Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Hanhijnn skrev (14 timer siden):

Du er godt kjent med lydnivået i helt nye Tesla?

 

Har TeslaBjørn testet TMY SR på glatt føre nå? Har du en link?

Ja og det blir nok ikke bedre med piggdekk. 

TB har testet M3 på vinterføre. Vil tippe at software for regenerering er rimelig lik på My. Med mindre man kan justere den som på man kan på andre biler

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Trestein said:

Ja og det blir nok ikke bedre med piggdekk. 

TB har testet M3 på vinterføre. Vil tippe at software for regenerering er rimelig lik på My. Med mindre man kan justere den som på man kan på andre biler

 

 

2 år gammel video, hvor han ber om snow mode - som kom for halvannet år siden eller nå.. 

Så den videoen der er avleggs

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (13 minutter siden):

2 år gammel video, hvor han ber om snow mode - som kom for halvannet år siden eller nå.. 

Så den videoen der er avleggs

Poenget er vel at så lenge du kun bremser el med bakhjula kan det være en fordel å kunne slå det av. Eneste metode pr i dag er vel å lade bilen til 100%

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Trestein said:

Poenget er vel at så lenge du kun bremser el med bakhjula kan det være en fordel å kunne slå det av. Eneste metode pr i dag er vel å lade bilen til 100%

Nei metoden i dag er å kjøre som normalt siden bilen har snow mode. Den deaktiverer regenerering mye raskere om den merker at bilen slenger med rumpa.
Og har man bil med firehjulsdrift så er den aktivert mye lenger enn før om den merker at det er nødvendig.

Du må finne noe nyere om det skal være relevant

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Nei metoden i dag er å kjøre som normalt siden bilen har snow mode. Den deaktiverer regenerering mye raskere om den merker at bilen slenger med rumpa.
Og har man bil med firehjulsdrift så er den aktivert mye lenger enn før om den merker at det er nødvendig.

Vel dette har vel BMW hatt siden 90tallet så det burde vel være mulig å få til for tesla etter noen år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Trestein said:

Vel dette har vel BMW hatt siden 90tallet så det burde vel være mulig å få til for tesla etter noen år.

Så bra for BMW da. Vet ikke helt hva de trengte justering av regenerering for på den tiden da, eller hvordan de klarte å justere den basert på hvor knapp svinger er. De heftigste gamle BMW'ene jeg har vært borti fra den tiden hadde vel en CRT skjerm i midtkonsollen så de var vel high-tech, men spørs vel om de kunne matche moderne saker.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 minutter siden):

Så bra for BMW da. Vet ikke helt hva de trengte justering av regenerering for på den tiden da, eller hvordan de klarte å justere den basert på hvor knapp svinger er. De heftigste gamle BMW'ene jeg har vært borti fra den tiden hadde vel en CRT skjerm i midtkonsollen så de var vel high-tech, men spørs vel om de kunne matche moderne saker.

De hadde ikke regenerering på den tiden men noe man kaller motorbrems. Slipper man gassen på en bilmotor vil den bremse spesielt på lavt gear. Da vil bakhjula miste grepet om det er glatt. For å unngå dette reduserte motorstyringen retardasjonen på motoren slik at ikke bakhjula bremset så mye. Det er nok mye enklere å styre dette på en el bil, men som sagt så hadde BMw tenkt på snow mode for 25 år siden

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Trestein said:

De hadde ikke regenerering på den tiden men noe man kaller motorbrems. Slipper man gassen på en bilmotor vil den bremse spesielt på lavt gear. Da vil bakhjula miste grepet om det er glatt. For å unngå dette reduserte motorstyringen retardasjonen på motoren slik at ikke bakhjula bremset så mye. Det er nok mye enklere å styre dette på en el bil, men som sagt så hadde BMw tenkt på snow mode for 25 år siden

Også ble folk vant til å kjøre fremhjulstrekkere i 20 år etter det..
Tesla sin orginale "snow mode" var nok vel så bra som BMW sin, men i dag hyles det bare bilen rister en centimerer på rumpa. Mange har ikke opplevd å kjøre uten antispinn\antiskrens osv og det er de man ser i avisen som klager.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Også ble folk vant til å kjøre fremhjulstrekkere i 20 år etter det..
Tesla sin orginale "snow mode" var nok vel så bra som BMW sin, men i dag hyles det bare bilen rister en centimerer på rumpa. Mange har ikke opplevd å kjøre uten antispinn\antiskrens osv og det er de man ser i avisen som klager.

Ja heldigvis kan man slå dette av på 2023 modellen av BMW I4 også. Da er det gøy å kjøre bil!

Lenke til kommentar

Synes den så spennende ut, men når den er så boksete bør den ha et stort batteri (rundt 100 kWh). Folk forventer +- 500 km rekkevidde i bilene som kommer nå, så om det blir +- 300 km er det noe lavt. 

Edit: Viste seg å være 64 kWh. De hevder videre at dette skal gi rundt 460 km. Kanskje litt optimistisk eller er denne saken mer aerodynamisk enn den ser ut som?

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
The Very End skrev (4 minutter siden):

Synes den så spennende ut, men når den er så boksete bør den ha et stort batteri (rundt 100 kWh). Folk forventer +- 500 km rekkevidde i bilene som kommer nå, så om det blir +- 300 km er det noe lavt. 

Edit: Viste seg å være 64 kWh. De hevder videre at dette skal gi rundt 460 km. Kanskje litt optimistisk eller er denne saken mer aerodynamisk enn den ser ut som?

Jeg har lest at den skal ha drag coefficient på 0.28. Det er tilsvarende en Audi e-tron. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (5 minutter siden):

Edit: Viste seg å være 64 kWh. De hevder videre at dette skal gi rundt 460 km. Kanskje litt optimistisk eller er denne saken mer aerodynamisk enn den ser ut som?

Det kan godt være reelt, men faren min har XC40 Recharge. De boksete har en tendens til å være ekstra tørste i kaldt vær og høy fart. Husk dog at den er mindre enn det kan se ut som på bilder. Model Y er betraktelig større, men mer aerodynamisk. Den har 565/533 km (19/20 tommer felger) på 72 kWh. Den er altså mindre tørst enn Volvoen så det er ikke så far off.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Liker den. Jeg må minne meg på hvor liten denne er så jeg ikke blir fristet.

Akkurat det samme her.  Og 460km på et sånt batteri og en så lite aerodynamisk bil er ganske så imponerende vil jeg si. Men varierer vel litt hvilke av modellene man velger også.  Den billigste versjonen med single motor og den eneste med LFP batteri forsåvidt, har WLTP på 344km utifra det jeg har sett. Får Twin Motor performance modellen med 460km og den eneste med AWD, for 421.000 I standard farge, dog uten vinterdekk. 

Endret av Iterion
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (2 timer siden):

Synes den så spennende ut, men når den er så boksete bør den ha et stort batteri (rundt 100 kWh). Folk forventer +- 500 km rekkevidde i bilene som kommer nå, så om det blir +- 300 km er det noe lavt. 

Edit: Viste seg å være 64 kWh. De hevder videre at dette skal gi rundt 460 km. Kanskje litt optimistisk eller er denne saken mer aerodynamisk enn den ser ut som?

Som jeg har skrevet før, denne er nesten identisk i størrelse som Kona. Og den klarer i gammel versjon 484 km WLTP med rette dekk og demperinnstillinger, mens den nye versjonen som kommer, har 64,8 kWh (opp fra 64 kWh) tilgjengelig og CD-verdi på 0,27 (0,29 på 2019), og ligger i overkant av 500 km rekkevidde ifølge offisiell nettside i Norge. Nå oppgir riktignok Hyundai nettokapasitet, men tror det og er oppgitt på EX30, så jeg vil påstå at rekkevidden er absolutt mulig. Godt mulig og.

Så må det og sies at Hyundai er svært flinke på å gjøre bilene sine nøysomme, bl.a. ved å utnytte varme fra drivlinjen til å varme kupéen, men og kan bruke PTC-varmer for å øke kupé-varmen raskt ved behov. Det kan derfor være at EX30 er litt optimistiske med anslaget sitt, men om de har gjort leksa si, så har de lært av Hyundai.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (12 minutter siden):

Som jeg har skrevet før, denne er nesten identisk i størrelse som Kona. Og den klarer i gammel versjon 484 km WLTP med rette dekk og demperinnstillinger, mens den nye versjonen som kommer, har 64,8 kWh (opp fra 64 kWh) tilgjengelig og CD-verdi på 0,27 (0,29 på 2019), og ligger i overkant av 500 km rekkevidde ifølge offisiell nettside i Norge. Nå oppgir riktignok Hyundai nettokapasitet, men tror det og er oppgitt på EX30, så jeg vil påstå at rekkevidden er absolutt mulig. Godt mulig og.

Så må det og sies at Hyundai er svært flinke på å gjøre bilene sine nøysomme, bl.a. ved å utnytte varme fra drivlinjen til å varme kupéen, men og kan bruke PTC-varmer for å øke kupé-varmen raskt ved behov. Det kan derfor være at EX30 er litt optimistiske med anslaget sitt, men om de har gjort leksa si, så har de lært av Hyundai.

Om du legger inn vekt frontareal og cw for enhver el bil på markedet i dag og sammenligner med teslabjørn 90 og 120km/h tester som ligger i regneark vil du se at ingen biler har store avvik fra teoretisk og praktisk forbruk.

Dekkvalg temperatur og ønsket klimatisering påvirker mye mere enn virkningsgraden til drivlinja.

Derfor kan man godt anta at om vekt frontareal og cw er likt vil bilen gå omtrent like langt som den andre om batteri har samme kapasitet. 
 

 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 minutter siden):

Om du legger inn vekt frontareal og cw for enhver el bil på markedet i dag og sammenligner med teslabjørn 90 og 120km/h tester som ligger i regneark vil du se at ingen biler har store avvik fra teoretisk og praktisk forbruk.

Dekkvalg temperatur og ønsket klimatisering påvirker mye mere enn virkningsgraden til drivlinja.

Derfor kan man godt anta at om vekt frontareal og cw er likt vil bilen gå omtrent like langt som den andre om batteri har samme kapasitet. 

Jeg skjønner ikke hva du vil frem til her. Jeg legger inn grunnlaget for å vise at 460 km rekkevidde ikke er urealistisk for EX30, da den er så lik på størrelse som det er mulig, som Kona som ligger greit over på rekkevidden.

Batteriene er relativt like på kapasitet, selv om Volvo tillater langt raskere lading av batteriene. CD-verdiene er også relativt like. Dog har Volvo tunet drivlinja for å kunne ta ut langt mer effekt til akselerasjonen, noe som kan føre til at den ikke er like nøysom i vanlig, jevn hastighet. Altså en annen utveksling ved samme hastighet.

Andre forskjeller ville derfor kunne vært vekt, selv om de nok er temmelig like der og, så da ligger nok det meste av forskjellen sannsynligvis i dekk og øvrig forbruk i bilene, samt at Volvo som sagt har tunet drivlinja for å kunne ta ut langt mer effekt til akselerasjonen, noe som kan føre til at den ikke er like nøysom i vanlig, jevn hastighet.

Altså er det ingen vesentlig forskjell i hva jeg skrev sammenlignet med din "korreksjon", annet enn at jeg beskrev det på en litt annen måte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Går fra en ID4 GTX -> YP. God plass i bagasjerommet, men barneseter tok overraskende stor plass fra passasjersetet foran. Prøvde aldri hvordan barnesetene var da jeg opplevde plassen baki som god, men der var det altså stor forskjell, så et lite (dog opplagt) tips er å faktisk prøve alt man skal kaste inn i bilen. 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...