Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

Jeg bruker ett slikt i baksetet i Soul'en

Takk, skal sjekke! Har lurt på noe sånt, sammen med noe festemekanisme. Ser i tester at det ikke er ideelt med "setebelte" til hund, men dette blir stort sett for småturer å regne og jeg tenker uansett det blir tryggere enn å ha bikkja "løst" i bagasjerommet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (37 minutter siden):

Foklarer vel også hvorfor endel biler får powerlimit ved høyt effektuttak og lading pga varmt batteri. BMW i4, Mach-e og Taycan er de jeg har fått med meg som ikke klarer mange ladinger/utladninger etter hverandre uten å begrense både ladehastighet og effektuttak. 

Spennende å se når batteriene blir gamle, om det er noe forskjell på hvem som har temperaturstyrt / satt riktige begrensninger på lading og effektuttak gjennom batteriets / bilens levetid.

Begge deler blir jo kjipt her, om man har en bil som batteriet må kastes på når den er 10 år, eller om man har en bil med begrensninger i bruk i hele bilens levetid. 

Njaaa, ikke nødvendigvis ved lading/utlading. Temperaturstigningen ved utlading kommer først og fremst rundt minsupolene. Slik sett har Tesla ikke en optimalløsning for et sylindrisk batteri. Lucid har feks ladeplate i bunn av sine 20700batterier, og luft mellom cellene. Enkelte pouchceller har også minus og plusspol i hver sin ende. Der er det også lett å få til god kjøling. Innkapslede puchceller ala renault/Nissan eller prismatiske celler ala i3 har imidlertid iallefall i teorien et handicap ved at man har relativt stor avstand fra kjølekanal til mesteparten av batterimassen. Det begrenser muligheten for hurtig oppvarming og nedkjøling og dermed god temperaturkontroll. Om det vil ha noe å si på levetid tror jeg imidlertid ikke. For det første har prismatiske og puchceller ofte ikke samme behov for aktiv kjøling, og for det andre er de ofte laget for mange ladesykluser. Feks klarer Samsung sine prismatiske celler ca 4 ganger flere ladesykluser enn en Teslacelle

Endret av AL123
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 minutter siden):

Takk, skal sjekke! Har lurt på noe sånt, sammen med noe festemekanisme. Ser i tester at det ikke er ideelt med "setebelte" til hund, men dette blir stort sett for småturer å regne og jeg tenker uansett det blir tryggere enn å ha bikkja "løst" i bagasjerommet.

Nå kommer det jo an på hvilken størrelse du har på hunden, men bagasjerommet er vel ikke veldig mye større enn at det samsvarer med endel ,hundebur. Litertallet er jo høyt pga høyden, men bredden (litt bredt kanskje) og dybden passer vel greit for en "normalt" stor hund som en Golden Retriever eller Schæfer. 😉

Seat_Mii_Electric_bagasjerom_1_m_m%C3%A5

Lenke til kommentar
37 minutes ago, uname -i said:

Er det ikke Tesla som leder an med disse problemene? Etter mange branner så ble jo ladehastighet, effekt og kapasitet satt ned på Model S/X over natta. Eierne fikk ingen beskjed og ingen forklaring.

Ja, det blir spennende å se om Porsche behandler kundene sine like dårlig. Eller, egentlig ikke.

Nei, det var en kontaktor som var litt feildesignet tror jeg. Pluss at de la på begrensninger når de så at batteriene ble eldre.

Har du noen linker til disse brannene i Norge?

Det eneste jeg husker er Hyundai og E-niro som sto for flere branner slik at de måtte gå ut å si at man ikke kunne lade de om natta og ikke fullade innen man hadde fått nytt batteri. Med fungerer OTA løsning så kunne vel endel av disse brannene vært unngått.

Forøvrig testet Bjørn Nyland en 8 år gammel Model S som hadde fått begrensningene av Tesla på 100 mil.
Den brukte fortsatt under 12 timer.

En kliss ny Toyota Bz4X brukte 14t30m (knis)

Det er jo ikke unormalt at biler mister litt effekt og effektivitet sent i livet, men blir jo ganske ille når man starter rævva og så går nedover derfra
 

IMG_1229.jpg

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (12 minutter siden):

Nei, det var en kontaktor som var litt feildesignet tror jeg. Pluss at de la på begrensninger når de så at batteriene ble eldre.

Var det Teslas forklaring? Link? Hvis jeg hadde brukt luksusbil-penger på en Tesla så hadde jeg i det minste bedt om en forklaring om de over natta omtrent gjorde bilen ubrukelig. Men det ser ikke ut til at det er et selskap som driver med så bra kundepleie. Porsche ville aldri gjort noe sånt og det er nok en av veldig mange grunner til at Taycan er såpass populær. De hever tilogmed prisen i motsetning til Tesla som kommer med stadige priskutt i 100 000-kronersklassen for å få unna den enorme overproduksjonen.

Men du kan jo late som du ikke har hørt om det og heller fortsette spekulere i fæle ting som enda ikke har skjedd med konkurrentene. Det er jo FUD 24/7 fra deg nå.

Tesla ordered to pay $16K to each customer for batterygate

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (3 minutter siden):

Var det Teslas forklaring? Link? Hvis jeg hadde brukt luksusbil-penger på en Tesla så hadde jeg i det minste bedt om en forklaring om de over natta omtrent gjorde bilen ubrukelig. Men det ser ikke ut til at det er et selskap som driver med så bra kundepleie. Porsche ville aldri gjort noe sånt og det er nok en av veldig mange grunner til at Taycan er såpass populær. De hever tilogmed prisen i motsetning til Tesla som kommer med stadige priskutt i 100 000-kronersklassen for å få unna den enorme overproduksjonen.

Men du kan jo late som du ikke har hørt om det og heller fortsette spekulere i fæle ting som enda ikke har skjedd med konkurrentene. Det er jo FUD 24/7 fra deg nå.

Tesla ordered to pay $16K to each customer for batterygate

Ja, her er et godt eksempel på god kundeservice fra Porsche:

https://www.motor.no/aktuelt/porsche-taycan-eiere-far-ikke-lovet-luksusfunksjon-men-2300-kr/225623

  • Liker 1
Lenke til kommentar
42 minutes ago, uname -i said:

Var det Teslas forklaring? Link? Hvis jeg hadde brukt luksusbil-penger på en Tesla så hadde jeg i det minste bedt om en forklaring om de over natta omtrent gjorde bilen ubrukelig. Men det ser ikke ut til at det er et selskap som driver med så bra kundepleie. Porsche ville aldri gjort noe sånt og det er nok en av veldig mange grunner til at Taycan er såpass populær. De hever tilogmed prisen i motsetning til Tesla som kommer med stadige priskutt i 100 000-kronersklassen for å få unna den enorme overproduksjonen.

Men du kan jo late som du ikke har hørt om det og heller fortsette spekulere i fæle ting som enda ikke har skjedd med konkurrentene. Det er jo FUD 24/7 fra deg nå.

Tesla ordered to pay $16K to each customer for batterygate

Hva mener du spekulere om konkurrentene. Hyundai gikk jo sammen med LG CHem ut og tilbakekalte alle biler mellom 2017 og 2020 for batteriBytte pga brannfare. Og de sendte ut brev til alle om at de ikke skulle lade bilen uten oppsyn, og ikke fullade den.

Nå er jo en 8 år gammel S med begrensningene fortsatt bedre enn moderne biler i en test på å tilbakelegge 100 mil på kortest mulig tid. Hvor man virkelig får testet batterikapasitet, effektivitet og ladeeffekt.

Så å kalle det ubrukelig vil være det det samme som å si at 
Volvo XC40, Hyundai Kona, Audi e-tron 50, Jaguar ipace 320. Er helt ubrukelige biler?

A69610CD-7C7C-4A41-8102-4B0464B29279.thumb.jpeg.f5c0cf3ca63a2dc95702660c5e19a885.jpeg

 

Tesla har vel ikke gått ut og sagt offisielt annet enn at de trengte å gjøre dette for å beskytte batteriene. Men det har vært spekulert i at det var en produksjonsfeil som de kanskje burde fikset med hardware istedenfor med software.

 

Endret av bzzlink
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Elsker at en enda må dra frem 2013 teknologi fra Teslas første bil for å rakke ned.... Kan vi gå videre snart? Ja de hadde trøbbel med de første generasjonene av batterier, og andre ting. Noe en i dag ser hos de som kommer dinglende etter også..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (19 minutter siden):

Jøss, de oppdaget et problem og gjorde noe med det. Selvfølgelig mye bedre med Tesla som feier problemet under teppet ved å bare lobotomere batteripakken uten å fortelle noe til kunden. Eller alle de episodene hvor det underdimensjonerte understellet på Model S gikk i stykker og Tesla fikk kunden til å skrive under en NDA slik at myndighetene ikke skulle bli informert.

 

bzzlink skrev (21 minutter siden):

Tesla har vel ikke gått ut og sagt offisielt annet enn at de trengte å gjøre dette for å beskytte batteriene. Men det har vært spekulert i at det var en produksjonsfeil som de kanskje burde fikset med hardware istedenfor med software.

Mens andre bilprodusenter er konservative med effektuttak og buffer så tar Tesla markedets mest ustabile  batterkjemi(NCA) og tyner den maksimalt slik at de kan føre opp imponerende rekkevidde og ytelser i en brosjyre.  Så går batteriene i stykker og en rekke spektakulære branner og i stedet for å gjøre noe ordentlig med det så går de bak ryggen på kunden og justerer ned i skjul.

Det er et så uærlig og sleipt selskap så selv om bilene hadde vært brukbare så hadde det vært en "hard pass".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Tesla informerte da det manglet USB-kontakter pga delemangel, men lovet at det skulle ettermonteres straks de fikk inn. Men i motsetning til Porsche, så holdt Tesla ord, og leverte.

Justering av korsryggstøtte ble fjernet --> Man trenger ikke korsryggstøtte.
Radar fjernet --> man trenger ikke radar, nå skal det visst bli radar igjen
Parkeringssensorer--> det går helt fint med et kamera som ikke klarer å se foran bilen

Snowleopard skrev (5 minutter siden):

Jeg lurer forresten over hvor alle disse Tesla-brannene finnes dokumentert. Du fikk spørsmål lengre opp om å dokumentere dette, men har unnlatt å gjøre dette, men gjentar poenget. Ja, det var noen tilfeller i starten, og noen batterier har blitt byttet på tidligere modeller pga kontaktor-problemer.

Det er en haug tilfeller om man søker på Model S branner.  I samarbeidet med Toyota så krevde Toyota en beskyttelsesplate for batteripakka. Tesla nektet og samarbeidet tok slutt. Etter flere branner så kom Tesla til slutt med en plate. Det er sånn de opererer. Tar sjansen. Kunden tar risikoen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At dere orker! Men skal vi komme videre? 

Har vært en del mønstringer eller hva de kaller det her i byen, ikke mye elbiler å se dessverre. Lurer på hvordan dette vill endre seg med neste generasjon. 

Håper vi ser klassiske elbiler som feks roadster samt ombygde klassikere som Porsche med elmotor. Ja, jeg banner nok veldig i kirka her nå men det er nå mitt ønske uansett😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Håper vi ser klassiske elbiler som feks roadster samt ombygde klassikere som Porsche med elmotor. Ja, jeg banner nok veldig i kirka her nå men det er nå mitt ønske uansett😅

Godt forslag! De elbilene jeg ser i småbilsegmentet er nesten utelukkende myntet på konemor sin korte dagsrunde til jobb, butikk etc. Ikke mye manndig eller klasse over småbilene (Fiat 500e, Nissan leaf, Renault Zoe, Honda e etc). Kunne godt tenkt meg å svippe rundt i en Mazda MX5-lignende elbil til og fra jobb og små ærender. Trenger ikke noe stort batteri, lang rekkevidde, superduper hurtiglading eller noe sånt, bare helt grei hjemmelading, grunnleggende hurtiglading, lite bagasjeplass, 2 seter (evt 2 + 2 pygmeseter). Som nr 2 bil bør også prisen være ganske lav, noe lav batterikapasitet kan muliggjøre. Nå ser jo VW golf helt greit manndig ut, samt Renault 5 prototype, men det er noe eget kult med det lille cabriolet-formatet.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Godt forslag! De elbilene jeg ser i småbilsegmentet er nesten utelukkende myntet på konemor sin korte dagsrunde til jobb, butikk etc. Ikke mye manndig eller klasse over småbilene (Fiat 500e, Nissan leaf, Renault Zoe, Honda e etc). Kunne godt tenkt meg å svippe rundt i en Mazda MX5-lignende elbil til og fra jobb og små ærender. Trenger ikke noe stort batteri, lang rekkevidde, superduper hurtiglading eller noe sånt, bare helt grei hjemmelading, grunnleggende hurtiglading, lite bagasjeplass, 2 seter (evt 2 + 2 pygmeseter). Som nr 2 bil bør også prisen være ganske lav, noe lav batterikapasitet kan muliggjøre. Nå ser jo VW golf helt greit manndig ut, samt Renault 5 prototype, men det er noe eget kult med det lille cabriolet-formatet.

Ja jeg har veldig lyst til å kjøpe noen klassiske biler etterhvert som jeg får garasje og plass. Men jeg vill ikke kjøre med noe annet enn elektrisk, så det blir en konflikt. 

Drømmen er å kjøpe ett ombyggingskit og gjøre det selv, men det er mange år til jeg får så godt tid😅 innen den tid satser jeg på at det finnes gode kit å kjøpe også:)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner helt klart den sjangeren, selv om den ikke er noe for meg. Å bare elektrifisere, uten å modernisere resten av bilen blir litt som å sminke grisen etter min mening. Det bør jo henge med på kollisjonssikkerhet, vektbalanse, komfort og mye annet også. Derfor tenker jeg ny bil helt fra grunnen av, med klassisk utseende, i stedet for å pimpe opp en teknisk gammel doning med nytt framdriftsystem.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

At dere orker! Men skal vi komme videre? 

Har vært en del mønstringer eller hva de kaller det her i byen, ikke mye elbiler å se dessverre. Lurer på hvordan dette vill endre seg med neste generasjon. 

Håper vi ser klassiske elbiler som feks roadster samt ombygde klassikere som Porsche med elmotor. Ja, jeg banner nok veldig i kirka her nå men det er nå mitt ønske uansett😅

Var jo et par som dukket opp på Right On treffet et par år  med Model X. Slapp inn, men ble vel stort sett møtt med hoderisting og spørsmål om de har kommet feil. Nye familiebiler har ikke noe på entusiasttreff og veteranbiltreff å gjøre. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Ja jeg har veldig lyst til å kjøpe noen klassiske biler etterhvert som jeg får garasje og plass. Men jeg vill ikke kjøre med noe annet enn elektrisk, så det blir en konflikt. 

Drømmen er å kjøpe ett ombyggingskit og gjøre det selv, men det er mange år til jeg får så godt tid😅 innen den tid satser jeg på at det finnes gode kit å kjøpe også:)

Kunne godt tenkt meg det samme med en liten og lett klassiker med mindre interessant originalmotor. Da ville det i såfall vært med egenbygget batteripakke og elektronikk. Desverre har Statens Vegvesen foreløpig satt foten ned for konvertering til elektrisk, så med mindre det blir press fra interessegrupper ( og det ser desverre dårlig ut foreløpig) så er den døren lukket. Det er mulig å få godkjent elektrisk amatørbygg så vidt jeg vet, men det blir litt for omfattende med den tiden jeg har tilgjengelig foreløpig.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Jeg skjønner helt klart den sjangeren, selv om den ikke er noe for meg. Å bare elektrifisere, uten å modernisere resten av bilen blir litt som å sminke grisen etter min mening. Det bør jo henge med på kollisjonssikkerhet, vektbalanse, komfort og mye annet også. Derfor tenker jeg ny bil helt fra grunnen av, med klassisk utseende, i stedet for å pimpe opp en teknisk gammel doning med nytt framdriftsystem.

Poenget med en klassiker er at det er veldig mye med bil som var bedre før, så å moderneisere en gammel bil for mye vil bare ødelegge den. Kunsten å modifisere en gammel bil er at den skal føles som noe man kunne ha bygget i dens samtid hvis en bare hadde hatt ressurser nok.

En ny bil med gammel utseende kan være atraktivt hvis det er bra utført, men da føles det som en ny bil og det er noe helt annet.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner en Amcar-entusiast og fortalte litt demonstrativt for noen år siden at jeg hadde kjøpt meg en amerikansk muskelbil med fine former og sa jeg vurderte å melde meg inn i den lokale amcar-klubben der han var litt primus motor.. Før jeg fortalte at det var snakk om en Tesla.

Spoiler

2065932411_Screenshot2023-05-07at19-02-15Trollface-Wikipedia.png.01c703c0c7c5fcac175a80c8c861fa87.png

 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Jeg kjenner en Amcar-entusiast og fortalte litt demonstrativt for noen år siden at jeg hadde kjøpt meg en amerikansk muskelbil med fine former og sa jeg vurderte å melde meg inn i den lokale amcar-klubben der han var litt primus motor.. Før jeg fortalte at det var snakk om en Tesla.

  Vis skjult innhold

2065932411_Screenshot2023-05-07at19-02-15Trollface-Wikipedia.png.01c703c0c7c5fcac175a80c8c861fa87.png

 

Tror ikke det er noe problem. Amcar er en interesseorganisasjon, ikke bare en entusiastorganisasjon. dukke opp på treff med koreansk Chevrolet Spark med ørn på panseret deriomot 🙂 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...