Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Kanskje folk ligger på 90% lastekapasitet ofte, jeg ville jo tro at det er det siste stedet en begynner å laste? Siden det er så god plass i Model Y brukte jeg aldri den, var ikke i nærheten av å behøve det pga så god plass ellers selv med familien på tur.

Nå om dagen kjører jeg en bakhjulsdrevet i4 SC og det er sørenmeg bilen for meg merker jeg. Den har nok plass til oss 3 i familien og ticker de boksene den skal. Blir leit å gi den ifra meg igjen.

Jeg må innrømme at jeg sliter med se behovet for å la lastekapasitet trumfe alle andre egenskaper. Folk kjøper jo biler som ser mogloide ut, bare for å ha mest mulig bagasjeplass. Selv har jeg flere ganger hatt 2 setere med 100-160liter bagasjeplass uten at det har hindret meg,. Selv 2 uker bilferie med 2 personer har gått helt fint. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg parkerer alltid lengst mulig unna alle andre, og om sjansen byr seg (mye ledig kapasitet) tar jeg to plasser. På den måten gjør du verden følgende tjeneste:

De med behov kan parkere nær inngang

Du får spasert litt som du sikkert trenger din slask

Bilen din slipper kontaktriper og bulker, noe jeg har fått mye av i nevnte P-hus o.l

God plass og bevegelighet rundt bilen om du skal ha inn f.eks en unge

Det betyr ikke så mye hvilken vei du står, kan stå på skråss om du ønsker det.

 

Det skal ikke mer til at en E-Tron og Model X parkerer vedsiden av deg så er det mulig å ikke dra seg bortover siden på bilen vedsiden. 

Endret av DrAlban3000
  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 hours ago, del_diablo said:

Hvorfor har den et motorrom? 

Et bedre spørsmål er egentlig: hvorfor lage en elbil med fremhjulstrekk? 

Jeg ser kun ulemper med fremhjulstrekk når man uansett har motor og girkasse rett på akslingen.

Er det noe jeg misser?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (30 minutter siden):

Et bedre spørsmål er egentlig: hvorfor lage en elbil med fremhjulstrekk? 

Jeg ser kun ulemper med fremhjulstrekk når man uansett har motor og girkasse rett på akslingen.

Er det noe jeg misser?

Kommer an på biltypen. En Renault 5 EV er forholdsvis lav og med kort akselavstand. Da vil motor og tilhørende elektronikk ta for stor plass i fra bagasjerommet med RWD. Samtidig har Renault vist gang på gang at dersom de ønsker det, så bygger de en fwd bil som uansett kjører bedre enn 90% av alle rwd biler.

Lenke til kommentar
kremt skrev (2 timer siden):

...hatt bil med frunk selv. Brukte den aldri, tungvint å åpne og lukke.

Nå har jeg bare erfaring med frunk på min Tesla Model 3, men jeg skjønner virkelig ikke hva som er tungvint...
Skal man legge i eller ta ut noe fra trunk eller frunk, så må jo man fysisk stå der, eller? Da gjør ikke automatiske åpnere eller lukkere noen forskjell. Når det er sagt så kan min frunk åpnes både fra app og skjermen i bilen, og til og med talekommando! Lokket veier "ingenting"! Og det er fjærbelastet hele veien, så det krever ikke noen krefter å løfte, og det blir stående oppe (trenger ikke noe stang man setter inn for å holde åpent slik panseret på gamle biler) Og når man er ferdig tar man det enkelt ned og trykker låsen i smekk.
Tror kanskje det "tungvinte" noen føler er at det føles rart å gå foran bilen.
 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Lukkingen på S var ganske tungvint. For ikke å skade panseret måtte man bruke et spesielt mønster der begge hender var i bruk. Jeg så på flere brukte biler og la merke til at noen av dem hadde skader på panseret etter feil lukking der den fremste delen var bøyd nedover.

Lenke til kommentar

I en bil som er designet som elbil fra starten av er det jo helt unødvendig å designe inn en frunk. Greit nok som diffrensiator naturligvis hvis du mener det faktisk er en viktig egenskap, og det må jo hver enkelt kjøper bestemme selv, men frunk er jo først og fremst noe som fremkommer når man konverterer en bil fra å ha en stor motor foran til å ha en liten elektromotor mellom bakhjulene. (Eventuellt lager en bil som skal se ut som om den har en stor motor foran)

På en elbil kan man jo heller velge å senke, og korte ned fronten til at du får inn det du trenger av utstyr og ikke noe mer (Gjerne med en tanke for vedlikeholdbarhet, så tettest mulig pakking er ikke nødvendigvis en god ting), og siden man har minimalt behov for å drive daglig service på en elbil (I.e. fylle olje, vaske motorrom etc) så kan man da kutte ut tiltakene man ellers må gjøre for å gjøre frontrommet sluttbrukervennlig. I.e.  Droppe gasslift, droppe plastliner/deksler, droppe lett tilgjengelig åpningsmekanisme, droppe forsterkninger for å hindre bulking av panser nå det lukkes uvarsomt.

Velger man tvert i mot å ha et bagasjerom for daglig bruk der, trenger man jo alt dette og vil gjerne i tilegg ha motoråpning, elektrisk aktuert låsemekanisme, ekstra forseglinger mot vær og vann etc. Dette kommer i tilegg til alle slike tiltak den vanlige kupeen har.

Så må man i tilegg vurdere kollisjonssikkerheten. Man kan naturligvis bare anta at frunken er tom for kollisjonstesting og kompresjonssoner, og mange gjør nok bare det og sier det er godt nok, men hva om den ikke er tom, hvordan vil last der påvirke faktisk kollisjonssikkerhet? Dette blir da en usikkerhet alle som kjører med last der må forholde seg til. (Ikke at det er fundamentalt anneledes en last bak, men kompresjonssoner bak deg her ikke helt samme betydning så problemrommet er langt mindre)

Som sagt dette er jo også en smakssak, men det er utvilsomt at et lasterom foran vil komplisere og medføre sine kompromisser som man jo må forholde seg til.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (9 minutter siden):

I en bil som er designet som elbil fra starten av er det jo helt unødvendig å designe inn en frunk...
...bil som skal se ut som om den har en stor motor foran

Skulle man fulgt det resonnementet så ville alle el-biler sett ut som en Toyota Hiace i fronten...
De hadde jeg verken kjøpt eller kjørt!😆

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (30 minutter siden):

Skulle man fulgt det resonnementet så ville alle el-biler sett ut som en Toyota Hiace i fronten...
De hadde jeg verken kjøpt eller kjørt!😆

Nei, av den enkle grunn at HiAce ikke er noen flerbruksbil. Det finnes imidlertid flust med flerbruksbiler som har sett bedre ut enn Model Y og X, eller andre biler med god plass som lages i dag. Det har heller aldri vært noen bedre argumenter for flerbruksbilen enn det er med elplatformer i dag, så dersom en av de toneangivende fabrikkene kommer med en bra flerbruksbil som blir populær, så kommer alle andre til å følge etter. Og da blir vi kanskje kvitt det idiotiske konseptet SUV.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, AL123 said:

 Og da blir vi kanskje kvitt det idiotiske konseptet SUV.

Forskjellen på en europeisk SUV og en flerbruksbil er jo stort sett 5cm i bakkeklaring. Alt etter bruk er det ingenting idiotisk med det. Det er potensielt forskjellen på å komme seg opp til utfarsparkeringen og å sette seg fast i en brøytekant.

Lenke til kommentar

Fra mitt synspunkt er det verste at bilfabrikantene forsøker å drepe stasjonsvognen (amerikanerne har gjort det i 30 år, men ser ut som om europeerne nå er med på moroa). Forskjellige folk har forskjellige behov, men jeg synes det er noe magisk med å kunne legge ned setene og dytte store hvitevarer eller møbler rett inn. Samtidig så ønsker jeg veiholdning nærmest mulig en sedan, og trenger ikke firehjulstrekk eller bakkeklaring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Kalle Klo said:

Fra mitt synspunkt er det verste at bilfabrikantene forsøker å drepe stasjonsvognen (amerikanerne har gjort det i 30 år, men ser ut som om europeerne nå er med på moroa). Forskjellige folk har forskjellige behov, men jeg synes det er noe magisk med å kunne legge ned setene og dytte store hvitevarer eller møbler rett inn. Samtidig så ønsker jeg veiholdning nærmest mulig en sedan, og trenger ikke firehjulstrekk eller bakkeklaring. 

Sedaner og stasjonsvogner går dårlig sammen med elektrisk drift. Batteriet gjør gulvet 10-20cm høyere og uten å heve taket tilsvarende blir kupeen kompromittert.

Førøvrig er det jo en realitet at kjøpere av nye biler (I.e. de eneste bilprodusentene bryr seg om) ikke er blandt de yngste og mange i den gruppen vil gjerne sette seg inn i og ikke ned i en bil.

Når det er sagt så kommer det vel elektrisk stasjonsvogn frå både VAG med id.7/A6 og BMW med i5.

Lenke til kommentar
1 minute ago, sverreb said:

Sedaner og stasjonsvogner går dårlig sammen med elektrisk drift. Batteriet gjør gulvet 10-20cm høyere og uten å heve taket tilsvarende blir kupeen kompromittert.

Førøvrig er det jo en realitet at kjøpere av nye biler (I.e. de eneste bilprodusentene bryr seg om) ikke er blandt de yngste og mange i den gruppen vil gjerne sette seg inn i og ikke ned i en bil.

Når det er sagt så kommer det vel elektrisk stasjonsvogn frå både VAG med id.7/A6 og BMW med i5.

Lever i håpet om at det kommer noe i hvert fall, vi har jo fått en uendelig strøm av div SUVer, så litt mangfold hadde vært bra. En litt høyere bil er i og for seg OK for vegholdningens del, siden tyngdepunktet uansett er lavt i en elbil. Men, for stor last, så er det veldig praktisk å slippe å løfte høyere enn absolutt nødvendig. 

Jeg nærmer meg 50 selv, og er vel sånn sett i kjernegruppen for nybil, men jeg har aldri opplevd følelsen av å sette meg ned i en vanlig sedan/stasjonsvogn, eneste bilen jeg har kjørt som ga meg denne følelsen var en Audi S-et-eller-annet med sportseter. Derimot så synes jeg det føles som man må klatre opp en en del SUVer, så kjøper ikke helt dette argumentet. MB E/S-klasse og BMW 5/7-serie har jo tidligere vært populære gubbebiler, så kan da ikke være noe stort ankepunkt? Disse er jo også mye brukt for taxier som potensielt skal frakte folk som er veldig skrale til bens. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Broderen har en BMW 5 Serie stasjonsvogn (G31), jeg har lette mobilitet hemninger etter en ulykke for et noen år siden og syns det er en ganske ganske grusom bil å stige ut, av sitter ganske lavt og krever at en er noenlunde greit mobil for komme stige ut av, det går greit for meg men vil ikke si at bilen er mye bedre å komme seg inn og ut av enn det Model 3 P'en han hadde tidligere. Til gjengjeld er Kia E-Soul et godt eksempel av en bil som er veldig enkelt å sette seg inn og gå ut av uten at en trenger en SUV.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Evil-Duck said:

 Til gjengjeld er Kia E-Soul et godt eksempel av en bil som er veldig enkelt å sette seg inn og gå ut av uten at en trenger en SUV.

E-soul kunne vel godt blitt markedsført som en SUV. Hyundai kona som mer eller mindre er samme bil blir vel markedsført som en SUV.

Begrepet er ganske flytende

Lenke til kommentar
sverreb skrev (21 minutter siden):

E-soul kunne vel godt blitt markedsført som en SUV. Hyundai kona som mer eller mindre er samme bil blir vel markedsført som en SUV.

Begrepet er ganske flytende

“Ganske” er å underdrive. Alt er SUV i dag.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 11.5.2023 den 14.26):

wow for en kul liten sak! Liker fargen også, men litt for skrikende til at jeg hadde kjøpt det selv. Er ikke så glad i oppmerksomhet 😛

Klar for denne ass. Bare det at man kan ruse motoren og er som en go-kart å kjøre gjør meg kjøpeklar.

Man får den i hvit svart og rød hvis jeg husker riktig, men Abarth kommer jo som kjent ikke til Norge. (Ennå)
Skal til nordItalia til høsten - skal leie Abarth da ❤️

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Zeph said:

“Ganske” er å underdrive. Alt er SUV i dag.

Startet i USA med at man kunne lage biler basert på "light truck" chassis billig, da de ikke hadde like krav som personbiler til utslipp etc, og så selge de dyrt. Dette er ikke lengre tilfelle, men da hadde moten allerede snudd, og SUV var "kult".

Slike triks har alltid vært populært hos amerikanske bilfabrikanter, feks. så er ikke en standard fossil-Mustang noe dyrere å lage enn en hvilken som helst annen modell, men de kan selge den dyrere pga image.

I USA har du i tillegg hatt et våpenkappløp der folk har vært redde for å kjøpe mindre biler, og det er ikke så rart når du har masse tullinger som kjører rundt i Expedition, Tahoe, Navigator ol. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (48 minutter siden):

Startet i USA med at man kunne lage biler basert på "light truck" chassis billig, da de ikke hadde like krav som personbiler til utslipp etc, og så selge de dyrt. Dette er ikke lengre tilfelle, men da hadde moten allerede snudd, og SUV var "kult".

Slike triks har alltid vært populært hos amerikanske bilfabrikanter, feks. så er ikke en standard fossil-Mustang noe dyrere å lage enn en hvilken som helst annen modell, men de kan selge den dyrere pga image.

I USA har du i tillegg hatt et våpenkappløp der folk har vært redde for å kjøpe mindre biler, og det er ikke så rart når du har masse tullinger som kjører rundt i Expedition, Tahoe, Navigator ol. 

Også kalt "suburban assault vehicle". Vanlige folk som kjører f150 for det føltes trygt. 

Heldigvis er det ikke slik i Europa, men nordmenn liker også store biler. Skal jo sies at suver er betydelig tryggere enn microbiler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...