Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

On 7/18/2023 at 2:13 PM, toro6 said:

Hallo! Hvorfor er ikke prisene på Kia e-Soul like presset som på mange andre modeller? Den er like dyr som alltid.. 

Tipper de ikke har lyst til å selge noe av den. Har jo kommet frem at fabrikanter taper tildels mye penger pr bil av de 1. generasjonene sine.

Dersom du tenker brukt pris, så tar det vel en stund før folk tar innover seg et nytt prisnivå.

On 7/18/2023 at 3:59 PM, sdf123 said:

Ok, så lenge en bil har feks Android Audo så kan man bruke google maps via sin Android telefon? Er dette noe sw oppdateringer, så på sikt kan man risikere at du ikke får koblet til telefonen lengre pga manglende støtte? 

Her kan man vel anta at det er bakoverkompatibelt, og har vel vært det til nå. 
Det kan vel hende at mobiler i fremtiden ikke har noen USB port, og da må du har en bil som støtter trådløs, men kineserne har vel allerede laget dongler til de fleste biler som ikke støtter trådløs overføring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir en fin tid å være elbil kunde i høst

Tesla varsler at de kommer til å sette ned prisene mer, dersom det trengs for å klare volum målene sine.

Det sitter mange bilfabrikanter rundtomkring i excel med store svetteperler i panna allerede med dagens prisnivå…

Her i Norge, så må de andre importørene etterhvert legge ned forhandlere, for de selger jo ikke bil. Og  de store varelagrene dems blir enda mer uselgelig.

https://www.tv2.no/broom/musk-etter-rekordtall-det-kan-komme-flere-priskutt/15904816/

Endret av bzzlink
  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, bzzlink said:

Det blir en fin tid å være elbil kunde i høst

Tesla varsler at de kommer til å sette ned prisene mer, dersom det trengs for å klare volum målene sine.

Det sitter mange bilfabrikanter rundtomkring i excel med store svetteperler i panna allerede med dagens prisnivå…

Her i Norge, så må de andre importørene etterhvert legge ned forhandlere, for de selger jo ikke bil. Og  de store varelagrene dems blir enda mer uselgelig.

https://www.tv2.no/broom/musk-etter-rekordtall-det-kan-komme-flere-priskutt/15904816/

Jepp så har du denne og https://www.tv2.no/broom/kraftig-priskutt-pa-norges-nest-mest-populaere-elbil/15900144/
Kraftig er vel litt å ta i med tanke på at det var rundt der prisen var når gtx ble lansert såvidt jeg husker. f.eks model y har vel aldri vært billigere. Tipper uansett prisen på id4 kommer til å gå enda mere ned etter 31 august.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (27 minutter siden):

Det blir en fin tid å være elbil kunde i høst

Tesla varsler at de kommer til å sette ned prisene mer, dersom det trengs for å klare volum målene sine.

Det sitter mange bilfabrikanter rundtomkring i excel med store svetteperler i panna allerede med dagens prisnivå…

En priskrig i elbilmarkedet er for en bilprodusent et problem proporsjonalt med hvor stor andel av bilproduksjonen som er elbiler.

I Kina, verdens største elbilmarked,  er det så stor overproduksjon av elbiler at man prøvde å få til et samarbeid mellom bilprodusentene om ikke å kutte prisen ytterligere, men siden det er ulovlig med prissamarbeid så ble avtalen noen dager senere kansellert.

Endret av uname -i
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (34 minutter siden):

Det blir en fin tid å være elbil kunde i høst

Hvis det blir priskrig på nye biler* i høst så vil dominoeffekten også gi lavere bruktpriser.

* Nye biler og elbiler er bortimot synonymt nå, men det er likevel ingen grunn til at priskrig bare skal gjelde elbiler.

Lenke til kommentar

Er det noen steder å sjekke hvilke ladere Tesla planlegger å åpne for allmenheten? Ser at de nå har åpnet nesten absolutt alt i hele Europa… utenom de få laderne som er i Polen. Dette er litt uheldig siden Polen i utgangspunktet har litt dårlig infrastruktur, som Tesla sine ladere ville hjulpet mye. Forsøkte å søke på nettet og fant en e-post adresse til slutt, men dette var det jeg fikk tilbake så da er man i villrede:

Edit: glemte å nevne at dette er fordi vi besøker landet og kjører i Europa fra tid til annen.

IMG_0521.jpeg

IMG_0522.jpeg

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, uname -i said:

En priskrig i elbilmarkedet er for en bilprodusent et problem proporsjonalt med hvor stor andel av bilproduksjonen som er elbiler.

I Kina, verdens største elbilmarked,  er det så stor overproduksjon av elbiler at man prøvde å få til et samarbeid mellom bilprodusentene om ikke å kutte prisen ytterligere, men siden det er ulovlig med prissamarbeid så ble avtalen noen dager senere kansellert.

Ja det er klart det henger sammen med hvor stor del av produksjonen som er el nå. Men det henger også sammen med hvor stor andel av produksjonen man tror det kommer til å være om 5 år, og hvor mye man har investert og må investere for å møte fremtidig etterspørsel.

Når man ser på Ford, som er den eneste som skiller ut regnskapet for elbiler, så kan det være at dette gjør vondt for noen og enhver. Det er store tall.

Ford leverer regnskapstall for q2 i neste uke, blir spennende.

 

60CF1470-2BFB-49D3-A8E5-EB1F099C077A.webp

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (35 minutter siden):

Er det noen steder å sjekke hvilke ladere Tesla planlegger å åpne for allmenheten? Ser at de nå har åpnet nesten absolutt alt i hele Europa… utenom de få laderne som er i Polen. Dette er litt uheldig siden Polen i utgangspunktet har litt dårlig infrastruktur...

Tesla åpner bare ladestasjoner for andre elbiler dersom det jevnt over er ledig kapasitet der. Så mest sannsynlig er de stasjonene ganske så fulle mesteparten av tiden, noe den mangelfulle lade-infrastrukturen i Polen kan være årsaken til.
Men tviler på at Tesla har noe nettsted der slike planer ligger tilgjengelig.

EDIT: Men på Tesla sitt eget kart over superladere viser de alle nye planlagte stasjoner i grått! Og klikker man på dem får man se når de åpner (sorter på å vise kun superladere).

Endret av ozone
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
ozone skrev (16 minutter siden):

Tesla åpner bare ladestasjoner for andre elbiler dersom det jevnt over er ledig kapasitet der. Så mest sannsynlig er de stasjonene ganske så fulle mesteparten av tiden, noe den mangelfulle lade-infrastrukturen i Polen kan være årsaken til.
Men tviler på at Tesla har noe nettsted der slike planer ligger tilgjengelig.

EDIT: Men på Tesla sitt eget kart over superladere viser de alle nye planlagte stasjoner i grått! Og klikker man på dem får man se når de åpner.

Gjetter på at forholdet mellom "nye SuC" - "nye SuC som også er åpnet for alle" er tilnærmet 1 - 1. Når det gjelder å åpne eksisterende stasjoner for "non-Tesla-biler, så er det et annet spørsmål. Men flere SuC i nærheten av en Tesla-Only-stasjon, så er det sjanse for at disse åpnes opp.

Alternativt om en stasjon blir oppdatert med flere ladere, vil også sjansen for at stasjonen åpnes for alle, øke betraktelig.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Det blir en fin tid å være elbil kunde i høst

Tesla varsler at de kommer til å sette ned prisene mer, dersom det trengs for å klare volum målene sine.

Det sitter mange bilfabrikanter rundtomkring i excel med store svetteperler i panna allerede med dagens prisnivå…

Her i Norge, så må de andre importørene etterhvert legge ned forhandlere, for de selger jo ikke bil. Og  de store varelagrene dems blir enda mer uselgelig.

https://www.tv2.no/broom/musk-etter-rekordtall-det-kan-komme-flere-priskutt/15904816/

Ja, fin tid å være kjøper, men ikke så fin tid å være selger 😛 Hvis Tesla kommer til å sette ned prisene enda engang, er det jo deres egne kunder som taper greit med penger. Hvor mye kan de uansett sette ned prisene med nå? De har jo satt ned prisene på og si alle modellene flere ganger allerede, og sist på Model Y med 120.000? 

Lenke til kommentar

Jepp, jeg har lagt merke til det. Positivt for min del, siden jeg ikke eier elbil nå, men kan tenkes å kjøpe en senere om prisene faller mer. Siden jeg ønsker meg 4x4, høy bakkeklaring og hengerfeste så har e-tron Q4 vært en av de mest aktuelle å følge med på. Prisene nærmer seg 300 000 om man godtar høy km-stand og "selges som den er", noe som selvsagt er en risiko siden det er en del mandagsbiler med blant annet vannlekasjeproblemer.

TM3 hadde jeg ikke vurdert før de nærmer seg gratis. Hovedgrunn: Tesla "service"-apparat.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Iterion said:

Ja, fin tid å være kjøper, men ikke så fin tid å være selger 😛 Hvis Tesla kommer til å sette ned prisene enda engang, er det jo deres egne kunder som taper greit med penger. Hvor mye kan de uansett sette ned prisene med nå? De har jo satt ned prisene på og si alle modellene flere ganger allerede, og sist på Model Y med 120.000? 

Hva får deg til å tro at det kun er brukte Teslaer som faller i pris? Dette gjelder jo alle som eier elbil. Det er veldig få som kjøper en id4 til 150’ mer enn en sammenlignbar Model Y i bruktmarkedet… 

Når styreformannen i Tesla sier i resultatframleggelsen at de er klare for å sette prisene mer om de skulle trenge det for å opprettholde volumet, så er det stor sjans for at de kan sette ned mer.

Tesla rapporterte en bruttomargin på 18,2 % i q2, altså etter at prisnedsettelsen deres har hatt full effekt. Dette er fortsatt blant den beste marginen i bilindustrien.

Om de er villige til å sette marginen sin til 0, så tipper jeg de kan sette ned opp mot 100 000,- til pr. bil

Når man sier at Tesla ligger 5-8 år foran de andre produsentene, så er det blant annet det å lage biler effektivt man sikter til.

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tror ikke det er kun nye/brukte Teslaer som kommer til å gå ned i pris da resten av markedet blir tvunget litt til å sette prisene de også skal holde tritt. Det er forsåvidt bra, da først og fremst for de som har sitter på gjerde og som har avventet kjøp. Fult så bra er det ikke så bra for de som allerede har kjøpt, mtp hvor mye man taper når/hvis man skal selge var poenget mitt :) Men ja, bruttomarginen til Tesla i q2 er mildt sagt imponerende. De har mye gå på sånnsett.  Helt vanvittig hvor mange Model Y man ser på veiene om dagen. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Nytt bilmerke i Europa: Ahera. Det italienske selskapet starter med en luksussedan til et par millioner kroner. Aner ikke om det er det segmentet de vil ligge i eller om de skal bruke strategien dyrt og lavt volum først, så billigere og større volum.

Det navnet var da veldig nært Aptera, så spørs om ikke det kan bli en navnekonflikt her siden begge driver med elbiler, selv om det er 2 helt forskjellige biler og segmenter.

Lenke til kommentar
5 hours ago, bzzlink said:

Tesla rapporterte en bruttomargin på 18,2 % i q2, altså etter at prisnedsettelsen deres har hatt full effekt. Dette er fortsatt blant den beste marginen i bilindustrien.

Om de er villige til å sette marginen sin til 0, så tipper jeg de kan sette ned opp mot 100 000,- til pr. bil

Dette inkluderer også inntekter for salg av Co2 kvoter..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...