Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

MYE bil for pengene ja. Er ikke "standard" AP inkludert i bilens stock utstyrsliste nå altså? eller er det bare på SR?

Godt valg uansett!

Alle Teslaer kommer nå med standard AP, det er ev. EAP - Enhanced AutoPilot man må betale ekstra for.

Og foreløpig er det vel bare Summon som i praksis skiller, da "Smart Summon" og "Navigate on AutoPilot" har noen kraftige begrensninger i Norge/Europa.

Det samme lider visst "Automatisknok også filskifte" (må bekrefte med et vipp med blinklysbryteren) og "Autopark" under.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser forøvrig at Møller nå kjører sommerkampanje på ID. Buzz med inntil 75 K i rabatt på lagerbiler. Kampanjen slutter visstnok engang i august:

https://www.tv2.no/broom/sommertilbud-kutter-prisen-med-75000-kroner/15857221/

Det kunne absolutt fristet nå rett før sommerferien starter for alvor, da man nesten får bil "på dagen". Også ID.4 og ID.5 har store kutt i pris, men de endrer ikke utsalgsprisen, bare "sluttsummen på kassalappen" ved å legge det inn som rabatt.

Endret av Snowleopard
Se uthevet tekst
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Alle Teslaer kommer nå med standard AP, det er ev. EAP - Enhanced AutoPilot man må betale ekstra for.

Og foreløpig er det vel bare Summon som i praksis skiller, da "Smart Summon" og "Navigate on AutoPilot" har noen kraftige begrensninger i Norge/Europa.

Det samme lider visst "Automatisknok også filskifte" (må bekrefte med et vipp med blinklysbryteren) og "Autopark" under.

Var sånn jeg også trodde at det var, men det virket som om det var ekstra på SR...?

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

Var sånn jeg også trodde at det var, men det virket som om det var ekstra på SR...?

Er en god stund siden de gjorde det standard på alle biler, men jeg skal ikke gi meg i slag om å finne tidsrommet. Kanskje endog før 2021 vil jeg tro, men alt med ei bøtte salt. 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Ser forøvrig at Møller nå kjører sommerkampanje på ID. Buzz med inntil 75 K i rabatt på lagerbiler. Kampanjen slutter visstnok engang i august:

https://www.tv2.no/broom/sommertilbud-kutter-prisen-med-75000-kroner/15857221/

Det kunne absolutt fristet nå rett før sommerferien starter for alvor, da man nesten får bil "på dagen". Også ID.4 og ID.5 har store kutt i pris, men de endrer ikke utsalgsprisen, bare "sluttsummen på kassalappen" ved å legge det inn som rabatt.

Vi vurderte å vente på lang Buzz pga litt sånn dårlig plass og løsninger i baksete på kort. 
Lang med 6-7 seter og 100 kWh hadde vært en ypperlig familiebil.. 

Bestilte Xpeng G9 heller så får se hvordan den blir.

Lenke til kommentar
Randeboy skrev (1 minutt siden):

Vi vurderte å vente på lang Buzz pga litt sånn dårlig plass og løsninger i baksete på kort. 
Lang med 6-7 seter og 100 kWh hadde vært en ypperlig familiebil.. 

Bestilte Xpeng G9 heller så får se hvordan den blir.

Bilene er fremdeles for dyre for meg, så håper flest mulig kjøper nå, så kanskje kan jeg plukke opp en pent brukt om noen år...

😉

Ja, jeg ser både den med plass og fleksible løsninger, i tillegg til antatt rekkevidde rundt 500-520 km WLTP og mulighet for 4WD. Denne versjonen skuffet meg en god del, men neste så kanskje de løser opp i alle de "feilene" denne har.

Men for egen del går det mot at datteren min etterhvert flytter ut (er nettopp blitt 16), og jeg da vil klare meg meget greit med den korte versjonen. Og dette kan godt bli kult-bilen for EV-generasjonen, som ikke trenger tenke på barn med det første, og selv da duger den noen år til.

Men innen da er det sikkert mye annet på markedet, og jeg er da ferdig nedbetalt på gamle synder, og vil ha langt bedre råd til å legge mer i bil. Og da er kanskje en lang utgave med enda bedre batteri, snurreseter fremme, hevbart tak og camper-mode på plass, enten i denne eller en konkurrent.

Eller jeg rett og slett finner ut at jeg veldig greit klarer meg med en oppdatert TMY med V2L (drømmer) eller en KIA EV6 med grei nok nyttelast til å dra med både elsykkel, kano/kajakk (oppblåsbar modell) og kanskje og taktelt om jeg må ha plass for mer enn 2 på tur.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (25 minutter siden):

Bilene er fremdeles for dyre for meg, så håper flest mulig kjøper nå, så kanskje kan jeg plukke opp en pent brukt om noen år...

😉

Ja, jeg ser både den med plass og fleksible løsninger, i tillegg til antatt rekkevidde rundt 500-520 km WLTP og mulighet for 4WD. Denne versjonen skuffet meg en god del, men neste så kanskje de løser opp i alle de "feilene" denne har.

Men for egen del går det mot at datteren min etterhvert flytter ut (er nettopp blitt 16), og jeg da vil klare meg meget greit med den korte versjonen. Og dette kan godt bli kult-bilen for EV-generasjonen, som ikke trenger tenke på barn med det første, og selv da duger den noen år til.

Men innen da er det sikkert mye annet på markedet, og jeg er da ferdig nedbetalt på gamle synder, og vil ha langt bedre råd til å legge mer i bil. Og da er kanskje en lang utgave med enda bedre batteri, snurreseter fremme, hevbart tak og camper-mode på plass, enten i denne eller en konkurrent.

Eller jeg rett og slett finner ut at jeg veldig greit klarer meg med en oppdatert TMY med V2L (drømmer) eller en KIA EV6 med grei nok nyttelast til å dra med både elsykkel, kano/kajakk (oppblåsbar modell) og kanskje og taktelt om jeg må ha plass for mer enn 2 på tur.

Hadde den hatt individuelle seter bak så hadde det hjulpet mye. Det er jo mye plass i en slik bil så man får lastet med seg mye om man får tatt ut setene bak. Klarer seg nesten uten tilhenger også da. 
På den lange så er setene på skinner som i multivan slik jeg har forstått det.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (2 timer siden):

Ikke verst det, kun rundt 50k mer enn det jeg betalte for min SR 21 modell, faktisk. Den har også RWD vel? Tror du det kan bli et problem om vinteren isåfall? 

RWD ja. Det vil vise seg korleis den er på vinterføre. Me har litt bakkar å kjøre i, men det er ikkje så ofte det er eit problem. Elektronikken er ganske bra i dagens bilar, men ikkje like bra som AWD sjølvsagt. Med AWD på den andre bilen så er det greit. Sparar ~100k på å velge vekk AWD. Kjem kanskje til å ha piggdekk på bilen òg. Såg eit tips i ein anna tråd om eit piggdekk som hadde ganske akseptabelt støynivå, på bekostning av litt andre eigenskapar.

Snowleopard skrev (1 time siden):

Riktignok begynner de/har de begynt å levere RWD med BYD-batterier, men det er ikke noe man får velge selv. Men er det BYD-batterier, så er det garantert Berlin-bil. Men det er vel for tidlig å få disse i alle farger, så tipper det er sort og hvit foreløpig.

https://www.elbil24.no/nyheter/byd-batteri-i-tesla-model-y-imponerer-stort/79357501

Eg veit at folk får BYD-batteri med SR i dagens bilar, men om det er mest standardfargar eller ei veit eg ikkje. Dei blir vel produsert i Berlin uansett? Hadde vore greit med BYD og alltid lade til 100%, men ingen krise for bruken den er tiltenkt.

Hanhijnn skrev (1 time siden):

MYE bil for pengene ja. Er ikke "standard" AP inkludert i bilens stock utstyrsliste nå altså? eller er det bare på SR?

Godt valg uansett!

Snowleopard har vel forklart det, men den har visst Basic Autopilot ja, så kan du oppgradere til Enhanced. Enhanced har automatisk filskifte, kan kjøre av og på motorvei og diverse anna. Det står på nettsidene om du konfigurerer og trykker på “Se spesifikasjoner”. Så lenge den har ACC så er det nok for min del.

Legg ved bilete av Red Multi-Coat som du får på SR og Midnight Cherry Red som du får på LR. Cherry er fin den òg, men litt mørk synest eg.

IMG_0975.jpeg

IMG_0974.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Randeboy skrev (1 minutt siden):

Hadde den hatt individuelle seter bak så hadde det hjulpet mye. Det er jo mye plass i en slik bil så man får lastet med seg mye om man får tatt ut setene bak. Klarer seg nesten uten tilhenger også da. 
På den lange så er setene på skinner som i multivan slik jeg har forstått det.  

Slik jeg forstod det, er det ikke en fullverdig løsning som i Multivan, men noe i mellom. Men, ja, det betyr nok ganske så mye i praktikalitet. Dog, for min del tror jeg det er svært begrenset for når jeg ville funnet ut at jeg måtte ha tatt ut baksetet. For en familie på 4-5 totalt, er selvsagt behovene svært forskjellig.

Jeg kan ta en heftig harry-handelstur samtidig som jeg kan kombinere med en weekend i Sverige der jeg sover i bilen, uten at dette blir problematisk i det hele tatt. Men ja, den lengre utgaven gjør det enda bedre i slike situasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (6 minutter siden):
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Riktignok begynner de/har de begynt å levere RWD med BYD-batterier, men det er ikke noe man får velge selv. Men er det BYD-batterier, så er det garantert Berlin-bil. Men det er vel for tidlig å få disse i alle farger, så tipper det er sort og hvit foreløpig.

https://www.elbil24.no/nyheter/byd-batteri-i-tesla-model-y-imponerer-stort/79357501

Eg veit at folk får BYD-batteri med SR i dagens bilar, men om det er mest standardfargar eller ei veit eg ikkje. Dei blir vel produsert i Berlin uansett? Hadde vore greit med BYD og alltid lade til 100%, men ingen krise for bruken den er tiltenkt.

De fleste SR/RWD kommer vel ennå fra Shanghai-fabrikken. Men når de får opp farten her, så blir vel alt av TMY produsert i Berlin, og da er det bare TM3 man trenger få fra Shanghai. TMS og TMS er jo bare produsert i Freemont.

Men den "Utra Red"-fargen de får der, hadde definitivt gitt meg svært god lyst på rød bil, da jeg leser litt om svakhetene ved dagens røde (spesielt der man må lakkere om, da den er vanskelig å få glidende/ikke-merkbar overgang) samt at jeg ikke digger cherry red for å si det forsiktig.

Er heller ikke spesielt begeistret for Quicksilver, liker den gamle gråfargen bedre. Så for meg kunne de gjerne beholdt den, og heller hatt QS som et ekstra valg. Samme med å bytte gammel rød med Ultra Red, og tilby Cherry Red som alternativ to blant rødfargene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (16 timer siden):

Snowleopard har vel forklart det, men den har visst Basic Autopilot ja, så kan du oppgradere til Enhanced. Enhanced har automatisk filskifte, kan kjøre av og på motorvei og diverse anna. Det står på nettsidene om du konfigurerer og trykker på “Se spesifikasjoner”. Så lenge den har ACC så er det nok for min del.

Ja det var sånn når jeg bestilte og, men jeg misforsto deg tydeligvis litt. Trodde at du hadde måttet spesifisere AP spesielt.

Fin farge da. Jeg liker godt røde biler, selv om den jeg har nå er "Midnight silver" (mørk grå).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (5 timer siden):

Det er ikkje så stort behov for ACC i det daglege, og om fantombremsing skjer hyppig nok så blir det nok endå mindre brukt.

Fantombremsing er et begrenset "problem". Det er mest på smale svingete veier når du møter STORbil i venstresving, noen motorveibruer som kaster skumle skygger, og E6 fra Gardermoen og noen mil nordover, der hvor det var usalig mye veiarbeid i mange år. Der tror kartverket at det fortsatt er 30 - 50-soner.

I hverdagen så er det et svært oppblåst "problem" for folk flest.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (3 timer siden):

Fantombremsing er et begrenset "problem". Det er mest på smale svingete veier når du møter STORbil i venstresving, noen motorveibruer som kaster skumle skygger, og E6 fra Gardermoen og noen mil nordover, der hvor det var usalig mye veiarbeid i mange år. Der tror kartverket at det fortsatt er 30 - 50-soner.

I hverdagen så er det et svært oppblåst "problem" for folk flest.

Fantombremsing oppstår vel ved bruk av CC òg, der bilen ikkje følgjer noko fartsgrense? Så tilfeller der kart og terreng er litt på avveie bør vel ikkje vere noko problem då? At det skjer når bilen justerer hastigheit etter skilt eller kart forstår eg.

Eg har ikkje kjørt så mykje Tesla eller opplevd det, så det vil vise seg, men er nok avhengig av kva type veier ein typisk kjører på. Nokon er veldig plaga med det og andre veldig lite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om det er dårlig veimerking og man møter trailere eller bobiler så vil bilen gjerne bremse.
Er det god veimerking så er det meget sjelden noe problem.
Man lærer seg bilen å kjenne etterhvert, dog etter 4år med fantombremsing skulle jeg ønske de hadde klart å få filtrert det helt ut snart.

Dog ser man på f.eks Bjørn Nyland sine videoer hvor han f.eks tester "autopiloten" til BYD som aktivt prøver å kjøre bilen av veien så skal man vel sånnsett ikke klage.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bilen min også liker ikke større kjøretøy i motgående kjørefelt i venstresvinger med dårlig merking. Den bremser markant. Hvem blir skyldig den dagen bilen nødbremser "uten grunn" og bilen bak meg kjører inni meg? Greit nok at bilen bak skal holde avstand, men bilen min bør jo ikke fantombremse slik heller.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (På 30.6.2023 den 14.34):

Fantombremsing er et begrenset "problem". Det er mest på smale svingete veier når du møter STORbil i venstresving, noen motorveibruer som kaster skumle skygger, og E6 fra Gardermoen og noen mil nordover, der hvor det var usalig mye veiarbeid i mange år. Der tror kartverket at det fortsatt er 30 - 50-soner.

I hverdagen så er det et svært oppblåst "problem" for folk flest.

Det er ikke så oppblåst for oss som må holde ekstra klaring når tesla kjører fremfor oss. Har opplevd det mange ganger, Det med stor bil i motgående felt er typisk. Plutselig bråbremser teslaen foran.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 minutter siden):

Det er ikke så oppblåst for oss som må holde ekstra klaring når tesla kjører fremfor oss. Har opplevd det mange ganger, Det med stor bil i motgående felt er typisk. Plutselig bråbremser teslaen foran.

En skal alltid ha lang nok avstand slik at bilen foran kan bråbremse...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...