Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Zeph skrev (2 minutter siden):

Ganske liten sak ja.

Bilen er tydeligvis ikke laget for slike som dere "flaggstang"-mennesker...

Her må dere være maks gjennomsnittlig høy, og om dere har barn, pass på at de er unge og derved korte!

:thumbs:

Synes det er litt komisk å se man tester biler med 3 seterader, der siste rad helt klart er for småunger, og så sitter de der med sine 190+ cm og klager på at det ble trangt. Ja, pokker heller. Finn en bil med 3 rader med fullverdige seter. I Norge så er jo det nesten bare disse varebil-personbilene/multivan-bilene. Vi får jo ikke "Soccer mom vans" til Norge, knappt nok noe slikt til Europa, mens de florerer både i USA og Asia.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Elgen-Hansi skrev (3 timer siden):

Volvo ex30 ser skikkelig snasen ut syns jeg. Super kombinasjon av specs og muligheter, med god bakkeklaring og bra tilhengervekt. Og til en veldig god pris. Litt liten naturligvis, men det kan man leve med når man ikke har bilen full av unger/er bil nummer to.

Er dermed utrolig synd at de har valgt å dilte etter Tesla på totalt fravær av mekaniske knapper og instrumentpanel. Her er man stuck med en sentert pad, som via touch skal gi deg alt du trenger. Trafikkfarlig! Da må HUDen (hvis det er mulig å få den levert med det) være svært god, hvis det ikke skal være en fullstendig dealbreaker for meg :(

Blir å prøvekjøre den når den tid kommer, så får vi se, men det spørs...

Jeg har nå kjørt noe over ett år med kun senterskjermen i Model Y, og det hadde nok vært trafikkfarlig hvis det var meningen at man skulle tafse på den mens man kjører.

Tesla har løst det ved å ha veldig godt opplegg for stemmekommando i kombinasjon med knappene på rattet.

Vil tro at Volvo har løst det like bra, så sikkerhets-fokuserte som Volvo har tradisjon for å være.

Ha et åpen sinn så går det helt sikkert bra. 🙂

Edit: Jeg ser nå at mitt råd der var helt bortkastet. 😄

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (39 minutter siden):

Jeg har nå kjørt noe over ett år med kun senterskjermen i Model Y, og det hadde nok vært trafikkfarlig hvis det var meningen at man skulle tafse på den mens man kjører.

Tesla har løst det ved å ha veldig godt opplegg for stemmekommando i kombinasjon med knappene på rattet.

Vil tro at Volvo har løst det like bra, så sikkerhets-fokuserte som Volvo har tradisjon for å være.

Ha et åpen sinn så går det helt sikkert bra. 🙂

Edit: Jeg ser nå at mitt råd der var helt bortkastet. 😄

Hehe, jeg jobber med teknologi og utvikling av yrke, og er derfor normalt sett relativt åpen til sinns. Kresen, men elsker å prøve nye ting. Grunnen til at jeg er såpass "trangsynt" på dette er at jeg merket meg hva for en enorm forbedring i sikkerhet og komfort det var å gå fra vanlig instrumentpanel bak rattet, til HUD. Basically å se det man trenger skrevet i veibanen foran bilen, i stede for å måtte flytte blikket ned. Så med tanke på hvor stor forbedring jeg synes dette var, så blir det vanskelig å akseptere å måtte flytte blikket enda lengre unna veibanen.

God stemmestyring kan nok som du sier hjelpe mye ifht hard buttons, ser absolutt den! Men jeg trenger å se fart, gps veiledning osv der øya bør være når man kjører.

Hadde de tilbudt HUD, men skulle ha 60k ekstra bare for det, så hadde jeg fortsatt betalt, uten å nøle 😅

Ref edit; Uansett veldig interessant å høre andre erfaringer, så slettes ikke bortkastet, selv om det skal mye til å overbevise meg om noe annet på akkurat dette 😆

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ny ladestandardkrig?

Nå har visstnok både Ford og GM gjort avtaler om å bruke NACS - North American Charging Standard, eller mer kjent som den gamle tesla-laderen, men visstnok oppgradert til å takle 1 MW.

Har dessverre ikke pluss-abonnement, så får ikke lest saken, men for de som har, er det bare å lese artikkelen om det ikke er gjort ennå:

https://www.tu.no/artikler/general-motors-gjor-som-ford-tar-i-bruk-tesla-kontakten/532407

Har sagt i lang tid at Tesla-pluggen, selv om den var forskjellig i Europa fra den de bruker i USA, burde vært den som ble standard. Dette siden CCS-pluggen og kontakten, og for øvrig og Type 1 og type 2-kontakten og pluggen, er så massive, og tar unødvendig stor plass og blir fort stivere og dårligere håndterbar.

Nå er nok kampen over for Europa sin del, for det skal vel mye til for at man skal bytte om nå. Selv om det tydeligvis er mulig å støtte hverandre via adaptere og software. Men nå ser det ut som CCS1 (amerikansk versjon av CCS) er i ferd med å tape ladestandard-kampen "over there". 

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Snowleopard said:

Ny ladestandardkrig?

Nå har visstnok både Ford og GM gjort avtaler om å bruke NACS - North American Charging Standard, eller mer kjent som den gamle tesla-laderen, men visstnok oppgradert til å takle 1 MW.

Har dessverre ikke pluss-abonnement, så får ikke lest saken, men for de som har, er det bare å lese artikkelen om det ikke er gjort ennå:

https://www.tu.no/artikler/general-motors-gjor-som-ford-tar-i-bruk-tesla-kontakten/532407

Har sagt i lang tid at Tesla-pluggen, selv om den var forskjellig i Europa fra den de bruker i USA, burde vært den som ble standard. Dette siden CCS-pluggen og kontakten, og for øvrig og Type 1 og type 2-kontakten og pluggen, er så massive, og tar unødvendig stor plass og blir fort stivere og dårligere håndterbar.

Nå er nok kampen over for Europa sin del, for det skal vel mye til for at man skal bytte om nå. Selv om det tydeligvis er mulig å støtte hverandre via adaptere og software. Men nå ser det ut som CCS1 (amerikansk versjon av CCS) er i ferd med å tape ladestandard-kampen "over there". 

Om vi ikke brukte 3fase her ville sikkert vi og hatt Tesla sin plugg 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (6 minutter siden):

Nå er nok kampen over for Europa sin del, for det skal vel mye til for at man skal bytte om nå. Selv om det tydeligvis er mulig å støtte hverandre via adaptere og software. Men nå ser det ut som CCS1 (amerikansk versjon av CCS) er i ferd med å tape ladestandard-kampen "over there". 

Personlig er jeg bare glad for at vi etablerte en standard tidligere her i Europa og ikke begynner å dille med å bytte standard igjen nå slik holder på med i statene. Det skal jo og sies at mennekes pluggen som vi bruker her i europa er en betydelig bedre mekanisk plugg enn J1772 pluggen de holdt på i statene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 minutter siden):

Om vi ikke brukte 3fase her ville sikkert vi og hatt Tesla sin plugg 

Godt mulig. Men for meg er nok pluggen et større poeng enn om hvilken standard som ligger bak, bare det er i stand til å takle hastighetene, og ivareta sikkerheten.

😉

Dog er CCS-standarden utformet slik at den krever denne monstrøse kontakten, som flere strever med. og spesielt eldre folk som begynner å svekkes muskulært.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (Akkurat nå):

Personlig er jeg bare glad for at vi etablerte en standard tidligere her i Europa og ikke begynner å dille med å bytte standard igjen nå slik holder på med i statene. Det skal jo og sies at mennekes pluggen som vi bruker her i europa er en betydelig bedre mekanisk plugg enn J1772 pluggen de holdt på i statene.

For så vidt enig. Men vi klarte jo heller ikke banke gjennom CCS, fordi vi var for feige til å kreve den hos alle. Da hadde vi kanskje ikke hatt "problemet" med at biler fremdeles leveres med ChaDeMo, som fordyrer laderne og ladestasjonene. Heller at "pumpene" har to forskjellige plugger i kablene, kunne man lettere fått 2 CCS istedet (eller enda flere som noen ladere har).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jøss. Virker som Volvo har tatt til seg Tesla-stil på ganske mye med EX 30. Sitter og ser på en video, og de har jo plukket flere ting vi ofte kjenner fra en Tesla. Ingen knapper, giring på høyre spake (til og med dobbeltrykk for å aktivere cruise control), nøkkel som er nøkkelkort, ingen HUD/kun hovedskjerm osv. Nesten som de har prøvd å lage Model 2 / Model A (eller hva den kommer til å hete) før Tesla kommer med den.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (12 minutter siden):

Jøss. Virker som Volvo har tatt til seg Tesla-stil på ganske mye med EX 30. Sitter og ser på en video, og de har jo plukket flere ting vi ofte kjenner fra en Tesla. Ingen knapper, giring på høyre spake (til og med dobbeltrykk for å aktivere cruise control), nøkkel som er nøkkelkort, ingen HUD/kun hovedskjerm osv. Nesten som de har prøvd å lage Model 2 / Model A (eller hva den kommer til å hete) før Tesla kommer med den.

De har til og med ladeporten på "the left side which is the right side..." :thumbs:

Skulle selvsagt hatt større skjerm, HUD og større bagasjerom og frunk, men ellers ser det meste ut til å være rett med den. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Jøss. Virker som Volvo har tatt til seg Tesla-stil på ganske mye med EX 30. Sitter og ser på en video, og de har jo plukket flere ting vi ofte kjenner fra en Tesla. Ingen knapper, giring på høyre spake (til og med dobbeltrykk for å aktivere cruise control), nøkkel som er nøkkelkort, ingen HUD/kun hovedskjerm osv. Nesten som de har prøvd å lage Model 2 / Model A (eller hva den kommer til å hete) før Tesla kommer med den.

Hele bakgrunnen er å lage en billigere bil som er enda mere konkurransedyktig på pris. Ikke å «etterlikne Tesla sitt design».

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Dog er CCS-standarden utformet slik at den krever denne monstrøse kontakten, som flere strever med. og spesielt eldre folk som begynner å svekkes muskulært.

Er NACS noe bedre  på det da egentlig? Det er vel ikke selve pluggen så mange strever med kan jeg forstå, det er vel kablene som er tjukke, tunge og stive, selve støpselet må vel være det minste problemet å hanskes med.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (29 minutter siden):

Er NACS noe bedre  på det da egentlig? Det er vel ikke selve pluggen så mange strever med kan jeg forstå, det er vel kablene som er tjukke, tunge og stive, selve støpselet må vel være det minste problemet å hanskes med.

Hjelper selvsagt ikke på at kabelen er tykk, tung og stiv, men utformingen av kontakten og den tilhørende pluggen er definitivt ikke med og hjelper til i positiv forstand. Tvert i mot. Men du skal ha for at det egentlig er "hele pakken" jeg sterkt misliker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fammiliebilen kan kanskje byttes til elbil til neste år. Kanskje. Det som finnes av elbil i dag med 7 seter er totalt ubrukelig som permanent løsning for transport av 6-7 personer og litt bagasje. Har virkelig forhåpninger om at 2024 blir året for 7-setere.

ID. Buzz kommer i forlenget utgave. Er dog usikker på hvor mye 25cm egentlig har å si. 416 km rekkevidde på dagens utgave. Jeg regner med at større bil også betyr større batteri, hvis ikke frykter jeg at rekkevidden blir problematisk til bilferien. Og til ~600k for dagens utgave, regner jeg med at den lange i alle fall starter på 700k. 

Utfra bilder kan det se ut som at KIA EV9 også er brukbar med 7 seter. Mulig det må takboks på, med konsekvensene det har for støy og rekkevidde. Rekkevidden virker grei nok. 500km. Men kunne tenkt meg litt mer. Men det er tungt å dytte en diger bil og storfamilien har begrenset mulighet til å bla opp for store batteri. Spent på pris her. Virker som også disse vil ligge på 6-700 000 ny. 

Hva annet er på tur i klassen "romslig 7-seter"? 

Lenke til kommentar
Nedward skrev (2 timer siden):

Fammiliebilen kan kanskje byttes til elbil til neste år. Kanskje. Det som finnes av elbil i dag med 7 seter er totalt ubrukelig som permanent løsning for transport av 6-7 personer og litt bagasje. Har virkelig forhåpninger om at 2024 blir året for 7-setere.

ID. Buzz kommer i forlenget utgave. Er dog usikker på hvor mye 25cm egentlig har å si. 416 km rekkevidde på dagens utgave. Jeg regner med at større bil også betyr større batteri, hvis ikke frykter jeg at rekkevidden blir problematisk til bilferien. Og til ~600k for dagens utgave, regner jeg med at den lange i alle fall starter på 700k. 

Utfra bilder kan det se ut som at KIA EV9 også er brukbar med 7 seter. Mulig det må takboks på, med konsekvensene det har for støy og rekkevidde. Rekkevidden virker grei nok. 500km. Men kunne tenkt meg litt mer. Men det er tungt å dytte en diger bil og storfamilien har begrenset mulighet til å bla opp for store batteri. Spent på pris her. Virker som også disse vil ligge på 6-700 000 ny. 

Hva annet er på tur i klassen "romslig 7-seter"? 

Store batterier er jo dyrt, så dette har jo lett for å havne i dyrere biler. Og store biler trenger store batterier, fordi de er mye "tørstere". Gjør jo at med elbiler er "stort = dyrt" mye mer gjeldene enn med fossil. Er du sikker på at du trenger 50 mil rekkevidde?

Hvis det først og fremst er bilferiene du tenker på, så er det vel uansett behagelig å stoppe etter 25ish mil og ta en pause?

Endret av Elgen-Hansi
Lenke til kommentar
55 minutes ago, Elgen-Hansi said:

Store batterier er jo dyrt, så dette har jo lett for å havne i dyrere biler. Og store biler trenger store batterier, fordi de er mye "tørstere". Gjør jo at med elbiler er "stort = dyrt" mye mer gjeldene enn med fossil. Er du sikker på at du trenger 50 mil rekkevidde?

Hvis det først og fremst er bilferiene du tenker på, så er det vel uansett behagelig å stoppe etter 25ish mil og ta en pause?

Jupp, min erfaring er også er at unger trenger ladepause oftere enn bilen :p men så har jeg små unger nå, om de er litt større kan man jo kjøre lengre uten pause.

Jeg kjørte nettopp til nordvestlandet, 565km og 7t kjøretid. Begge veiene måtte vi ha 4-5 stopp, men bare et av de for lading. Resten er mat, do og strekke på føttene/roe minste ungen. Da har jeg en ioniq5 med wltp på ca 480km tror jeg.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nedward skrev (2 timer siden):

Fammiliebilen kan kanskje byttes til elbil til neste år. Kanskje. Det som finnes av elbil i dag med 7 seter er totalt ubrukelig som permanent løsning for transport av 6-7 personer og litt bagasje. Har virkelig forhåpninger om at 2024 blir året for 7-setere.

ID. Buzz kommer i forlenget utgave. Er dog usikker på hvor mye 25cm egentlig har å si. 416 km rekkevidde på dagens utgave. Jeg regner med at større bil også betyr større batteri, hvis ikke frykter jeg at rekkevidden blir problematisk til bilferien. Og til ~600k for dagens utgave, regner jeg med at den lange i alle fall starter på 700k. 

Utfra bilder kan det se ut som at KIA EV9 også er brukbar med 7 seter. Mulig det må takboks på, med konsekvensene det har for støy og rekkevidde. Rekkevidden virker grei nok. 500km. Men kunne tenkt meg litt mer. Men det er tungt å dytte en diger bil og storfamilien har begrenset mulighet til å bla opp for store batteri. Spent på pris her. Virker som også disse vil ligge på 6-700 000 ny. 

Hva annet er på tur i klassen "romslig 7-seter"? 

ID. Buzz får både sterkere og mer effektiv motor og litt større batteri. Antydningen på rekkevidde som jeg har sett, tyder på at dette vil tilsvare ca 500-510 km WLTP-rekkevidde.

Åpningen/rommet bak setene er både bred og høy, så 25 cm mer, gir et godt tall i antall liter. Kanskje ikke helt til å erstatte alle liter som går på ny seterad, så kunne sikkert vært forlenget enda 10-15 cm. Men klarer en seg med 5 seter, men må ha mye bagasjeplass, så er jo denne helt topp.

For min del er denne svært fristende som kombinert "hverdagsbil" og weekend-camper. Jeg kjører ikke daglig, men når jeg kjører, så blir det fort noen mil. Og jeg har ønske om plass til å ta med meg langt mere enn jeg får plass til i min nåværende bil.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (På 9.6.2023 den 13.39):

Bilen er tydeligvis ikke laget for slike som dere "flaggstang"-mennesker...

Her må dere være maks gjennomsnittlig høy, og om dere har barn, pass på at de er unge og derved korte!

:thumbs:

Synes det er litt komisk å se man tester biler med 3 seterader, der siste rad helt klart er for småunger, og så sitter de der med sine 190+ cm og klager på at det ble trangt. Ja, pokker heller. Finn en bil med 3 rader med fullverdige seter. I Norge så er jo det nesten bare disse varebil-personbilene/multivan-bilene. Vi får jo ikke "Soccer mom vans" til Norge, knappt nok noe slikt til Europa, mens de florerer både i USA og Asia.

Jeg tror mange europeere lider av minimalisme eller "jeg klarer meg sikkert med en ..."

Store biler er et gode. De bruker blant annet veiene mer effektivt enn mindre biler, så fremt setene faktisk brukes proporsjonalt mer enn de små bilene også. Det samme gjelder drivstofforbruk pr person. Eneste ulempe er at de tar opp mer plass når de parkerer, men så lenge parkeringsplassene er merket og har samme størrelse så burde bilene bruke den plassen også mest mulig effektivt, altså ta opp plassens volum til det maksimale som lar seg praktisk gjøre uten bulking og at sjåføren sliter med å komme inn og ut.

Hvis kjøretøy har en skala fra 1 sete (tohjuling), via biler, til 30+ (buss) så er store biler nærmere buss på skalaen og er det noe det norske folk har fått tatovert i hjernen så er det at busser er mer miljøvennlige enn biler. Så, for alle personer og situasjoner som ikke løses med buss, hvorfor ikke løse passasjerbehovet med færrest mulig biler med flest mulig seter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...