Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jarmo skrev (2 timer siden):

Takker, interessant artikkel ja! Dog ikke spesielt overraskende resultat på lista over "elbilene som gir mest rekkevidde i km for pengene". Tesla Model 3 RWD(1.27) på en solid 4.plass, rett bak Polestar 2 LR Single motor(1.38), MG Zs og MG Mg4. Model 3 LR på en 7.ende plass(1.23). 

 

IMG_5598.jpeg

IMG_5599.jpeg

Endret av Iterion
Lenke til kommentar

Irriterende søyleframstiling. Ønsker meg heller et 2D diagram med pris langs X-aksen og rekkevidde langs Y-aksen sånn at jeg kan fokusere på prisområdet som er mest aktuelt for meg og se om det f.eks er veldig mye rekkevidde å hente på å gå opp 20% eller veldig lite rekkevidde å tape på å gå ned 20% i pris.

Edit: Om noen greier å eksportere pris og rekkevidde fra artikkelen så kan jeg godt lage et diagram etter min smak.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (35 minutter siden):

Takker, interessant artikkel ja! Dog ikke spesielt overraskende resultat på lista over "elbilene som gir mest rekkevidde i km for pengene". Tesla Model 3 RWD(1.27) på en solid 4.plass, rett bak Polestar 2 LR Single motor(1.38), MG Zs og MG Mg4. Model 3 LR på en 7.ende plass(1.23). 

 

IMG_5598.jpeg

IMG_5599.jpeg

Pris/rekkevidde er nok ikke det jeg har prioritert høyest. Kjører såpass mye at komfort og støynivå er viktigst. Deretter hvordan det ser ut inni bilen der jeg oppholder meg 1.5 time pr dag. Ladehastighet betyr svært lite. Sån kan man holde på. I dag finner man noe som passer. Slik var det ikke for bare et par år siden

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Irriterende søyleframstiling. Ønsker meg heller et 2D diagram med pris langs X-aksen og rekkevidde langs Y-aksen sånn at jeg kan fokusere på prisområdet som er mest aktuelt for meg og se om det f.eks er veldig mye rekkevidde å hente på å gå opp 20% eller veldig lite rekkevidde å tape på å gå ned 20% i pris.

Edit: Om noen greier å eksportere pris og rekkevidde fra artikkelen så kan jeg godt lage et diagram etter min smak.

Noe ala dette? Men denne er kanskje litt for rotete, pluss at man må klikke på de blå prikkene for å se hvilket biltype det er snakk om. Mulig jeg kan lage den mer ryddig når jeg har tid :) 

IMG_5602.jpeg

Endret av Iterion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (2 timer siden):

Ser den @Trestein. Jeg gikk for Model 3 RWD mest av alt pga god rekkevidde, veldig gode lademuligheter, bra pris, masse teknologi/bil for penga + at jeg digger både interiøret og designet på bilen. 

Er faktisk fornøyd med rekkevidde. Den går ca 500km på 80% av batteri. Lademuligheter er det bra med i vest europa. Jeg vil ha skinn interiør da syntplast ofte sprekker etter noen år.

Jeg har også 20 knapper jeg lett finner uten å stoppe bilen eller vente til underlag er paddeflatt. Det er ikke alltid enkelt å trykke på en punkt på en tuchskjerm når veien ikke er jevn.

Ellers er jo apple carplay mye mere brukt enn det jeg hadde forestilt meg.

Live traffik blir også verdsatt da man ser køer noen km lengre fremme(dette har sikkert alle biler men jeg hadde ikke navigasjon i forrige bil)

setter også pris på kraften i varmeapparat. Vanvittig sterk både kjøling og varme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Thor. skrev (26 minutter siden):

1kr for 2 måneder nå. Kjøp, og avbestill like etterpå. Du mister ikke tilgang før det har gått 2 måneder.

Fullstendig uaktuelt å legge igjen privat info, kort-detaljer og kontaktinfo på hver eneste bidige side hvor folk kan finne på å dele fra. Og helt enig med poenget til @Nimrad, dette er jeg SVÆRT lite interessert i:

Nimrad skrev (27 minutter siden):

Og takk samtidig ja til slitsomme telefonselgere som vil spørre hvorfor du sa opp…

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (8 timer siden):

Det er jo Dagbladet, så jeg forventer jo ikke kvalitet, men dette kunne blitt en god artikkel som ikke skremmer og samtidig opplyser om at daglig hurtiglading bør unngås.

Nå er jo dette basically en reklame for Avilo, men de kunne gjerne spart seg for noen av utsagnene. Elbilforeningen har en noe mer nøktern innfallsvinkel, men jeg synes fortsatt fokuset er feil sted. Vi bør ikke skremme folk til å ha dårlig samvittighet for å hurtiglade, men heller fokusere på at man må skaffe seg sakteladingsmuligheter før man kjøper elbil.

"- Poenget her er å ha et bevisst forhold til fordelingen mellom normal- og hurtiglading dersom du vil at bilen skal prestere best mulig, lengst mulig" sier elbilforeningen. Hvorfor det! Jeg kjøper en bil jeg skal bruke til å komme meg frem dit jeg skal. Jeg ønsker ikke å gå rundt og føre noe uformell statistikk på hurtiglading.

Jeg mener poenget er at man ikke skal trenge å ha noe bevisst forhold til det. Man kjøper seg ladestasjon hjemme som vil brukes til 90% eller mer av kjøringen for de fleste. Da går det helt fint. Har man ikke mulighet til det bør man revurdere å kjøpe elbil. Men ikke pga batteridegradering hovedsakelig, men å hurtiglade til daglig kjøring er utrolig tidkrevende. Verdien av det "lille" man mister av batterikapasitet blekner i forhold til verdien av den tiden man sitter og venter på å lade opp bilen sin.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Ser man på faktagrunnlaget for artikkelen ble jeg egentlig positivt overrasket. Jeg kjører selv circka 14.000km i året med >95% saktelading. Hvis man da kan regne med maks 10% degradering etter 10 års bruk høres det jo ikke så ille ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (11 timer siden):

At sakte lading er sunnere enn hurtig lading for lithium-ion batterier er jo ikke noe nytt. Det er flere grunner; bl.a at elektronene skal få tid til å "finne sin balanserte plass" inne i ion-kjemien i batteriet før det pøses på med flere. Og varmeutviklingen er proporsjonal med ladestrømmen, og varme er som kjent ikke sunt når det blir for mye av den. Samt at battery-management systemet får det mye vanskeligere i hovedoppgaven sin som er å sørge for at alle cellene har nøyaktig samme spenning mens 500 ampere raser inn i batteriet. Alt dette blir jo "kompensert for" av systemer i bilene... men det er grenser når ladehastigheten er blitt som de er blitt, og kompromisser er nå blitt uunngåelig.
Jeg personlig skyr lynlading som pesten; Ingen ville ladet mobilen sin fra 10-80% på et kvarter og samtidig trodd at det var sunt, og det samme gjelder bilen.
Når jeg er nødt å lade ute så oppsøker jeg de laderne med minst effekt, eller parkerer ved siden av en bil som allerede lader slik at vi begge får halve effekten laderen klarer. Da gjør jeg vedkommende i bilen ved siden av en tjeneste uten at han vet det 😉

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (9 minutter siden):

Ingen ville ladet mobilen sin fra 10-80% på et kvarter og samtidig trodd at det var sunt, og det samme gjelder bilen.

Ganske mange ville gjort det, jo. Hvertfall på 20-30 minutt. Men hva tilsvarer det egentlig i en bil? Man lader jo tusenvis av battericeller, og som du sier har biler systemer for å mitigere mye av det som er "usunt". Kjapt Google-søk på Model S sier at den har 7920 battericeller. Ved 250kW-lading tilsvarer jo det rett over 30 watt per celle.

ozone skrev (11 minutter siden):

Jeg personlig skyr lynlading som pesten

Det skal du få lov til, men å gå ut og advare mot hurtiglading når vi ser hvor lite det har å si synes jeg er tullete. Selv med "gårsdagens" teknologi i biler som i dag er blitt gamle/kjørt mye så er jo degraderingen relativt liten. Spesielt Tesla virker å ha kommet langt i det siste på å ha god styring på lading, temperatur og andre mitigerende tiltak hvis vi skal ta temperaturreguleringen som en indikasjon.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (4 minutter siden):

Ganske mange ville gjort det, jo. Hvertfall på 20-30 minutt. Men hva tilsvarer det egentlig i en bil? Man lader jo tusenvis av battericeller.

Det fine med å ikke snakke om ladestrøm eller effekt, men tiden ladingen tar, er at man da kan sammenligne alle batterier; små mot store, mobilbatteri mot bilbatteri.
 

Nimrad skrev (7 minutter siden):

Spesielt Tesla virker å ha kommet langt i det siste på å ha god styring på lading, temperatur og andre mitigerende tiltak 

Definitivt! Men siden alle skriker etter hurtigere og hurtigere lading, så har man for lengst passert det punktet i ladehastighet man burde stoppet på, med dagens batteriteknologi iallefall. Men som du sier så er ikke degraderingen såååå fæl, men kan man klare å unngå å miste 20% av batteriet etter noen år så er det jo greit å prøve iallefall.

Men mest sannsynlig er vi snart forbi dette stadiet i elbilutviklingen, og batterier som veier det halve og har doble kapasiteten og faktisk tåler 1 megawatt lading, lanseres🤞😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...