Snowleopard Skrevet 11. juli 2023 Del Skrevet 11. juli 2023 (endret) daruu skrev (På 11.7.2023 den 22.34): Ser absolutt hva du mener. Er det verdt 75k(minus servicekostnader som nå kommer på eup'n+ sikkert noe dekk) ekstra for å få 3,5år ekstra med bilhold under garanti? Kanskje. Hvem vet hva som skjer med (el)bilprisene de neste 1-3-5 årene? Inflasjon/renteoppgang/kronekollaps/"dårlige tider" - ingen vet vel egentlig hva som skjer de neste årene sånn sett... Skal ihvertfall prøve en leaf så får vi se. Ja, omtrent som på eup. "Pakkene" til Nissan er omtrent like irriterende som de VW har hatt på (andre enn eup) biler... Er vel bare 3 nivåer, og lite eller intet å plukke løst. På VW har du ørten pakker, og så mulig å individualisert innenfor dette, til "gode" priser, for VW. Er jo slik de tyske holder på, gjerne med enkle valg som "må" ligge i en pakke, så det du ville ha til 5K, gir en pakke til kanskje 20K. Og da må du i tillegg fjerne andre ting for det lar seg ikke kombinere. Sånn sett liker jeg enkelheten med de asiatiske. Alt eller ingenting, og kanskje en pakke med litt av det viktigste. Endret 13. juli 2023 av Snowleopard Skriveleif 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. juli 2023 Del Skrevet 12. juli 2023 Ladet min Model 3 til 100% nå for første gang siden jeg kjøpte bilen for 4 år siden. Viser 475km rekkevidde, kontra 500km når den var ny. Har kjørt 55000km. Ikke dårlig det. 25km tapt bare. Blir å vare en stund det batteriet. 72.4kWt vs 75kWt når ny (avlest fra OBD) 5 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 12. juli 2023 Del Skrevet 12. juli 2023 (endret) Det blir spennende når data på dette begynner å komme inn fra de forskjellige bilfabrikantene. Om det er noe signifikant forskjell i levetid og degradering på batterier. Tesla selvrapporterer gjennomsnittlig 12% batteridegradering ved 350.000 km kjørt (side 38) Noen som har sett noen tall fra de andre fabrikantene? Det er jo forskjellige batterikjemier, og ikke minst mange forskjellige algoritmer for lading, utlading og vedlikehold fra forskjellige produsenter. Tesla virker å ha mer sofistikert temperaturstyring, og software for å beskytte batteriet når bilen er parkert, enn endel andre biler. Antall software oppdateringer og tidligere handlinger Tesla har gjort for å beskytte batteriene til flåten sin når de kommer opp i alder, viser også at det krever vedlikehold for å gi god holdbarhet på batteriene. Men det gjelder kanskje bare batteriene Tesla leverer? VAG begynte vel et par år etter Tesla å levere mange biler til massemarkedet, så erfaringsgrunnlaget kommer inn om noen år kanskje. Eller de har kanskje ikke data på det for connectivity abonnmentene går ut etter 36 måneder? Endret 12. juli 2023 av bzzlink 1 2 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 12. juli 2023 Del Skrevet 12. juli 2023 (endret) Minn meg på dette når jeg har første service neste år på Mach’n. Den vil da være to år gammel og gått ca 80-90 000 km. Men den store bufferen blir det spennende å se degrasjonen og om bufferen brukes til å dekke dette eller holdes utenom. Inntil gore dataer setter jeg opp 2% pr. år som jeg tror egentlig er litt mye men som grunnlag for ruteplanlegging i ABRP. Endret 12. juli 2023 av The Very End Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 12. juli 2023 Del Skrevet 12. juli 2023 Kjip melding fra forhandler i dag, skulle egentlig få IONIQ 5 iløpet av denne måneden, men etter litt masing etter chassisnummer ble det klart at levering ikke blir før rundt 20 september... Etter kontrakten vil jeg da ha muligheten å avbestille bilen om den ikke blir levert iløpet av August så ble litt usikker. På den ene siden så er det få biler jeg var like fornøyd med som IONIQ 5 når jeg prøvekjørte, men på den andre så får en Polestar 2 levert på nærmest dagen med et ganske heftig prisavslag nå... Men blir vel til at jeg beholder IONIQ 5 bestillingen, bare skuffende at det ikke ble noen ferietur med nyebilen i år som planlagt... 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. juli 2023 Del Skrevet 12. juli 2023 @Evil-Duck Utsettelsen burde være et bra forhandlingskort. "Hvis leveransen utsettes så lenge så går jeg glipp av bilferie bla bla, pluss at avtalen gir meg rett til avbestilling og nå virker Polestar som et veldig godt kjøp akkurat nå.. men hva med å legge på vintervelger og vinterdekk så virker plutselig Ioniq 5 som et bedre kjøp igjen." Noe sånt. 1 1 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 12. juli 2023 Del Skrevet 12. juli 2023 6 minutes ago, Evil-Duck said: Kjip melding fra forhandler i dag, skulle egentlig få IONIQ 5 iløpet av denne måneden, men etter litt masing etter chassisnummer ble det klart at levering ikke blir før rundt 20 september... Etter kontrakten vil jeg da ha muligheten å avbestille bilen om den ikke blir levert iløpet av August så ble litt usikker. På den ene siden så er det få biler jeg var like fornøyd med som IONIQ 5 når jeg prøvekjørte, men på den andre så får en Polestar 2 levert på nærmest dagen med et ganske heftig prisavslag nå... Men blir vel til at jeg beholder IONIQ 5 bestillingen, bare skuffende at det ikke ble noen ferietur med nyebilen i år som planlagt... Kjipt 😕 Vurdert IONIQ 6 eller noen av de nye fra Amerika? Usikker på om de kan levere kjapt da dessverre (vet er Ford har noen få uker på Mach E om du ikke er skremt vekk fra tidligere poster her). Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. juli 2023 Del Skrevet 12. juli 2023 Complexity skrev (1 time siden): Ladet min Model 3 til 100% nå for første gang siden jeg kjøpte bilen for 4 år siden. Viser 475km rekkevidde, kontra 500km når den var ny. Har kjørt 55000km. Ikke dårlig det. 25km tapt bare. Blir å vare en stund det batteriet. 72.4kWt vs 75kWt når ny (avlest fra OBD) Korleis fungerer Tesla sin rekkeviddekalkulator? Er det talet basert på at du kjører etter WLTP eller forbruket du har hatt i perioden før den vart lada opp? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. juli 2023 Del Skrevet 12. juli 2023 11 minutes ago, Zeph said: Korleis fungerer Tesla sin rekkeviddekalkulator? Er det talet basert på at du kjører etter WLTP eller forbruket du har hatt i perioden før den vart lada opp? Det er ikke gjettometer, men en fast kontant. Man kan lese av gjettometer og i "energy" appen. 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 12. juli 2023 Del Skrevet 12. juli 2023 (endret) Complexity skrev (52 minutter siden): Det er ikke gjettometer, men en fast kontant. Man kan lese av gjettometer og i "energy" appen. Du har vel to valg, enten standardvalget som er etter EPA-rekkevidden (den mest realistiske) eller "average" som er den som gir mer korrekt mål. Men velger du "average" i innstillinger, kan du og velge hvor mange km historikk den baserer seg på, jamfør et av innleggene i tråden linket til nedenfor. Og med turen satt i navigasjonen vil den og ta hensyn til elevasjon langs ruta og temperaturer, om jeg har forstått riktig. https://elbilforum.no/index.php?topic=57391.0 Se også denne: https://itavisen.no/2022/08/01/det-er-helt-galskap-alt-tesla-skal-male-na/ Endret 12. juli 2023 av Snowleopard Skriveleif 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. juli 2023 Del Skrevet 12. juli 2023 1 hour ago, Snowleopard said: Du har vel to valg, enten standardvalget som er etter EPA-rekkevidden (den mest realistiske) eller "average" som er den som gir mer korrekt mål. Men velger du "average" i innstillinger, kan du og velge hvor mange km historikk den baserer seg på, jamfør et av innleggene i tråden linket til nedenfor. Og med turen satt i navigasjonen vil den og ta hensyn til elevasjon langs ruta og temperaturer, om jeg har forstått riktig. https://elbilforum.no/index.php?topic=57391.0 Se også denne: https://itavisen.no/2022/08/01/det-er-helt-galskap-alt-tesla-skal-male-na/ Kun eldre S/X som har dette valget. Ikke 3/Y. 1 Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 12. juli 2023 Del Skrevet 12. juli 2023 (endret) Jeg har vært relativt kald mot kinesiske merker og tenkt at tysk/europeisk er det beste. Men merker nå at det er flere og flere modeller fra Xpeng, BYD og Nio jeg kunne tenkt meg. NIO ET5 ser jo veldig lekker og praktisk ut. Xpeng G9 likeså. BYD Tang har stått på lista, mest på grunn av 7-seter. Jeg føler de kinesiske merkene leverer komplette biler, i stedet for pakkehelvete som tyskerne er kjent for. Får ha ID4en min en stund til og se om det blir noe tilsvarende kinesisk fra tyskerne. Endret 12. juli 2023 av unik42 2 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 12. juli 2023 Del Skrevet 12. juli 2023 (endret) 9 minutes ago, unik42 said: Jeg har vært relativt kald mot kinesiske merker og tenkt at tysk/europeisk er det beste. Men merker nå at det er flere og flere modeller fra Xpeng, BYD og Nio jeg kunne tenkt meg. NIO ET5 ser jo veldig lekker og praktisk ut. Xpeng G9 likeså. BYD Tang har stått på lista, mest på grunn av 7-seter. Jeg føler de kinesiske merkene leverer komplette biler, i stedet for pakkehelvete som tyskerne er kjent for. Får ha ID4en min en stund til og se om det blir noe tilsvarende fra tyskerne. Det er endel av de kinesiske bilene som begynner å se ganske attraktive ut. For min del er det kun ankepunktene rundt evnt å støtte Kina ift. menneskerettigheter, og mer direkte knyttet til produsentene spesifikt; deletilgang og service tilgang som stopper meg. Kjører du ut av Norge / Skandinavia og bilen din får en kritisk feil, hva skjer da når det er flere 100 mil til nærmeste servicepunkt? Forsikringsselskapene virker ikke helt sikre https://www.tv2.no/broom/pa-europa-ferie-med-nytt-bilmerke-da-kan-du-fa-problemer/15834742/ Generelt reparasjonsnivå og dokumentasjon tilgjengelig for å få reparert bilen. https://www.motor.no/aktuelt/kinesiske-merker-deler-ikke-teknisk-informasjon/251341 Endret 12. juli 2023 av bzzlink 3 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 12. juli 2023 Del Skrevet 12. juli 2023 4 minutes ago, bzzlink said: Generelt reparasjonsnivå og dokumentasjon tilgjengelig for å få reparert bilen. https://www.motor.no/aktuelt/kinesiske-merker-deler-ikke-teknisk-informasjon/251341 Er det ikke EU-krav? Var det ikke slik at de uavhengige verkstedene har krav på den nødvendige dokumentasjon - i alle fall etter at garantitiden har gått ut Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. juli 2023 Del Skrevet 12. juli 2023 3 hours ago, Evil-Duck said: Kjip melding fra forhandler i dag, skulle egentlig få IONIQ 5 iløpet av denne måneden, men etter litt masing etter chassisnummer ble det klart at levering ikke blir før rundt 20 september... Etter kontrakten vil jeg da ha muligheten å avbestille bilen om den ikke blir levert iløpet av August så ble litt usikker. På den ene siden så er det få biler jeg var like fornøyd med som IONIQ 5 når jeg prøvekjørte, men på den andre så får en Polestar 2 levert på nærmest dagen med et ganske heftig prisavslag nå... Men blir vel til at jeg beholder IONIQ 5 bestillingen, bare skuffende at det ikke ble noen ferietur med nyebilen i år som planlagt... Den nye eller den gamle Polestar 2? Ville nok holdt meg unna den gamle når den nye er så mye bedre. 2 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 12. juli 2023 Del Skrevet 12. juli 2023 (endret) Evil-Duck skrev (6 timer siden): Kjip melding fra forhandler i dag, skulle egentlig få IONIQ 5 iløpet av denne måneden, men etter litt masing etter chassisnummer ble det klart at levering ikke blir før rundt 20 september... Etter kontrakten vil jeg da ha muligheten å avbestille bilen om den ikke blir levert iløpet av August så ble litt usikker. På den ene siden så er det få biler jeg var like fornøyd med som IONIQ 5 når jeg prøvekjørte, men på den andre så får en Polestar 2 levert på nærmest dagen med et ganske heftig prisavslag nå... Men blir vel til at jeg beholder IONIQ 5 bestillingen, bare skuffende at det ikke ble noen ferietur med nyebilen i år som planlagt... Når du i utgangspunktet var mest fornøyd med IONIQ når prøvekjørte, og velger en annen bil nå fordi den du helst vil ha er forsinket, så kan det være at du angrer når du etter en stund tenker at "hadde jeg bare ventet, hadde jeg hatt drømmebilen nå". Og det er som Simen1 skriver, det kan være at forhandler er villig til å gi deg en liten kompensasjon for at du ikke avbestiller bilen. Men ja, jeg skjønner det er kjedelig å vente... det vet jeg alt om. Jeg bestilte ny elbil i fjor sommer. Da jeg skulle hente den i juni i år, så måtte jeg dra tomhendt hjem for det hadde skjedd en feil under en helt siste softwareoppdatering av en del i bilen. Den delen måtte faktisk byttes, så de måtte bestille en ny del. Den ekstra ventetiden var ukjent, og det var litt frustrerende. Men nå har jeg endelig fått bilen... og en kompensasjon. Endret 12. juli 2023 av Nukleosid Lenke til kommentar
Sjokolade1 Skrevet 12. juli 2023 Del Skrevet 12. juli 2023 Evil-Duck skrev (8 timer siden): Kjip melding fra forhandler i dag, skulle egentlig få IONIQ 5 iløpet av denne måneden, men etter litt masing etter chassisnummer ble det klart at levering ikke blir før rundt 20 september... Etter kontrakten vil jeg da ha muligheten å avbestille bilen om den ikke blir levert iløpet av August så ble litt usikker. På den ene siden så er det få biler jeg var like fornøyd med som IONIQ 5 når jeg prøvekjørte, men på den andre så får en Polestar 2 levert på nærmest dagen med et ganske heftig prisavslag nå... Men blir vel til at jeg beholder IONIQ 5 bestillingen, bare skuffende at det ikke ble noen ferietur med nyebilen i år som planlagt... Hvorfor ikke finne en (veldig lite) brukt på Finn? Sparer vel en betydelig sum penger i samme slengen. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 12. juli 2023 Del Skrevet 12. juli 2023 Jeg føler en viss skepsis til Kinesiske og andre pop-up selskaper som blir bilprodusenter. Kjøp av ny bil er en stor «investering» uansett prisklasse . Og sitte med masse skjegg i mange postkasser på sikt er noe man minimerer med trygge valg. Nå er det ingen Nordmenn som har fått levert Byton M-Byte . Men det illustrerer godt dilemmaet. Byton M-Byte. Norske kunder sto i kø – nå er bilmerket konkurs 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 12. juli 2023 Del Skrevet 12. juli 2023 Complexity skrev (11 timer siden): Ladet min Model 3 til 100% nå for første gang siden jeg kjøpte bilen for 4 år siden. Viser 475km rekkevidde, kontra 500km når den var ny. Har kjørt 55000km.Ikke dårlig det. 25km tapt bare. Blir å vare en stund det batteriet. Hvordan i hule helv... har du klart å ikke lade batteriet fullt i fire år?? Jeg unngår jo også å lade min model 3 RWD til 100% i hverdagen , men jeg skal jo langt av gårde en gang i måneden eller så, og da vil jeg jo gjerne ha med så mye billig energi som mulig hjemmefra og lader til 100%... Nå har jo jeg LFP batteri, men de er jo ikke immun mot degradering de heller. Min er bare et halvt år gammel og har gått 12000km, så det er kanskje for tidlig, men har ikke merket noe degradering. Mye mer forskjell på vinter og sommer. Men jeg er bare sååå imponert over effektiviteten på Tesla kjøretøy; jeg kommer meg fra Ålesund til IKEA Bergen med 25% igjen på mitt lille 60kWt Tesla batteri! 2 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 12. juli 2023 Del Skrevet 12. juli 2023 Er jo ikke noe problem det med så mange ladere som er plassert rundt omkring i Norge og med den rekkevidden Tesla Model 3 har, @ozone. Han har vel også AWD versjonen og de skal jo uansett ikke lades til 100% regelmessig i motsetning til RWD. Lett å sette opp appen på hvor mange % man vil lade er det også. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå