Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

AL123 skrev (1 time siden):

...så har ikke Kina så mye å tilby utover kapital og lave lønnskostnader

Jepp! En stor grunn til at Kina gjør det så bra er jo at de teknologisk har kommet opp på vestens nivå, men sosialt fremdeles er "hundre år" bak oss, slik at de ikke er "hemmet" av sånt tull som menneskerettigheter, HMS og fagforeningsmas om en lønn man kan leve av.
Så når eller hvis Kina blir et ordentlig demokrati så stiller de plutselig likt med oss andre. Så de har jo definitivt et incentiv om å forbli som de er...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært meg en ny runde rundt til forhandlere siste ukene å testet litt å fått tilbud, litt annen situasjon nå enn når jeg skrev kontrakt i Februar kan en si. Fult opp med lagerbiler overalt og forhandlere som nærmest virker desperate etter å få solgt de. Fikk i dag (på en søndag) oversendt tilbud på en BMW iX40 fully charged  utstillings bil med vinterhjul og 6 års service avtale til 500K ved innbytte av Kia E-Soulen. Nesten ett litt for godt tilbud, men så spørs det om jeg vil ha så stor bil. Broderen fikk akkurat levert en i4 M50 med alt av utstyr så fikk litt smaken for BMW merker jeg. Fikk og et svært godt tilbud på en slik fra forhandler, men ønsker litt mer komfort å plass, iX3 er for "gammel" og kjedlig syns jeg, så da blir det iX som er eneste BMW alternativet.

Heller dog fortsatt mest mot å bare beholde IONIQ 5 bestillingen å heller prøve å forhandle ned prisen når selgeren kommer tilbake fra ferie om en ukes tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror det var 500 lagerbiler hos hundai som var ioniq5. En del av disse var nok registrert inn på slutten av fjoråret. Man har altså 8-9 måneder gamle biler som ennå ikke har eier eller betalt for. 300 hos ford visstnok. Jeg ser overfylte parkeringsplasser overalt hos bilforhandlere. Hos volvo har man plenty biler som ikke er kjørt mer enn 1000-5000 km som man nå kan få for ca 500-530 tusen, disse ble solgt for 650 før nyttår og mellom nyttår og påske. Så prisene er noe vanvittig på vei ned. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (3 timer siden):

Tror det var 500 lagerbiler hos hundai som var ioniq5. En del av disse var nok registrert inn på slutten av fjoråret. Man har altså 8-9 måneder gamle biler som ennå ikke har eier eller betalt for. 300 hos ford visstnok. Jeg ser overfylte parkeringsplasser overalt hos bilforhandlere. Hos volvo har man plenty biler som ikke er kjørt mer enn 1000-5000 km som man nå kan få for ca 500-530 tusen, disse ble solgt for 650 før nyttår og mellom nyttår og påske. Så prisene er noe vanvittig på vei ned. 

Virker som en god tid å gjøre et kupp. Spent på avgiftene fra 2025. De må jo innføres på et tidspunkt. Kanskje ikke så dumt å kjøpe en ny god bil nå.

Lenke til kommentar

Hvis de ikke klarer å selge bilene må de kutte priser videre. Produksjon av elbiler skal jo gå opp, da må/bør prisen gå ned. Eneste er muligheten for å eksportere biler når krone er dårlig, men mye av denne muligheten er vel kanskje brukt opp nå. En typisk europeisk småbil koster 20k€, typisk elektrisk bil av samme type er 30-35k€, en voldsom stor forskjell.

Lenke til kommentar
1 hour ago, kremt said:

Hvis de ikke klarer å selge bilene må de kutte priser videre. Produksjon av elbiler skal jo gå opp, da må/bør prisen gå ned. Eneste er muligheten for å eksportere biler når krone er dårlig, men mye av denne muligheten er vel kanskje brukt opp nå. En typisk europeisk småbil koster 20k€, typisk elektrisk bil av samme type er 30-35k€, en voldsom stor forskjell.

Jepp problemene er marginene på elbiler er såpass lav for noen merker at de vil heller brenne inne med inventar og håpe at renta går ned og at vi får en ny elbil boom enn å selge med tap.

ser noen merker som vw og Skoda har tidsbegrensede tilbud på inventar som er litt sleipt i og med at det får kunden til å føle at de har dårlig tid og må slå til selv om bilen de har kanskje holder noen år til litt som black friday.

så har man tesla som er veldig uforutsigbare prisene går som en jojo basert på hvor bra de selger.

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar

Det er mye lokketilbud eller kampanjer ja. 30-40 i avslag på inventory biler også ser jeg. Og alltid den der "kampanjerente gjelder frem til 31. august eller så lenge lageret rekker", men dette er jo som regel bare 3 år, og alltid uten gebyrer. Så noen år senere er det langt dyrere igjen. Det er selvsagt greit å spare "10 tusen" i året på drivstoff, men hva hjelper det når bilens verdi faller 100 tusen over natten, som har skjedd flere ganger. Mange sitter på store lager av usalgbare biler. Sjekk ut model s inventory, haugevis av biler til 1.1-1.2 mill, hvem skal kjøpe alle disse bilene. 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (17 timer siden):

*Snip*

Kia hentet vell inn en del folk fra BMW sin M-avdeling. De lager vanvittig mye bra for tiden. Liten tvil om at kompetanse kan kjøpes.

 

bzzlink skrev (19 timer siden):

En model Y møter mine samme kriterier til plass. Og kjører betydelig mye bedre enn X5. Tror også den er en del lettere, uten at jeg har sjekket.

x3=Y og x5=X IMO. Men jeg sitter litt med motsatt inntrykk av deg. Prøvde en eldre x5 30d for litt siden, og var egentlig forundret over hvor liten utvikling det har vært på bilfronten de siste 10+ årene. Bilen hadde alt jeg ville ha fra en bil. Vurderer sterkt å kjøpe en 5 eller 3 serie stasjonsvogn når vi får barn senere i år. Det forutsetter dog at vi får noe for elbilen vi har nå.

Endret av Sjørøver
Lenke til kommentar
3 hours ago, Sjørøver said:

Kia hentet vell inn en del folk fra BMW sin M-avdeling. De lager vanvittig mye bra for tiden. Liten tvil om at kompetanse kan kjøpes.

 

x3=Y og x5=X IMO. Men jeg sitter litt med motsatt inntrykk av deg. Prøvde en eldre x5 30d for litt siden, og var egentlig forundret over hvor liten utvikling det har vært på bilfronten de siste 10+ årene. Bilen hadde alt jeg ville ha fra en bil. Vurderer sterkt å kjøpe en 5 eller 3 serie stasjonsvogn når vi får barn senere i år. Det forutsetter dog at vi får noe for elbilen vi har nå.

Er nok ikke helt rett frem når man sammenligner en ice og elbil, ja x5 er større men en ren elbil som er pakket riktig kan fort få like mye plass når man tar med frunken og plassen under bak på Y. Samt at man slipper humpen bak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Nimrad said:

Du har sjekket med forhandler om rabatter på leveringsklare biler regner jeg med? Bror min kjøpte nettopp til det som i følge forhandler var 140k rabatt.

Vært innom et par - 3 ganger og pratet, siste gang for 4 uker siden. Fikk bare tilbud om nybil fra fabrikk. 
Forhørte meg også om Tour Edition, men skal man ha utstyret som mangler, blir det fort samme pris som før.

Har lagret søk på Finn for iV80X, begynner å komme ned til akseptable priser, men tror de kan gå enda litt ned.

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (34 minutter siden):

Huff å huff, da jeg endelig hadde bestemt meg for Enyaq som familiebil, skal KIA vise frem sin EV5 sent i August. Skal ikke se bort ifra at Hyundai har en tilsvarende på lur.

Spent på pris og leveringstid på den (og hengervekt), kanskje kommer den altfor sent for oss.

Først skal den lanseres, så har de sikkert endel VIP-kunder som allerede har "bestillt" eller satt seg på interesselisten, som sikkert kommer før "vanlige" kunder. Så fra du bestiller til du faktisk får levert, er 2 helt forskjellige ting. 

Spørsmålet da er hvor lenge du vil vente... 😉

Lenke til kommentar
1 minute ago, Snowleopard said:

Først skal den lanseres, så har de sikkert endel VIP-kunder som allerede har "bestillt" eller satt seg på interesselisten, som sikkert kommer før "vanlige" kunder. Så fra du bestiller til du faktisk får levert, er 2 helt forskjellige ting. 

Spørsmålet da er hvor lenge du vil vente... 😉

Jepp, derav spent på leveringstid. :D 
Kona er allerede lei av å vente, tror ikke hun kommer til å like enda et "skal bare se når X kommer....".

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 minutter siden):

Ja, vi har jo alle sett film, det ville jo blitt en umiddelbar eksplosjon om en bensintank hadde falt en halvmeter ned.

Hehehe!

Jeg tenkte nå mer på at det fremdeles ville vært drivstoff i slanger og rør, og at det da kunne antent pga varmen i de deler det sølet ville kunnet truffet på. Og med litt ekstra uflaks, også den strålen som hadde ledet en eventuell flamme til selve tanken.

Nå er det riktignok tvilsomt om dette overhode kan skje på en nyere ice-bil. Kanskje en svært gammel modell...

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...