Snowleopard Skrevet 28. mai 2023 Del Skrevet 28. mai 2023 ozone skrev (6 minutter siden): Nå var jeg alene i tunnelen og autostyring var på, så jeg kunne tillate meg å se på lysene litt lenger enn jeg ellers hadde turt🤨 Du får gjøre som han i videoen over; montere et GoPro bak på bilen...😂 ...eller litt billigere, når man ikke har investert i slikt utstyr, finne en som kan kjøre bak meg og si i fra om hvilke lys som vises. 🙂 Ja, eller kanskje få låne guttungen sitt gopro-kamera. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 28. mai 2023 Del Skrevet 28. mai 2023 Snowleopard skrev (6 minutter siden): ...eller litt billigere, når man ikke har investert i slikt utstyr, finne en som kan kjøre bak meg og si i fra om hvilke lys som vises. 🙂 Ja, eller kanskje få låne guttungen sitt gopro-kamera. Lurte faktisk på det samme. Sjekket info skjermen og vred bilen rundt slik at jeg så baklysene på skjermen. Har ikke gjort det mange ganger men jeg tror ikke de lyser om ikke bilen retarderer. Som i undersjøiske tunneler Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 29. mai 2023 Del Skrevet 29. mai 2023 8 hours ago, ozone said: Det lyste på animasjonen ja. Men bremselyset i bakvinduet er også umulig å ta feil av i mørket. På min model 3 kan jeg slå av alle lys når bilen står i ro, men disse "signatur-lysene" øverst på frontlysene er alltid på når bilen er i Drive. Litt irriterende å ikke kunne flytte bilen til og fra lading i mørket uten at hele nabolaget ser det.😇 Kjørelys er vel påbudt så du slipper ikke unna den Får kjøpt folie å legge på lykten da så lyser blir litt mindre omfattende iallefall. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 29. mai 2023 Del Skrevet 29. mai 2023 Complexity skrev (4 timer siden): Kjørelys er vel påbudt så du slipper ikke unna den Får kjøpt folie å legge på lykten da så lyser blir litt mindre omfattende iallefall. Tipper dette er den nye highland modellen. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 29. mai 2023 Del Skrevet 29. mai 2023 10 minutes ago, Trestein said: Tipper dette er den nye highland modellen. Nei det er min egen bil med folie på lykten. Men Highland lyktene blir litt lik dette ja. 2 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 29. mai 2023 Del Skrevet 29. mai 2023 Complexity skrev (11 timer siden): Kjørelys er vel påbudt så du slipper ikke unna den Får kjøpt folie å legge på lykten da så lyser blir litt mindre omfattende iallefall. Er vel ikke akkurat mindre forbudt det. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 29. mai 2023 Del Skrevet 29. mai 2023 (endret) 3 hours ago, AL123 said: Er vel ikke akkurat mindre forbudt det. Og hvorfor ikke? Er jo fortsatt kjørelys der, bare en liten stripe (som de fleste andre biler har) istedenfor en stor boble. Nissan Leaf bruker tåkelysene sine som kjørelys, noe som ser litt harry ut men er vist greit. (Men skal på eu kontroll snart da, så litt spent på det) Endret 29. mai 2023 av Complexity 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 29. mai 2023 Del Skrevet 29. mai 2023 AL123 skrev (3 timer siden): Er vel ikke akkurat mindre forbudt det. Hvis du ser på dagens "kjørelys" på forskjellige biler, så har de like mange utforminger som der er modeller. Noen har noe som ser ut som en kjede med julelys som prøver å etterligne et øyebryn, og noen har en ren lykt. Uten å kjenne til reglene her, så vil jeg tippe at der er kun et krav om utstrålt lysstyrke målt fra en viss avstand (sikkert en meter eller noe sånt. Siden Tesla sine nyere kjørelys er ganske så sterke, så tror jeg nok at det resterende lyset etter den folien er på plass er mer enn nok til å oppfylle kravet. Basert på hva ser av alle andre biler sine godkjente kjørelys. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 29. mai 2023 Del Skrevet 29. mai 2023 25 minutes ago, Complexity said: Nissan Leaf bruker tåkelysene sine som kjørelys, noe som ser litt harry ut men er vist greit. Se litt bedre etter. Det er ikke tåkelysene som brukes til DRL men en separat 21 watts pære. Tåkelysene er 55 watt H3. Denne løsningen er ganske smart faktisk. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 30. mai 2023 Del Skrevet 30. mai 2023 9 hours ago, kremt said: Se litt bedre etter. Det er ikke tåkelysene som brukes til DRL men en separat 21 watts pære. Tåkelysene er 55 watt H3. Denne løsningen er ganske smart faktisk. Nei det er neppe samme pære, men poenget mitt var at reglene ikke virker å være så kritiske sålenge det er lys en plass. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 30. mai 2023 Del Skrevet 30. mai 2023 kremt skrev (9 timer siden): Det er ikke tåkelysene som brukes til DRL men en separat 21 watts pære. Tåkelysene er 55 watt H3. Denne løsningen er ganske smart faktisk. Lyst å forklare hvorfor det er så smart? Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 30. mai 2023 Del Skrevet 30. mai 2023 Complexity skrev (11 timer siden): Og hvorfor ikke? Er jo fortsatt kjørelys der, bare en liten stripe (som de fleste andre biler har) istedenfor en stor boble. Nissan Leaf bruker tåkelysene sine som kjørelys, noe som ser litt harry ut men er vist greit. (Men skal på eu kontroll snart da, så litt spent på det) Fordi lysene er testet og typegodkjent slik de er. Ingen endringer innenfor lysbildet er tillatt uten ny typegodkjenning. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 30. mai 2023 Del Skrevet 30. mai 2023 ozone skrev (11 timer siden): Hvis du ser på dagens "kjørelys" på forskjellige biler, så har de like mange utforminger som der er modeller. Noen har noe som ser ut som en kjede med julelys som prøver å etterligne et øyebryn, og noen har en ren lykt. Uten å kjenne til reglene her, så vil jeg tippe at der er kun et krav om utstrålt lysstyrke målt fra en viss avstand (sikkert en meter eller noe sånt. Siden Tesla sine nyere kjørelys er ganske så sterke, så tror jeg nok at det resterende lyset etter den folien er på plass er mer enn nok til å oppfylle kravet. Basert på hva ser av alle andre biler sine godkjente kjørelys. Hjelper lite uten ny typegodkjenning Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 30. mai 2023 Del Skrevet 30. mai 2023 Complexity skrev (11 timer siden): Men skal på eu kontroll snart da, så litt spent på det) Hvis jeg hadde utført EU-kontroll, så hadde det nok blitt en 2er mangel basert på følgende i kontrollveiledningen:"Produkt på glass eller lyskilde som åpenbart reduserer lysstyrke eller endrer farge på lyset" Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 30. mai 2023 Del Skrevet 30. mai 2023 Selv den minste endring på lykter er nok til at de lenger ikke er godkjente ja, hvorvidt om noen bryr seg om det er jo en annen sak. Hadde i min ungdomstid slike harry "øyenbryn" på et par av bilene jeg hadde uten at det bydde på noen problemer med EU kontroll eller politiet, når jeg derimot la sotfilm over frontlyktene mine var forståelig nok myndighetene mindre fornøyde 🫣 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 30. mai 2023 Del Skrevet 30. mai 2023 Evil-Duck skrev (2 minutter siden): Selv den minste endring på lykter er nok til at de lenger ikke er godkjente ja, hvorvidt om noen bryr seg om det er jo en annen sak. Hadde i min ungdomstid slike harry "øyenbryn" på et par av bilene jeg hadde uten at det bydde på noen problemer med EU kontroll eller politiet, når jeg derimot la sotfilm over frontlyktene mine var forståelig nok myndighetene mindre fornøyde 🫣 Minns at enkelte av disse ettermontert listene for å montere på lykta faktisk hadde typegodkjenning. En folie er jeg mer skeptisk på da alle kan skjære til dette. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 30. mai 2023 Del Skrevet 30. mai 2023 Complexity skrev (På 29.5.2023 den 21.48): Og hvorfor ikke? Er jo fortsatt kjørelys der, bare en liten stripe (som de fleste andre biler har) istedenfor en stor boble. Nissan Leaf bruker tåkelysene sine som kjørelys, noe som ser litt harry ut men er vist greit. (Men skal på eu kontroll snart da, så litt spent på det) https://www.ba.no/vis/trafikk?p=lc-5985331-11888-bergensavisen Tror ikke du kommer forbi biltilsynet Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 31. mai 2023 Del Skrevet 31. mai 2023 Trestein skrev (2 timer siden): Complexity skrev (På 29.5.2023 den 21.48): Og hvorfor ikke? Er jo fortsatt kjørelys der, bare en liten stripe (som de fleste andre biler har) istedenfor en stor boble. Nissan Leaf bruker tåkelysene sine som kjørelys, noe som ser litt harry ut men er vist greit. (Men skal på eu kontroll snart da, så litt spent på det) https://www.ba.no/vis/trafikk?p=lc-5985331-11888-bergensavisen Tror ikke du kommer forbi biltilsynet Bak betalingsmur, helt umulig å få noe ut av det som ble visst i bakgrunnen. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 31. mai 2023 Del Skrevet 31. mai 2023 (endret) Snowleopard skrev (6 timer siden): Bak betalingsmur, helt umulig å få noe ut av det som ble visst i bakgrunnen. Vel det var en som ble stoppet av politiet for å dekke til lykta med film Logget av BA trafikkmeldinger skal se om jeg klarer bare bildet Endret 31. mai 2023 av Trestein bilde 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 31. mai 2023 Del Skrevet 31. mai 2023 1 minute ago, Trestein said: Vel det var en som ble stoppet av politiet for å dekke til lykta med film Logget av BA trafikkmeldinger skal se om jeg klarer bare bildet Er det den volvoen som hadde lakkert frontlyktene sine helt sorte? Kan forstå at det ble reaksjon på det 😛 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå