Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Randeboy skrev (1 minutt siden):


Lurer på hvem som mener det fungerer "ganske bra". Er jo fortsatt ikke nærheten den 16 år gamle Forden vår.. 

Bonusen er at frontruta vår er så stripene og slitt at den snart må tas på forsikring(Pga at den kjørtes på tvang med cruise) Herlig med litt skitten og tørr rute. 😆

Første gang jeg prøvde regnsensor var i 1997 på en billig Citroen. Hadde ikke troen på at det skulle fungere etter mine preferanser, men den var spot on. Det samme kan jeg ikke si om de Teslaene jeg har prøvd. Nå har den jo blitt justerbar, så kan selvsagt fungere supert nå.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (26 minutter siden):

Tesla har sagt selv at de skal levere til alle sammen, så det er feil. Ny radar skal brukes til å gjøre nettverket mer nøyaktig, så ryker den også på samme måte som USS 

Hehe, er det samme Tesla som sa at bilene skulle ha full selvkjøring for flere år siden? Godt at noen har troen, for det minker kraftig på de som tror det er mulig.  Mye tyder på at radaren blir permanent, og hva med bilens dødvinkler som har blitt utbedret med nye kamera? Og selv om det utrolige skulle skje at biler fra 2016 skulle  ha god nok hardware til å klare level 4 eller 5, så er det vel høyst tvilsomt at de vil få godkjenning pga manglende redundans. Musk tok nok en nøye kalkulert risiko for 7-8 år siden og bommet stygt. Å innrømme det sitter nok langt inne, da det vil lede til massesøksmål. 

Lenke til kommentar
Randeboy skrev (36 minutter siden):


Lurer på hvem som mener det fungerer "ganske bra". Er jo fortsatt ikke nærheten den 16 år gamle Forden vår.. 

Bonusen er at frontruta vår er så stripene og slitt at den snart må tas på forsikring(Pga at den kjørtes på tvang med cruise) Herlig med litt skitten og tørr rute. 😆

Om du vil gjøre noe helt forjævlig kan du polere ruta di med glasspolish og aldri bli fornøyd :) 

Ingen regnsensorer er perfekte, men det jeg har testet så er det litt forbedringspotensiale der hos Tesla. Det er ikke sjelden jeg må justere sensitivet på bilene jeg kjører ofte - Mazda, Bmw, VW. Får mildt sosial angst om de går for fort, kanskje noen tror jeg er hysterisk - det kan vi ikke ha.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Randeboy skrev (24 minutter siden):


Lurer på hvem som mener det fungerer "ganske bra". Er jo fortsatt ikke nærheten den 16 år gamle Forden vår.. 

Bonusen er at frontruta vår er så stripene og slitt at den snart må tas på forsikring(Pga at den kjørtes på tvang med cruise) Herlig med litt skitten og tørr rute. 😆

De regnsensorgreiene er det mest komiske og hakesleppaktige med Tesla. Og det er ganske hard konkurranse for å si det diplomatisk.

Regnsensor er for det første et løst problem. For det andre så koster det omtrent ingenting. Det sitter regnsensornerder med doktorgrad og har forsket på hvordan dette kan produseres billigst mulig og de masseproduseres av Bosch(?) og andre i millionvis per år. Prisen er meg bekjent <50 kroner. 

Det er sånn vår moderne sivilisasjon er bygget opp. Man har sine spesialområder og produserer effektivt og med høy kvalitet og funksjonalitet. Det er ikke sånn som i gamle dager hvor en sjaman i landsbyen var både værmelder, smed og fikset høl i tenna. Selskaper som bygger hus eier ikke sin egen jerngruve, spikerverk og trelastfabrikk. 

Det er en grunnleggende misforståelse som ligger til grunn for Teslas valg og en misforstått prestisje som ligger til grunn for at de ikke bare snur og bruker de 50 kronene på å avslutte komedien.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (39 minutter siden):

Om du vil gjøre noe helt forjævlig kan du polere ruta di med glasspolish og aldri bli fornøyd :) 

Ingen regnsensorer er perfekte, men det jeg har testet så er det litt forbedringspotensiale der hos Tesla. Det er ikke sjelden jeg må justere sensitivet på bilene jeg kjører ofte - Mazda, Bmw, VW. Får mildt sosial angst om de går for fort, kanskje noen tror jeg er hysterisk - det kan vi ikke ha.

Har prøvd. Skal ikke gjentas. 😅

Ja det er forskjell på biler, det er klart.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (3 minutter siden):

Har du noen lenker til ferdige kit å kjøpe da? 

 

Og hva baserer du påstanden om at det er vanskelig å få det godkjent? 

SVV har gått ut og sagt at de bla vil kreve dokumentasjon for at ECE 100 er dekket inn på batteripakke. Det vil bla si destruktive prøver som innkluderer fall og åpen flamme 🙂 

EV Europe  i Nedereland har en del kits til forskjellige modeller, men heller ikke der er det snakk om helt komplette pakker og ingen typegodkjenning. EV Europe – De specialist in elektrisch rijden. Ellers kryr det etterhvert med konverteringsfirma i england som har mer eller mindre komplette pakker.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (25 minutter siden):

SVV har gått ut og sagt at de bla vil kreve dokumentasjon for at ECE 100 er dekket inn på batteripakke. Det vil bla si destruktive prøver som innkluderer fall og åpen flamme 🙂 

EV Europe  i Nedereland har en del kits til forskjellige modeller, men heller ikke der er det snakk om helt komplette pakker og ingen typegodkjenning. EV Europe – De specialist in elektrisch rijden. Ellers kryr det etterhvert med konverteringsfirma i england som har mer eller mindre komplette pakker.

Har du også kildehenvisning til uttalelsen til SVV? 

Lenke til kommentar
Hansien skrev (8 minutter siden):

Har du også kildehenvisning til uttalelsen til SVV? 

Nei, desverre, iallefall ikke her og nå, men har bla sett et brev fra SVV til privat søker der de hevder at konvertering ikke er ønskelig fra SVV og at de derfor har satt kravet høyt, mens de er åpne for EV udner amatrøbyggeregelen. Brevet var vel 2019 eller 2020.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (5 timer siden):

Er det åpenbart at Tesla leverer best fordi VW ikke får til OTA? Er jo noen bedre alternativer enn VW der ute?

Kan det være at du er någet biased i dine vurderinger akkurat der? Har du mye kjennskap til de andre, så mye at du kan sette en strek under svaret?

 

Nei, det har heller ved hva majoriteten av journalister som tester alle biler sier. At Tesla har best, om ikke nest best software. Og de andre ligger langt bak med treg og lite intuitiv selvutviklet software. Så de heller heller på third-party software som android auto. 

 

Trodde dette var ganske velkjent?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (4 timer siden):

Kommer an på hva man ønsker. Best software er en bra ting, men hva er best software? En moderne PC eller Mac har operativsystem med tusenvis av øverflødig eller død programkode, men har alikevel mye funksjonalitet. En Bil fra før 1995-1996 har små prosessorer med begrenset kapasitet, plass og fo rden del, funksjonalitet. Der er imidletid alt skrevet i lavnivåspråk og ingen kode er overflødig.  Hva er "best"? Mengden software, eller mengden prosessorer i seg selv kan ikke si hvor bra eller dårlig noe er, men det forteller litt om utstyrnivå og kompleksitet. Tesla har en eller to kraftige computere, resten av bilen er rimelig basic.

Det handler mest om brukervennlighet. Hvor enkelt er det å få tilgang til nødvendige og avanserte funksjoner. Hvor raskt fungerer det. Hvor intuitivt er det å lære.

Her mener veldig mange biljournalister at Tesla er på topp eller nær toppen. Det er du vel ikke uenig i?

Lenke til kommentar
PgUp skrev (2 minutter siden):

Det handler mest om brukervennlighet. Hvor enkelt er det å få tilgang til nødvendige og avanserte funksjoner. Hvor raskt fungerer det. Hvor intuitivt er det å lære.

Her mener veldig mange biljournalister at Tesla er på topp eller nær toppen. Det er du vel ikke uenig i?

Nei, det handler mer om UX-design. Se forøvrig mitt innlegg til deg lengre opp.

Lenke til kommentar
2 hours ago, uname -i said:

Har Rivian, Lucid og alle de nye kinesiske produsentene problemer med regnsensor, parkeringssensor, crusie-control og få lakken til å sitte fast på bilen?

Kan man kanskje konkludere med at problemene til Tesla(som begynte å produsere biler for 15 år siden) ikke skyldes at de nettopp har begynt, men at de mangler kompetente ansatte og ledelse?

Ja det er ganske mange små og store bugs i programvaren til forskjellige elektriske biler. Et dypdykk i de forskjellige merkespesifikke forumene tilsier at det er både "flis" og noe "bjelker" hos de aller fleste.

Kan virke som om det som er nytt for fabrikanten er vanskelig å få skikkelig skikk på. Overraskende mange har dårlig skrevet software for varmestyring. Enten at det ikke går an å ha på varmen i kupeen under lading, eller at det ikke går an å forvarme batteriet før lading. Til at man ikke ser hvor man kan lade, eller at man ikke ser hvor mye man trenger å lade, eller hvor langt man kommer før man trenger å lade. Eller at man får betalt for ladingen, også i utlandet.
 
Når man skal leve med elbil som eneste bil, så er ting som dette altoverskyggende for at man skal kunne bruke bilen til transport. Og at bilen gjør dette dårlig blir en showstopper. 

Tesla forsøker å gjøre endel innarbeidede ting på en helt ny måte. Det er ikke å få til å levere en cruise control som er vanskelig. Det er å levere enn som er bedre og sikrere enn alle andre.  Det klarer de, men de får med litt false positives på kjøper for å være så sikre som de er. om dette er en showstopper for noen? Kan virke sånn, da er det bare å velge en annen bil.

 

1 hour ago, uname -i said:

I likhet med at du ikke skjønner forskjellen på feil som fikses og feil som ikke fikses, så skjønner du heller ikke hva innovasjon er. Det er ikke innovativt om det ikke fører til resultater. Og for en som kjøper bil så vil man gjerne at basale ting som cruise-control, vindusviskere og parkeringsassistense fungerer. Det at de i 10 år har prøvd noe som ikke virker, er ikke innovativt.

Hadde Tesla vært en ansvarlig bilprodusent så hadde de utviklet en løsning som var gjennomtestet FØR de ble installert i bilene til kunder. Da kunne du kommet med den innovasjonen din. 

Tenk å i 2023 betale millionen for en bil uten fungerende cruise-control, vindusvisker og parkeringsassistanse og så sitte og forsvare dette med at de er så innovative. Folk liker å bli lurt.

De som kjøper FSD liker tanken på robottaxier, kan man håpe. Noen blir sikkert også lurt, men forhåpentligvis har vi sterke nok forbrukerrettigheter her i Norge at man kan angre seg.

Det er også verdt å merke seg at dersom du har kjøpt FSD, så oppgraderer Tesla hardware i bilen din kostnadsfritt til det nivået som trengs (om de noen gang løser det) for fullstending selvkjøring.

Kan Teslas suksess og hype ødelegge for andre produsenter?
Når jeg leser imellom linjene på innleggene, så virker det litt som noen er redd for at hvis Tesla får suksess med sin måte å gjøre det på, så dreier det hele bilbransjen i feil retning. Og alle blir nødt til å levere på samme måte for å konkurrere, og da vil vi alle sitte der med biler som ikke har fungerende parksensorer (i overført betydning)

Jeg kan i såfall kjenne meg igjen i den tankegangen fra smarttelefon platform wars når de holdt på. Man måtte jo for helvete ikke begynne med software keyboard. Tenk for noen idioter som betaler 700$ for et tastatur som ikke fungerer, og blir avhengig av en autocorrect fra helvete. Ikke går det an å skrive på tastaturet uten å se på det heller!

Jeg var en av de som såvidt så opp fra HTC Tytn II'n min, lo av Apple, og så kikket ned igjen på hardware tastaturet mitt.

Er hardware tastatur fortsatt bedre en skjerm? Ja
Men tradeoffen til bruksområdene og karakteristikken til en håndholdt datamakskin som løser det med software gjør det verdt det å ha en litt mer crappy løsning på input.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, DrAlban3000 said:

Var en tur på plantasjen igår og så en skikkelig MC-aktig type. 190cm med sorte klær og skikkelig stort skjegg, ikke skinnvest - men for historiens del slenger jeg på skinnvest.

Gikk ut av butikken med noen plantekasser og satte seg rett i denne, en Fiat 500 electric cab. Guttungen nevnte at det var en artig bil og fyren lyste opp, han elska den. Sjarmerende biler!

image.png.15d7476966059bef81fb7cd64e6b04ec.png

Man er ikke sikker i sin maskulinitet før man kjører Ford Street Ka.
 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Da ble svært mange innlegg fjernet grunnet personangrep/persondiskusjon

Samtidig ser en igjen at en Tesla diskusjon blir alt for stor for en felles samle tråd og partene klarer her ikke å diskutere på en skikkelig måte. Som moderator er dette ett vanskelig dilemma å håndtere da det på den ene siden ikke er OT men på den andre siden heller ikke noe en ønsker skal ta over felles samle tråd/diskusjonstråd om et mye bredere tema. Jeg velger nå derfor fra dette innlegget av å si at nå legger vi tesla diskusjonen død, nok en gang for å få tråden tilbake til det tråden var ment for. Ønskes det å diskutere videre på mer spissede temaer oppfordres det å lage egne tråden for dette.

Tråden åpnes igjen

Modereringen skal ikke kommenteres i tråden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
AL123 skrev (19 timer siden):

Takk. Jeg tror nok bare vi er i en overgangsfase hvor ombygginger først må bli populært nok å gjøre, spesielt i entusiastmiljøer, før vi ser bedre vilkår og krav til dette. Jeg er enig i at elbilforeningen, som kanskje burde gått sammen med Amcar, skulle vært mer på banen og gjort jobben lettere for ombygging.

Men jeg er spent på hva som skjer fremover der, og ikke minst når bilfabrikanter også leverer sine løsninger til ombygging. Kan være lettere for meg å bruke Chevrolet sin egen eCrate enn en 3. parts løsning mtp dokumentasjon fra fabrikat.

Lenke til kommentar
Hansien skrev (2 minutter siden):

Takk. Jeg tror nok bare vi er i en overgangsfase hvor ombygginger først må bli populært nok å gjøre, spesielt i entusiastmiljøer, før vi ser bedre vilkår og krav til dette. Jeg er enig i at elbilforeningen, som kanskje burde gått sammen med Amcar, skulle vært mer på banen og gjort jobben lettere for ombygging.

Men jeg er spent på hva som skjer fremover der, og ikke minst når bilfabrikanter også leverer sine løsninger til ombygging. Kan være lettere for meg å bruke Chevrolet sin egen eCrate enn en 3. parts løsning mtp dokumentasjon fra fabrikat.

Problemet er vel at det kun er Amcar som har vist seg kompetente og interesserte i å drive lobbyvirksomhet for å endre regelverket, og der er interessen for el foreløpig på et lavmål. Men det finnes noen entusiaster som går foran, så vi får håpe de kan være med å få SVV og SFOR på gli.

Lenke til kommentar

Hvorfor er ikke mørkt stoffinteriør i tak egentlig mer utbredt egentlig..? Jeg har nettopp handlet meg en Seat Mii. Ikke akkurat noen luksusbil, men der har altså premiumutgaven (Launch Edition) mørk interiørfarge i tak, solskjerm og stolper. Det gjorde faktisk ganske mye med inntrykket av interiøret inni. Da jeg så på biler 2-3 ganger prisen hadde ingen av de dette...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...