d'espresso Skrevet 27. juli 2023 Del Skrevet 27. juli 2023 Om man ser på Finn på Model Y, ser man at selv de som har kjørt 50-100k ligger på ca. det samme som ny bil. Er det noe jeg misforstår her? Er det utstyret osv. som trekker opp så meget at selv en godt brukt bil skal gå for like mye? Eller henger ikke bruktmarkedet med på prisreduksjonene fullt ut? 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 27. juli 2023 Del Skrevet 27. juli 2023 d'espresso skrev (3 minutter siden): Er det noe jeg misforstår her? Er det utstyret osv. som trekker opp så meget at selv en godt brukt bil skal gå for like mye? Eller henger ikke bruktmarkedet med på prisreduksjonene fullt ut? Begge deler. Det var en prisreduksjon i januar som nok noen ikke har tatt inn over seg. Og så er det noen som kanskje har noe ekstra utstyr (men husk at Tesla knapt har noe utstyr å snakke om), dyrere dekk osv. som som prøver seg litt høyt. Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 27. juli 2023 Del Skrevet 27. juli 2023 Nyttelast kan også ha noe å si, om det var 2022 modeller som hadde nærmere 600 kilo i nyttelast. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 27. juli 2023 Del Skrevet 27. juli 2023 18 minutes ago, d'espresso said: Om man ser på Finn på Model Y, ser man at selv de som har kjørt 50-100k ligger på ca. det samme som ny bil. Er det noe jeg misforstår her? Er det utstyret osv. som trekker opp så meget at selv en godt brukt bil skal gå for like mye? Eller henger ikke bruktmarkedet med på prisreduksjonene fullt ut? Parkeringssensor og nyttelast er vel de åpenbare tingene. Jeg hadde betalt 20-30k ekstra for parkeringssensor, om jeg måtte. Jeg hadde ikke kjøpt en 50k gammel bil for samme pris som ny, så sprø er jeg ikke 😅 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 27. juli 2023 Del Skrevet 27. juli 2023 Godt å se at ting skjer! Artikkel i Tek.no 2 1 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 27. juli 2023 Del Skrevet 27. juli 2023 Jeg er glad for at EU drar til litt nå. Ikke bare på billadere, men tvangsbruk av apper som skal tråle mobilen din for data som skal selges fordi flere og flere selskaper ser mulighetene med å ha to produkter som skaper inntekter: sitt eget og deg 3 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 28. juli 2023 Del Skrevet 28. juli 2023 Ser ut som mannskapet på foto-skipet med bl.a. MB og BMW-biler ombord, inkludert 25 elbiler faktisk kan ha startet i en av elbilene, ifølge samband mellom mannskap og nødetaten/kystredningssentralen. https://www.tv2.no/broom/redningsmannskapene-en-elbil-har-eksplodert/15921964/ Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. juli 2023 Del Skrevet 28. juli 2023 (endret) Hadde skipet huset 3800 hybler i stedet for 3800 biler, og vært bygget på land i stedet for flytende, så ville det neppe i noe sivilisert land vært tillatt bygget som én gigantisk branncelle. Tiden kan være overmoden for å øke brannsikkerheten på slike skip. Det spiller forsåvidt liten rolle om brannen startet i en elbil, fossilbil eller av baconsteking i byssa. Det er spredningsfaren som er elefanten i rommet. Hadde hver bil hatt sin branncelle eller vært tilstrekkelig sprinklet så ville omfanget av brannen blitt neglisjerbar. Det samme kan sies om brannen i en Opel Zafira på Sola lufthavn. Tapet av Opelen var nok neglisjerbart. Følgetapene var ikke det. Endret 28. juli 2023 av Simen1 4 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 28. juli 2023 Del Skrevet 28. juli 2023 Klovdyr skrev (På 26.7.2023 den 22.16): Nettopp. Er type 2 jeg mangler ja. Har ikke fått så mye respons fra forhandler til nå, så lurer på om det kan være vanlig når man kjøper brukt Jeg trodde også først at min nye Audi ikke kom med den kabelen. Men i bagasjen er det først en hylle jeg kan løfte opp der det lå diverse ladekabler, men ikke type 2. Men under der er det enda et lite rom jeg kunne åpne. Og der lå kabelen. Så mulig den bare er godt gjemt i bilen din også? 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 29. juli 2023 Del Skrevet 29. juli 2023 Once you go elbil, you never go back Jeg er på ferie for tiden og fikk utlevert en leiebil som i utgangspunktet ville vært en drømmebil for en stund siden, men må si den skuffer litt. 2023 BMW X5 xdrive 40i, altså en 3l rekkesekser med 340hk og 450nm. Jeg har kun kjørt elbiler siste 4+ år. Først en 3, og så Y, så det er det jeg sammenligner med. The good 360 kamera som fungerer veldig godt God plass, bittelitt bedre baksete plass enn Y, men mindre bagasjeplass Gooode seter The bad Drivlinje, bilen må tenke seg om å gire ned, som gjør at jeg misser lukene her i NY trafikken Veldig rykkete opplevelse, men går greit nok, når den først har funnet girene The ugly Navi. Hovedproblemet er at informasjonen er delt opp på 3 skjermer, filvalg er i headup, neste sving zoomer view er i mellom klokkene, og oversikt på skjermen til høyre. Native navien lagger, og er en dårlig opplevelse på søk og ruteinformasjon. Apple CarPlay fungerer fint, men da kvier man seg for å trykke på noen av knappene i bilen, for da blir man sendt ut av navien, og må lete seg tilbake i menyene. Konklusjonen min er at elbiler rett og slett er bedre biler enn fossil. Mye mykere og støysvak drivlinje, mye bedre plass i samme karosseri størrelse. Gleder meg til å komme tilbake til Y’en. 2 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. juli 2023 Del Skrevet 29. juli 2023 bzzlink skrev (2 minutter siden): Once you go elbil, you never go back Jeg er på ferie for tiden og fikk utlevert en leiebil som i utgangspunktet ville vært en drømmebil for en stund siden, men må si den skuffer litt. 2023 BMW X5 xdrive 40i, altså en 3l rekkesekser med 340hk og 450nm. Jeg har kun kjørt elbiler siste 4+ år. Først en 3, og så Y, så det er det jeg sammenligner med. The good 360 kamera som fungerer veldig godt God plass, bittelitt bedre baksete plass enn Y, men mindre bagasjeplass Gooode seter The bad Drivlinje, bilen må tenke seg om å gire ned, som gjør at jeg misser lukene her i NY trafikken Veldig rykkete opplevelse, men går greit nok, når den først har funnet girene The ugly Navi. Hovedproblemet er at informasjonen er delt opp på 3 skjermer, filvalg er i headup, neste sving zoomer view er i mellom klokkene, og oversikt på skjermen til høyre. Native navien lagger, og er en dårlig opplevelse på søk og ruteinformasjon. Apple CarPlay fungerer fint, men da kvier man seg for å trykke på noen av knappene i bilen, for da blir man sendt ut av navien, og må lete seg tilbake i menyene. Konklusjonen min er at elbiler rett og slett er bedre biler enn fossil. Mye mykere og støysvak drivlinje, mye bedre plass i samme karosseri størrelse. Gleder meg til å komme tilbake til Y’en. Enig, jeg leier bare via hertz nå siden de stort sett kan levere model Y eller 3. Det er uaktuelt å kjøre fossilt, opplevelsen er bare treg og håpløs. Skal jeg ha noe fossilt må det være noe ekstremt som kjøres noen dager i året, les en superbil. Men til daglig er det håpløst og alt for dyrt for energi. 2 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 29. juli 2023 Del Skrevet 29. juli 2023 bzzlink skrev (1 time siden): Once you go elbil, you never go back Jeg har også fått den opplevelsen. Fikk utlevert min nye elbil for cirka en måned siden. Jeg var litt skeptisk til hvordan det ville være da jeg aldri hadde kjørt elbil før, men alt virker så mye mer responsivt. De som klager på at elbiler er så dårlige (kaller de lekebiler, dildoer osv...), og at det skal de aldri ha, er nesten bare gamle gubber på 50+ (enten fysisk eller mentalt) som aldri kjørt elbil før 🙂 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 29. juli 2023 Del Skrevet 29. juli 2023 (endret) Nukleosid skrev (52 minutter siden): Jeg har også fått den opplevelsen. Fikk utlevert min nye elbil for cirka en måned siden. Jeg var litt skeptisk til hvordan det ville være da jeg aldri hadde kjørt elbil før, men alt virker så mye mer responsivt. De som klager på at elbiler er så dårlige (kaller de lekebiler, dildoer osv...), og at det skal de aldri ha, er nesten bare gamle gubber på 50+ (enten fysisk eller mentalt) som aldri kjørt elbil før 🙂 Broren min har en 2011 BMW 318D som i ettpar perioder har vært på verksted flere dager på rad i begge tilfeller, og helg mellom inn og utlevering. Han har selvsagt ikke leiebil tilgjengelig, både pga intet av dette var garantisaker, ei heller ikke i forsikringen sin (heller ikke ulykke (motorhavari og knekte fjærbein med medfølgende ødelagte støtdempere). I begge tilfeller fikk han låne Kona mi (pun uunngåelig), siden jeg går til jobb (7 min), mens han har en lengre kjøretur til jobb og trening, og derved er mer avhengig av bil i det daglige. Han er fremdeles "dieselentusiast", men er nå mer på gli. Men nå er hovedunnskyldnimgen at han ikke får satt opp ladestasjon hjemme pga at han ikke får mer inn i sikringsskapet. Han leier et hus på en gård, og huseieren har visstnok sjekket pga andre ting, men jeg tipper han bruker det som en unnskyldning for ikke å sjekke selv med elektriker. Dog, tipper en mer sedantype elbil a la i4 eller Tm3 hadde endret synspunktet hans, da litt av klagene på min nok har med sub-formen og at min er ganske kort og tildelsstump. Men skal jeg få han til å teste disse, må jeg bringe bilene til han fremfor det motsatte. Vi er begge 50+, han er nært 5 år eldre enn meg. Men føler jeg er (betraktelig) mer ungdommelig enn han, i tillegg til at han er enda stere enn jeg vanligvis er, selv om jeg kan være temmelig sta innimellom. Endret 29. juli 2023 av Snowleopard Skriveleif Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. juli 2023 Del Skrevet 29. juli 2023 Nukleosid skrev (2 timer siden): Jeg har også fått den opplevelsen. Fikk utlevert min nye elbil for cirka en måned siden. Jeg var litt skeptisk til hvordan det ville være da jeg aldri hadde kjørt elbil før, men alt virker så mye mer responsivt. De som klager på at elbiler er så dårlige (kaller de lekebiler, dildoer osv...), og at det skal de aldri ha, er nesten bare gamle gubber på 50+ (enten fysisk eller mentalt) som aldri kjørt elbil før 🙂 Jadda jadda - smør nå bare på med fordommer. Jeg er kanskje gammel gubbe, nesten, eller muligens mentalt. Jeg avanserte til elbil i 2017 og var førstemann i gata med elbil. Jeg elsket elbilen, og så hatet jeg den. Så gikk jeg over til bensinbil og nå for noen dager siden ble jeg eier av en plugin hybrid. Jeg sa også "en gang elbil - alltid elbil" men bileierskapene ble ikke så rettlinjet. Nå skal jeg kose meg med phev-en noen år også får vi se hvordan det går etter det, uten å låse meg til eller avskrive noen drivlinjer utenom brenselcelle-hydrogenbil. 2 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 29. juli 2023 Del Skrevet 29. juli 2023 Simen1 skrev (15 minutter siden): Jadda jadda - smør nå bare på med fordommer. Jeg er kanskje gammel gubbe, nesten, eller muligens mentalt. Det var da ikke myntet på alle som kjører noe annet enn elbil, men om de som latterliggjør elbiler og "aldri skal kjøre det". Eller den klassiske "jeg skal ha 1000km rekkevidde jeg kan lade på 5 minutter". Jeg er ganske enig med Niklesoid, selv om jeg også var innom PHEV etter min første elbil. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 30. juli 2023 Del Skrevet 30. juli 2023 Nimrad skrev (7 timer siden): Det var da ikke myntet på alle som kjører noe annet enn elbil, men om de som latterliggjør elbiler og "aldri skal kjøre det". Eller den klassiske "jeg skal ha 1000km rekkevidde jeg kan lade på 5 minutter". Jeg er ganske enig med Niklesoid, selv om jeg også var innom PHEV etter min første elbil. Gammel gubbe her også. Har kjørt 11000km med el bil nå. For meg har overgangen vert umerkelig. Kjører og bruker bilen akkurat som før. Har ikke opplevd noe negativt pga el drift. Bilen min er designet slik at man ikke merker at det er en el motor som driver bilen. Setter man bilen i drive kjører dennsom en bensin eller diesel bil med kryp. Det betyr at man finmanøvrerer med foten på bremsepedalen hele tiden. Det er motorbrems akkurat som på automat biler og regenerering skjer via bremsepedal. Dette man man endre på 0,1sek til full en-pedal kjøring. I revers kan man ikke bruke enpedal. Største endring er selve bilen og nye funksjoner jeg aldri har tenkt jeg trenger. Liker godt real time trafikk informasjon. Tar meg selv i å bruke navigasjon bare for å se hvor lang tid turen tar og hvor mye strøm jeg kommer frem med for siden å slå den av. Siste tur kjørte jeg over 300km før jeg nådde 50% på batteriet. Så om man sammenligner med en bensinbil blir det som å ha en bil med 40 liters tank som bruker 0,75 på mila. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 30. juli 2023 Del Skrevet 30. juli 2023 (endret) bzzlink skrev (15 timer siden): Konklusjonen min er at elbiler rett og slett er bedre biler enn fossil. Mye mykere og støysvak drivlinje, mye bedre plass i samme karosseri størrelse. Gleder meg til å komme tilbake til Y’en. Nåvel, det er en sannhet med veldig store modifikasjoner. Det er klart at elbil har mange fordeler, spesiellt ved bruk i urbane eller nær urbane strøk. En pedal kjøring, jevn og kraftig akselerasjon, samt kjapp oppvarming gjør bilopplevelsen veldig "effortless", for å si det på godt norsk. Å bruke en X5 som eksempel slår jo litt skjevt ut, da den er en stor og tung SUV, som hverken kjører bra eller er særlig komfortabel. Den en rett og slett et kjempekompromiss som kun er god på det som elbiler også er gode på. Så får en heller tenke hva man vil om at du sammenligner den med en billig Model Y. Problemet til elbil er at det ennå ikke er laget en som kjører spesiellt bra, så hvis det er fokus, så er det ikke vanskelig å finne eksempler der elbilen hadde fremstått som den triste. Feks dersom du hadde kjørt en Model S til daglig, og hadde fått en M5 CS som leiebil, eller toppversjonen av model 3 vs toppversjon av 2 eller 3 serie. Selv har jeg kjørt en del billige elbiler rundt i sentrumsgater de siste ukene, og det slår meg hver gang hvor behaglig og bekymringsløst man beveger seg rundt med en elbil. Men tidlig i forige uke så havnet jeg i en situasjon der jeg måtte kjøre en 25 år gammel Ford Focus med 1,8 bensin i 3 mil på en svingete vestlandsveg. Bilen ser i utgangspunktet forferdelig ut, både utenpå og inni, og rust i skjermbuer gjorde ikke saken bedre. Men når jeg kjørte den ble det veldig tydelig hvor mye vi har mistet de siste årene, ikke bare med elbil, selvsagt, det er også langt mellom gode bensinbiler for tiden. Kombinasjonen av lav vekt, påkostet understell, nydelig avstemt styring og en turtallsvillig Duratecmotor uten turbo eller andre irriterende restriksjoner ga rett og slett en fantastisk kjøreopplevelse. Jeg skal ikke si at man ikke kan få til noe lignende med en elbil, men til nå har jeg ikke sett noen seriøse forsøk på det. Endret 30. juli 2023 av AL123 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 30. juli 2023 Del Skrevet 30. juli 2023 @AL123 det er vanskelig å finne sammenligningsgrunnlag som passer for alle. For min del som skal frakte familie, så blir det endel kriterier som er ufravikelige. 4 store kofferter + barnevogn + to barnestoler som skal fraktes, så setter det et ganske stort krav til biltype. I USA har de stort sett ikke stasjonsvogner, så SUV er eneste valg. Av familiefraktere, så er vel BMW en av de mer sportslige? En model Y møter mine samme kriterier til plass. Og kjører betydelig mye bedre enn X5. Tror også den er en del lettere, uten at jeg har sjekket. Men som jeg nevner lenger opp, så er det store forskjeller mellom bilene, men på kjøreegenskaper så taper X5’n Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 30. juli 2023 Del Skrevet 30. juli 2023 Interessante betrakninger fra en svensk journalist. Står vi midt i et «Nokia/Ericsson moment» i europeisk bilindustri? https://carup.se/mobildoden-ar-pa-vag-att-krossa-europas-bilindustri/ 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 30. juli 2023 Del Skrevet 30. juli 2023 bzzlink skrev (50 minutter siden): Interessante betrakninger fra en svensk journalist. Står vi midt i et «Nokia/Ericsson moment» i europeisk bilindustri? https://carup.se/mobildoden-ar-pa-vag-att-krossa-europas-bilindustri/ På mange måter, ja, uten at det nødvendigvis er problematisk. At produkser utvikles i Europa/USA og produseres i lavkostland er ikke nødvendigvis ille. Samlebåndsproduskjon er ingen lett jobb, og det er vanskelig å skaffe folk som vil jobbe med sånt i vesten. På et område var imidlertid denne kronikken skivebom. At Kina ligger foran Europa teknologisk. Det er bare et tiår siden Kina kun bygget rare ting med 4 hjul som ikke kunne brukes til noe, og den eneste grunnen til at de i dag klarer å få frem gode produkter er samme grunn som at arabiske land klarer å arrangere store idrettsarrangement eller bygge høye skyskrapere: De kjøper opp vestlig kompetanse. Ikke bare har de hentet kompetanse fra europa, men de har kjøpt mange av største stjernene innen design og engineering. Det samme har Sør-Korea. De kjempet i motvind i Europa i 20-30 år til tross for ekstremt lave priser. Så begynnte de å hente inn nøkkelpersonel fra Europa, og 5-6 år etter er de regnet blant de "etablerte". Tror mange undervurderer hvor mye kultur som kreves for å bygge biler (det er jo også litt av grunnen til at vestlige produsenter sliter i Kina for tiden), og når det kommer til stykket så har ikke Kina så mye å tilby utover kapital og lave lønnskostnader. Ikke at det ikke betyr noe. Se bare på hva den nye miniSUVen til Volvo skal koste, men vi må ikke glemme at også Kinesiske lønninger er stigende. Ellers er det lett å glemme at vi hadde den samme diskusjonen for 40-50 år siden også. Mange påsto at japanerene var teknologisk overlegne, og at japansk disiplin kom til å knekke Europa. Vel, det viste seg at japanerene hele tiden var teknologisk 3 steg bak, at frihet & velferd gjerne er en bedre motivasjonsfaktor enn kadaverdisiplin, og når kostnadene i japan økte kraftig på tidlig 90-tall, gikk de inn i en resesjon som de aldri har klart å reise seg helt fra. 3 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå