Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Zeph skrev (1 minutt siden):

Den har òg 20”. Billegaste er 488k før referral-rabatt, men ingen ute akkurat no.

Det har du rett i, skjønner ikke hvorfor jeg tenkte 20" var standard på LR... Burde uansett tatt det på navnet "Induction-felger". Da skulle man vel ha havnet på 483,83 K med bortfall av både 20" og sort/hvitt interiør, og mva. Kanskje noen småkroner spart på vektavgiften pga at 19" er vel litt lettere enn 20". 😉

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (6 minutter siden):

De Telsa prisene gir ikke mening når model 3 er 5k billigere og det er en hvit demo-bil.

Det er avslag på Model 3 òg. Den du viser til er satt med 65k og er så dyr fordi den har FSD-pakken. Hadde det vore billegare M3 ute ville dei havna under MY.

Det ikkje meir enn 30k forskjell mellom 3 og Y på bestillingsbil.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (2 minutter siden):

Det er avslag på Model 3 òg. Den du viser til er satt med 65k og er så dyr fordi den har FSD-pakken. Hadde det vore billegare M3 ute ville dei havna under MY.

Det ikkje meir enn 30k forskjell mellom 3 og Y på bestillingsbil.

...og den er satt opp med 19", mens 18" er standard på TM3.

Lenke til kommentar

Der dukka den eg avbestilte opp på nett. Kanskje siste med gamle raudfargen som kjem ut.

Det er eit triks for å få rabatt på bestillingsbil om det er rabatt på ferdigbygde bilar. Avbestill den og bestill igjen når den dukkar opp på inventar. Ikkje alltid garantert at den vil dukke opp igjen kanskje, men prisen er redusert med 25k. Ev. følgje med om det dukkar opp ein tilsvarande bil og bytte. Det gjekk ca. ein time frå eg fekk bekrefta endringen på e-post til den vart lagt ut.

Lenke til kommentar
magb skrev (4 timer siden):

483k for Model y long range begynner å bli ganske rimelig😳 👍

Complexity skrev (4 timer siden):

Blir vel en 518 tusen med vektavgift å diverse da.

Er det egentlig innafor lovverket (prisopplysningsloven) å oppgi pris uten obligatoriske avgifter?

Lenke til kommentar

Pris utan avgifter står på bestillingssida, men med stjerne bak prisen og denne teksten under:

Sitat

*Den samlede prisen som skal betales, inkludert mva og andre avgifter, vises etter at konfigurasjonen er fullført.

Du kan når som helst trykke opp eit vindauge frå botn av skjermen som viser sluttsummen. Den står i utgangspunktet med leasingpris, men om du endrar til kontantkjøp vil den heile tida vise sluttsummen.

I ei annonse måtte dei kanskje hatt det med, men Tesla annonserer ikkje.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Zeph said:

I ei annonse måtte dei kanskje hatt det med, men Tesla annonserer ikkje.

Det spiller ingen rolle om markedsføringen ovenfor kundene skjer gjennom en betalt plassering i uavhengige media (I.e. reklame) eller på egen nettside. De må fortsatt overholde markedssføringsloven. Teslas praksis har vært kritisert og kan være ulovlig, men det må i så fall en domstol ta stilling til. Se f.eks: https://www.motor.no/bil/tesla-priser-kan-vaere-villedende-markedsforing/241181

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 8/1/2023 at 6:46 AM, Zeph said:

Kvifor FWD og ikkje RWD?

Ja det er et veldig godt strukturelt spørsmål.

FWD gir kun mening i ICE biler. Du får ingen lang kraftoverføring og transmisjonstunell, du får tyngden av motoren over drivhjulene. Du har plass i bagasjen.

Ulempen med FWD er jo å ha styring, akselerasjon og bremsing på samme hjul. Videre blir det vektskifte vekk fra drivhjulene ut av svinger og oppover bakker etc. 

Når man skal designe en elbil så gir fremhjulstrekk null mening? Eller er det noe jeg ikke tenker over?

Eneste som gir mening er hvis chassis / produksjonslinje deles med ICE bil. Sånn at man ikke kan gjøre strukturelle endringer for det gir utslag i kollisjonssikkerhet avstivelse osv.

Noen som vet hvilken platform Fisker bygges på? Har de kjøpt opp noe ICE greier?

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (9 minutter siden):

Ja det er et veldig godt strukturelt spørsmål.

FWD gir kun mening i ICE biler. Du får ingen lang kraftoverføring og transmisjonstunell, du får tyngden av motoren over drivhjulene. Du har plass i bagasjen.

Ulempen med FWD er jo å ha styring, akselerasjon og bremsing på samme hjul. Videre blir det vektskifte vekk fra drivhjulene ut av svinger og oppover bakker etc. 

Når man skal designe en elbil så gir fremhjulstrekk null mening? Eller er det noe jeg ikke tenker over?

Eneste som gir mening er hvis chassis / produksjonslinje deles med ICE bil. Sånn at man ikke kan gjøre strukturelle endringer for det gir utslag i kollisjonssikkerhet stiveste osv.

Noen som vet hvilken platform Fisker bygges på? Har de kjøpt opp noe ICE greier?

Det er ikke noe ICE greier. Prototypen vist i 2020 var bygd på MEB plattformen til VAG.

Den produksjonsklare bygges på en platform utviklet av Fisker i samarbeid med Magna Steyr, selskapet som produserer bilen for Fisker i Europa.

FWD sannsynligvis kun for at det er billigere totalt sett. Norske kunder vil nok uansett velge AWD modellen og det er denne som ble først lansert i «One».

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Syar-2003 said:

Det er ikke noe ICE greier. Prototypen vist i 2020 var bygd på MEB plattformen til VAG.

Den produksjonsklare bygges på en platform utviklet av Fisker i samarbeid med Magna Steyr, selskapet som produserer bilen for Fisker i Europa.

FWD sannsynligvis kun for at det er billigere totalt sett. Norske kunder vil nok uansett velge AWD modellen og det er denne som ble først lansert i «One».

Ser det er en egen motortype som sitter i «Sport» som er 1 motors versjonen. Virker merkelig å utvikle en helt egen motor for tohjulstrekk modellen. 

Men de har kanskje kjøpt motor girkasse og motorstyring fra VW? Må lese meg opp her EDIT de har kjøpt platformen til Magna Steyr

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar

Virker helt logisk å ha en billig innstegsmodell som kan konkurrere med billige Kinabiler/Tesla.
Rart med FWD gitt noen store konkurrenter som har RWD , men mange vil kanskje foretrekke gnagerdrift, eller er likeglade.

Jeg er mer skeptisk til en forretningsmodell som bygger mer og mer på å "få ut bilen, og få inn penga, og så retter vi feilene etterpå." Er litt lei av bilprodusenter som i større og større grad minner mer om softwareutviklere og som lover ting mot at du kjøper bilen, og så får du tingen du ble lovet OTA senere. Eller ikke..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Til og med Polestar 2 kom jo med FWD LR single motor. Trenger ikke disse Fisker for det valget på innstagsmodellen med lite batteri og dårligst ytelse.
For markeder som ikke har glatte og snøtunge vintere og for personer uten fart/rally og aggressiv kjørestil er nok det helt ahlright. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forbinder bakhjulsdrift med Volvo 240 og å skli ut i alle svingene som tenåring. Og å måtte be tilfeldige folk sette seg inn bak i bilen så man kom opp bakkene til skisenteret, hehe.

Så mulig folk flest ikke bryr seg, jeg ble overrasket da jeg lærte at elbiler ofte har bakhjulsdrift da jeg bare har negative (om enn gøye) assosiasjoner til det. For vår bil nå (Polestar 2) valgte vi forøvrig å ikke gå for AWD, selv boende på fjellet har vi klart oss uten i alle år. Kommer opp bakkene med en nissan micra med piggfrie dekk, liksom. Mest byfolk som kommer i store 4x4 SUVs.

Endret av Matsemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (11 minutter siden):

Til og med Polestar 2 kom jo med FWD LR single motor. Trenger ikke disse Fisker for det valget på innstagsmodellen med lite batteri og dårligst ytelse.
For markeder som ikke har glatte og snøtunge vintere og for personer uten fart/rally og aggressiv kjørestil er nok det helt ahlright. 

Polestar fikk klager på dette, de og. Nå har de lyttet, og endret til bakhjulsdrift.

Opprinnelig var årsaken at motor bake tok opp plass de da kunne bruke på bagasjerommet, så FWD-utgaven har visstnok noe plass under gulvet som 4WD-utgaven ikke har.

Fisker'n virker i utgangspunktet som et godt valg til prisen, men det hindrer ikke at det fremstår som merkelig å tilby bakhjulsdrift, når de har en motor bake i 4WD-utgaven. De kunne heller prioritert å lage en frunk når de sparer plass fremme... IMO!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (16 minutter siden):

Polestar fikk klager på dette, de og. Nå har de lyttet, og endret til bakhjulsdrift.

Opprinnelig var årsaken at motor bake tok opp plass de da kunne bruke på bagasjerommet, så FWD-utgaven har visstnok noe plass under gulvet som 4WD-utgaven ikke har.

Fisker'n virker i utgangspunktet som et godt valg til prisen, men det hindrer ikke at det fremstår som merkelig å tilby bakhjulsdrift, når de har en motor bake i 4WD-utgaven. De kunne heller prioritert å lage en frunk når de sparer plass fremme... IMO!

Jeg er klar over at ps2 fikk klager. Men som også nevnt er det antagelig et meget bevisst valg fra Fisker med bakgrunn i å få en lavkostnads versjon. Henrik Fisker er tross alt bildesigner med en lang karriere og merittliste med biler som Z8, DB9, Vantage på CVen . Vil man ikke ha den Ocean innstegsmodellen med FWD og kun 440km rekkevidde ,  kjøp alternativet med både lengre rekkevidde og AWD.

Mange bryr seg ikke en døyt om frunk
IMO!

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Retroman skrev (30 minutter siden):

Har heller aldri skjønt at mangel på frunk er en så stor greie for noen. Som Jay Z sa:  I got 99 problems, but a frunk aint one.

Ville sagt fravær av frunk istedet for «mangel på».

Jeg installerte faktisk en frunk på 47 liter i min tidligere iX3. Ble til at jeg oppbevarte bilpleiemidler der som liksågodt kunne blitt  værende i boden hjemme. Ladekabelen la jeg tilbake igjen i bagasjerommet for det var enklere å ha den der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (36 minutter siden):

Har heller aldri skjønt at mangel på frunk er en så stor greie for noen. Som Jay Z sa:  I got 99 problems, but a frunk aint one.

Fullstendig uvesentlig hva Jay Z har eller ikke har problemer med. Han har et helt annet forhold til bil enn jeg har.

Det er JEG som eventuelt skal leve med kjøretøyet MITT, og da er det MINE prioriteringer som gjelder. Uansett, denne diskusjonen har vel vært gjenganger i tråden, så les bakover om du lurer på hva som er poenget for de av oss som forventer/forlanger det i neste kjøretøy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...