Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

kremt skrev (26 minutter siden):

En modell med lavt volum altså, noe lignende som I-Pace. Det har vel ikke vært noen spesiell suksess. 

Ta også med i betraktning at de fleste av disse "reviews" ikke er noe annet enn betalte influencere som sier det de får betalt for.

Tesla roadster var også lavt volum. I-pace valgte de jo aldri å oppdatere. 

Planen til fisker er jo å selge masse. Men alle må jo starte ett sted.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (1 minutt siden):

Roadster var en lotus med batteri og motor slengt inn. Denne hadde enorme problemer i starten og prisen ble økt noe enormt før bilen kom til kundene.

Fisker ser ut til å ligge langt foran det ja.

Lenke til kommentar
28 minutes ago, kremt said:

Roadster var en lotus med batteri og motor slengt inn. Denne hadde enorme problemer i starten og prisen ble økt noe enormt før bilen kom til kundene.

Nåja. De bygde vel om en 70% av bilen, og har i ettertid sakt at de angrer på at de ikke laget bilen fra scratch istedenfor da det ville vært enklere.. Så de slengte vel ikke bare inn noen batterier.

Men det var en del problemer ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

En modell med lavt volum altså, noe lignende som I-Pace. Det har vel ikke vært noen spesiell suksess. 

Ta også med i betraktning at de fleste av disse "reviews" ikke er noe annet enn betalte influencere som sier det de får betalt for.

Volum er ikke 1:1 med margin. Og vi prøver å unngå youtubere, tiktokkere og instagrammere og forholder oss til litt mer etablerte og objektive kanaler.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (5 minutter siden):

Ikkje sikkert du får ny modell på bestillingsbil.

Ingen her veit kva som kjem eller prisen.

Man vet ganske bra hva som kommer, vil tro den blir ca samme pris. Ikke så dumt å vente tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Nåja. De bygde vel om en 70% av bilen, og har i ettertid sakt at de angrer på at de ikke laget bilen fra scratch istedenfor da det ville vært enklere.. Så de slengte vel ikke bare inn noen batterier.

Men det var en del problemer ja.

Det var en ombygget Lotus Elise, rett og slett, og den ble bygget av Lotus. Tesla brukte knappe en halv milliard å utvikle bilen. Det hadde de ikke klart dersom de hadde bygget fra scratch i 2008, og i dag er det prisen bare for å typegodkjenne en bil i USA og Europa.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, AL123 said:

Det var en ombygget Lotus Elise, rett og slett, og den ble bygget av Lotus. Tesla brukte knappe en halv milliard å utvikle bilen. Det hadde de ikke klart dersom de hadde bygget fra scratch i 2008, og i dag er det prisen bare for å typegodkjenne en bil i USA og Europa.

The Roadster has a parts overlap of roughly 6% with the Lotus Elise

Er vel nesten like mye Ford Focus i en Lamborghini Murcielago så kan nok diskuteres hvor mye de bare slengte inn batterier en Lotus Elise.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
49 minutes ago, PgUp said:

vil tro den blir ca samme pris

Med samme rekkevidde, samme pris, og trolig et par funksjoner fjernet så vil det være et dårligere kjøp med andre ord. Dersom den blir like dyr. Det spekuleres i mer effektiv produksjon og dersom de vil ta markedsandeler og skvise ut andre produsenter bør de ta mindre profitt og sende produksjonsbesparelsen videre til kunde.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (30 minutter siden):

The Roadster has a parts overlap of roughly 6% with the Lotus Elise

Er vel nesten like mye Ford Focus i en Lamborghini Murcielago så kan nok diskuteres hvor mye de bare slengte inn batterier en Lotus Elise.

Tull og tøys. Men det er klart, dersom man regner hver en av de tusenvis av battericellene eller hver og en av de tusenvis av motor og girkassekomponentene som en komponent så kan man trylle med tall. Når bilen deler ramme, hjuloppheng, veltebøyle, vindusramme, kollisjonsstruktur og closures, så er det i praksis 80% samme bil og mesteparten av utviklingskostnadene er spart inn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
PgUp skrev (1 time siden):

Man vet ganske bra hva som kommer, vil tro den blir ca samme pris. Ikke så dumt å vente tenker jeg. 

Kva veit du og kva er rykter?

Shanghai er visst i gang med omlegging snart, så spørs det når det skjer i Tyskland.

Lenke til kommentar
1 hour ago, AL123 said:

Tull og tøys. Men det er klart, dersom man regner hver en av de tusenvis av battericellene eller hver og en av de tusenvis av motor og girkassekomponentene som en komponent så kan man trylle med tall. Når bilen deler ramme, hjuloppheng, veltebøyle, vindusramme, kollisjonsstruktur og closures, så er det i praksis 80% samme bil og mesteparten av utviklingskostnadene er spart inn.

Men puttet de bare batterier baki en Lotus Elise da? 6% av samme deler som Lotus Elise går jo ikke helt opp med dine 80%.
Bilen er jo både lengere og omgjort til karbonfiber, så bare der var det nok en del som måtte modifiseres.

Det var uansett en helt rå bil i 2007. 30 mil rekkevidde (40 mil oppgitt men EPA) og 0-100 på 4 sekunder var brutalt på den tiden, og er vel enda ganske heftig.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (13 minutter siden):

Men puttet de bare batterier baki en Lotus Elise da? 6% av samme deler som Lotus Elise går jo ikke helt opp med dine 80%.
Bilen er jo både lengere og omgjort til karbonfiber, så bare der var det nok en del som måtte modifiseres.

Det var uansett en helt rå bil i 2007. 30 mil rekkevidde (40 mil oppgitt men EPA) og 0-100 på 4 sekunder var brutalt på den tiden, og er vel enda ganske heftig.

Nei, det har jeg ikke sagt, men det er en ombygget Lotus Elise, og å bygge en ny bil fra grunnen hadde nok kostet det mangedobbelte. At den har karosseri i karbonfiber er jo en bagatell, da det kun er ikke-bærende karosseriplater. Det dyreste på det karosseriet er faktisk luften mellom platene, dvs døråpninger, vinduspasninger etc, og selv de er de samme. Og som sagt. 6% eller 80% kommer an på hvor kreativ man er. En slik bil har gjerne 10.000 komponenter, så bare ved å skifte ut bensintanken med 5-6000 batterier vil gi 50% utskifning, men det blir en tullemåte å regne på. Roadster er en imponerende bil, selv i dag, den er tross alt utviklet og bygget av verdens fremste bilbyggere, men ikke i nærheten så imponerende som Lotus Elise, og den er 10-12 år eldre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (2 timer siden):

Kjenner jeg fikk lyst på en Mercedes EQE SUV 350 etter å ha lest tester og sett Bjørn sine videoer. I dyreste laget, men virker som en særs fin bil. Bare synd det er BOS som er forhandler i Norge.

Er det bare meg som synes fronten på denne forferdelig stygg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...