om man kun ser på nytteverdi og valuta for pengene, og man kan gjøre gode kjøp på lagerbiler flere steder og enkelte modeller på bruktmarkedet (f.eks renault megane e-tech som jeg vurderte ligger nå fra 340k med vinterhjul for biler registrert i 22, et fall på nesten 100k på ett år, ref min kommentar om at jeg syns den var for dyr i forhold til andre allerede før tesla satte ned pris - der fikk jeg rett). Hadde jeg visst hvordan markedet endret seg, og ikke minst økonomien (permitteringsvarsler på jobb blant annet), så hadde jeg nok heller prøvd å få til en god deal på bruktmarkedet utover høsten i år. Men når jeg lader gratis i dag med strømprisen som er i dag, og ser på bensinprisene så angrer jeg ikke så veldig mye på at jeg allerede har byttet til elbil heller. Noen ganger anger jeg på at jeg ikke gikk for e-soul allerede i 19/20 når jeg først vurderte elbil! Lang historie som ingen gidder lese, men sitter nå inne og ser på regnet ute, så kjeder meg litt! 🙈 Endret 7. august 2023 av OC-Freak 12 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 7. august 2023 Del Skrevet 7. august 2023 Artig historie! Kjenner meg veldig godt igjen i unnskyldningene rundt Drammen havn, har knapt hørt om annet siden starten av Juli når jeg egentlig skulle få min IONIQ 5. På sett og vis litt gla for at det gikk som det gikk og at jeg var påpasselig med å få en "siste frist" på kontrakten, da jeg nå fikk muligheten å gjøre meg et kupp på lager biler uten å måtte betale straffegebyr for å trekke meg. Ellers er det alltid lett å være etterpåklok med bilkjøp og det meste annet, MG 4 er uansett kule biler som gir mye for pengene uavhengig om en betalte fullpris eller ikke Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 7. august 2023 Del Skrevet 7. august 2023 Ganske enig i erfaringene rundt MG4. Har 3000 km på bilen nå og er kjempefornøyd. Er bare noen småting med software som kunne vært bedre, men når jeg ser Bjørn Nyland sin video ser det ut til at det har kommet noen forbedringer allerede. Synd disse oppdateringene må gjøres på verksted, og at de tar lang tid å gjennomføre. 2 Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 7. august 2023 Del Skrevet 7. august 2023 Kunnet ha trukket meg fra kontrakten på MG 4 når den ikke ble levert i q1, men det var nå bilen jeg hadde mest lyst på ut fra mitt budsjett. Men fornuften sier vel at jeg kunne fått et bedre kjøp i høst på bruktmarkedet. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 7. august 2023 Del Skrevet 7. august 2023 (endret) Synes cruise controlen på MG4 er litt kjip, etter å ha hatt den en mnd. Dårlig til å holde riktig fart (ofte 15 km/t under selv uten annen trafikk, bare det blir noen svinger), og veldig nappete når den skal bremse/akselerere. Og lane-keep gjør aldri noe når den skal, men prøver å kaste en av veien når den ikke skal. Men ellers mye bil for pengene. Endret 7. august 2023 av Matsemann 1 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 7. august 2023 Del Skrevet 7. august 2023 1 minute ago, Matsemann said: Synes cruise controlen på MG4 er litt kjip, etter å ha hatt den en mnd. Dårlig til å holde riktig fart (ofte 15 km/t under selv uten annen trafikk, bare det blir noen svinger), og veldig nappete når den skal bremse/akselerere. Og lane-keep gjør aldri noe når den skal, men prøver å kaste en av veien når den ikke skal. Men ellers mye bil for pengene. Har du prøvd adaptiv regen? Jeg har lest at det gjør overgangene mykere med adaptiv CC. Ellers er jeg enig i at hastighetsreduksjon i svinger er en uting. Lange svinger reduserer farten for mye, og den reduserer i for slakke svinger og. Jeg hjelper den opp i hastighet igjen mot slutten av svingene. Lane keep som drar bilen inn i busslommmer har jeg også opplevd. Men dette kan jeg leve med, jeg som stort sett bare kjører til/fra jobb. Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 7. august 2023 Del Skrevet 7. august 2023 Thor. skrev (5 minutter siden): Ganske enig i erfaringene rundt MG4. Har 3000 km på bilen nå og er kjempefornøyd. Er bare noen småting med software som kunne vært bedre, men når jeg ser Bjørn Nyland sin video ser det ut til at det har kommet noen forbedringer allerede. Synd disse oppdateringene må gjøres på verksted, og at de tar lang tid å gjennomføre. Ja. R40 som Bjørn hadde er ikke tilgjengelig for forhandlere heller enda så vidt jeg vet, kun MG sine egne demobiler som har fått den. Det er en enda nyere versjon - R46 som er installert på versjon 2 av MG 4 som har kommet i storbritannia, er ett håp at denne kan komme til versjon 1 også. Gir blant annet 1 pedal kjøring om man ønsker. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 7. august 2023 Del Skrevet 7. august 2023 (endret) Leverte bilen i går (leide 1 mnd i sommer via Fleks). Så får ikke testet annet oppsett nå. Men ja, for meg er bil 100% for å kjøre langt, i ukedagene står den. Da sykler jeg bare. Så vi har nok litt ulike behov. For meg er adaptiv cruisecontrol den absolutt viktigste egenskapen. Endret 7. august 2023 av Matsemann Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 7. august 2023 Del Skrevet 7. august 2023 (endret) Matsemann skrev (15 minutter siden): Synes cruise controlen på MG4 er litt kjip, etter å ha hatt den en mnd. Dårlig til å holde riktig fart (ofte 15 km/t under selv uten annen trafikk, bare det blir noen svinger), og veldig nappete når den skal bremse/akselerere. Og lane-keep gjør aldri noe når den skal, men prøver å kaste en av veien når den ikke skal. Men ellers mye bil for pengene. Enig. Sport modus på og adaptiv regen hjelper en del på den nappete kjøringen dog. For meg er det mye til/fra jobb, så da blir ikke cruise control brukt Endret 7. august 2023 av OC-Freak Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. august 2023 Del Skrevet 7. august 2023 OC-Freak skrev (43 minutter siden): Lang historie som ingen gidder lese, men sitter nå inne og ser på regnet ute, så kjeder meg litt! 🙈 Har lest gjennom hele. Fin historie mens jeg sitter og hører noen få regndråper og venter på knallsol i mårra. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 7. august 2023 Del Skrevet 7. august 2023 PgUp skrev (3 timer siden): Ja, alle er jo enig i at man må kjøpe den bilen som passer for seg selv. Personlig vil jeg ha en bil som utnytter plassen best mulig. Ja det er bra. Syntes min bil kunne brukt plassen i garasjen mere effektivt. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. august 2023 Del Skrevet 7. august 2023 Henrik har løysinga på pling plong når du går over fartsgrensa: https://www.elbil24.no/nyheter/fisker-slik-skal-vi-omga-regelverket/80022285 Sitat Det var under introduksjonen av bilen at dansken Henrik Fisker nærmest beklaget at bilen hadde mange varslingslyder, for både det ene og det andre. Mest irriterende var varslingen om at du akkurat hadde brutt fartsgrensen, om vi tolket Henrik Fisker riktig. […] Den enkle løsningen ligger nemlig i at man i bilen, og den medfølgende app’en, kan opprette personlige profiler. Som et personlig valg kan du velge at varslingssystemet for den nevnte hastighetsfunksjonen skal skrus av hver gang du starter bilen. Eg har prøvekjørt eit par bilar i det siste som har plinga og blinka når du går over fartsgrensa. Heilt greit det om du kan slå det av permanent, men dette med å bekrefte GDPR og måtte slå av funksjonar kvar tur er ei plage. Eg er på ingen måte negativ til GDPR, men la oss ta eigne val og aktivere det permanent. Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 7. august 2023 Del Skrevet 7. august 2023 Zeph skrev (5 minutter siden): Henrik har løysinga på pling plong når du går over fartsgrensa: https://www.elbil24.no/nyheter/fisker-slik-skal-vi-omga-regelverket/80022285 Eg har prøvekjørt eit par bilar i det siste som har plinga og blinka når du går over fartsgrensa. Heilt greit det om du kan slå det av permanent, men dette med å bekrefte GDPR og måtte slå av funksjonar kvar tur er ei plage. Eg er på ingen måte negativ til GDPR, men la oss ta eigne val og aktivere det permanent. Den bør plinge om den registrerer deg på vanlig vei og du kjører 2x fartsgrensa. Ellers bør den være stille, på motorvei går det ofte over fartsgrensen selv i høyrefeltet. OC-Freak skrev (2 timer siden): Lang historie som ingen gidder lese, men sitter nå inne og ser på regnet ute, så kjeder meg litt! 🙈 Dette er content OC-Freak, var et supert innlegg. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 8. august 2023 Del Skrevet 8. august 2023 Her er forresten forbruket til min MG4 etter en lengre biltur jeg hadde sammen med en kompis nå i ferien. Mye svingete landevei så derfor litt lav snitthastighet. Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 8. august 2023 Del Skrevet 8. august 2023 Ikke verst det @Thor.! Sjekket selv nå, og totalforbruket mitt i min Ford Mach E RWD Long Range (og pust), har vært 18 kWh / 100km. Dette er da regnet fra februar 2022, over en distanse på ca. 64 000 km. Daglig kjøring er i hovedsaklig (2x) 25 min. motorvei med 100 kmh sone og 20 minutter 90/80 soner. Det er også medregnet en tur i Europa samt noe tilhengerkjøring. Må vel være ansett som "ok" for et beist på over 2400 kg? Ellers, for de som har denne bilen; Opplever dere at den styrehjelpen (kalt filholder) er veldig ustabil? Virker ikke å kunne klare å gjøre jevne svinger, da den leser for kort avstand fremover og da kjører sikk-sakk i feltet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå